Sidor: 1, 2
Huggorm
En enda natt fick jag elda en brasa, sedan har det blivit varmare igen. Men nu skall det ju bli mulet och regn, så då blir det väll snart dags att börja elda igen
Uggi
Bergvärmen slår allt till lite då och då känns skönt särskilt i källarplanet.
gnon49
Just nu är murstocken varm o go. Härliga gamla vedspisen har väckts till liv än en gång.
Myosotis
16-17° inne utan att jag har börjat elda, ganska lagom.
Huggorm
Igår kväll var det 15° inne igen, och eftersom jag tänkte ligga och läsa några timmar så tände jag en brasa i kaminen. Fem små vedträn, sedan var det 30° och jag fick öppna fönstren. Ännu i morse var det över 20° inne. Det är inte alls lätt att reglera värmen i en såpass liten stuga som min.
Christa
CITAT (flaxss @ 05-09-2010, 17:30) *
jag fryser om nätterna och har därmed blivit förkyld. och även här sätts inte värmen på förens i okt. och lägenhet här är väldigt dragig och kall. inatt var det +11c i fönsterkarmen (och alla fönster och dörrar och vädringsluckan var stängt så mycket det gick). snart blir det väl dags att flytta bort dom tropiska växterna från fönsterkarmen.

sedan blir det ju inte bättre av att grannen pront måste ha entrédörren öppen varje natt, hallen och köket är som isbitar på morgonen.

Det låter ju som dåligt tätade fönster och lite väl kylslaget men på nätterna kan du väl ha på dig en varm pyjamas och ett varmt täcke eller filtar? Jag sover mycket bättre om det är svalt inomhus så jag har hellre ordentligt på mig än varmt i sovrummet.
Anki på Öland
Känner att det kanske börjar bli dags att sätta på lite värme nu...
Anki
netaave
Satt på värmen igår kväll, hade vår första frostnatt i natt som var.
skogstroll
hemma är det väl sådär 18-19 grader vintertid brrrr inget för mig i vanliga fall om jag bott i lägenhet eller nåt, men man får la klä på sig och tända en brasa smile.gif
Huggorm
Jag eldar i princip varje kväll nu. Ofta är det 12-14 grader på kvällen, vilket är ganska okej. Men det sjunker ju under natten, så om jag inte eldade skulle det vara långt under 10 grader på morgonen och det känns väl snålt.
Katie
Frös så förbaskat igår så jag eldade som en liten blå.

Vi eldar var annan/tredje dag. Har stora Ackutankar så behöver inte elda varje dag. Igår var det dags att sparka igång Baronen igen så han fick jobba lite.
mamamaggan
Ja någon värme här hemma behöver vi inte , har haft vädringsfönstrena öppna trots att det blåst från norr och ändå har det hittills inte gått under 23 grader. På den inglasade balkongen hade vi 33 grader i går , den ligger i söder.

Däremot är det nu dags att sätta igång lite värme i sommarstugan så att det inte fryser där. Vi har vattnet igång hela vintern och så övervintrar jag mina pelargoner m fl där .
Fenja
Här har vi en 16-18 grader inomhus, ingen värme påsatt ännu, men raggsockar och fleecetröjarna har åkt på!
Mvh
Fenja
Myosotis
Brr, nu eldar tom jag. 16° är helt okej, men börjar det bli 14° så känns det lite svalt, särskilt på kvällen när man är trött och sitter stilla. Däremot har jag gärna 10° i sovrummet. Golvet är iskallt.
Meriona
Värmen är nu påsatt i vardagsrummet, mest för husdjurens skull.
zissi
Vi har 22 grader inomhus utan någon värme än så länge. På natten står balkongdörren till sovrummet fortfarande lite på glänt. Vi tycker om att ha svalt i sovrummet på natten.
Vi bor ju i hyreshus numera och dessutom i mitteningången och mittenvåningen så vi behöver ytterst sällan sätta på några element, vi skor oss på våra grannar angel_not.gif Det är om det blir många minusgrader som några element får bli lite ljumna.
skogstroll
hade ett takfönster i sovrummet öppet förut men igår kväll stängde jag det, man behöver ju inte frysa häcken av sig blink.gif sov gott som en liten spädgris
omk
Vedspisen i köket har eldats i 7-8 ggr de sista 2 veckorna, likaså kaminen i "hallen".
Har inte satt igång några radiatorer ännu, eftersom jag fortfarande inte satt i vinterfönstren. Då försvinner verkligen uppvärmnings-pengarna ut i ingenstans !!
Vinterfönstren ska in i mitten av oktober, tror jag, det beror på hur kallt det blir på nätterna. För några år sen, var det så milt på hösten, att de inte behövde sättas in förrän julgardinerna skulle upp, dvs mitten av december !
AndersKbg
16-18 grader och ni eldar inte?? Cheesus...
Här åker pelletsbrännaren på var tredje dag ungefär. 20-21 grader tycker jag är lagom. Eller ja...minst iallafall.
Suz
Jag har fått satt på den lite lite efter mycket tjat.
Jag är frusen av mig och sambon vääääldigt ekonomisk.
Funderar allvarligt på att införskaffa en sån här.....i tjock fleece!!
http://www.onepiece.se/#collection/5

Motti
Här går värmen på automatiskt fråga mig inte hur:)fast i kväll har vi eldat i Kaminen det blev lite väl varmt:)Om vi eldar hårt i kaminen så sjunker tempraturen dagen efter,vet i sjutton hur det funkar här !
Suz
CITAT (Motti @ 30-09-2010, 22:59) *
Här går värmen på automatiskt fråga mig inte hur:)fast i kväll har vi eldat i Kaminen det blev lite väl varmt:)Om vi eldar hårt i kaminen så sjunker tempraturen dagen efter,vet i sjutton hur det funkar här !

Låter avancerat...säkert nåt tekniskt flirting.gif
Kamin låter mysigt....vi har bara en trivselbrasa i ett av de stora rummen...den ger inte så mycket värme i huset utan bara i just det rummet.
AndersKbg
CITAT (Suz @ 30-09-2010, 23:06) *
Låter avancerat...säkert nåt tekniskt flirting.gif

Termostat? giggle.gif
Motti
Anders KGB så är det,termostat:)tecknikens under tummenupp.gif
Suz
CITAT (AndersKbg @ 30-09-2010, 23:08) *
Termostat? giggle.gif

Nämen...kan det vara så "enkelt"?? blink.gif laugh.gif
Motti
Ja det är väl några rör som går runt i huset upp o ner och tillbaks och runt igen och sen sitter det en lite jäkla lampa och bestämer allt, frånluft och tillluft osv ! om jag ska frysa eller svettas giggle.gif
AndersKbg
CITAT (Motti @ 30-09-2010, 23:19) *
Ja det är väl några rör som går runt i huset upp o ner och tillbaks och runt igen och sen sitter det en lite jäkla lampa och bestämer allt, frånluft och tillluft osv ! om jag ska frysa eller svettas giggle.gif

Precis så är det. Där slog du skallen på spiken och spiken i kistan. shy.gif
Motti
Gubben gillar inte att jag vill sova med öppet fönster :)jag stör balansen i värmesystemet säger han giggle.gif men allvarligt elda man på i kaminen så är det kyligare på morgonen dagen efter du eldat,tar ett tag för termostaten att läsa av så att säga ja eller golvärmen då.
Carl
Mottti!

Kan vara så att när du eldar i kamin så går det åt väldigt mycket syre. Syret kommer då att tas utifrån som kall luft. Då kan det faktiskt hända att det blir kallare inne när kamin inte går för fullt. Speciellt händer detta om kaminen inte direkt tar in luften via ett rör ute från. Det blir ända värre om kaminen inte kan lagra värmen som en kakelugn.
skogstroll
CITAT (Motti @ 01-10-2010, 00:00) *
Gubben gillar inte att jag vill sova med öppet fönster :)jag stör balansen i värmesystemet säger han giggle.gif men allvarligt elda man på i kaminen så är det kyligare på morgonen dagen efter du eldat,tar ett tag för termostaten att läsa av så att säga ja eller golvärmen då.

ja det kanske är han som betalar elräkningen giggle.gif hos mig är det tvärtom
Christa
CITAT (Motti @ 01-10-2010, 00:00) *

Går det inte att stänga av värmen i sovrummet? Jag får inte en blund i ögonen om fönstret är stängt. Ibland har jag för lite öppet om jag är frusen när jag lägger mig men det slutar nästan alltid med att jag vaknar på natten och inte kan somna om. Efter vädring kan jag somna igen.

Det är värdelöst med moderna hotellrum där man inte kan öppna fönstret. För varmt är det alltid också.
Carl

Håller med i sovrummet ska det vara under 15grader. Svalt och skönt
malcolm
Värmen hos mig sköter sig själv, det sitter en termostat i trappan som bestämmer hur varmt det skall bli. Jag har världens konstigaste värmesystem och det går inte att ställa in värmen rum för rum, dessutom är det bara ett rör till varje element och det finns sålunda ingen returledning. Konstigt nog fungerar det hela men hade jag sett att det var på det sättet när jag (vi) tittade på huset hade vi nog valt ett annat. Bäst fungerar värmen när det är riktigt kallt ute, kring nollan är det lite si och så. Numera är elementen lite ljumma på morgnarna.
Carl
hur fungerar det? inget retur rör?
Carl
Malcolm kan du lägga in en bild på elemten?
malcolm
[attachment=55259:element.JPG]

Jösses vad dammigt det var... whistling.gif
Huggorm
Är du säker på att det inte finns ett rör till någonstans? Jag förstår verkligen inte hur det kan fungera med bara ett tillopp?
Carl
Samma här kan inte fungera! Ta lite mer bilder
malcolm
Klart jag är säker, har ju bott här sedan -87. Pratade med en rörmokare om detta och han hade aldrig sett nå´t liknande, inte jag heller. Som du ser så sitter ventilen på mitten av elementet och tydligen skiktar sig varmt och kallt vatten så det blir någon form av cirkulation i alla fall. Finns de som tror att det är någon form av dubbelväggiga rör men det är det inte.

CITAT (Carl @ 02-10-2010, 15:24) *
Samma här kan inte fungera! Ta lite mer bilder

Finns inget mer att visa, det är så här det ser ut.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christa @ 11-09-2010, 10:26) *
Det låter ju som dåligt tätade fönster och lite väl kylslaget men på nätterna kan du väl ha på dig en varm pyjamas och ett varmt täcke eller filtar? Jag sover mycket bättre om det är svalt inomhus så jag har hellre ordentligt på mig än varmt i sovrummet.

ja två fönster har släppt i tätningen eller va det heter. så det blir väldigt kallt, speciellt närmast fönstret. men nu är värmen påsatt så då får man väl börja värma. annars sover jag nog ockås bättre att ha det svalt och istället ta på sig nåt varmare eller ha tjockare täcken.
Carl
Här en ritning på en variant
http://v3.espacenet.com/publicationDetails...mp;KC=&FT=E
malcolm
CITAT (Carl @ 02-10-2010, 16:03) *

Ser inte ut så där för i så fall skulle det komma upp två rör ur golvet men det gör det inte, har hört att det system jag har var vanligt i Norge på 50-talet och mitt hus är från 58/59. Tror inte det blev någon succé eftersom det är mycket ovanligt vad jag förstått. Bävar för den dag ett element måste bytas ut för de lär inte att gå att få tag på. I det utrymme som jag använder som verkstad har man tagit bort elementet, har troligen varit någon läcka för det syns att betongen har varit uppbruten och det sticker bara upp ett kopparrör (ca. 1 dm) med en kulventil i änden. Där inne har jag monterat ett elektriskt kamflänselement istället.
Aqvakul
Nu har vi fått lite värme i elementen. I sovrummet är värmen alltid avstängd och fönstret på glänt på natten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon