Monarda
Vill gärna dela med mig av ett mycket enkelt och snabbt recept på äppelkaka som är bra att ta till när oväntade gäster dyker upp:

2 ägg vispas fluffigt med 1 1/2 dl strösocker. Rör ner 1 1/2 dl vetemjöl. Och inget bakpulver ska det vara.
Häll över i en form och täck ytan med klyftade eller tärnade äpplen. Hyvla över smör efter samvete och avsluta med att strö på råsocker. In i ugnen 175 grader i ca 1/2 timme. Klart! Serveras med glass, vispgrädde eller vaniljsås.

[attachment=54840:P9110164.jpg]

Det här receptet kan ju broderas ut i det oändliga och går lika bra med andra frukter eller bär. I kakan jag snodde ihop idag la jag på ett lager hasselnötsmassa uppe på äpplena och tog då i stället lite mindre råsocker.

[attachment=54841:P9110166.jpg]
Biggan_
Mmmmm...vad god den ser ut!
Tack för receptet!
ninnisky
Tackar också! Ska testa med plommon imorgon biggrin.gif
zissi
CITAT (ninnisky @ 11-09-2010, 17:04) *
Tackar också! Ska testa med plommon imorgon biggrin.gif

Funderar på detsamma. Smakade kakan bra med plommon ninnisky?
zissi
Plommonen blev uppätna innan jag hann baka någon plommonkaka men nu Monarda är din äppelkaka bakad och uppäten. Lagom till 4 fikasugna typer. De övriga tog vaniljsås till kakan men jag tyckte den var godast naturell.

Enkel, god och fluffig kaka! Tack för receptet! thanks.gif
theseraphim
Får man komma med förslag:-)

Även om jag är ugn och man så både lagar jag möcke mat och bakar en del. Min favorit och mångas favorit är min äppelpaj som förvisso inte ska läggas upp här men jag brukar skiva äpplena det första jag gör. Nästa steg är att hälla över en kanel, kardemumma och lite socker för att sedan röra om alltihopa så att skivorna riktigt blir marinerade. Sen får det stå i kylen ca 30 min i alla fall innan de hamnar i pajen.

Kör med kanel o kardemumma med så blir det riktigt nice!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon