Full version: Krämig räksoppa
netaave
Krämig räksoppa
ca 6 port

3 riva morötter (jag kör på dubbelt då jag gillar morötter)
2-3 ms olja
1,5 l vatten
2 fiskbuljongtärningar
400g Kavi räkost
2 dl creme frache
hackad dill (jag tar ett litet paket, fryst som man kan köpa)
cayannepeppar
200g skalade räkor
eventuellt maizena om man vill ha den lite tjockare (jag har det)

Gör så här:
Stek morötterna mjuka i oljan. Häll i vattnet och fiskbuljongtärningarna.
Koka i 15 min.
Rör ned räkosten och creme fraichen försiktigt så att den inte klumpar sig. Koka några minuter till.
Tag grytan från värmen. Lägg i räkorna och rikligt med hackad dill. Smaksätt med cayenne peppar. Vill man ha soppan krämigare kan man reda av med lite maizena.
Bettis
Mums tummenupp.gif tack för receptet, den ska jag testa.
zissi
Jag blev bjuden på den här soppan av en arbetskamrat en gång och sen gjorde jag den en gång själv också efter. En mycket god soppa tummenupp.gif om man inte är rädd för fett.
netaave
Gjorde en variant på soppan idag, tog

2 morötter och 2 dm purjo
Bytte fiskbuljongen mot hummerfond (det enda jag hade hemma) vilket också gjorde att den blev vackert gul
Tog bort 1 dl vatten och ersatte med vitt vin
använde smaksatt lättfraiche, jag tog paprika & chili men gillar man inte bettet som blir av chili tror jag säkert man kan använda naturell till hälften, eller vitlök & örter, eller varför inte vitlök & parmesan.
Sen tog jag kräftstjärtar isf räkor.
En riktig fredagskvällssoppa. wink.gif
Skippade cayennpeppar helt, saltade dock lite

[attachment=55202:Bild0476.jpg]
Gåsis
Den är en riktig höjdare, man kan byta ut räkost och räkor mot kräftost och kräftstjärtar men då ska man nog hoppa över dillen. Men som sagt kalorier ska man nog inte vara rädd för.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon