|
Full version: Hur tänker ni?
Någonting som berör mig oerhört är att det ska vara så svårt att respektera varandra vad det gäller partipolitik. Jag har massor med vänner som är olika blå och också en hel del som är olika röda. Själv är jag ju ganska röd om nu någon skulle ha missat det  . I vårt dagliga liv disskuterar vi frågor som står oss nära. Vi är absolut inte alltid överens, men vi kan trots det tom skämta och skratta åt varandras åsikter. Och aldrig att vi hängör oss åt pajkastning. Men härom dagen fick jag en schock, (stavas det verkligen så? ) , när en av mina bästa och äldsta vän säger att h*n tänker byta block pga partiledaren är helt förkastlig! Men! säger jag, tycker du bättre om xxx då?! Nej, absolut inte, men jag tål inte åsynen av xx och måste göra nåt åt detta. Okej säger då jag, ge mig en bra förklaring till att du tänker rösta emot alla dina ideologier, förutom att du inte tål xx? Till svar får jag att h*n inget svar har....................Jag är nog fortfarande i det där tillståndet som jag inte vet om jag stavar rätt till Hur resonerar ni? Röstar ni på ett ansikte, eller röstar ni på den ideologi som ni kan stå för?
Huggorm
17-09-2010, 08:57
CITAT (Gillan @ 17-09-2010, 09:43)  Hur resonerar ni? Röstar ni på ett ansikte, eller röstar ni på den ideologi som ni kan stå för? Jag kommer förmodligen att rösta på centern, så det besvarar väll frågan om det är ansikte eller ideologi jag går efter
Jag röstar för min ideologi. I år blev det inte Sossarna, fast det brukar bli det, men det har inget att göra med Mona, jag vill bara att V inte ska hamna under 4%. Men jag har väldigt mycket gemensamt med V också, så det var knappast något svårt beslut att taktikrösta. För övrigt håller jag med dig fullständigt. Fast här på forumet har nog jag också kastat en och annan paj.
Red Top
17-09-2010, 08:59
Jag röstar absolut för en ideologi. Skulle jag rösta på ett ansikte, så vete sjutton om jag skulle hitta någon att rösta på överhuvudtaget.
Myosotis
17-09-2010, 09:00
Röster på det jag tycker är viktigt, men visst finns det politiker som jag inte kan titta på utan att må illa. Har aldrig personröstat för jag vet inget om personerna och orkar inte bry mig. Något som slog mig häromdagen (en helt ny insikt vid 37 års ålder, alla andra har säkert vetat det sen de var barn...  ) är att de flesta bara verkar rösta på det parti som de tror kommer att gynna dem mest. Man räknar kallt vad man kommer att tjäna på det och så röstar man rent egoistiskt.  Så har aldrig jag tänkt, har faktiskt inte en aning om jag i pengar eller andra förmåner räknat skulle få ut mer av det ena eller andra partiets politik. Samhället är ju liksom lite större än så. Jag tycker mer det handlar om vilken sorts värld man vill leva i. Även om jag själv hade garanterat jobb och hög inkomst och hög pension och jättebra snabb sjukvård osv osv skulle jag fortfarande inte tycka om hur illa andra behandlas.
CITAT (Huggorm @ 17-09-2010, 09:57)  Jag kommer förmodligen att rösta på centern, så det besvarar väll frågan om det är ansikte eller ideologi jag går efter  Jag var ju inte ute efter att få veta vad du röstar på, men visst  CITAT (Red Top @ 17-09-2010, 09:59)  Jag röstar absolut för en ideologi. Skulle jag rösta på ett ansikte, så vete sjutton om jag skulle hitta någon att rösta på överhuvudtaget.  Precis  CITAT (Anma @ 17-09-2010, 09:59)  Jag röstar för min ideologi. I år blev det inte Sossarna, fast det brukar bli det, men det har inget att göra med Mona, jag vill bara att V inte ska hamna under 4%. Men jag har väldigt mycket gemensamt med V också, så det var knappast något svårt beslut att taktikrösta. För övrigt håller jag med dig fullständigt. Fast här på forumet har nog jag också kastat en och annan paj. Tycker du "jobbat på rätt bra jag". Du står för vad du tycker och du är värld all repekt
theseraphim
17-09-2010, 09:15
Jag röstar själv för det jag anser gör Sverige bäst som helhet på mer än ett plan tex det skulle vara lätt att få världens bästa sjukvård men då skulle automatiskt det gå ut över annat osv osv. JAg förväntar mig inte att Sverige måste vara absolut bäst på allt vi gör och jag förstår att hur man än röstar och vilka som än styr så kommer folk fortfarande bli felbehandlade inte få vissa ersättningar i tid. Sedan kan man till viss del förstå de som röstar på "person" för i slutändan så är det partiledaren som till stor del kommer styra partiet med sin egen vilja, få vågar gå emot sin partiledare och extremt få skulle våga göra det om denna partiledare sitter i ett styrande regering. Om man nu ska hacka på Mona Sahlin så inger hon inte direkt respekt eller trovärdighet i det hon säger utan verkar mer osäker. Om man skulle se det som om man skulle anställa en chef för ett företag och Mona då skulle söka jobbet så då är det klart att den utstrålningen(eller brist av den) hade spelat stor roll. Att sedan rösta på den som gynnar en själv mest är nog ganska naturligt då högre skatter osv kan drabba vissa ganska märkbart sedan är det ju klart att man vill se till sina medmänniskor med.
Rösta på söndag oavsett parti..så länge det inte är SD eller NDSP eller vad de nu kallar sig.
CITAT (Gillan @ 17-09-2010, 10:12)  Tycker du "jobbat på rätt bra jag". Du står för vad du tycker och du är värld all repekt  Tack! Det var snällt sagt. Försöker ju så gott det går. Angående pajkastning, har gjort en liten klavertramp nu i "just nu lyssnar jag på" tråden, men det är det faktiskt värt.
CITAT (Myosotis @ 17-09-2010, 10:00)  Röster på det jag tycker är viktigt, men visst finns det politiker som jag inte kan titta på utan att må illa. Har aldrig personröstat för jag vet inget om personerna och orkar inte bry mig. Något som slog mig häromdagen (en helt ny insikt vid 37 års ålder, alla andra har säkert vetat det sen de var barn...  ) är att de flesta bara verkar rösta på det parti som de tror kommer att gynna dem mest. Man räknar kallt vad man kommer att tjäna på det och så röstar man rent egoistiskt.  Så har aldrig jag tänkt, har faktiskt inte en aning om jag i pengar eller andra förmåner räknat skulle få ut mer av det ena eller andra partiets politik. Samhället är ju liksom lite större än så. Jag tycker mer det handlar om vilken sorts värld man vill leva i. Även om jag själv hade garanterat jobb och hög inkomst och hög pension och jättebra snabb sjukvård osv osv skulle jag fortfarande inte tycka om hur illa andra behandlas. Du är bara för bra Myosotis
CITAT (theseraphim @ 17-09-2010, 10:15)  Jag röstar själv för det jag anser gör Sverige bäst som helhet på mer än ett plan tex det skulle vara lätt att få världens bästa sjukvård men då skulle automatiskt det gå ut över annat osv osv. JAg förväntar mig inte att Sverige måste vara absolut bäst på allt vi gör och jag förstår att hur man än röstar och vilka som än styr så kommer folk fortfarande bli felbehandlade inte få vissa ersättningar i tid. Sedan kan man till viss del förstå de som röstar på "person" för i slutändan så är det partiledaren som till stor del kommer styra partiet med sin egen vilja, få vågar gå emot sin partiledare och extremt få skulle våga göra det om denna partiledare sitter i ett styrande regering. Om man nu ska hacka på Mona Sahlin så inger hon inte direkt respekt eller trovärdighet i det hon säger utan verkar mer osäker. Om man skulle se det som om man skulle anställa en chef för ett företag och Mona då skulle söka jobbet så då är det klart att den utstrålningen(eller brist av den) hade spelat stor roll. Att sedan rösta på den som gynnar en själv mest är nog ganska naturligt då högre skatter osv kan drabba vissa ganska märkbart sedan är det ju klart att man vill se till sina medmänniskor med.
Rösta på söndag oavsett parti..så länge det inte är SD eller NDSP eller vad de nu kallar sig. Håller med till 100%, att inte rösta är detsamma som att tillåta precis vad som helst
Piccante
17-09-2010, 11:03
röstar helt efter ideologi. Eftersom jag är emot att politiker ska vara en livsstil och anser dom utbytbara så hänger jag inte upp mig på person.
herkules
17-09-2010, 11:10
röstar aldrig på en person utan på det parti som ligger närmast det jag tror på och vill leva efter, dvs från var och en efter förmåga, till var och en efter behov. plättenkelt
CITAT (Markus_H @ 17-09-2010, 12:03)  röstar helt efter ideologi. Eftersom jag är emot att politiker ska vara en livsstil och anser dom utbytbara så hänger jag inte upp mig på person.
CITAT (Markus_H @ 17-09-2010, 12:03)  röstar helt efter ideologi. Eftersom jag är emot att politiker ska vara en livsstil och anser dom utbytbara så hänger jag inte upp mig på person. Håller med till 100 procent
mamamaggan
17-09-2010, 11:59
CITAT (Markus_H @ 17-09-2010, 12:03)  röstar helt efter ideologi. Eftersom jag är emot att politiker ska vara en livsstil och anser dom utbytbara så hänger jag inte upp mig på person. Självklart ! Den som röstar efter en persons utseende , det är någon/några som skrivit om det , kan ju få problem om t ex den " snygge " råkar ut för en olycka som ger skador i ansiktet. Hur gör man då ? Eller om man är blind , är det då någon annan som ska tala om för en vem som är snyggast ? Man röstar väl för sjutton efter ideologin och inget annat !
Aqvakul
17-09-2010, 12:02
Jag röstar rödgrönt av ideologiska skäl. Men valet av mp beror delvis på att jag anser att Maria är en bättre ledare än Mona.
theseraphim
17-09-2010, 12:05
CITAT (Aqvakul @ 17-09-2010, 13:02)  Jag röstar rödgrönt av ideologiska skäl. Men valet av mp beror delvis på att jag anser att Maria är en bättre ledare än Mona. men om de röd gröna vinner så är det ju Mona som blir ledare, MP o vänstern får ju nöja sig med att vara lydpartier ungefär som KD o FP i dagsläget.
[quote name='mamamaggan' date='17-09-2010, 12:59' post='1292329'] Självklart ! "Den som röstar efter en persons utseende , det är någon/några som skrivit om det , kan ju få problem om t ex den " snygge " råkar ut för en olycka som ger skador i ansiktet. Hur gör man då ? Eller om man är blind , är det då någon annan som ska tala om för en vem som är snyggast ? Man röstar väl för sjutton efter ideologin och inget annat !"
för mig och dig så är det nog självklart, men inte för alla andra Jag vet inte vad som blev fel, men fel blev det
Aqvakul
17-09-2010, 13:11
CITAT (theseraphim @ 17-09-2010, 13:05)  men om de röd gröna vinner så är det ju Mona som blir ledare, MP o vänstern får ju nöja sig med att vara lydpartier ungefär som KD o FP i dagsläget. Ju fler som röstar på Mp, ju starkare blir deras ställning..
Jag själv röstar efter vad för budskap partierna och partiledarna säger sig stå för. Ideologin förändrar ju över tiden så gamla sanningar ersätts av nya. Och givetvis finns plånboksfrågorna med när man röstar, man röstar ju för att få det bättre. Det viktigaste hos en ett parti måste ju vara partiledarens trovärdighet. Skall man tro alla väljarundersökningar så är ideologin inte alltid det viktigaste. Trovärdigheten är viktigare.
Anki på Öland
17-09-2010, 13:50
Har svårt att tänka mig att någon röstar efter utseende - mera troligt då som gnon49 säger, trovärdigheten och förtroendet personen ger. Anki
CITAT (Anki på Öland @ 17-09-2010, 14:50)  Har svårt att tänka mig att någon röstar efter utseende - mera troligt då som gnon49 säger, trovärdigheten och förtroendet personen ger. Anki Det är lite samma sak. Om man röstar på hur ärlig personen verkar mer än för vilken politik den för är det ju lite knasigt kan jag ju tycka.
Huggorm
17-09-2010, 13:59
CITAT (Anki på Öland @ 17-09-2010, 14:50)  Har svårt att tänka mig att någon röstar efter utseende - mera troligt då som gnon49 säger, trovärdigheten och förtroendet personen ger. Anki Göran Johansson är väll ett bra exempel på det. Otroligt populär i Göteborg, men skulle kanske inte vinna några skönhetstävlingar http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Jo...cialdemokrat%29
Har alltid röstat efter ideologi...även då jag var fullt frisk och jobbade heltid. Ganska kul att frågan kom upp ang. det här med utseende och t.o.m klädsel. Röstar vi på "Lucia" eller, var tankar som for genom mitt huvud när det diskuterades i tidigare trådar. Skulle jag gått efter vad jag tyckte om Persson och hans utstrålning så hade jag definitivt svikit sossarna, men det handlade ju inte om luciakandidater så....
Piccante
17-09-2010, 14:06
CITAT (theseraphim @ 17-09-2010, 13:05)  men om de röd gröna vinner så är det ju Mona som blir ledare, MP o vänstern får ju nöja sig med att vara lydpartier ungefär som KD o FP i dagsläget. Nu har det rödgröna laget gått från att vara S med stödpartier till att forma en allians på lika villkor så det är inte sannolikt.
CITAT (Anki på Öland @ 17-09-2010, 14:50)  Har svårt att tänka mig att någon röstar efter utseende - mera troligt då som gnon49 säger, trovärdigheten och förtroendet personen ger. Anki Jag har också väldigt svårt att ta till mig att "nån" röstar efter utseende. men tydligen så händer det
CITAT (Cacki @ 17-09-2010, 15:05)  Har alltid röstat efter ideologi...även då jag var fullt frisk och jobbade heltid. Ganska kul att frågan kom upp ang. det här med utseende och t.o.m klädsel. Röstar vi på "Lucia" eller, var tankar som for genom mitt huvud när det diskuterades i tidigare trådar. Skulle jag gått efter vad jag tyckte om Persson och hans utstrålning så hade jag definitivt svikit sossarna, men det handlade ju inte om luciakandidater så.... men ska jag skratta, eller ska jag skratta  , ähh, jag skrattar.igen  .........................jag avskydde Göran eftersom jag tyckte han var en översittare, men det hindrar mig inte från att vara röd
CITAT (Gillan @ 17-09-2010, 15:15)  men ska jag skratta, eller ska jag skratta  , ähh, jag skrattar.igen  .........................jag avskydde Göran eftersom jag tyckte han var en översittare, men det hindrar mig inte från att vara röd 
Aqvakul
17-09-2010, 14:34
CITAT (Gillan @ 17-09-2010, 15:15)  men ska jag skratta, eller ska jag skratta  , ähh, jag skrattar.igen  .........................jag avskydde Göran eftersom jag tyckte han var en översittare, men det hindrar mig inte från att vara röd 
theseraphim
17-09-2010, 15:38
CITAT (Markus_H @ 17-09-2010, 15:06)  Nu har det rödgröna laget gått från att vara S med stödpartier till att forma en allians på lika villkor så det är inte sannolikt. om man ser på alliansen i dagsläget så har jag svårt att tro det, KD har tex noll inflytande. Det är det största partiet som i regel tar själva makten de andra får tröstpriser men småpartierna är än mer beroende av ett stort parti för att ens ha en rimlig chans till att hamna i styre. Varken V, MP eller tex KD kan inte räkna med att någonsin bli mer än stödpartier inom en allians...tyvärr.
Red Top
17-09-2010, 15:46
Vi får väl se.
Piccante
17-09-2010, 15:46
CITAT (theseraphim @ 17-09-2010, 16:38)  om man ser på alliansen i dagsläget så har jag svårt att tro det, KD har tex noll inflytande. Det är det största partiet som i regel tar själva makten de andra får tröstpriser men småpartierna är än mer beroende av ett stort parti för att ens ha en rimlig chans till att hamna i styre. Varken V, MP eller tex KD kan inte räkna med att någonsin bli mer än stödpartier inom en allians...tyvärr. Har man ett valmanifest och en överenskommelse som gäller så är det den som styr. Sen tror jag inte att MP skulle finna sig i att bli överkört på samma sätt som KD för KD har mer att förlora på att bryta sin allians.
mamamaggan
17-09-2010, 16:23
CITAT (Anki på Öland @ 17-09-2010, 14:50)  Har svårt att tänka mig att någon röstar efter utseende - mera troligt då som gnon49 säger, trovärdigheten och förtroendet personen ger. Anki Jag skrev inägget om utseende eftersom jag sett att det varit någon/några som uttalat att de gör det . Därav mina funderingar.
Huggorm
17-09-2010, 16:36
CITAT (mamamaggan @ 17-09-2010, 17:23)  Jag skrev inägget om utseende eftersom jag sett att det varit någon/några som uttalat att de gör det . Därav mina funderingar. Det var ju jag som skojade i en annan tråd, men som vanligt var det ingen som fattade
theseraphim
17-09-2010, 16:45
CITAT (Markus_H @ 17-09-2010, 16:46)  Har man ett valmanifest och en överenskommelse som gäller så är det den som styr. Sen tror jag inte att MP skulle finna sig i att bli överkört på samma sätt som KD för KD har mer att förlora på att bryta sin allians. De har exakt samma sak att förlora faktiskt, inflytande då de till skillnad till S och M inte är ett ledande parti utan måste hitta ett större parti att alliera sig med. Småpartier får tyvärr alltid maka på sig när deras allians/samarbete har vunnit för de vill inte heller vara det parti som strular och de vill i regel inte absolut svika sina väljare att säga nej till det inflytande de fått. Vinner de rödgröna så kommer minst 60% av all makt hamna hos S och då räknar vi lågt. Samma sak gäller om alliansen vinner fast då med M.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|