|
Inte jag iaf fortfarande runt 18grader på dagarna och sol
Åsa, mälardalen zon 2
05-09-2010, 15:20
Om det är i bostaden du menar så ja det har jag +15-16C inomhus är ju inget kul. Jag kan dock inte skruva på de vanliga elementen eftersom hyresvärden av princip aldrig slår på värmen förren i oktober oavsett hur kallt det är, så jag har ett bärbart element all el ingår ju ändå i hyran så det kostar mig inget extra.
+4 på nätterna jag kör värmen mellan kl 24-04
fuchsian
05-09-2010, 15:25
Va! Är ni ena isbitar, eller iglobon? man fryser ju häcken av sig i den kylan innomhus!  .fuchian ....
Huggorm
05-09-2010, 15:59
Sover ju i fritidshuset nu, och där får man elda i kaminen för att få värme. En natt har jag eldat hittills, då var det 15 grader redan på kvällen, vilket jag tycker är för dåligt eftersom det sjunker under natten. Annars har det varit 16-18 på kvällen den sista tiden, och 13-15 på morgonen vilket är någorlunda okay. Men snart blir det eldning varje dag både morgon och kväll.
Aqvakul
05-09-2010, 16:01
eldat i fritidshuset, denna och förra helgen..
Anki på Öland
05-09-2010, 16:21
Ingen värme på ännu, solen har skinit varje dag nu och då värmer det upp ordentligt på eftermiddagen eftersom jag har västerfönster i alla rummen  Anki
sommarhumla
05-09-2010, 16:25
Nix, vi har VVS:are som håller på att fixa med elementen (luftning och sånt jox) i föreningen men eftersom jag bor högst upp/mitt i så har jag varmt och gott iallafall.
Ännu har vi inte börjat elda, för huset håller kvar dagsvärmen bra. Det brukar bli i slutet av september eller början av oktober.
Alexander-VG-zon3
05-09-2010, 16:30
jag fryser om nätterna och har därmed blivit förkyld. och även här sätts inte värmen på förens i okt. och lägenhet här är väldigt dragig och kall. inatt var det +11c i fönsterkarmen (och alla fönster och dörrar och vädringsluckan var stängt så mycket det gick). snart blir det väl dags att flytta bort dom tropiska växterna från fönsterkarmen.
sedan blir det ju inte bättre av att grannen pront måste ha entrédörren öppen varje natt, hallen och köket är som isbitar på morgonen.
fuchsian
05-09-2010, 16:36
Vi kör med jordvärme och värmer upp med den ca. 359 kvadrat och det har lönat sig. Vi bytte ut den gamla frionsystemet 3-4 år sedan som hadde funkat nästan 15 år, men det blev ju förbjudet, så när vi tä'nkte efter det här med trädgårn och allt så var det enklast att göra allt på en gång.
Det förra systemet kunde ge buloroch gropar på våren i gräsmattan, men nu har vi inte märkt något av sånt.
Vi har dock både tillgång till ved, pannan är kvar om något skulle paja. .....fuchian....
Här sätter jag på värmen tidigast i oktober, det finns ju raggsockar och tröjor  Mvh Fenja
helena2
05-09-2010, 16:56
Vi har satt på värmen. Inte på grund av att det är kallt, utan för att det blir så fuktigt och rått inne annars. Källarlukt är inte trevligt!
Har faktiskt "proveldat" en gång. Ljuvlig värme i murstocken. Elementen sätter jag inte på i första taget och då bara i vardagsrummet om det blir för många minusgrader ute. Visst åker raggsockorna på men veden och låga elräkningar värmer så gott.Någon form av insats i den öppna spisen hade inte varit fel men än har det inte blivit av. så den använder jag inte. Nu är jag nästan klar med veden och sedan skall det eldas o mysas under kalla vinterdagar.
malcolm
05-09-2010, 17:09
Jag har bara en termostat i huset och den står på 20° året runt, någon morgon har jag känt att elementen har varit lite ljumma men i stort sett producerar pannan ingen värme till huset ännu. Inatt var det bara 3,5°C utomhus här.
Igår kväll eldade vi i pannan för värmens skull. Det var ett tag sen senast. Har bara eldat för varmvatten under vår och sommar.
Anledningen till att vi eldade för värme igår var att dörren stått öppen till tio-snåret på kvällen. Det blev råkallt inne och jag frös så jag skakade. Vaknade i ett varmt och skönt hus på morgonen.
Nej, och har fönstren öppet. Jättevarmt hemma, runt 22 grader.
Inga från Närke
05-09-2010, 17:55
CITAT (helena2 @ 05-09-2010, 17:56)  Vi har satt på värmen. Inte på grund av att det är kallt, utan för att det blir så fuktigt och rått inne annars. Källarlukt är inte trevligt! Samma här. Den går på automatiskt om det är under +13 gr ute så källare och bad rum är elementen på men inte i sovrummen ännu. Har fönstret öppet fortfarande.
mamamaggan
05-09-2010, 18:51
Sätta på värme ? Här vädras det för fullt för att få ner tempen !!!! Vi har inte elementen på ens på vintern , har problem att få ner tempen under 23 grader i sovrummet mitt i smällkalla vintern . Sover med minst vädringsluckan öppen i stort sett hela vintern.
Det är bara om vi har nordliga vindar som vi stänger igen och om den vinden står sig i flera dygn så sätter vi på elementet i sovrummet.
Huggorm
05-09-2010, 18:53
CITAT (mamamaggan @ 05-09-2010, 19:51)  Sätta på värme ? Här vädras det för fullt för att få ner tempen !!!! Vi har inte elementen på ens på vintern , har problem att få ner tempen under 23 grader i sovrummet mitt i smällkalla vintern . Sover med minst vädringsluckan öppen i stort sett hela vintern.
Det är bara om vi har nordliga vindar som vi stänger igen och om den vinden står sig i flera dygn så sätter vi på elementet i sovrummet. Passivhus, eller hur går det till?
Aqvakul
05-09-2010, 18:55
CITAT (Huggorm @ 05-09-2010, 19:53)  Passivhus, eller hur går det till? eller lägenhet mitt i huskroppen...
bergvallmo
05-09-2010, 19:05
Ja det låter inte som en villa...
Har satt på den ena värmepumpen..
Alexander-VG-zon3
05-09-2010, 19:10
CITAT (Aqvakul @ 05-09-2010, 19:55)  eller lägenhet mitt i huskroppen... gör det så mycket att lägenhet är i mitten? trodde inte det skulle göra så att det blev extravärme. hos mig har jag problemet att hålla det varmt. men iförsig lägenhet här är ju näst sist (eller näst först hur man nu ser det).
Alla element avstängda ...bor i hörnlgh. Inomhustemp just nu + 22,9 ... balkongdörr öppen så gott som hela dagarna .... vädringsluckor öppna dygnet runt.
Meriona
05-09-2010, 20:06
Testade sätta på elementet häromnatten, men det blev inte ens fesljummet, så troligen var det inte kallt nog, det var bara jag som var frösen.
Huggorm
05-09-2010, 20:15
CITAT (Meriona @ 05-09-2010, 21:06)  Testade sätta på elementet häromnatten, men det blev inte ens fesljummet, så troligen var det inte kallt nog, det var bara jag som var frösen. Eller så är fjärrvärmen till elementen avstängd, så då kan ändå bara kallt vatten pumpas runt
Meriona
05-09-2010, 20:17
CITAT (Huggorm @ 05-09-2010, 21:15)  Eller så är fjärrvärmen till elementen avstängd, så då kan ändå bara kallt vatten pumpas runt Nä vi har värmepump tror jag. Och det blir fesljummet i badrummet ibland (där det står på jämt), så det är nog inte avstängt, nåt termostat styr väl. Men det börjar bli kyligt på nätterna, så nu får det allt snart bli element på nattetid. Små husdjuren får inte frysa om tassarna!
CITAT (Huggorm @ 05-09-2010, 21:15)  Eller så är fjärrvärmen till elementen avstängd, så då kan ändå bara kallt vatten pumpas runt Fjärrvärmen är väl inställd beroende på utetemperatur ... iaf så är det så hos oss ... går temp ner även om det är sommar... så är elementen ljumma.
Bengalow
05-09-2010, 20:21
Vi tillhör ju stenåldern, med oljepanna, men med keramikgolv och golvvattenvärme.Termostaten står på +20-22°. Kranvattnet eldar vi inte för, den värmeväxlaren är avstängd, och eftersom den ligger i förbränningsrummet, så får vi varmvatten "gratis". Sotaren berättade för några år sedan, att det var fel att stänga av pannan under sommaren - jag vet inte varför, men sedan dess har den fått spy ut oljerök även på sommaren. Vi gör av med 1,8 m³ / år. Från april t.o.m. september stänger vi inte sovrumsfönstret, men har ett insatsfönster med myggnät. Jag avskyr att höra inandet av mygg, och kan inte sova om jag hör sådant! Sandaler, utan stumpor, eller barfota, och kortbyxor för mig fr.o.m. att myggfönstret kommer in. Än har jag inte plågats av "svalka". Snart är det väl dags för ylleslipsen kantänka - och en lång vinter väntar...
ninnisky
05-09-2010, 20:22
Termostaterna här i huset står på 19 grader året om. Har inte höjt än.
Meriona
05-09-2010, 20:24
CITAT (ninnisky @ 05-09-2010, 21:22)  Termostaterna här i huset står på 19 grader året om. Har inte höjt än. Har ni bara 19 grader inne? Då hade jag frusit. Brrrr. OM man inte rör sig såklart, men det är inte normalläget på mig.
Huggorm
05-09-2010, 20:27
CITAT (Meriona @ 05-09-2010, 21:17)  Nä vi har värmepump tror jag. Och det blir fesljummet i badrummet ibland (där det står på jämt), så det är nog inte avstängt, nåt termostat styr väl. Men det börjar bli kyligt på nätterna, så nu får det allt snart bli element på nattetid. Små husdjuren får inte frysa om tassarna!  Prova att vira en kall, våt handduk runt termostaterna och se om du kan lura fram lite värme
Meriona
05-09-2010, 20:31
CITAT (Huggorm @ 05-09-2010, 21:27)  Prova att vira en kall, våt handduk runt termostaterna och se om du kan lura fram lite värme  Vilket lurigt trick!
ninnisky
05-09-2010, 20:33
CITAT (Meriona @ 05-09-2010, 19:24)  Har ni bara 19 grader inne? Då hade jag frusit. Brrrr. OM man inte rör sig såklart, men det är inte normalläget på mig.  Icke, hade också "dött" om det bara var 19 grader inne. Har ett söderläge på huset som ger oss väldigt mycket solvärme så för det mesta har vi runt 23 grader inne.
Huggorm
05-09-2010, 20:37
Jag vill helst ha 16-18 grader, annars kan jag inte sova. Dagtid är det okej om det går upp mot 20 grader. 23 grader är för mycket för mig, även om jag står ut
Alexander-VG-zon3
05-09-2010, 20:44
CITAT (Meriona @ 05-09-2010, 21:24)  Har ni bara 19 grader inne? Då hade jag frusit. Brrrr. OM man inte rör sig såklart, men det är inte normalläget på mig.  varmast inne idag +18c.
Har satt på den nyinstallerade golvvärmen (efter att ha avvaktat den korrekta tiden på en månad efter installationen), men mest för att klinkergolv blir ganska kalla att gå på, och inte för att vi ebhöver värma huset. Värmepumpen går bara på tomgång och har ännu inte börjat värma luften - så vi har inte haft under 19 i huset ännu, trots att det varit +5 på nätterna på sista tiden.....
Såg förresten ett jättestreck med tranor idag, det känns som ett hösttecken - fast det bara är september........
Bengalow; sotarns "instruktion" om att inte stänga av pannan = skitsnack ! Det finns EN fördel med att inte stänga av, som jag kan se det, och det är att ni inte får skat/kråkbon i skorstenen. Men har ni nät uppepå, så är det ju inget problem. Sotarn vill väl ha ut 1-2 sotningar extra/år= pengar. Sen, visst, när ni fyrar på pannan 1a gången på hösten, kan det gå lite trögt pga all kall-luft som finns i pipan, men att tuffa på med oljepannan utan att det egentligen behövs ? Kolla du igen, med sotarn, eller ännu bättre, med en konkurrent till honom !!
Elisabeth-Västkustkolonisten
06-09-2010, 06:44
Vi fryser här som en hund. Men vi har fjärrvärme och den är inte påsatt än. Vi har inte ens vatten i alla element eftersom dom bytte alla termostat förra månaden.
Vi har gavellägenehte och där är det alltid kallare än i mitten av huset. Kann man inte springa runt hela dagarna och hat därtill mycket värk så mår man rest av dåligt när det är för kallt. Och nu är det råkallt här
Chamomille
06-09-2010, 07:14
CITAT (Aqvakul @ 05-09-2010, 19:55)  eller lägenhet mitt i huskroppen... Ja... Gör som min snåle pappa. Stäng av värmen och låt grannarna värma upp radhuset
Här går värmen på automatiskt när det blir för låg tempratur inne,vi har golvärme och värmepump som regleras automatiskt .
Jan Lindgren
06-09-2010, 20:52
Hej! Naturligtvis har jag inte satt på värmen än. Det är nu 18 grader inomhus vilket jag tycker räcker men jag vet att snart börjar min fru och kompisen att klaga. Båda kräver minst 20 grader. 16 grader är en bra temperatur i sovrummet men för vissa trevliga sysselsättningar är det bra med högre temperatur och då sätter jag på en värmefläkt ett tag. MVH Jan Lindgren
Huggorm
06-09-2010, 20:57
CITAT (Jan Lindgren @ 06-09-2010, 21:52)  Hej! Naturligtvis har jag inte satt på värmen än. Det är nu 18 grader inomhus vilket jag tycker räcker men jag vet att snart börjar min fru och kompisen att klaga. Båda kräver minst 20 grader. 16 grader är en bra temperatur i sovrummet men för vissa trevliga sysselsättningar är det bra med högre temperatur och då sätter jag på en värmefläkt ett tag. MVH Jan Lindgren Inte behöver du höja värmen för det, jobba dig varm i stället
CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 21:57)  Inte behöver du höja värmen för det, jobba dig varm i stället
Whiskuchi
06-09-2010, 21:07
Värmen är på i badrumsgolvet, inte i resten av huset förutom att jag eldade i kaminen idag.
ingrid fuxwall
06-09-2010, 22:19
Elda för värme gör man bara när det är kallt, vill ogärna ha minusgrader inne.
Jag avsky att sova i varma sovrum sover alltid med öppet fönster året runt !nu för tiden är jag väldigt känslig för värme ,åldern kanske
Jan Lindgren
07-09-2010, 21:41
CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 21:57)  Inte behöver du höja värmen för det, jobba dig varm i stället Hej! Jag börjar bli lite för gammal för att jobba så hårt. Gammal man gör så gott han kan. MVH Jan Lindgren
Solstorm
09-09-2010, 09:40
Än så länge är det bara svag värme på i badrummet. När det börjar bli kallt så sätter jag på värme utan att tveka, jag tänker INTE gå omkring och frysa.
netaave
09-09-2010, 15:32
Nej det har inte behövts ännu, eldar bara för varmvattnet så där var 3e dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|