Full version: Debatteknik
Sidor: 1, 2
herkules
CITAT (Huggorm @ 17-09-2010, 22:31) *
Bråktråden finns ju redan?

haha, den var bra! smile.gif
mamamaggan
CITAT (theseraphim @ 18-09-2010, 10:29) *
Tiden i en tv sänd debatt menade jag:-) Där varje person oftast har en väldigt liten stund på sig att bemöta påståenden eller rena påhopp.

OK då förstår jag . Trodde du menade något som hände här på Odla.
Bengalow
Jösses, Gita, med din debatt-teknink, så gäller det snarast att ta kål på motståndare - inte att värva anhängare, och bägge strategier är lika förödande för ditt parti. Faran är ju, att du skrämmer bort dina meningsfränder. Dina bortförklaringar, och framförallt glorifiering av dina egna insatser i debatten, får mig att tänka på sandlådan i förskolan. Du har kallat mig för "avundsjuk", "kommunist" m.m. Sedan påstår du, att den som kastar skit i motvind blir själv drabbad. Sluta att kasta skit då - det är i verkligheten DU, som skapar en taskig stämning här på Odla.
Det skulle vara skönt att slippa någon, som kommer med pekpinnar, men beskyller andra för detsamma. Kryp nu in i hörnan med "dumstruten" på dig, och sitt kvar där tills valet är över, så har du kanske gjort lite nytta för "ditt" parti.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Debatteknik, vad är det? här fungerar det i alla fall inte. Att skilja mellan person och sak är svårt, jag vet men min sambo har varit i idrottsrörelsen i hela sitt liv nästan och även i andra föreningarna så han försöker alltid att påpekar det och säger att det är viktigt.

Anma när du frågar så direkt så vågar jag svarar direkt. Jag tycker att du är mycket agressiv. Du skriver att när du har rätt....... jag du vad eller vem säger att det är rätt vad du säger? Från din sida sett, kanske men du gör dig inte besväret och ser det från en annan sida. Da kanske du har alldeles fel?????

Så lite mera tolernas vore bra.

Men du är inte ensam om det. Det finns många som tycker omn att hacka.....

När det handalr om politik, så har många en så ensidigt syn på allt. Man ser bara sin ståndpunkt, man gör sog inte ens besväret att tänka efter. Kanske också någon annan har rätt, en bra syn på något. Jag saknar det. För jag tycker att man skall kunna diskutera allt för och emot men det är helt omöjligt här

Elisabeth
Cacki
CITAT (Bengalow @ 18-09-2010, 16:32) *
Jösses, Gita, med din debatt-teknink, så gäller det snarast att ta kål på motståndare - inte att värva anhängare, och bägge strategier är lika förödande för ditt parti. Faran är ju, att du skrämmer bort dina meningsfränder. Dina bortförklaringar, och framförallt glorifiering av dina egna insatser i debatten , får mig att tänka på sandlådan i förskolan. Du har kallat mig för "avundsjuk", "kommunist" m.m. Sedan påstår du, att den som kastar skit i motvind blir själv drabbad. Sluta att kasta skit då - det är i verkligheten DU, som skapar en taskig stämning här på Odla.
Det skulle vara skönt att slippa någon, som kommer med pekpinnar, men beskyller andra för detsamma. Kryp nu in i hörnan med "dumstruten" på dig, och sitt kvar där tills valet är över, så har du kanske gjort lite nytta för "ditt" parti.

Du har verkligen lyckats sätta ord på det jag också känt men inte kunnat sätta fingret på det. tummenupp.gif

Det var detta som gjorde att jag ifrågasatte henne. Man tycker att en så smart person (ja, jag tvivlar inte på ditt förnuft Gita) inte inser det själv

Glorifiering av sej själv plus att tycka sej veta bättre än andra kan reta upp vem som helst. Speciellt i frågor där det inte finns några entydiga svar

Just sådana kommentarer gjorde att jag själv gick i fällan tyvärr. Jag sänkte mej till Gitas egen nivå och vräkte själv ur mej sådant till/om henne och som jag ångrar nu, eftersom jag inser vilka onödiga konsekvenser det förde med sej. Gita har själv uttryckt att hon tappat respekt för mej, så vad vann jag på det egentligen!? Naturligtvis ingenting och jag hoppas verkligen att även Gita passar på att lära sej lite av mina misstag, hon också. Att hon också klarar att själv sätta på sej ett par självkritiska glasögon och försöker ta till sej det här på ett konstruktivt sätt. Vi har alla något att lära så länge vi lever.

Så Gita, nu utmanar jag dej!
Jag ber om ursäkt för det jag skrev som du kände dej förolämpad av, och hoppas att du godtar ursäkten. Jag skulle gärna vilja kunna fortsätta diskutera olika frågor med dej utan att mitt misstag ska genomsyra förutsättningarna i framtiden. Kan du dessutom göra samma sak till dem du själv förolämpat (om än inlindat) så skulle du nog höja dej i mångas ögon.

/Cacki
Red Top
Anma har, enligt min mening, varit både sansad och saklig i alla debatter gällande de sjukas situation i Sverige i dag.

Det var först när ett antal personer började skriva nedlåtande om berättelsen om Annica Holmquist i tråden "Sveket", som Smörblomma startade med det här inlägget:
CITAT (smörblomma @ 16-09-2010, 19:28) *
Alliansens behandling av svårt sjuka människor SVEKET

som det rann över för många. Det är svårt att inte reagera på den snorkiga, oempatiska attityd, som somliga visar.

Länken hänvisar till en blogg, som skrivs av en ung tjej med en svårt sjuk mamma. Bloggen brukar ha mellan 0-20 beökare om dagen, men just den här dagen var det någon, som uppmärksammade vad hon skrev, och blogginlägget spreds övervärlden, bl a genom FB. Flera nyheter tog upp det och det slutade med att en stammande och harklande direktör från Försäkringskassan, Stig Orustfjord, menade att det framkommit nya omständigheter, som skulle göra att Annica var berättigad till ersättning.

Dotterns berättelse om sin kroniskt sjuka mamma, fick somliga debattsnillen här på Odla att skriva de här kommentarerna.

CITAT (Huggorm @ 16-09-2010, 20:00) *
Framför allt är det många som är trötta på att läsa propaganda nu

CITAT (vanjalarsa @ 16-09-2010, 20:04) *
Håller med dig fullständigt!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

CITAT (Gita @ 16-09-2010, 20:36) *
En till som håller med, men framför allt finns det frågor som är betydligt viktigare än just sjukförsäkringsfrågan vilket man inte kan tro när man läser denhär tråden för här verkar det vara enda den frågan. I jämförelse med andra länder har människor som av olika orsaker inte kan arbeta det väldigt bra i Sverige även efter alldeles nödvändiga åtstramningar. Visst, ett fåtal personer faller på ett olyckligt sätt mellan stolarna, men i alla rimliga system kan det finnas luckor, som får åtgätdas allt eftersom de upptäcks. Det enda heltäckande system vore väl om ingen som inte vill behövde arbeta, att alla hade sin försörjning ändå. Kanske någon kan tala om för mig vad pengarna i så fall skulle komma ifrån.
Gita

CITAT (Gita @ 17-09-2010, 08:09) *
På mig verkar det som om en hel människor får sin verklighetsuppfattning från kvällspressen vars förenklade journalistik mest går ut på att få till smaskiga säljande rubriker.
Gita

Det var inte bara Anma som kokade över efter dessa spefulla kommentarer. Jag har själv suttit på händerna sen dess.

Att sedan ha mage att anklaga Anma för bristande kompetens att föra debatter är skamligt. Det är Gita med flera, som inte klarar av att föra en saklig debatt.

Heder åt Anma, som trots egen sjukdom, fortfarande orkar föra de svagas talan. Fortsätt så Anma. kompiskram.gif

Mänskligheten behöver sådana som du.
Anma
Tack Red Top, det värmer.

Elisabeth-Västkustkolonisten, tack för din åsikt.
mamamaggan
Det jag retar mig på är den här härskartekniken , den när man som jag skrivit förut , inte besvarar frågor eller bemöter påståenden . I stället drar man fram att man inte vill bli omnämnd eller citerad och så drar man fram teknikfrågor för att visa sin suveränitet.

En effektiv härskarteknik att få den andre att känna sig underlägsen och okunnig.
Platinum
CITAT (Anma @ 17-09-2010, 18:38) *
När är den bra och när är den dålig?

Är det bra debatteknik att säga att någon framstår som korkad stup i kvarten? Jag tycker inte det.
Är det bra debatteknik att tillägna låtar till någon som man anser kläckt ur sig århundradets dummaste åsikt? jag tycker inte det, men det var det värt.
Vad tycker ni? Fyll på vad som är bra och vad som är dålig debatteknik!
Det är så man lär sig! yes.gif

Grundstenen när det gäller argumentationsteknik och bemötande människor generellt är i mitt tycke "Respektera andra även om du inte delar deras åsikter", att få någon att framstå som korkad i en diskussion är inte lyckat. Fördummar man nån så är man väl inte så klok själv skulle jag vilja säga.
netha
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-09-2010, 17:39) *
Debatteknik, vad är det? här fungerar det i alla fall inte. Att skilja mellan person och sak är svårt, jag vet men min sambo har varit i idrottsrörelsen i hela sitt liv nästan och även i andra föreningarna så han försöker alltid att påpekar det och säger att det är viktigt.

Anma när du frågar så direkt så vågar jag svarar direkt. Jag tycker att du är mycket agressiv. Du skriver att när du har rätt....... jag du vad eller vem säger att det är rätt vad du säger? Från din sida sett, kanske men du gör dig inte besväret och ser det från en annan sida. Da kanske du har alldeles fel?????

Så lite mera tolernas vore bra.

Men du är inte ensam om det. Det finns många som tycker omn att hacka.....

När det handalr om politik, så har många en så ensidigt syn på allt. Man ser bara sin ståndpunkt, man gör sog inte ens besväret att tänka efter. Kanske också någon annan har rätt, en bra syn på något. Jag saknar det. För jag tycker att man skall kunna diskutera allt för och emot men det är helt omöjligt här

Elisabeth

Men herregud ... hur menar du?
Om jag har en politisk åsikt ... får jag då inte framhäva den???? Måste jag "tänka efter" som du säger ... och komma fram till att den som hade motsatt åsikt ... kanske har rätt i sin åsikt ... även om den går tvärtemot min ... eller hur menar du?

Samtidigt menar du att vi ska kunna diskutera för o emot ... men snälla ... hur ska man kunna det om man inte får stå för sin åsikt?
Anma
netha, Jag tror Elisabeth-Västkustkolonisten menar mitt exempel i konsttråden, eller nåt. Jag har nog förklarat ganska dåligt. När jag säger att jag kan bli rabiat när jag har rätt och någon säger emot menar jag att JAG vet bäst vad jag MENAR med min åsikt. JAG vet bäst vad JAG tycker. Om någon envisas med att jag menar något annat än just det jag menar, då blir jag faktiskt lite rabiat. Det är ju ändå jag som vet bäst vad jag tänker och menar. Ingen annan.

Sen kan jag ju på vägen ändra åsikt men det är en annan sak.

Var jag står politkstkt och vad jag tycker där är ju det jag tycker, visst vill jag påverka andra med det jag säger, men jag kan inte tvinga någon att tycka något annat de gör. Men det betyder inte att jag ska sluta hålla på min ståndpunkt, eller hur?
Angående sjukförsäkringen kan jag i för sig inte förstå hur någon kan försvara en sak som har så mycket fel. I det fallet kan jag inte tycka annat än att personen är totalt empatilös eller har så tjocka skygglappar, att om de lyfter dem så faller hela deras världsbild. Detta har jag sagt förr. Men där med inte sagt att grunden är helkass, självklart ska man inte kunna gå hemma utan att kontrollera arbetsförmåga med jämna mellanrum.

Allt är ju inte svartvitt, allt alliansen gör är inte dåligt. Lika lite som att allt rödgröna gör är bra.
Detta har jag försökt förklara många gånger men det försvinner i mängden.

Jag vill inte ha en politisk diskussion i denna tråd. Se det ovanstående som exempel, om någon har åsikter om min åsikt om sjukförsäkringen kan man ju försöka ta det i en tråd där det passar. Finns ju några aktiva nu.
Gillan
CITAT (Platinum @ 18-09-2010, 21:17) *
Grundstenen när det gäller argumentationsteknik och bemötande människor generellt är i mitt tycke "Respektera andra även om du inte delar deras åsikter", att få någon att framstå som korkad i en diskussion är inte lyckat. Fördummar man nån så är man väl inte så klok själv skulle jag vilja säga.

Jag håller med till hundra procent. Precis det har vi och våra barnbarn disskuterat idag och "vete sjutton om inte barnbarnen var liiiite klokare än oss dunno.gif ................... giggle.gif
Gillan
CITAT (Anma @ 17-09-2010, 18:38) *
När är den bra och när är den dålig?

Är det bra debatteknik att säga att någon framstår som korkad stup i kvarten? Jag tycker inte det.
Är det bra debatteknik att tillägna låtar till någon som man anser kläckt ur sig århundradets dummaste åsikt? jag tycker inte det, men det var det värt.
Vad tycker ni? Fyll på vad som är bra och vad som är dålig debatteknik!
Det är så man lär sig! yes.gif

Jag kan bara svara för mig själv, men jag har aldrig upplevt dig som en dålig debattör, Du har dina åsikter och du står för dem och om du visste hur gärna jag ville att alla andra skulle göra det också ( stå för sina åsikter alltså ). Men precis som Platinum säger, "respektera andra även om du inte står för deras åsikter, att få någon att framstå som korkad i en diskussion är inte lyckat. Fördummar man nån så är man väl inte så klok själv skulle jag vilja säga"

Men där är jag gladeligen den förste att erkänna att jag inte är oskyldig..............ibland är det allt för svårt att låta bli crying.gif

OBS!!! Nu menade jag verkligen inte att du inte skulle vara respektfull, för det är ju just det jag tycker du är tummenupp.gif
Anma
CITAT (Gillan @ 19-09-2010, 22:52) *
Jag kan bara svara för mig själv, men jag har aldrig upplevt dig som en dålig debattör, Du har dina åsikter och du står för dem och om du visste hur gärna jag ville att alla andra skulle göra det också ( stå för sina åsikter alltså ). Men precis som Platinum säger, "respektera andra även om du inte står för deras åsikter, att få någon att framstå som korkad i en diskussion är inte lyckat. Fördummar man nån så är man väl inte så klok själv skulle jag vilja säga"

Men där är jag gladeligen den förste att erkänna att jag inte är oskyldig..............ibland är det allt för svårt att låta bli crying.gif
OBS!!! Nu menade jag verkligen inte att du inte skulle vara respektfull, för det är ju just det jag tycker du är tummenupp.gif

Jo, men visst händer det att jag inte är så vidare respektfull, men då brukar jag vara tydlig med det, hålla på och hymla med sånt vill inte jag hålla på med.
Det lustiga är att jag blir anklagad för att vara respektlös och osaklig och verkar korkad och inte har något vettigt att komma med. Tack vare denna tråd har jag förstått att min känsla jag haft stämmer, det är bara ett uttryck för att motparten inte klarar av att platta till mig.
Det känns som en bekräftelse, att jag kan och jag vet och jag duger, och efter det som hänt de senaste dygnen, (som inte har något med Odla att göra över huvud taget, men ändå) är det väldigt skönt.
netha
CITAT (Anma @ 19-09-2010, 23:02) *
Jo, men visst händer det att jag inte är så vidare respektfull, men då brukar jag vara tydlig med det, hålla på och hymla med sånt vill inte jag hålla på med.
Det lustiga är att jag blir anklagad för att vara respektlös och osaklig och verkar korkad och inte har något vettigt att komma med. Tack vare denna tråd har jag förstått att min känsla jag haft stämmer, det är bara ett uttryck för att motparten inte klarar av att platta till mig.
Det känns som en bekräftelse, att jag kan och jag vet och jag duger, och efter det som hänt de senaste dygnen, (som inte har något med Odla att göra över huvud taget, men ändå) är det väldigt skönt.

Tycker att du är saklig och besitter stor kunskap i ämnen du diskuterar. tummenupp.gif

Gillan
CITAT (Anma @ 19-09-2010, 23:02) *

Nu är det ju just respektfull jag tycker att du är, men precis som många andra skrivit så upplever vi det skrivna ordet så otroligt olika. Jag kan skriva en sak och tycker verkligen att jag uttryckt mig hur klart som helst, men ändå finns det folk som uppfattar det jag skriver som nåt helt annat än det jag faktiskt sagt/ eller som jag i alla fall trott mig sagt......Vi är bara människor Anma och vi gör så gott vi kan och jag tycker du gör det bra ( att vara människa alltså )
Gita
Mycket intressant och faktiskt underhållande utveckling denna tråd tagit senaste dagarna.

Med facit i hand kan man ju konstatera att ett av mina inlägg som fick en del av er att helt tappa sans och balans, nämligen att sjukförsäkringsfrågan knappast skulle bli en av de viktigaste frågorna för valutgången,
snarare visade sig vara klarsynt än cyniskt och egoistiskt.

Samma gäller att de bloggar och tidningsartiklar som användes i debatten sista veckan innan valet inte fick något genomslag, det är väl ganska självklart att man inte kan grunda sin politiska ståndpunkt på ett så subjektivt dokument som ett blogginlägg. Det går helt enkelt inte att dra några slutsatser av ett sådant dokument såvida man inte har tillgång till bakomliggande fakta, vilket varken jag, ni eller väljarkåren torde haft. Detta verkar väljarkåren förstått, trots Sahlins viftande med diverse tidningsartiklar under slutdebatten blev ju resultatet för hennes parti katastrofalt, - 4 procentenheter dryg toch partiets sämsta reultat på 96 år.
Med detta säger jag inte att det omdebatterade blogginlägget inte speglade verkligheten, bara att varken ni eller jag har en möjlighet att avgöra detta.

Så ha det bra så länge, själv tänker jag ta en paus från Odla och ägna mig åt något mer givande än det tjafs som råder här för närvarande.
Gita
P.s Och Amna, ett gott råd, ge dig inte in på några konstdiskussioner P.s
Anma
CITAT (Gita @ 20-09-2010, 10:12) *
Mycket intressant och faktiskt underhållande utveckling denna tråd tagit senaste dagarna.

Med facit i hand kan man ju konstatera att ett av mina inlägg som fick en del av er att helt tappa sans och balans, nämligen att sjukförsäkringsfrågan knappast skulle bli en av de viktigaste frågorna för valutgången,
snarare visade sig vara klarsynt än cyniskt och egoistiskt.

Samma gäller att de bloggar och tidningsartiklar som användes i debatten sista veckan innan valet inte fick något genomslag, det är väl ganska självklart att man inte kan grunda sin politiska ståndpunkt på ett så subjektivt dokument som ett blogginlägg. Det går helt enkelt inte att dra några slutsatser av ett sådant dokument såvida man inte har tillgång till bakomliggande fakta, vilket varken jag, ni eller väljarkåren torde haft. Detta verkar väljarkåren förstått, trots Sahlins viftande med diverse tidningsartiklar under slutdebatten blev ju resultatet för hennes parti katastrofalt, - 4 procentenheter dryg toch partiets sämsta reultat på 96 år.
Med detta säger jag inte att det omdebatterade blogginlägget inte speglade verkligheten, bara att varken ni eller jag har en möjlighet att avgöra detta.

Så ha det bra så länge, själv tänker jag ta en paus från Odla och ägna mig åt något mer givande än det tjafs som råder här för närvarande.
Gita
P.s Och Amna, ett gott råd, ge dig inte in på några konstdiskussioner P.s

Du förnekar dig inte. Inte politik i denna tråden var det va?
Problemet i ditt inlägg var inte att du påpekade det du nu påstår.
Problemet är att du negligerade människors verklighet och påstod att det är tidningarnas överdrifter.
Det är sorgligt att du inte kan se det. Mest sorgligt för dig själv, faktiskt.
Med det sagt lämnar jag det därhän.

Christa
Jag är alltid mycket noga med att skilja på sak och person. Rök ihop ordentligt med en kille på jobbet en gång och jag var så arg så jag kokade men när han försökte med personangrepp så hakade jag inte på.

Jag höjde rösten vilket jag annars försöker undvika så det hördes i hela huset men dagen efter satt vi och fikade tillsammans och var vänner eftersom vi höll oss till saken.

Min chef sa till mig att ibland måste man säga ifrån och en arbetskamrat tittade på mig med lysande ögon och beundran i blicken och sa "att du kunde bli så arg".

Jag försöker alltid hålla mig till saken här i Forumet också så det skulle vara intressant att få veta om någon uppfattat det på annat sätt.
mamamaggan
CITAT (Anma @ 20-09-2010, 11:18) *
Du förnekar dig inte. Inte politik i denna tråden var det va?
Problemet i ditt inlägg var inte att du påpekade det du nu påstår.
Problemet är att du negligerade människors verklighet och påstod att det är tidningarnas överdrifter.
Det är sorgligt att du inte kan se det. Mest sorgligt för dig själv, faktiskt.
Med det sagt lämnar jag det därhän.

Så skönt att du inte tar åt dig Anma ! Och , vem var det nu som bröt med reglerna , som inte kunde hålla sig till ingen politik här var det sagt ?!

Ursäkta, men jag kunde inte låta bli att kommentera när någon som anser sig stå över alla andra gör bort sig !
Myosotis
CITAT (AndersKbg @ 17-09-2010, 19:03) *
Du har ett väldigt aggressivt skrivsätt, det är väl det som man går igång på...

blink.gif Va? Tänk så olika man kan uppfatta personer, jag har alltid upplevt Anma som sansad och förnuftig.
Gita däremot är förmodligen politiker, hon är väldigt skicklig på att vara elak.

Och nu kommer folk att bli upprörda igen för att jag lyfte upp tråden sleep.gif men jag hade faktiskt inte läst den tidigare.
fuchsian
CITAT (Myosotis @ 28-09-2010, 20:54) *
blink.gif Va? Tänk så olika man kan uppfatta personer, jag har alltid upplevt Anma som sansad och förnuftig.
Gita däremot är förmodligen politiker, hon är väldigt skicklig på att vara elak.

Och nu kommer folk att bli upprörda igen för att jag lyfte upp tråden sleep.gif men jag hade faktiskt inte läst den tidigare.

Då ska du inte gnälla på mig längre när det finns skickligt elaka personer. Jag hänger inte med där, du.
Fuchian....
Anma
CITAT (fuchian @ 28-09-2010, 21:29) *
Då ska du inte gnälla på mig längre när det finns skickligt elaka personer. Jag hänger inte med där, du.
Fuchian....

Men du kanske är skicklig på andra sätt än elaka?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon