|
Margith
18-09-2010, 10:02
Nu är adresslistan och första kuvertet färdigt. Nr 1 ska (om brevbärarna sköter sig) ha kuvertet på tisdag.
1. msd 2. aldo 3. lislena 4. RitRat 5. GunillaS 6. Maggan H 7. Kajsa i Arvika 8. Eva zon 1-2 9. veram 10. emilsjögren 11. Anki V 12. tulle 13. Wilmer 14. Margith Skriv gärna en liten kommentar i den här tråden, när ni får kuvertet, eller när ni skickar det vidare. Då kan vi följa kuvertets gång och vet på ett ungefär när det beräknas landa i den egna brevlådan. Vi är alla lika nyfikna på vad som finns i kuvertet när vi får det, så snälla, försök att skicka kuvertet vidare senast dag 3.
Förra året var det så många som ville ha kuvertet en gång till, att det slutade med att vi skickade kuverten 3 gånger (sen sa jag stopp) Om det nu kommer att bli önskemål på fler varv med kuvertet även i år: vet du redan när du får kuvertet att du inte vill vara med på ett andra varv: var snäll och stryk över ditt namn i adresslistan innan du skickar det vidare.
Nu hoppas jag att ni hittar nya spännande favoriter i kuvertet, sånt som ni aldrig har haft en tanke på att köpa fröer till, men som visar sig vara växter som ni absolut inte vill vara utan hädanefter.
Mycket nöje!
Maggan H
18-09-2010, 13:44
Gud vad spännande!  Jag längtar tills jag får det och ska i helgen gå igenom mina fröer för att se vad jag ska skicka med! Bäst att utse 4-5 sorter....
Kajsa i Arvika
18-09-2010, 14:38
Yesyesyesyes... häpphäpphäpphäpp.. stretchar.. joggar på stället.. ligger i startgroparna..
......och jag förväntar mig att det ska bli en torr och solig helg samt ber en bön om att sorkdj****rna ska ha lämnat några fröställningar kvar. Så här såg den härliga hirsen som var ett av busfröna förra säsongen ut. [attachment=55016:DSC02628__Large_.JPG] Snälla Maggan H har lovat mig frön från sina om de mognar. Tack Maggan..... och jag har inte provat att skjuta sorken med bössa . Däremot har vi fångat mer än 80 stycken i råttfällor betade med morötter  . /Anki
Anki, mina hirs har mognat. Säg till om du vill jag ska sända dig! Har määääängder nu!
CITAT (Peztis @ 20-09-2010, 19:15)  Anki, mina hirs har mognat. Säg till om du vill jag ska sända dig! Har määääängder nu! Jag PM:ar dig
Maggan H
20-09-2010, 18:47
Släpper era frön från fröställningarna? Mina sitter ff ganska hårt, ska man dra av dem själv? Jag har ju klippt av fröställningarna och de ligger på tork, dock i boden, ska kanske ta in dem i värmen?
kerstin z5-6
20-09-2010, 19:06
ta in dem, för fuktiga nätter nu ..
Maggan, tänker du på hirsen? Mina lossnade snällt när jag gnuggade lite lätt med mina trädgårdshandskar som har gummerad insida. Detta gjorde också att höljet runt lossade.
Nu har jag även klippt av "kvastarna" så att de hänger på tork.
Maggan H
21-09-2010, 20:17
CITAT (Peztis @ 21-09-2010, 16:15)  Maggan, tänker du på hirsen? Mina lossnade snällt när jag gnuggade lite lätt med mina trädgårdshandskar som har gummerad insida. Detta gjorde också att höljet runt lossade.
Nu har jag även klippt av "kvastarna" så att de hänger på tork. Ja, det var hirsen jag tänkte på, vi kapade visst denna tråden.... Tack, ska gnugga dem med handskarna!
lislena
22-09-2010, 10:28
Vad kul snart är fröerna här  ser verkligen fram emot det...
Margith
24-09-2010, 17:42
CITAT (Maggan H @ 21-09-2010, 21:17)  Ja, det var hirsen jag tänkte på, vi kapade visst denna tråden.... Tack, ska gnugga dem med handskarna! Maggan H: det är alldeles OK att kapa den här tråden På nåt underligt vis brukar den komma tillbaka till ursprungsämnet alldeles av sig självt, förr eller senare
...................Väntar................ Samlar..................längtar....................
/ W
Måntro var våra frön är då? /Anki
Ja, det kan man undra, är ingen aktiv som har fått frökedjan?? Hallåå!! Jag blir orolig när jag inget hör, har den kommit bort? I den här farten kommer de inte fram innan juni om inte ens ettan fått dem?
lislena
28-09-2010, 00:05
Jag väntar jag med....inga fröer än....
Maggan H
28-09-2010, 07:24
CITAT (Margith @ 24-09-2010, 18:42)  Maggan H: det är alldeles OK att kapa den här tråden På nåt underligt vis brukar den komma tillbaka till ursprungsämnet alldeles av sig självt, förr eller senare  Tack Margith!  msd och aldo, har ni inte haft frökuvertet än? (Dunk, dunk, stampar otåligt med foten  )
lislena
30-09-2010, 10:00
Äntligen idag har fröerna kommit...nu ska jag gå igenom alla fröer...
Oh, vad skönt! Jag har alltid en liten rädsla för att kuvertet ska komma bort. /Anki
lislena
30-09-2010, 11:52
Ja det var skönt att fröerna kom, kul att gå igenom vad det var för någonting...Nu har jag gått igenom alla fröer och paketet är redo att gå vidare till nästa på listan....skickar dom i eftermiddag...
Maggan H
30-09-2010, 12:49
Spännande!
Så bra att vi nu vet var kuvertet är. Vi är många som undrat varför ingen skrivit om kuvertet i denna kedja förrän nu.
CITAT (Anki V @ 30-09-2010, 12:19)  Oh, vad skönt! Jag har alltid en liten rädsla för att kuvertet ska komma bort. /Anki  Javisst borde vi skicka en så värdefull last med rek?? Jag litar inte såvidare på posten  Skönt att det inte kommit bort  än.... Själv har jag i två dagar skördat fröer, nu ligger de på tork. Inte allt var moget och något hade jag missat helt. Min vårärt som jag är väldigt förtjust i han snurra iväg alla fröer i år tyvärr.. Så de får ni inga av (jag har fjolårs kvar men de är ju ogiltiga  ). Härligt, go kuvertet go!!
Lislena hade skickat, och kuvertet damp ned här hos mig i dag (nummer 4 på listan). Nu har jag helgen på mig att byta ut några rara påsar! Ojojoj, vad mycket roligt det är med! Har inte räknat fröpåsarna, men de är måååååånga! Här ska googlas!
Nästa är GunillaS.
lislena
02-10-2010, 19:55
Vad skönt att dom kom fram till dig RITRAT  ja man är lite rädd att paketet ska komma bort...
Maggan H
02-10-2010, 22:18
CITAT (RitRat @ 01-10-2010, 23:45)  Lislena hade skickat, och kuvertet damp ned här hos mig i dag (nummer 4 på listan). Nu har jag helgen på mig att byta ut några rara påsar! Ojojoj, vad mycket roligt det är med! Har inte räknat fröpåsarna, men de är måååååånga! Här ska googlas!
Nästa är GunillaS. Jaaaa, och därefter är det jag!
Det finns risk av att jag inte får iväg kuvertet på måndag, helgen har varit fylld av händelser, så jag har inte hunnit googla någonting än. På söndag är det släktinvasion här, så det kanske dröjer en-två dagar till. Men det är väl ingen stress... Vi har tid.
Jag hann! Brevet kommer iväg i morgon måndag. GunillaS får se sig om i brevlådan... Jag bytte ut 9 påsar!
En sak som jag undrar: Finns det någon regel om att fröna ska vara tröskade och rengjorda? Det fanns en påse i paketet som var hela frökapslar från en blomma, ganska skräpiga, fröna är svåra att separera från fibrer och andra delar. Hur är det med det? Jag personligen skulle ju föredra rena frön, och försöker alltid rensa så mycket det går på de frön jag skickar, men det kanske får vara frökapslar också....
Irene_L
05-10-2010, 15:04
i förra årets frökedja där jag var med var det bara rensade frön! Det tycker jag det ska vara! Skulle man skicka med hela frökapslar så blir ju kuvertet tyngre...om alla gör så!
Ja, nog tycker jag att fröna ska vara rensade.
Jag blir mycket irriterad över orensade frön och dessutom är det mycket större risk att det möglar i sådden om det finns en massa skräp med.
/Anki
GunillaS
05-10-2010, 17:01
Frökuvertet kom idag, och nu har jag redan skickat iväg det till Maggan. (jag stoppade bara i rensade frön) GunillaS
Margith
05-10-2010, 18:34
CITAT (RitRat @ 05-10-2010, 15:03)  En sak som jag undrar: Finns det någon regel om att fröna ska vara tröskade och rengjorda? Det fanns en påse i paketet som var hela frökapslar från en blomma, ganska skräpiga, fröna är svåra att separera från fibrer och andra delar. Hur är det med det? Jag personligen skulle ju föredra rena frön, och försöker alltid rensa så mycket det går på de frön jag skickar, men det kanske får vara frökapslar också.... Nej, det finns ingen regel  frågan har helt enkelt inte uppkommit förr. Jag tycker nog också att fröerna ska vara rensade, men det finns fröer som är näst intill omöjliga att rensa utan att det kommer med en massa skräp och det finns fröer som är omöjliga att få bort skalet ifrån. Måste det vara så himla noga  Är det inte OK om var och en gör så gott vi kan?
Vi gillar olika  Vissa frön är så pyssliga att det väl nästan är bättre om de ligger i kapslen?
Maggan H
05-10-2010, 18:50
Rensade eller orensade,Välkomna!
CITAT (Margith @ 05-10-2010, 19:34)  Nej, det finns ingen regel  frågan har helt enkelt inte uppkommit förr. Jag tycker nog också att fröerna ska vara rensade, men det finns fröer som är näst intill omöjliga att rensa utan att det kommer med en massa skräp och det finns fröer som är omöjliga att få bort skalet ifrån. Måste det vara så himla noga  Är det inte OK om var och en gör så gott vi kan? :-) Nej, det behöver inte vara så noga. Tack Margit, då vet jag.... jag ville bara få en uppdatering, om det sagts något om det förut.
kerstin z5-6
05-10-2010, 19:02
Vissa penstemoner har stenhårda kapslar tex så en del skräp är nog oundvikligt. jag tar vad som  ooups fel kedja
Ja du Kerstin, jag är också i fel kedja nu men jag måste ju få säga vad jag anser i alla fall! Jag menar, allt blandas ju om i varv två...  Jag tycker som så här: självklart är det bättre med rensade fröer. Men en del är helt och totalt omöjliga att få helt rena. Då är det ju bättre att stoppa ned det man har än inte alls. Vill man sedan inte ha orensade fröer så är det väl bara att låta bli de små påsarna då... Och jag måste i ärlighetens namn säga att det är faktiskt inte alltid som jag vet exakt VAD i den torra blomma som är skräp och frö, risken är ju att man rensar bort fröet och stoppar skräpet i kuvertet!  Och är det då någon som vet eller vill prova så är det ju upp till den. Man behöver ju inte peta ned för myclet eller för många av den sortens kuvert. Jag hade ett sådant fall förra året där jag satt och kliade mig i huvudet... Till slut stoppade jag ned allt i frökuvertet och skrev på att det var orensat för jag visste inte vad som var vad. Så det så!
Maggan H
06-10-2010, 17:47
Hurra, kuvertet är framme! Ska öppna det NU!
Maggan H
06-10-2010, 20:18
Och hittade 3 sorter, la till 4.... Se upp Kajsa, kuvertet läggs på lådan i morgon bitti!
Efter Kajsa är det tre till och sedan är det jag /Anki
Ska nog börja rensa fröer  plötsligt en dag så händer det...
Margith
07-10-2010, 19:45
Nu skriver jag det här inlägget i alla 3 kedje-trådarna. Jag kan ha skrivit fel adress i adresslistan, trots att jag korrekturläst tills ögonen nästan blött. Jag kan ha fått fel adress av er, det har faktiskt hänt. Ni kan råka skriva fel adress på kuvertet. Skriv en avsändare på kuvertet!Skulle nåt vara fel i adressen kommer kuvertet tillbaka till avsändaren. Hellre det än att det bara försvinner i "tomma intet" och ingen vet vad som har hänt. Tänk er själv: ni har skickat kuvertet men mottagaren får det aldrig; hur kul skulle det kännas? Har jag skrämt upp er tillräckligt nu för att ni ska komma ihåg att: skriva en avsändare på kuvertet!!  till er alla Margith -------------------- Margith, zon 6 Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
Maggan H
07-10-2010, 20:33
Gulp! Fast jag har klistrat en etikett med avs på, som tur är!  Håller med Margith, TÄNK om kuvertet försvann!
Kajsa i Arvika
09-10-2010, 12:10
Vilken tur att jag kikade in och läste då, ska försöka komma ihåg att plita dit en avsändare, brevet landade hos mej igår, förhoppningsvis hinner det till lådan imorron, jag har jobbarhelg typiskt nog..
 Det närmar sig.
Kajsa i Arvika
11-10-2010, 09:18
Sorry, hann inte igår, lägger brevet på lådan idag..
Vi har aldrig hetsat upp oss över tävlingen med den snabbaste kedjan, men trots det ligger vi ganska bra till jämfört med kedja 1 och 3. Jag tycker inte att det är viktigt att komma runt först, det är viktigare att vi får den tid vi behöver för att forska fram vad vi vill ha från påsen. Många bor ute på landet, kanske en halv eller hel mil till närmaste brevlåda, ingen helgtömning o.s.v.
Eva zon 1-2
12-10-2010, 12:31
Kuvertet kom till mig idag. Nu har jag bytt fröer och ska försöka hinna lägga det på lådan igen. Nästa kan göra sig beredd.
CITAT (RitRat @ 12-10-2010, 12:53)  Vi har aldrig hetsat upp oss över tävlingen med den snabbaste kedjan, men trots det ligger vi ganska bra till jämfört med kedja 1 och 3. Jag tycker inte att det är viktigt att komma runt först, det är viktigare att vi får den tid vi behöver för att forska fram vad vi vill ha från påsen. Många bor ute på landet, kanske en halv eller hel mil till närmaste brevlåda, ingen helgtömning o.s.v. Så sant så!!! Det får självklart inte bli så att man inte tar sig tid att drömma och välja bland fröerna, då känns det ju som att vitsen och lusten inte finns kvar. Jag tror att tävlingen har kommit till lite för att det ibland har stannat upp lite för länge, att någon varit bortrest och därför har kuvertet varit "borta" en eller två veckor och det är ju inte så roligt för dem som väntar. Så visst är det skoj med "tävlingen" men den är inte så blodig utan mest ett roligt inslag och ytterligare en dimension för oss tävlingsinriktade i frökedjorna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|