Full version: Frökedja 2-2010
Sidor: 1, 2
veram
Nu har jag fått fröpåsarna!!
Jag ska snabba mig, kika lite närmare på några okända, packa ihop allt och skicka det i morgon torsdag till nästa! Veram
Anki V
........ sedan är det Emils tur och sen är det jag yahoo.gif

Med lite tur så kan jag ha kuvertet i mitten av nästa vecka yes.gif .

/Anki
veram
Jag tyckte att det var väldigt många fröpåsar med anueller, så jag har lagt i 6 eller 7 påsar extra med perenner, för jag har gott om fröer. Hoppas det är något som passar er som kommer efter mig! Veram
Wilmer
Hoppas då det ligger lite perenner kvar när den dimper ner hos mej, för anueller går bort totalt pga sniglar tyvärr. kompiskram.gif

Vaddå??? Ingen tävling? Ta det lugnt? Nu förstår jag inte, det är ju först långt ner på listan man kan ta det lugnt tycker jag crazy.gif whist.gif
emilsjogren
Längtar!!!

är det ok att lägga i chilifröer? har massor av egenskördade sådana..

Maggan H
CITAT (Peztis @ 12-10-2010, 19:22) *
Så sant så!!!
Det får självklart inte bli så att man inte tar sig tid att drömma och välja bland fröerna, då känns det ju som att vitsen och lusten inte finns kvar.
Jag tror att tävlingen har kommit till lite för att det ibland har stannat upp lite för länge, att någon varit bortrest och därför har kuvertet varit "borta" en eller två veckor och det är ju inte så roligt för dem som väntar.

Så visst är det skoj med "tävlingen" men den är inte så blodig utan mest ett roligt inslag och ytterligare en dimension för oss tävlingsinriktade i frökedjorna!

Hm, ja jag har aldrig ansett detta som en tävling alls, det är bara det att man är så nyfiken av sig..... Man vill ge se vad som finns i....!
Margith
CITAT (emilsjogren @ 13-10-2010, 22:15) *
Längtar!!!

är det ok att lägga i chilifröer? har massor av egenskördade sådana..

Nja, tyvärr måste jag nog säga att jag tycker att chili är en grönsak och grönsaker är det enda som är undantaget i den här kedjan.
Men å andra sidan finns det många som odlar chili bara till prydnad.
Kan vi inte göra så här att du lägger med några chilisar och sparar resten till grönsakskedjan, som jag hoppas kommer igång framåt nyår.
Är det OK?

Peztis
CITAT (Maggan H @ 14-10-2010, 08:07) *
Hm, ja jag har aldrig ansett detta som en tävling alls, det är bara det att man är så nyfiken av sig..... Man vill ge se vad som finns i....!

Jag ser det inte heller som en tävling - absolut inte! Först och främst så är det en frökejda för oss som vill dela med oss och samtidigt hitta nya skojiga saker!!!
Sedan att det i o m "tävlingen" (det är därför jag sätter det inom citationstecken eftersom det inte ÄR en tävling) får kedjan att smörjas och gå lite fortare, det ser jag som bonus.
Margith
CITAT (Peztis @ 14-10-2010, 17:08) *
Jag ser det inte heller som en tävling - absolut inte! Först och främst så är det en frökejda för oss som vill dela med oss och samtidigt hitta nya skojiga saker!!!
Sedan att det i o m "tävlingen" (det är därför jag sätter det inom citationstecken eftersom det inte ÄR en tävling) får kedjan att smörjas och gå lite fortare, det ser jag som bonus.

tummenupp.gif
smiley_small_hug.gif
Peztis
Puh! Blev nästan lite rädd att jag skapat osämja!
kompiskram.gif
RitRat
Inte grönsaker. Okej. Jag har en liten tanke om att kanske lägga frön från vild kummin som växer frodigt på min tomt. Den är varken prydnadsväxt eller grönsak... möjligen kryddört. Blommorna är i o för sig ganska fina, som hundkex ungefär... Jag får se hur jag gör i andra varvet. En bonuspåse sånt kanske inte skadar.
Margith
Kryddväxter har alltid varit OK i den här kedjan, däremot inte grönsaker.
Kanske chili är mer en krydda än en grönsak? g.gif

Hur som helst, tyckte jag att grönsaksfrökedjan var kul. Jag vet att Knytt, som höll i den förra året, hade en hel del bekymmer med den. Jag misstänker att hon drar sig för att starta den i år igen.
Jag har PM:t henne för att höra, men hon är inte inne här så ofta. Skulle det vara så att hon backar ur, kan jag tänka mig att starta en grönsaksfrökedja framåt jul/nyår.
Så ni som har grönsaksfröer över, spara dem!
veram
Hallå, var är frökuvertet?
Jag skickade det förra torsdan - har det inte dykt upp hos nästa?
Veram
Anki V
Inte en skymt av något frökuvert än......fast det finns ju en mottagare mellan mig och veram.

/Anki
Anki V
Jo, det hark kommit yahoo.gif

Tyvärr för sent för att få iväg det idag.

Det går från Sundsvall mot Skåne i morgon.

/Anki
Wilmer
Oiiii, plötsligt en dag så händer det yahoo.gif
Peztis
Fröerna i all ära - men tänk om det var en miljon i pengar man vann! biggrin.gif
tulle
Helt oväntat kom frökuvertet till mig idag, thanks.gif trodde inte det skulle komma förrän måndag. Men här i södern har ju fröerna varit färdiga länge och legat och väntat.
Nu hart jag bytt fröpåsar så Vilmer du kan nu börja förbereda dig på vandringen till din brevlåda.
Om jag skall ut och köra imorgon eller söndag så postar jag det då, annars får det bli på måndag för Posten har behagat att ändra tömningstiden på "min postlåda" så den tömmes endast vardagar numera.
thumbdown.gif Det hör ju liksom till att jag gnäller lite varje år, så det får jag väl göra i år också. Dubletter av 5 sorter, "triletter" av tre sorter. Om det är någon sorts bonusfrö, är det väl ändå lite roligare att lägga i lite olika sorter, tycker gnällspiken. Men det brukar fördela sig till andra varvet, som jag redan börjat se fram mot.
Wilmer
Jag kollar noga på måndag ifallatt!! Spännande. För många av varje sort är inte kul, men hade man bara de fröna så man inte kan variera så vad gör man? Jag har försökt hitta sådant jag itne sett mycket av i kedjan förut. Hurra och snart åker fröna ut från vardagsrummet också, undrar om det blir uppskattat av sambon?
Kajsa i Arvika
Jag lade nog i någon dublett, råkade väl ha mycket av just de fröna och min tanke var att då kan ju någon med gott samvete plocka åt sej en påse extra utan att lägga i någon ersättning för den.. crying.gif
Peztis
Kajsa, gråt inte! Det är helt ok (säger jag som inte tillhör denna kedja!) för Wilmer har en poäng! Och sedan är det ju så att vissa växter är det lättare att ta frön från och är vanligare i trdägårdarna, t ex akleja, tagetes, ringblomma...
Wilmer
CITAT (Kajsa i Arvika @ 25-10-2010, 09:38) *
Jag lade nog i någon dublett, råkade väl ha mycket av just de fröna och min tanke var att då kan ju någon med gott samvete plocka åt sej en påse extra utan att lägga i någon ersättning för den.. crying.gif

Kajsa, jamen nu tänkte jag fel!! Eller skrev fel eller vad jag ska säga.. Jag lägger OCKSÅ i dubletter och har alltid gjort!! Tänkte nog mer så här, vi har 20 SORTER från början, till slut har vi 20 påsar av samma sort, det hade inte varit så kul.. Men jag slänger med flera av samma om det finns gott om dem, fröerna var fina osv. men tar jag tre sorter lägger jag i tre nya fast kanske extra påsar (och fler sorter om jag kan/det får plats). Phu! Men ligger det redan flera av dem i kuvertet hoppar jag över att lägga dit fler. Typ.

Men nu till varför jag kikade in i tråden santa.gif har varit här med ett kuvert!! Jag har googlat, nu ska jag bara peta i fröer och hoppas att jag kommer ihåg att ta med kuvertet i morgon plus posta det så ska det vara på väg till näste man kompiskram.gif

Jag hittade lite kul, hade hela kuvertet varit begärligt till tusen hade jag gråtit för så många fröer har jag inte att lägga i själv crazy.gif
sqrulan
blush.gif I kedja ett som jag tillhör lade jag med ner lite extra påsar! Tre stycken var det nog!
Wilmer
thanks.gif för första varvet, kuvertet lades på lådan på ett postkontor i dag, så det borde väl gå snabbt till Margith?? Det vägde under 100 gram, otroligt men sant!
Margith
Ja, jag vill nog säga att det gick snabbt. Kuvertet låg i brevlådan idag.

Så vinnare av den högst inofficiella tävlingen om att skicka runt kuvertet snabbast, har definitivt frökedja 2 vunnit i år bravo.gif

Jag säger också thanks.gif för första varvet.
I kuvertet låg 54 fröpåsar w00t.gif

Varv 2 börjar när alla 3 frökedjorna kommit tillbaka till mig.

Medan vi väntar på de andra frökedjorna, stämmer det verkligen att ALLA i frökedja 2 vill vara med på ett varv till?? Ingen har strukit över sitt namn i adresslistan g.gif
Vill du inte vara med på varv 2, PM:a mig! Annars kommer du automatiskt med på varv 2.

Nu ska jag googla och försöka att bestämma mig för vad jag vill behålla smile.gif

RitRat
yaay.gif JIPPII!!
Vi vann!! Även om vi aldrig ens försökte.....
.........
Lägger till:
Förra året var jag inte med på andra varvet, men nu vill jag.
Maggan H
Klart jag vill se vad som finns i varv 2, varv, 3, varv 4... crazy.gif
Wilmer
Jag lyckades inte peta med alla sorters fröer jag sparat, jag kommer på många sorter jag har kvar! (Förutom fler av de jag la i). Fler omgångar, hurra!!!

Tänk, plötsligt en dag hände det, vi vann giggle.gif

Maggan H
Jag har också fler frön att bilägga.... crazy.gif Vad är mest attraktivt för er i denna kedjan, perenner el ettåringar?
RitRat
Maggan... namnen på alla kedjor kommer att blandas till nästa varv, så Kedja 2 kommer inte att bestå. Men ändå;
Det är nog bäst med en mix av både perenner och ettåringar tycker jag.
Maggan H
Ojdå, det har jag missat! Då ser jag helt enkelt efter när kuvertet kommer!
Tack RitRat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon