|
Huggorm
01-10-2010, 08:54
CITAT (AndersKbg @ 30-09-2010, 23:06)  Där har du en poäng. SAAB är en vinterbil i förhållande till många andra märken. Jag har ägt både BMW och SAAB och jag måste säga att BMW verkligen suger på vintern. Jag tycker att det är tråkigt att folk som inte har provat nyare modeller av SAAB har så förutfattade meningar om märket. Det ligger långt fram rent tekniskt och har många finurliga lösningar, både på gott och ont. Det är helt klart ett underskattat märke. De flesta som har provat min bil blir förvånade över hur skön den är att köra. Kul att de köper motorer fråm BMW, bättre kan det knappast bli. Nu gäller det bara att kunderna anammar dessa småttingarna, vilket inte är lätt i landet lagom. På vilket sätt ligger saab långt fram tekniskt just nu? På åttiotalet låg dom bra till, men nu ligger dom ungefär lika bra till som GM i övrigt, alltså inte särskilt.
andersen
01-10-2010, 09:33
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 09:54)  På vilket sätt ligger saab långt fram tekniskt just nu? På åttiotalet låg dom bra till, men nu ligger dom ungefär lika bra till som GM i övrigt, alltså inte särskilt. Ja kommer ihåg när SAAB turbo kom, alla skulle ha en kungen körde en sådan,dom var ju först med att ha en turbo på en vanlig bil.
Huggorm
01-10-2010, 09:41
CITAT (andersen @ 01-10-2010, 10:33)  Ja kommer ihåg när SAAB turbo kom, alla skulle ha en kungen körde en sådan,dom var ju först med att ha en turbo på en vanlig bil. Fel, BMW var först med sin turbomatade 2002 redan i början på sjuttiotalet. Det som Saab uppfann var wastegaten, som gjorde turbotrycket mera lättstyrt.
andersen
01-10-2010, 10:00
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 10:41)  Fel, BMW var först med sin turbomatade 2002 redan i början på sjuttiotalet. Det som Saab uppfann var wastegaten, som gjorde turbotrycket mera lättstyrt. Här en en intressant artikel om bla att SAAB var först ifrån LO-tidningen... SAAB uppstickaren
Huggorm
01-10-2010, 10:09
CITAT (andersen @ 01-10-2010, 11:00)  Här en en intressant artikel om bla att SAAB var först ifrån LO-tidningen... SAAB uppstickarenDet står att saab var först med turbomotor i serieproducerade bilar. Menar dom då att bilar som BMW 2002 turbo och porsche 911 turbo inte var serieproducerade? BMW:n tillverkades i alla fall i 1.671 exemplar och kom 1973. Porschen kom 1974. Saab kom med sin första turbobil 1978. Nej, jag tror att du bör läsa annan litteratur än fackföreningarnas
andersen
01-10-2010, 10:15
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 11:09)  Det står att saab var först med turbomotor i serieproducerade bilar. Menar dom då att bilar som BMW 2002 turbo och porsche 911 turbo inte var serieproducerade? BMW:n tillverkades i alla fall i 1.671 exemplar och kom 1973. Porschen kom 1974. Saab kom med sin första turbobil 1978. Nej, jag tror att du bör läsa annan litteratur än fackföreningarnas  Haha det är nog bara dom tidningar som jag läser, men visst jag och andra som inte är bilintresserade kan ha fel, bilar är ju inte mitt stora intresse.
Huggorm
01-10-2010, 10:25
CITAT (andersen @ 01-10-2010, 11:15)  Haha det är nog bara dom tidningar som jag läser, men visst jag och andra som inte är bilintresserade kan ha fel, bilar är ju inte mitt stora intresse. Ärligt talat, läser du inget annat än fackföreningarnas tidningar? Hur skall du kunna bilda dig en uppfattning om saker och ting om du bara läser den ena sidans propaganda?
malcolm
01-10-2010, 10:33
Min bror har haft 9 (nio) SAAB:ar, de flesta 900 turbo men även en BMW någonstans mitt i fast den hade han inte så länge utan återgick till SAAB igen. Minns inte vilken modell av BMW han hade men det var ingen av de större lyxmodellerna, enligt honom var SAAB:arna både snabbare och säkrare på vägen men BMW:n hade mer råstyrka och bättre vridmoment vilket märktes om det var många i bilen eller om det var tungt lastat tack vare den sexcylindriga motorn. Sedan något år kör han dock en Subaru, inte för att han börjat ogilla SAAB utan mer för att det var/är tämligen ovisst om märkets framtid. För min egen del så skall jag köpa en 9000 till fast lite nyare, har inte råd att köpa en sprillans ny bil (ingen äldre heller just nu) och har aldrig trivts så bra med någon bil jag haft förut. Gott om plats, både för passagerare och bagage samt att det är en halvcombi vilket gör att man kan frakta stora saker som tex. kyl och frys inne i bilen.
andersen
01-10-2010, 10:36
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 11:25)  Ärligt talat, läser du inget annat än fackföreningarnas tidningar? Hur skall du kunna bilda dig en uppfattning om saker och ting om du bara läser den ena sidans propaganda? Lite o/t någon gång händer det att jag läser någon annan tidning, tidningarna överlag om man bortser i från några är bara ute för att sälja så många ex som möjligt, det är där du hittar kapitalets propaganda.
malcolm
01-10-2010, 10:38
CITAT (andersen @ 01-10-2010, 11:15)  Haha det är nog bara dom tidningar som jag läser, men visst jag och andra som inte är bilintresserade kan ha fel, bilar är ju inte mitt stora intresse. Det var väl inte så himla länge sedan du skaffade bil överhuvud taget om jag minns det hela rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|