Sidor: 1, 2
gnon49
CITAT (ängsvädd @ 22-09-2010, 21:20) *
Rheinfeldt har sagt vid något tillfälle att han kan tänka sig att fråga socialdemokraterna om samarbete, och miljöpartiet. Men det återstår att se vad som händer.
Hörde på radion att det tydligen finns kristna irakier som röstat på sverigedemokraterna för de har blivit förföljda av muslimer i sitt hemland.

Där tog du fram en aspekt som åtminstone inte jag haft en tanke på. Men det låter ju sannolikt faktiskt.
smuleborg
CITAT (gnon49 @ 22-09-2010, 21:49) *
Tycker det är en del av demokratin att nya partier får chansen att komma in i riksdagen och visa sin duglighet eller oduglihet där. Tror vi är i början av ett skeende där gamla sanningar är just gamla. Se bara på socialdemokratin, som rasar och moderaterna, som går framåt. Miljöpartiet har fått vind i seglen efter många år.
SD av alla partier, kom in i riksdagen. Allt tror jag handlar om förnyelse i ena eller andra riktningen. Vad politiker o partier gjorde eller inte gjorde för 50 år sedan är nog helt ointressant för den unga generationen av idag.
Växer det mossa på ett parti är begravningen nära. In med nya politiker som gör att man vässar öronen
o lyssnar. Några partier verkar ha insett detta ,andra inte.

Är det rimligt att ett parti som företräder drygt 5 % av väljarna ska, jag vet inte vad jag ska skriva.

Håller för övrigt om att förnyelse är bra (nödvändig), såväl inom de etablerade partierna som utom. Samtidigt är det inte av ondo att kunna historien, och lära av den.

Jag gissar att moderaterna har insett förnyelsens betydelse, och att socialdemokratin inte gjort det. Det visar sig i valresultatet. Mona har sina "chefer".

Huggorm
CITAT (smuleborg @ 22-09-2010, 22:02) *
Är det rimligt att ett parti som företräder drygt 5 % av väljarna ska, jag vet inte vad jag ska skriva.

Håller för övrigt om att förnyelse är bra (nödvändig), såväl inom de etablerade partierna som utom. Samtidigt är det inte av ondo att kunna historien, och lära av den.

Jag gissar att moderaterna har insett förnyelsens betydelse, och att socialdemokratin inte gjort det. Det visar sig i valresultatet. Mona har sina "chefer".

Sedan har vi ju centern, som har förnyat sig och fått betydligt färre väljare biggrin.gif
smuleborg
CITAT (Huggorm @ 22-09-2010, 22:05) *
Sedan har vi ju centern, som har förnyat sig och fått betydligt färre väljare biggrin.gif

Ja, så kan det gå smile.gif .

Gossen Ruda
Nu tycks det vara klart och mandatfördelningen står sig. Fp missade ett mandat i Göteborg med 4 röster. biggrin.gif Beträffande vågmästarrollen för SD så är det enkelt att gå runt, det är bara att skrota blockpolitiken som förlamar demokratin. Om M och S kunde komma överrens fick de en klar majoritet och Sverige kunde ta en mittenkurs.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 22-09-2010, 22:05) *

Ja det är nog alltid en risk att "förnya" sig men ibland måsta man nog göra det för att inte komma i otakt med tiden. Eller väljarna. I väljarkåren verkar dom otrogna väljarna ha en klar dominans, där blockgränsen inte är en mur utan ett litet dike.

smuleborg
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2010, 22:20) *
Nu tycks det vara klart och mandatfördelningen står sig. Fp missade ett mandat i Göteborg med 4 röster. biggrin.gif Beträffande vågmästarrollen för SD så är det enkelt att gå runt, det är bara att skrota blockpolitiken som förlamar demokratin. Om M och S kunde komma överrens fick de en klar majoritet och Sverige kunde ta en mittenkurs.

Ja, du har säkert rätt, men valmyndigheten har inte släppt mandatfördelningen.

Jag tror inte att det är realistiskt att anta att S och M kan samregera eller lita till samförstånd över blockgränserna. Den som lever får se.
Gossen Ruda
Lite skumt, igår kväll var jag inne på Valmyndighetens hemsida och där stod det att räkningen var klar och mandatfördelningen också. Nu är det plötsligt 36 valdistrikt kvar att räkna. Räknar de om? Visserligen hängde det på ett fåtal röster på vissa ställen men ändå?
Anma
Det räknas om igen som jag förstår.

Om det nu skulle bli omval, vad händer under tiden med regeringen? Det är väl så att nuvarande regering sitter kvar tills det är klart, men kan de ta nya beslut under tiden? Till exempel kan de nu snabbesluta en massa som de ännu inte hunnit med? Det vore ju konstigt om det vore så, men man vet ju inte? Någon som vet?
Huggorm
Tydligen fick S, MP, V och SD tillsammans 2.930.068 röster, medan alliansen fick 2.929.771 röster. Det skiljer alltså bara 297 röster allt som allt. Det är helt otroligt jämnt, det är knappt så man tror det
malcolm
Aftonbladet idag:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet201...ticle7833946.ab
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon