|
Christa
23-09-2010, 19:53
När jag gör tåhävningar får jag ganska snabbt mjölksyrakänning. Jag springer, går och cyklar men den muskeln är tydligen i väldigt dåligt skick.
Undrar lite om det är så för dom flesta eller om det hänt något med just mina muskler. Nu har jag redan provat så nu vet jag inte riktigt hur många jag gjorde men jag skall skriva in det när jag börjar från början imorgon.
Christa
23-09-2010, 20:17
CITAT (Christa @ 23-09-2010, 20:53)  När jag gör tåhävningar får jag ganska snabbt mjölksyrakänning. Jag springer, går och cyklar men den muskeln är tydligen i väldigt dåligt skick.
Undrar lite om det är så för dom flesta eller om det hänt något med just mina muskler. Nu har jag redan provat så nu vet jag inte riktigt hur många jag gjorde men jag skall skriva in det när jag börjar från början imorgon. Jag funderar på om det kan bero på att jag promenerat väldigt mycket i gummistövlar på slät mark.
Eva i Skåne
23-09-2010, 20:21
Tåhävningar  Hur gör man?
Christa
23-09-2010, 20:27
CITAT (Eva i Skåne @ 23-09-2010, 21:21)  Tåhävningar  Hur gör man? Stå på golvet och res dig så högt du kan på tå och så ner igen. Upp och ner osv. Minns att vi fick göra det i gymnastiken i skolan.
CITAT (Christa @ 23-09-2010, 20:53)  När jag gör tåhävningar får jag ganska snabbt mjölksyrakänning. Jag springer, går och cyklar men den muskeln är tydligen i väldigt dåligt skick.
Undrar lite om det är så för dom flesta eller om det hänt något med just mina muskler. Nu har jag redan provat så nu vet jag inte riktigt hur många jag gjorde men jag skall skriva in det när jag börjar från början imorgon. Álla dessa undringar ... är det till din kommande bok? Jag gjorde 43 st ... kunde klarat några till men ides inte.
Christa
23-09-2010, 20:38
CITAT (netha @ 23-09-2010, 21:33)  Álla dessa undringar ... är det till din kommande bok? Nää, det här var för att ta reda på om det bara är jag som drabbats av detta. Min sambo kan göra hur många som helst trots att han aldrig tränar på det. Jag får mjölksyra efter 10-20 stycken. Glömde som sagt räkna när jag började så jag vet inte säkert. När man väl gjort det några gånger går det lite bättre.
CITAT (Christa @ 23-09-2010, 21:38)  Nää, det här var för att ta reda på om det bara är jag som drabbats av detta. Min sambo kan göra hur många som helst trots att han aldrig tränar på det.
Jag får mjölksyra efter 10-20 stycken. Glömde som sagt räkna när jag började så jag vet inte säkert. När man väl gjort det några gånger går det lite bättre. OK ... jag har inte gjort tåhävningar sen i våras ... klarade som jag skrev 43 st utan större besvär ... fastän jag inte orkar gå mer än några meter.
139 sen blev det ajajajaj
trodde faktiskt att jag skulle klara mycke mer men så tokigt så fixade jag det inte
Christa
23-09-2010, 20:51
CITAT (storm @ 23-09-2010, 21:50)  139 sen blev det ajajajaj
trodde faktiskt att jag skulle klara mycke mer men så tokigt så fixade jag det inte Har du tränat eller blev det så många ändå?
*Stintan*
23-09-2010, 20:51
Gud så tråkigt de va, jag tröttnade efter drygt 40 men nån mjölksyra kände jag inte. Tror inte dina gummistövlar har ett dyft med din mjölksyra att göra. (*säger en riktig stövloman*)
Christa
23-09-2010, 20:54
CITAT (*Stintan* @ 23-09-2010, 21:51)  Gud så tråkigt de va, jag tröttnade efter drygt 40 men nån mjölksyra kände jag inte. Tror inte dina gummistövlar har ett dyft med din mjölksyra att göra. (*säger en riktig stövloman*) Att jag trodde det beror på att jag gått promenader varje dag med gummistövlar. Inte så mycket i år dock.
skojar du ,jag tränar kickboxning och är är så svag
det låter löjligt men näääää
Christa
23-09-2010, 21:08
CITAT (storm @ 23-09-2010, 22:00)  det låter löjligt men näääää Varför skulle det låta löjligt? De som går på gymnastik tränar nog den muskeln men det är ju lätt att träna hemma också. Har dock inte tänkt på det själv. Om du utan att träna klarar så många så måste det ju vara något som orsakat att jag får mjölksyra så fort.
CITAT (Christa @ 23-09-2010, 22:08)  Varför skulle det låta löjligt?
De som går på gymnastik tränar nog den muskeln men det är ju lätt att träna hemma också. Har dock inte tänkt på det själv.
Om du utan att träna klarar så många så måste det ju vara något som orsakat att jag får mjölksyra så fort. Tänkte inte på det
Sussie F-Flower
23-09-2010, 22:29
CITAT (*Stintan* @ 23-09-2010, 21:51)  Gud så tråkigt de va, jag tröttnade efter drygt 40 men nån mjölksyra kände jag inte. Tror inte dina gummistövlar har ett dyft med din mjölksyra att göra. (*säger en riktig stövloman*) Jag har inte testat ännu, men att det skulle bero på gummistövlar låter för mig faktiskt osannolikt! Däremot så kanske ofta du gick i högklackat för så där 20-30 år sedan....?
Min man har fått hälseneinflammation och ska gå med högklackat för att avlasta senan. Tur att han har låga boots med dragkedja och klack så han slipper ta mina högklackade...  Mest för att det kan bli lite jobbigt att klämma ner 42or i en 36a.
Whiskuchi
24-09-2010, 08:36
Haha, jag började få mjölksyrekänningar efter 30 men inte så mycket i vaderna utan i rumpan  Jag är också i grund och botten vältränad, det har varit si och så med träning över sommaren men i vanliga fall både går och cyklar jag och går på Friskis.
Christa
24-09-2010, 11:51
CITAT (Sussie F-Flower @ 23-09-2010, 23:29)  Jag har inte testat ännu, men att det skulle bero på gummistövlar låter för mig faktiskt osannolikt! Däremot så kanske ofta du gick i högklackat för så där 20-30 år sedan....?  Kan inte låta bli att skratta men du känner ju inte mig. Jag har nästan aldrig haft på mig ett par högklackade skor. Förutom att jag gillar bekväma skor så är jag ganska lång.
Christa
25-09-2010, 09:25
CITAT (netha @ 23-09-2010, 21:43)  OK ... jag har inte gjort tåhävningar sen i våras ... klarade som jag skrev 43 st utan större besvär ... fastän jag inte orkar gå mer än några meter. När man har funktionsnedsättning så att man inte kan röra sig som andra så har man allt att vinna på att motionera det man kan. Det är ju jättebra att du klarar så många tåhävningar! All muskelanvändning påverkar hela kroppen positivt och om man inte rör sig upp till sin gräns så sänks gränserna successivt. Jag mindes inte att du var sjuk netha men nu tror jag att jag minns vad du drabbats av när du skriver att du bara orkar gå några meter. Tror du berättat det i någon tråd för länge sedan. Det var inte meningen att pressa dig i tråden om demens Min intention med den här tråden var dock bara att kolla om majoriteten klarade fler tåhävningar än jag för att jag själv skulle få bekräftat hur det står till med mina vadmuskler.
andersen
25-09-2010, 09:42
Tröttnade efter ett par hundra, förstår inte vad som är jobbigt med den övningen?ungefär lika jobbigt som att knyta handen och öppna den. Knä böj är därimot en jobbig övning, har kört lite sådant pga har problem med ett knä.
Christa
25-09-2010, 09:49
CITAT (andersen @ 25-09-2010, 10:42)  Tröttnade efter ett par hundra, förstår inte vad som är jobbigt med den övningen?ungefär lika jobbigt som att knyta handen och öppna den. Knä böj är därimot en jobbig övning, har kört lite sådant pga har problem med ett knä. Vilken övning som är jobbig beror ju framför allt på hur tränad just den muskeln är. Knä böj beror dock också på muskelstyrkan i lårmuskeln och inte bara på träningsgraden. När det gäller tåhävningar är det framförallt träningsgraden men styrkan kan kanske spela in lite den också. Jag hade så ont i knäna för några år sedan så jag fick backa nerför alla trappor. När jag började cykla på våren försvann dock det onda helt.
CITAT (andersen @ 25-09-2010, 10:42)  Tröttnade efter ett par hundra, förstår inte vad som är jobbigt med den övningen?ungefär lika jobbigt som att knyta handen och öppna den. Knä böj är därimot en jobbig övning, har kört lite sådant pga har problem med ett knä. Men för mig är handknytning jättejobbig övning. efter tio-20 vill jag sluta för att det börjar göra så förbaskat ont.
Christa
25-09-2010, 11:44
CITAT (Anma @ 25-09-2010, 11:37)  Men för mig är handknytning jättejobbig övning. efter tio-20 vill jag sluta för att det börjar göra så förbaskat ont. Underarmarna är ofta dåligt tränade. Jag skulle verkligen behöva träna mina men det enda jag hittat är en uppblåstbar grej där man pressar luft mellan två kuddar. Tycker den är lite för lätt men jag sitter med den i bilen när min sambo kör. Förr vispade man för hand och bakade för hand osv. Mattpiskning och en massa annat hushållsarbete gjorde nog att kvinnor förr i tiden använde sina muskler mer.
CITAT (Christa @ 25-09-2010, 12:44)  Underarmarna är ofta dåligt tränade. Jag skulle verkligen behöva träna mina men det enda jag hittat är en uppblåstbar grej där man pressar luft mellan två kuddar. Tycker den är lite för lätt men jag sitter med den i bilen när min sambo kör.
Förr vispade man för hand och bakade för hand osv. Mattpiskning och en massa annat hushållsarbete gjorde nog att kvinnor förr i tiden använde sina muskler mer. Mitt problem sitter inte i underarmarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|