Sidor: 1, 2
netaave
Tur jag är förtidspensionär på halvtid, för på den andra halvan får jag 160 kr/dag minus skatt 5 dar i veckan.
Har inte stor sjukpenning annars heller men det blir iaf drygt 3 500 mindre slantar i månaden i 3 månader. Sen är jag så välkommen tillbaka till försäkringskassan eftersom jag
Är mitt i behandling
mitt arbete är redan anpassat till mitt handikapp så mkt det går.

Jag kunde väl för he....vete fått vara sjskr dom här 3 månaderna också då!!!!!
Bengalow
Fuchian har bra råd att komma med till dem, som det går illa!
PS Lider med dig!!!
Anma
Nej, det kunde du inte, för alliansen har bestämt att har du varit sjuk ett bestämt antal dagar blir du utförsäkrad i minst tre månader om du så har huvudet under armen.

Det är för jävligt men så är det. trostar.gif
Anma
Står det i ditt beslut också att du anses vara icke arbetsför men dina dagar tagit slut? Detta är det sjukaste i alltihopa, människor som till och med FK godkänner som icke arbetsföra blir av med sin ersättning för att de varit icke arbetsföra för länge. Men det ska väl vara så, vissa tycker ju att lite egoism är sunt, och att sjuka drabbas, tja, det är sånt man får räkna med i ett egosamhälle.
Förlåt netaave att jag gnäller sådant i din tråd, men såna här saker får mig att bli riktigt upprörd och det är inte mycket som gör mig upprörd längre.

kompiskram.gif
malcolm
CITAT (netaave @ 01-09-2010, 20:02) *
Tur jag är förtidspensionär på halvtid, för på den andra halvan får jag 160 kr/dag minus skatt 5 dar i veckan.
Har inte stor sjukpenning annars heller men det blir iaf drygt 3 500 mindre slantar i månaden i 3 månader. Sen är jag så välkommen tillbaka till försäkringskassan eftersom jag
Är mitt i behandling

Du ÄR frisk, tänk vilken underbar regering vi har, Jesus ligger i lä, ta din säng och gå... Lyxfällan kommer nog att ordna upp allting skall du se. naughty.gif
fuchsian
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 20:05) *
Nej, det kunde du inte, för alliansen har bestämt att har du varit sjuk ett bestämt antal dagar blir du utförsäkrad i minst tre månader om du så har huvudet under armen.

Det är för jävligt men så är det. trostar.gif

Jag är rätt väl informerad hur andra kan ha det nuförtiden och vad katten skulle jag kunna göra åt det. det hjälper inte oja sig över, men visst är det trist.
Den närmsta vänkretsen tillhör den välbärgade sorten, så jag kommer inte i kontakt med det som sker i annat håll.
Jag kommer inte i det läge du befinner dig i, men det måtte inte kännas roligt på någåt vis. fuchian...
gnon49
CITAT (fuchian @ 01-09-2010, 20:19) *
Jag är rätt väl informerad hur andra kan ha det nuförtiden och vad katten skulle jag kunna göra åt det. det hjälper inte oja sig över, men visst är det trist.
Den närmsta vänkretsen tillhör den välbärgade sorten, så jag kommer inte i kontakt med det som sker i annat håll.
Jag kommer inte i det läge du befinner dig i, men det måtte inte kännas roligt på någåt vis. fuchian...

kryp tillbaka under stenen du kom ifrån.

CITAT (netaave @ 01-09-2010, 20:02) *
Är mitt i behandling

Ja det tycker jag också. Ändå är jag en själviskt alliansare blush.gif
Aqvakul
Tufft och väldigt onödigt. Jag fick tidigt lära mig att man inte slår på dom som redan ligger...
*Stintan*
Blir så s***ns ranting.gif när jag hör sånt här!
Red Top
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2010, 20:57) *
Blir så s***ns ranting.gif när jag hör sånt här!

Du är inte ensam.

Förstår hur det känns, netaave. trostar.gif
Krolliljan
ranting.gif

Att det kan få vara så här.
Meriona
Undrar vad FK säger om man skickar ett tack-kort och tackar för att de gjort en frisk i åtminstone 3 månader?

ranting.gif
Anma
CITAT (Meriona @ 01-09-2010, 21:24) *
Undrar vad FK säger om man skickar ett tack-kort och tackar för att de gjort en frisk i åtminstone 3 månader?

ranting.gif

rotfl.gif Det ska jag göra om det drabbar mig!
Inga från Närke
CITAT (Meriona @ 01-09-2010, 21:24) *

ranting.gif

Det är väl inte personalen på FK-s fel utan de som sitter och bestämmer bl.a. regeringen dags att se över det nu då eller hur. Det är väl vårt fel att vi inte skriker och gapar mera typ som de gör i Italien, protesterar hej vilt om allt som de anser blir fel.
Gå och rösta på något vettigt i år sitt inte hemma.
Red Top
CITAT (Inga från Närke @ 01-09-2010, 21:40) *
Det är väl inte personalen på FK-s fel utan de som sitter och bestämmer bl.a. regeringen dags att se över det nu då eller hur. Det är väl vårt fel att vi inte skriker och gapar mera typ som de gör i Italien, protesterar hej vilt om allt som de anser blir fel.

Min fetmarkering. tummenupp.gif
Meriona

Vad menar du, jag tänker väl inte sitta hemma? confused.gif Och inte sjutton har jag skrivit något negativt om personalen heller, det är väl ledningen som ska ha kängorna, som säger ja och amen till direktiven?
Anma
Jag lovar att jag ska skicka tackkort till regeringskansliet också. Har redan gjort det en gång, eller åtminstone mail, angående att till och med FKs regelverk anser att personen är icke arbetsför och ändå blir utförsäkrad för att dagarna är slut. Detta var i januari, ännu har inget som helst svar kommit! Hade glömt bort det, nu påmindes jag. Nu är jag ännumer arg.
Meriona
Det förstår jag Anma! Offentliga inrättningar har väl dessutom krav på sig att svara inom en viss tid?
netaave
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 20:12) *
Står det i ditt beslut också att du anses vara icke arbetsför men dina dagar tagit slut? Detta är det sjukaste i alltihopa, människor som till och med FK godkänner som icke arbetsföra blir av med sin ersättning för att de varit icke arbetsföra för länge. Men det ska väl vara så, vissa tycker ju att lite egoism är sunt, och att sjuka drabbas, tja, det är sånt man får räkna med i ett egosamhälle.
Förlåt netaave att jag gnäller sådant i din tråd, men såna här saker får mig att bli riktigt upprörd och det är inte mycket som gör mig upprörd längre.

kompiskram.gif

Ja det gör det

CITAT (malcolm @ 01-09-2010, 20:14) *
Du ÄR frisk, tänk vilken underbar regering vi har, Jesus ligger i lä, ta din säng och gå... Lyxfällan kommer nog att ordna upp allting skall du se. naughty.gif

Vi klarar det här även om det hänger på öret, frysen är välfylld, visste ju att det skulle bli så här
netaave

Nej det är inte personalens fel det är viktigt att framhålla, tror många mår dåligt över det arbete dom tvingas göra. Tror inte heller på italienska metoder. wink.gif Har alltid röstat lite "kristet" för jag tycker dom värnar om barn och familj wink.gif nu vet jag inte. Jag är inte så säker på att det blir bättre med de röd-gröna heller, det var ju dom som startade allt det här, även om alliansen tagit det till ren idioti. Har inte varit så här osäker på vad jag ska rösta på någonsin.
Motti
Skulle vilja veta varför man blir utförsäkrad ?har du nekat jobb eller blev det bara så tack vare reglerna ?
netaave
CITAT (Motti @ 01-09-2010, 22:45) *
Skulle vilja veta varför man blir utförsäkrad ?har du nekat jobb eller blev det bara så tack vare reglerna ?

Jag är fast anställd sen -77, vilket jag nu tvingats ta tjänstledigt ifrån dessa 3 månader.
Anma
CITAT (Motti @ 01-09-2010, 22:45) *

Det beror på att regeringen beslutat att man bara kan vara sjuk ett visst antal dagar, maximalt 550. Är du sjuk längre blir du utförsäkrad ändå från försäkringskassan. Sen får man gå till arbetsförmdlingen och få lägsta nivån på A-kassa som jag tror är 220:- om dagen före skatt i tre månader, om du är med i A.kassan blir det lite mer. Under den tiden utreds om du kan arbeta och sedan kan du om du anses vara sjuk och med tur, inte med saklig bedömning tyvärr, bli återförsäkrad igen i maximalt 550 dagar och så rullar det på. De som anses ha arbetsförmåga oavsett om de har det i verkligheten kommer att kastas ut i kylan och gå på socialbidrag istället för sjukpenning.

Sedan detta infördes har 2% av de utförsäkrade fått vanligt jobb.

CITAT (netaave @ 01-09-2010, 22:46) *
Jag är fast anställd sen -77, vilket jag nu tvingats ta tjänstledigt ifrån dessa 3 månader.

Men herrejisses, det finns inte slut på idiotierna!!

Netaave, vet do om din SGI kommer att vara samma efter dessa 3 månader eller kommer den baseras på ersättningen du får nu?
netaave
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 22:54) *
Det beror på att regeringen beslutat att man bara kan vara sjuk ett visst antal dagar, maximalt 550. Är du sjuk längre blir du utförsäkrad ändå från försäkringskassan. Sen får man gå till arbetsförmdlingen och få lägsta nivån på A-kassa som jag tror är 220:- om dagen före skatt i tre månader, om du är med i A.kassan blir det lite mer. Under den tiden utreds om du kan arbeta och sedan kan du om du anses vara sjuk och med tur, inte med saklig bedömning tyvärr, bli återförsäkrad igen i maximalt 550 dagar och så rullar det på. De som anses ha arbetsförmåga oavsett om de har det i verkligheten kommer att kastas ut i kylan och gå på socialbidrag istället för sjukpenning.

Sedan detta infördes har 2% av de utförsäkrade fått vanligt jobb.
Men herrejisses, det finns inte slut på idiotierna!!

Netaave, vet do om din SGI kommer att vara samma efter dessa 3 månader eller kommer den baseras på ersättningen du får nu?

Har ingen aning, men eftersom jag har min anställning kvar hoppas jag verkligen att jag får tillbaka samma som nu.
Jag tror iofs att man kommer överväga förtidspension även på den här halvan då.
Anma
CITAT (netaave @ 01-09-2010, 23:07) *
Har ingen aning, men eftersom jag har min anställning kvar hoppas jag verkligen att jag får tillbaka samma som nu.
Jag tror iofs att man kommer överväga förtidspension även på den här halvan då.

Du vet väl att du själv kan och ska ansöka om det? Det kan du göra fast FKs handläggare inte tagit upp det med dig.
Motti
Okej ! nu vet jag ju inte vad som fattas med Neteaave vad hon lider av !men i mina ögon så får hon ju i alla fall något,jag själv har inget alls fast jag har värk förslitnigar osv,jag valde att sluta jobba själv när jag var 47 år.Nu känar ju min man bra men det utesluter ju inte min personliga ekonomi jag lever på min mans pengar.Ja det är mitt eget fel jag vet,men men jag hade inte en tanke på att jag aldrig mer skulle jobba,men jag vet att jag inte skulle hålla en vecka i ett jobb.man måste nog se över det där med sjukpenning och inte dra alla över en kam,tyvär verkar det nya sjukförsäkringssystemet göra det och det måste förändras på något sätt,vi måste lära oss att ta våra läkares utlåtanden på allvar för dom tjänar ju inte på att "hittapå"sjukdommar eller annat.Hoppas att alliansen tar åt sig det.
netaave
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 23:09) *
Du vet väl att du själv kan och ska ansöka om det? Det kan du göra fast FKs handläggare inte tagit upp det med dig.

Ja det vet jag, men inget jag strävar efter, hoppet om att kunna jobba igen finns ju där.
Anma
CITAT (netaave @ 01-09-2010, 23:13) *
Ja det vet jag, men inget jag strävar efter, hoppet om att kunna jobba igen finns ju där.

Jo självklart, samtidigt är det ju så att om du har en kronisk sjukdom är det nog bättre för dig själv att acceptera det. Men det är ju en process och går inte på en dag.
ängsvädd

Jajamensan, det ska jag göra - som vanligt.

Det är bara det att de grupper som gynnas av soc. mp och vp är de som är svagast och har sämst möjligheter att rösta. Flest "soffliggare" i den gruppen så tyvärr tror jag att de starkare vinner i år.

Sänder styrkekramar till dig netaave smiley_small_hug.gif
Motti
Det äe klart att man önskar att alla ska ha det gott kompiskram.gif
Biggan_
CITAT (netaave @ 01-09-2010, 22:36) *
Vi klarar det här även om det hänger på öret, frysen är välfylld, visste ju att det skulle bli så här

Ingen rolig sits att hamna i! trostar.gif
Verkligen korkade regler! Hoppas det blir ändring på detta, för det är ju inte klokt att det skall vara på detta viset! thumbdown.gif
Monica M zon 4
Helt obegripliga regler som Alliansen infört. Man blir väl inte frisk för det råkar ha gått ett visst antal dagar?! Hoppas verkligen det löser sig för dig på nåt sätt, Netavee! Och tur i oturen att du har halv sjukpenning åtminstone. Kram!
herkules
du får trösta dig med tanken att den ersättning för sjukdom som du skulle ha haft nu går till någon som är arbetsför och behöver(?) pengarna mer än du.
Malvia
CITAT (herkules @ 02-09-2010, 09:12) *
du får trösta dig med tanken att den ersättning för sjukdom som du skulle ha haft nu går till någon som är arbetsför och behöver(?) pengarna mer än du.

Ersättning går till någon som är arbetsför????

De som arbetar tjänar sitt eget uppehälle.
Anma
CITAT (Malvia @ 02-09-2010, 11:00) *

Via skattesänkningen är det ju indirekt så att den som arbetar får ta del av pengarna som den sjuka mister.
herkules
CITAT (Malvia @ 02-09-2010, 11:00) *

ja så klart de gör.
och så får de sänkt skatt och de pengarna tas från de som är sjuka.
var har du varit de sista 4 åren?
netha
550-dagars gränsen är helidiotisk!!! Ingen kan väl bestämma att någon blir frisk hux flux över en natt.
Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig Netaave. trostar.gif
Gita
CITAT (herkules @ 02-09-2010, 11:08) *
ja så klart de gör.
och så får de sänkt skatt och de pengarna tas från de som är sjuka.
var har du varit de sista 4 åren?

Jag arbetar heltid men har ibland funderingar på att sluta jobba och leva på besparingar samt resa jorden runt i några år (fem) fram till pensioneringen. Men skulle detta inte innebära näst intill stöld enligt ditt sätt att tänka, det skulle ju bli en massa skatteintäkter som uteblir och i förlängningen då tas från arbetslösa och sjuka. Kan tillägga att jag är frisk och fullt arbetsför och anledningen till att sluta jobba är ju att jag av "egoistiska" skäl skulle vilja vara fri och ha mer tid till mina intressen.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 02-09-2010, 13:36) *
Jag arbetar heltid men har ibland funderingar på att sluta jobba och leva på besparingar samt resa jorden runt i några år (fem) fram till pensioneringen. Men skulle detta inte innebära näst intill stöld enligt ditt sätt att tänka, det skulle ju bli en massa skatteintäkter som uteblir och i förlängningen då tas från arbetslösa och sjuka. Kan tillägga att jag är frisk och fullt arbetsför och anledningen till att sluta jobba är ju att jag av "egoistiska" skäl skulle vilja vara fri och ha mer tid till mina intressen.
Gita

Du är tydligen fena på att vända på allt. Tror ingen skulle missunna dig att vid 60 års ålder sluta arbeta för att i 5 år leva på dina besparingar tills du får pension. Tror du någon arbetar enkom för att solidariskt kunna betala skatt. Gör slag i saken vetja innan du blir för skrupplig och måste sjukskriva dig. Någon arbetslös akademiker kan förhoppningsvis få ta över ditt jobb så att dina missade skatteinbetalningar inte kommer att märkas.
netaave
Tack för alla uppmuntrande svar, intressant med alla åsikter.
malcolm
CITAT (netaave @ 01-09-2010, 22:46) *

Jag är i stort sett i samma situation som du, anställd sedan -79 och har anställningen kvar men skall nu plågas i tre månader (minst) för att få veta var jag står. Går på alla möten som Af och F-kassan kallar mig till men inte blir jag rikare för det och fattar inte hur de tror att jag skall klara mig själv och sonen på 5700:-/mån eftersom det inte ens täcker räkningarna. Ingen har upplyst mig om att det går att ansöka om förtidspension och vad det i så fall skulle innebära rent ekonomiskt, nu har dessa tankar inte varit aktuella för mig iof. sig eftersom jag hoppas på att kunna arbeta igen med full lön, frågan är bara hur det skall gå till eftersom jag knappt orkar gå ut med soppåsen.
netaave
CITAT (malcolm @ 02-09-2010, 18:10) *
Jag är i stort sett i samma situation som du, anställd sedan -79 och har anställningen kvar men skall nu plågas i tre månader (minst) för att få veta var jag står. Går på alla möten som Af och F-kassan kallar mig till men inte blir jag rikare för det och fattar inte hur de tror att jag skall klara mig själv och sonen på 5700:-/mån eftersom det inte ens täcker räkningarna. Ingen har upplyst mig om att det går att ansöka om förtidspension och vad det i så fall skulle innebära rent ekonomiskt, nu har dessa tankar inte varit aktuella för mig iof. sig eftersom jag hoppas på att kunna arbeta igen med full lön, frågan är bara hur det skall gå till eftersom jag knappt orkar gå ut med soppåsen.

Börja med att ta tag i den utmattningsdepression du verkar lida av.
malcolm
CITAT (netaave @ 02-09-2010, 18:33) *
Börja med att ta tag i den utmattningsdepression du verkar lida av.

Lättare sagt än gjort och ibland är det tom. jobbigt att skriva här. Orkar knappt lyfta händerna till tangentbordet emellanåt fast jag ser sådant jag borde/vill svara på.
Ophelia
CITAT (malcolm @ 02-09-2010, 18:10) *

Nej ibland måste man göra saker själv för det är ingen som servar. Du har en dator och kan söka efter information. Finns inget som hindrar att du kan prova på att arbeta även om du skulle ha en hel sjukersättning (dock måste nedsättningen vara minst ett år). Du har även tidigare fått en hel del information härifrån som du kan gå vidare med. Hur det ser ut rent ekonomiskt för din del är ju något du själv kan ringa och höra efter vad ersättningsnivån kan bli om du skulle beviljas hel sjukersättning. Du har två val: Sitta och fundera samt skriva här eller ta telefonen i morgon och ringa FK och ta reda på din ersättning och därifrån gå vidare.
Anma
CITAT (Ophelia @ 02-09-2010, 19:21) *
Nej ibland måste man göra saker själv för det är ingen som servar. Du har en dator och kan söka efter information. Finns inget som hindrar att du kan prova på att arbeta även om du skulle ha en hel sjukersättning (dock måste nedsättningen vara minst ett år). Du har även tidigare fått en hel del information härifrån som du kan gå vidare med. Hur det ser ut rent ekonomiskt för din del är ju något du själv kan ringa och höra efter vad ersättningsnivån kan bli om du skulle beviljas hel sjukersättning. Du har två val: Sitta och fundera samt skriva här eller ta telefonen i morgon och ringa FK och ta reda på din ersättning och därifrån gå vidare.

Nu blir jag fundersam. Vadå nedsättning minst ett år? Sjukersättning kan du endast få om det kan med 100% säkerhet kan fastlås att du aldrig blir bättre. Tillfällig sjukersättning som man kunde få i ett år eller längre är borta. Eller är det återinförts utan att jag märkt det?
netha
CITAT (Anma @ 02-09-2010, 19:33) *
Nu blir jag fundersam. Vadå nedsättning minst ett år? Sjukersättning kan du endast få om det kan med 100% säkerhet kan fastlås att du aldrig blir bättre. Tillfällig sjukersättning som man kunde få i ett år eller längre är borta. Eller är det återinförts utan att jag märkt det?

Läs ...HÄR ... ang arbeta med sjukersättning.
Anma
CITAT (netha @ 02-09-2010, 19:38) *
Läs ...HÄR ... ang arbeta med sjukersättning.

Hittar inte svaret på min undran där.
netha
CITAT (Anma @ 02-09-2010, 19:51) *
Hittar inte svaret på min undran där.

I länken står om tidsbegränsad sjukersättning ... jag vet faktiskt inte om det gäller idag, men borde eftersom det är FK-sida.

Iaf så har jag som har varaktig sjukersättning, fått fråga om jag vill prova på att jobba och ha sjukersättningen vilande under tiden.

Detta hittade jag i AB:
Gäller från 1 januari 2009
De nya reglerna gäller för personer som hade permanent sjukersättning på hel- eller deltid före juli 2008.

En person med permanent sjukersättning på heltid, eller förtidspension, får tjäna upp till ett prisbasbelopp (42 800 för 2009) utan att sjukersättningen minskas. Den som tjänar mer får sjukersättningen sänkt.

En person som har sjukersättning på deltid, till exempel 50 procent, får tjäna upp till knappt 180 000 per år utan att sjukersättningen sänks.

Den som vid sidan av sjukersättningen också har bostadstillägg får tillägget sänkt med 31 procent av inkomsten om den inte överstiger 3 566 kronor i månaden. Den som har ett bostadstillägg på 1 000 kronor blir då av med hela tillägget. Tjänar man däremot över 3 566 kronor så behåller man bostadstillägget eftersom sjukersättningen istället sänks.

De nya reglerna gäller alla former av lönearbete, egenföretagande, ideellt arbete eller studier.

Reformen börjar gälla från och med 1 januari 2009.

För att kunna utnyttja de nya reglerna måste man ansöka hos Försäkringskassan. Det går att ansöka från den 1 december i år.

Källa: Regeringen
Anma
CITAT (netha @ 02-09-2010, 20:12) *
I länken står om tidsbegränsad sjukersättning ... jag vet faktiskt inte om det gäller idag, men borde eftersom det är FK-sida.

Iaf så har jag som har varaktig sjukersättning, fått fråga om jag vill prova på att jobba och ha sjukersättningen vilande under tiden.

Detta hittade jag i AB:
Gäller från 1 januari 2009
De nya reglerna gäller för personer som hade permanent sjukersättning på hel- eller deltid före juli 2008.

En person med permanent sjukersättning på heltid, eller förtidspension, får tjäna upp till ett prisbasbelopp (42 800 för 2009) utan att sjukersättningen minskas. Den som tjänar mer får sjukersättningen sänkt.

En person som har sjukersättning på deltid, till exempel 50 procent, får tjäna upp till knappt 180 000 per år utan att sjukersättningen sänks.

Den som vid sidan av sjukersättningen också har bostadstillägg får tillägget sänkt med 31 procent av inkomsten om den inte överstiger 3 566 kronor i månaden. Den som har ett bostadstillägg på 1 000 kronor blir då av med hela tillägget. Tjänar man däremot över 3 566 kronor så behåller man bostadstillägget eftersom sjukersättningen istället sänks.

De nya reglerna gäller alla former av lönearbete, egenföretagande, ideellt arbete eller studier.

Reformen börjar gälla från och med 1 januari 2009.

För att kunna utnyttja de nya reglerna måste man ansöka hos Försäkringskassan. Det går att ansöka från den 1 december i år.

Källa: Regeringen

Tack för hjälpen, men det svarar fortfarande inte på min fråga. Ophelia skriver "Finns inget som hindrar att du kan prova på att arbeta även om du skulle ha en hel sjukersättning (dock måste nedsättningen vara minst ett år).".

Det fetmarkerade, mig veterligen finns ingen sjukersättning för dem som inte bedömts varaktigt vara arbetsoförmögna. Jag är inne i sista svängen nu med tillfällig sjukersättning, egentligen finns inte det längre. Därför undrar jag vad Ophelia menar med minst ett år.
netha
CITAT (Anma @ 02-09-2010, 20:19) *
Tack för hjälpen, men det svarar fortfarande inte på min fråga. Ophelia skriver "Finns inget som hindrar att du kan prova på att arbeta även om du skulle ha en hel sjukersättning (dock måste nedsättningen vara minst ett år).".

Det fetmarkerade, mig veterligen finns ingen sjukersättning för dem som inte bedömts varaktigt vara arbetsoförmögna. Jag är inne i sista svängen nu med tillfällig sjukersättning, egentligen finns inte det längre. Därför undrar jag vad Ophelia menar med minst ett år.

OK ... ja så är det nog nu ... läste på lite noggrannare. blush.gif
Hoppas att Ophelia kan ge dig svar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon