|
mamamaggan
18-09-2010, 23:42
CITAT (netha @ 18-09-2010, 23:52)  Typisk skrivbordsprodukt.  Saknar verklighetsuppfattning. Jag har granne som gick kontorslinjen på gymnasiet ... nu är hon strax i pensionsåldern ... hon sitter på FK och tar beslut om sjukpenning/sjukersättning ... fastän hon är i total avsaknad av medicinsk utbildning. Så är det i hela vårt land .. kontorister ska besluta om vem som är sjuk och arbetsoförmögen eller inte.  Nej de besluten ska tas av läkare som träffat patienten. Varför ska den behandlande läkaren skriva krångliga läkarintyg som sedan inte visar sig värda något ? Det är väl att idiotförklara en hel yrkeskår ?!
CITAT (netha @ 18-09-2010, 23:35)  Men till syvende och sist och hur vi än vrider och vänder och letar syndabockar ... så är det sittande regering som satt reglerna ... efter 500 dagar är du utförsäkrad ... frisk o arbetsför eller åtminstone frisk o arbetsssökande i minst 3 månader.  Så är det ju faktiskt, och det borde inte ens den mest blinde kunna bortse från
CITAT (Gillan @ 19-09-2010, 21:11)  Så är det ju faktiskt, och det borde inte ens den mest blinde kunna bortse från  Man tycker ju inte det, tyvärr är det inte så. Jag hoppas på att det beror mer på tjocka skygglappar än på oförmåga till empati för svaga och sjuka.
CITAT (Anma @ 19-09-2010, 21:35)  Man tycker ju inte det, tyvärr är det inte så. Jag hoppas på att det beror mer på tjocka skygglappar än på oförmåga till empati för svaga och sjuka. Fast jag vet faktiskt inte Anma om jag håller med dig om det där med skygglappar, Jag tror att en hel del folk helt enkelt väljer att välja sitt eget välmående framför " allas" vårat vämående...............Jag tror att folk är blinda och att de inte har nån empati inför sin "nästa"  , men det är min tankegång.......................
CITAT (Gillan @ 19-09-2010, 22:22)  Fast jag vet faktiskt inte Anma om jag håller med dig om det där med skygglappar, Jag tror att en hel del folk helt enkelt väljer att välja sitt eget välmående framför " allas" vårat vämående...............Jag tror att folk är blinda och att de inte har nån empati inför sin "nästa"  , men det är min tankegång....................... Jo, fast jag vill ju inte tro det. Men så är det nog.
CITAT (Anma @ 19-09-2010, 22:41)  Jo, fast jag vill ju inte tro det. Men så är det nog. Klart inte jag vill tro det heller
Inte ska vi hymla om att det finns massor med människor som främst ser till sin egen plånbok och välfärd ... än att ägna andra svagare grupper en enda tanke ... som bara ser till sitt och inte till helheten Sverige.
Ibland ... faktiskt hände det ikväll ... att jag tänkte tanken ... låt dem bli sjuka och få känna på piskan och utanförskapet och mista sjukpeng fastän man är obotligt och kanske dödligt sjuk ... tigga på sina bara knän på socialen. Men ... så får man inte tänka ... och då suddade jag ut min tanke och sa ... Fader förlåt dem, ty de vet icke vad de gör.
CITAT (netha @ 19-09-2010, 23:21)  Inte ska vi hymla om att det finns massor med människor som främst ser till sin egen plånbok och välfärd ... än att ägna andra svagare grupper en enda tanke ... som bara ser till sitt och inte till helheten Sverige.
Ibland ... faktiskt hände det ikväll ... att jag tänkte tanken ... låt dem bli sjuka och få känna på piskan och utanförskapet och mista sjukpeng fastän man är obotligt och kanske dödligt sjuk ... tigga på sina bara knän på socialen. Men ... så får man inte tänka ... och då suddade jag ut min tanke och sa ... Fader förlåt dem, ty de vet icke vad de gör. Det är ganska lätt att tänka så Netha, men samtidigt så tror jag att vare sig du eller jag önskar ens vår värsta "fiende" ( om vi nu skulle ha nån ) det
herkules
20-09-2010, 16:24
nä - hon fick ingen HJÄLP.
CITAT (herkules @ 20-09-2010, 17:24)  nä - hon fick ingen HJÄLP. Det är synd att man inte kan säga upp sin försäkring hos försäkringskassan....
Ett cyniskt spel säger Mona Sahlin. Jag kan inte annat än att hålla med.
Red Top
20-09-2010, 17:08
På nyheterna nyss sa de att NN(minns inte namnet)på FK,sagt att att ärendet inte är färdigutrett, men kommer att bli det under veckan.
Vi får väl se.
Edit: Tillägg: Det var inte Stig Orustfjord de hade pratat med, utan någon annan högre chef.
ängsvädd
21-09-2010, 12:39
Den sjuka kvinnans dotter var hos Lotta Bromé i P4Extra. Försäkringskassan står fast vid sitt beslut om avslag. Dottern ska träffa dem för att få höra motiveringen :/ Dottern är en riktig kämpe - går vidare. FK kommer inte att diskutera fallet i media mer.
CITAT (ängsvädd @ 21-09-2010, 13:39)  Den sjuka kvinnans dotter var hos Lotta Bromé i P4Extra. Försäkringskassan står fast vid sitt beslut om avslag. Dottern ska träffa dem för att få höra motiveringen :/ Dottern är en riktig kämpe - går vidare. FK kommer inte att diskutera fallet i media mer. Min fetmarkering. Tacka fan för det, fegisar!
ängsvädd
21-09-2010, 13:11
CITAT (Anma @ 21-09-2010, 13:50)  Min fetmarkering. Tacka fan för det, fegisar! Jag fattar inte att de som jobbar på FK inte sätter ner foten o protesterar mot dessa regler som alliansen har infört - en demonstration eller bojkott! Civil olydnad! Fattar inte hur de kan vara så omänskliga
ängsvädd
22-09-2010, 11:16
Nu sa de på radion att FK står fast vid sitt beslut att utförsäkra kvinnan - FY FAN!
Red Top
22-09-2010, 11:28
Här är Försäkringskassans pressmeddelande ang Annica Holmquist. En mass bludder och inget ansvarstagande! Förtydligande om alternativ.......
mamamaggan
23-09-2010, 00:39
CITAT (ängsvädd @ 21-09-2010, 14:11)  Jag fattar inte att de som jobbar på FK inte sätter ner foten o protesterar mot dessa regler som alliansen har infört - en demonstration eller bojkott! Civil olydnad! Fattar inte hur de kan vara så omänskliga  Skulle du vilja bli arbetslös med de regler som gäller i dag ? Träffade för några år sedan en kvinna som jobbade på FK och hade gjort det under rätt många år. Nu läste hon sociologi för att utbilda sig till något annat . Hon ville inte delta i att stjälpa männsikor som hon sa. Hennes chef hade samlat alla handläggare till ett möte där han föklarade vad det nya systemet gick ut på och avslutat med att " den som inte klarar av det kan börja se sig om efter ett nytt jobb direkt ".
Ska se över sjukreglernaBluff igen eller allvar? Man kan ju alltid hoppas på det sistnämnda.
mamamaggan
24-09-2010, 17:41
CITAT (Anma @ 24-09-2010, 18:21)  Ska se över sjukreglernaBluff igen eller allvar? Man kan ju alltid hoppas på det sistnämnda. De svårast sjuka säger man , och det är väl bra , men det sägs ju i någon prognos från FK ( tror jag att det var ) att det är 40% som kommer att komma tillbaka från AF när de tre månaderna gått för att de är för sjuka för att jobba. Hur ska man ta hand om alla dem ? Och var ska man i så fall nu ta pengar ifrån för att kunna genomföra de utlovade ytterligare skattesänkningarna för de som redan har det bäst ? Ska man kanske dra in det halva löftet om sänkning av skatten till pensionärerna och ställa grupperna sjuka mot pensionärerna för inte kan jag tänka mig att de själva kan tänka sig att göra avkall på sina skattesänkningar ? Inte heller på alla pengar de sluppit betala för sina fastigheter i den nya " fastighetsskatten ". Det är ju likadant där , de såg till att den som bor i/på en fastighet med högt taxeringsvärde fick en rejäl sänkning och att reglerna gynnar dem själva mest.
Red Top
24-09-2010, 18:25
Det behövs inte så mycket pengar. Det har alliansen redan räknat ut. När de, som bevisligen var för sjuka för att arbeta, kommer tillbaka till FK, får de minimal ersättning. De kan ju inte uppvisa någon inkomst och då kan de självklart inte få inkomstrelaterad ersättning. Möjligheten till någorlunda sjukersättning/sjukpension, finns bara för de som visste att man kunde nog att gå in i A-kassan förra hösten, och få räkna tre månader, som ett år. I deras fall beräknas ersättningen på den ersättning de fått från A-kassan under ALI(Arbetslivsintroduktion, jag spyr bara jag hör namnet  , introduceras i arbetslivet när man jobbat hela livet och utan egen förskyllan blivit sjuk). Inget av det alliansen genomfört, när det gäller de sjuka, är menat att leda till en förbättring för de sjuka. Avsikten var redan från början att hitta pengar till skattesänkningar för de redan välbeställda. I går berättade Annicas dotter att mamman är intagen på sluten psykiatrisk klinik, eftersom självmordsrisken är överhängande. Jag gråter inombords.
Christa
24-09-2010, 20:15
CITAT (gnon49 @ 17-09-2010, 22:18)  Min bror genomgick en canceroperation förra året. Jag har bara hört lovord från honom. Han fick en utmärkt vård och efter stamcellsoperationen var han i utlandet på någon rehab. Ingick i vården. Han skall nu försöka återgå, eller åtminstone prova om han kan arbeta, och hur mycket. han har fått en mjukstart och tror han skall kunna arbeta, annars blir det sjukersättning. Allt enligt honom själv. Frågan är om det beror på vilken handläggare man får hur man behandlas?
herkules
24-09-2010, 20:33
CITAT (Christa @ 24-09-2010, 21:15)  Frågan är om det beror på vilken handläggare man får hur man behandlas? kanske var det så förut men nu går alla handläggare strikt efter de regler de har fått. finns inte din sjukdom med i listan så är du rökt vad det gäller sjukförsäkring efter ett visst antal dagar. hejdå liksom ...
ängsvädd
24-09-2010, 20:39
CITAT (herkules @ 24-09-2010, 21:33)  kanske var det så förut men nu går alla handläggare strikt efter de regler de har fått. finns inte din sjukdom med i listan så är du rökt vad det gäller sjukförsäkring efter ett visst antal dagar. hejdå liksom ... Ja, så är det.
mamamaggan
24-09-2010, 21:38
Undrar om de fortsätter att neka folk som nyligen genomgått en operation att få tillräcklig konvalescens ?
Har ju fått svaret att även om du är opererad dagen innan dina dagar går ut så ska du stå till arbetsmarknadens förfogande dagen efter.
Tycker det är så fult att så här i efterhand komma med " mildrande " åtgärder . Dummare är väl inte Alliansens politiker att de kunde räkna ut att det skulle bli så här så jag undrar vad den dolda agendan är .
Man kunde väl inte på allvar tro att 90% av de som är långtidssjukskrivna skulle bli friska över en dag eller menar de på allvar att dessa 90 % simulerar och att läkarna som sjukskrivit dem är inkompetenta.
Christa
25-09-2010, 09:08
CITAT (herkules @ 24-09-2010, 21:33)  kanske var det så förut men nu går alla handläggare strikt efter de regler de har fått. finns inte din sjukdom med i listan så är du rökt vad det gäller sjukförsäkring efter ett visst antal dagar. hejdå liksom ... Att jag trodde det kunde vara olika beror på att det här gällde en cancersjuk och att andra cancersjuka blivit nekade sjukskrivning. CITAT (mamamaggan @ 24-09-2010, 22:38)  Undrar om de fortsätter att neka folk som nyligen genomgått en operation att få tillräcklig konvalescens ?
Har ju fått svaret att även om du är opererad dagen innan dina dagar går ut så ska du stå till arbetsmarknadens förfogande dagen efter.
Tycker det är så fult att så här i efterhand komma med " mildrande " åtgärder . Dummare är väl inte Alliansens politiker att de kunde räkna ut att det skulle bli så här så jag undrar vad den dolda agendan är .
Man kunde väl inte på allvar tro att 90% av de som är långtidssjukskrivna skulle bli friska över en dag eller menar de på allvar att dessa 90 % simulerar och att läkarna som sjukskrivit dem är inkompetenta. Ja det känns som om de tyckte att de kan experimentera med människor som om de var prylar. Reinfelt brukar ju svara att det funkar i de flesta fall. Att några får sina liv förstörda och blir ännu sjukar på grund av oro tycks han inte bry sig om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|