lokatten
Idag har jag satt ngr vårlökar som jag köpte på Zetas. Jag vill gärna ha tips på andra prisvärda ställen som är bra på lökar, kanske internet. Letar efter ramslök bland annat- och krolliljor. Kollade odla.nu's lökförsäljning men de sorterna fanns inte där.
Ranunculus
Hej,
Jag har skickat efter en del lökar från detta ställe. De har de lökar som du letar efter.
Ulla
http://www.pc-nijssen.com/
fuchsian
Jag köpte mina fr. Blomsterhuset, där de hadde en enorm variation så man blev mer än snurr.
Som tur var hade de lagt dom på ställningarna en färg, alla sorters lökar, ocv. det var överskådligt och sedan hade de storpack av flera sorter, även vissa ovanliga.

Jag har stirrat mig blind på Odlas lökar, men hittade inte ett par sorter där, så jag har ännu inte beställt något nu på hösten, men vem vet.

Ska till Tyskland om 3 veckor och då köper jag in vinterväxter till mina amplar som får hänga i växthuset, samt letar jag mer behändiga långsmala lådor med ett ordentlig plats till självbevattning.
Mina gröna + mattor fr Willab-Garden har gett mig de finaste pelargoner i växthuset och lättskött har den biten varit. ... du får väl mer svar, så kan du kolla läget. ...fuchian...
Mony
Handla i tyskland, låter intressant då vi ofta handlar sprit där.

Vad ska man tänka på? Vad handlar du? Är det mycket billigare, eller bara andra växter?
fuchsian
Jo, det är verkligen en skillnad i priset om du tänker nu på dessa ljung som säljes här, så har du där kanske 10ggr fler färger att välja på.
Vi brukar åka fr. Lubeck, den lilla vägen mot Hamburg och där finns 2 stora Gargen Center där vi stannar vid,
Och alla cyklamen ...oj! endast mellan 0.99 - 2 euro, man blir hur ha-galen som helst.
Brukar också köpa andra både perenna och säsongs - bladväxter till mina grupper som jag hänger i växthuset, så att de synns in under vintern.
Har fula, stora, bruna plast hängkrukor som man kan göra lite extra isolering i båtten och dem hänger vi upp.

Sedan finns det hur mycket och i olika stora höstastrar som jag lägger på låga hyllor i växthuset.
har även köppt små buxbom och andra fleråriga buskar med mig.

Det är bara så synd att just nu har inte vår kombi-merca kommit, så lastutrymmet blir begränsade.
Gubben ska ju ha med sig öl och vin, det mesta går till kompissarna, men ändå. Vi gör denna resa vår och höst och bor i Lybeck Hilton, där han är medlem.

Sedan finns det dessa lättmaterialkrukor som tål kyla, och till hösten är de nedsatta och jag är efter deras långa och smala lågor med vattenreservoar och på den en filteringsmatta, som har funkat kanonbra under denna sommar i växthuset med alla mina pelsrgoner, har inte behövt vattna jämt och de håller ett tag, men mina nuvarande är fr, Willab Garden i skåne och jag tycker att det är lite för lite plats för vatten,
Men jag får se vad jag hittar.
Enorma orchideer, vinterblommande, har nog följt med, men har inte lyckats med dom. En del liljelökar har kommit med och den vita liljan som jag har haft som fråga, en spindellilja, 1.5m i fullhöjd med blommor.
Det blir roligt, men om du också åker ditåt så får du adresser till dessa ställen. .... ..fuchian...

Så det finns bra saker och sen beror på vad som får plats i bilen.
Xiphoideus
Jag handlar hos Eurobulb.nl, där finns precis allt! Gratis frakt om man handlar för över 100 euro och det är inte så svårt att komma upp i...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon