Sidor: 1, 2
Myosotis
CITAT (malcolm @ 25-09-2010, 22:31) *
Jag vägrar att delta i denna diskussion eftersom det är en bråktråd

Håller med. Vill bara säga att mina två utekatter självklart är kastrerade och sen vill jag inte läsa här mer.
Motti
Jag ska be att få rätta till mitt misstag !i upphetsningen skrev jag 400 000 hemlösa det ska vara 100 000 tusen hemlösa ber om ursäkt för det men det är likt förbaskat alldeles för många.Många katter kommer att få en svår vinter svälta och frysa fulla av mask löss och annat för att katthemmen inte har plats för dom.En lag borde införas så att inga katter får visstas ute okastrerade det vore ett steg i rätt riktning,plus att folk tog sitt annsvar som kattägare och inte lämnade kvar dom vid flytt eller dupar dom ute i byar när det blir för besvärligt.
Min man sköt en katt här i byn för ett par veckor sedan som var svårt sjuk,någon hade dumpat honom här i byn förra våren ,han fick gå ute hela vintern i snömassorna och kylan ,han hade stora bölder full av skabb och rosslade och pep när han andades och svårt undernärd,vi fick tillstånd av polisen att avliva honom då katthemmet inte tog imot en katt så svårt sjuk,risken för smitta var för stor då de hade många kattungar plus att de inte hade en så stor budget så de kunde vårda honom med veterinär vård,jag matade den katten i tre veckor innan jag fick komma närma och fick se i vilken hemsk kondition han var,han hade inte klarat en vinter !ja inte ens hösten.Det här vill jag aldrig mer va med om och jag hade sluppit om folk tog annsvar för sina katter.Han fick i alla fall en bra tid här det sista med mat och lite kärlek men han led svårt.
Bondbönan
Nej men va hemskt! Jag förstår dig verkligen Motti, att man engagerar sig extra mycket när man sett det på så nära håll som du!
Att alla som har katter lösa ute måste kastrera dem är kanske ett måste...? (men då kan man bara avla på innekatter?)
Katter rymmer, tappar bort sig, blir lämnade, osv ändå....
Det är nog väldigt svårt att se till att ALLA djur har en matte eller husse som älskar dem och tar hand om dem på bästa sätt, och att de aldrig rymmer.
omk
Jag tror nog att Motti menar att katthemsföreståndaren inte kan säga rakt ut : "Ska ni ha utekatt, KASTRERA, för f-n !!" utan att hon/han bara kan "rekommendera" att katten ska bli kastrerad ...
Motti
Katter som rymer är nästan alltid okastrerade könsdrifften gör att de hela tiden jagar honor eller hanar att para sig med,en kastrerad katt går sällan långt hemifrån utan håller sig i närheten.Katter gillar heller inte att byta miljö eller flytta det kan göra att de ger sig iväg hem till det gammla stället.Men de flesta katter blir dumpade eller övergivna vid flytt,katten som levde här hela vintern blev med all sanorlikhet dumpad här ute i skogen tyvär slogs han med varenda katt eftersom han svalt vilket orsakde rädsla och sår bland de kastrerade katterna här.Stackars katt vilket eländigt liv han hade men nu har han det bra och sliper lida mer.En katt dricker i snitt 1/2 deciliter vatten om dagen den här katten drack en halv liter om dagen så troligtvis var det något fel på hans njurar också och det är inte så konstigt efter den vintern som var.Hoppas jag slipper vara med om det här en gång till det var hemskt crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon