|
CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 19:06)  Är du säker på att den drivs av SD? Att den är främlingsfientlig är väll uppenbart, men det betyder ju inte att det är SD som driver den, det finns fler främlingsfientliga. Oavsett vem som driver den gör det inte artikeln jag länkade till mindre sann. Eller är det SD som skapat alla arabiska hemsidor med asyltips också? Alla? Hittills har man visat på en, som kan vara fejkad. De slumpvisa jag klickade på var det ingen som handlade om asyltips. Och jag klickade på dubbelt så många som PI.
Red Top
08-10-2010, 19:03
CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 19:06)  Är du säker på att den drivs av SD? Att den är främlingsfientlig är väll uppenbart, men det betyder ju inte att det är SD som driver den, det finns fler främlingsfientliga. Oavsett vem som driver den gör det inte artikeln jag länkade till mindre sann. Eller är det SD som skapat alla arabiska hemsidor med asyltips också? Om du tittar på den här sidan med samtliga krönikor som skrivits på PI, efter att de blev avstängda från Worldpress's server, kanske du förstår mitt påstående. Krönikor
Anki på Öland
08-10-2010, 20:35
För 30 år sedan när jag jobbade med bl.a. flyktingar sa man att flyktingarna blev mötta på Arlanda och informerade om vad dom skulle säga. Hur 17 skulle någon från varje land kunna möta sina landsmän vid varje plan för det?? Det var lika lite sanning i det då som det är i att flyktingar sitter och letar på internet hur dom skall bete sig idag - om det inte ligger något annat än "flyktingstatus" bakom. Anki
Huggorm
08-10-2010, 20:40
Hur kommer det sig att hela 90% av asylsökarna i Sverige saknar identifikationshandlingar då? Tillfällighet?
Piccante
08-10-2010, 20:53
CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 21:40)  Hur kommer det sig att hela 90% av asylsökarna i Sverige saknar identifikationshandlingar då? Tillfällighet? Många kommer från stater i sönderfall och där finns inga myndigheter som kan utfärda ID-handlingar. Dessutom är det farligt för dissidenter att uppsöka en ambassad och ansöka om ID, då har man ju gett sig till känna. Många stater vägrar dessutom totalt att erkänna delar av sin befolkning för att inte ge dom medborgerliga rättigheter som romer på balkan, kurder i Syrien, palestinska flyktingar mfl.
Huggorm
08-10-2010, 20:57
CITAT (Markus_H @ 08-10-2010, 21:53)  Många kommer från stater i sönderfall och där finns inga myndigheter som kan utfärda ID-handlingar. Dessutom är det farligt för dissidenter att uppsöka en ambassad och ansöka om ID, då har man ju gett sig till känna.
Många stater vägrar dessutom totalt att erkänna delar av sin befolkning för att inte ge dom medborgerliga rättigheter som romer på balkan, kurder i Syrien, palestinska flyktingar mfl. Men för några sedan var det inte något större problem, är det så mycket som har förändrats på så kort tid?
CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 21:40)  Hur kommer det sig att hela 90% av asylsökarna i Sverige saknar identifikationshandlingar då? Tillfällighet? Hur ser det ut i andra länder?
Huggorm
08-10-2010, 21:01
CITAT (Anma @ 08-10-2010, 21:59)  Hur ser det ut i andra länder? Det vet jag inte.
Anki på Öland
08-10-2010, 21:05
CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 21:57)  Men för några sedan var det inte något större problem, är det så mycket som har förändrats på så kort tid? Det var oftast likadant då, för 30 år sedan. Dom flesta som kom till vår kommun var utan pass och ID-handlingar.
Huggorm
08-10-2010, 21:09
CITAT (Anki på Öland @ 08-10-2010, 22:05)  Det var oftast likadant då, för 30 år sedan. Dom flesta som kom till vår kommun var utan pass och ID-handlingar. 1997 var det i alla fall bara 34%, och nu alltså över 90%. Jag förstår inte ens hur man kan komma ombord på ett flygplan eller in i Schengen utan pass?
Meriona
08-10-2010, 21:19
Jag skulle iallafall bli väldigt besviken om inget land ville ge mig fristad om jag är förföljd i hemlandet.
CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 21:40)  Hur kommer det sig att hela 90% av asylsökarna i Sverige saknar identifikationshandlingar då? Tillfällighet? Flyktingströmmen går ju till det land eller område som det är störts chans att få asyl i. Troligen är det människosmugglarna som talar om hur o vad som gäller i det land som dom smugglas till. Svenska smugglare vet ju hur fungerar i Sverige exempelvis. Men idag är det väl svårt att få asyl även i Sverige. Hårdare regler gör att flyktingströmmen minskat. Skulle inte förvånas om många irakier återvänder till sitt hemland nu när landet så sakteliga blir allt mer säkert o demokratiskt. Det kan Sverige ha enorm nytta av i framtiden när det gäller export o import. Irak anses ju vara världens rikaste land.
ryss_борис
08-10-2010, 23:09
CITAT (Huggorm @ 08-10-2010, 11:29)  Det finns utförliga guider på internet där det på arabiska står beskrivet hur man skall göra för att få asyl i Sverige. Vilka skäl man skall ange, vilken region man skall hävda att man kommer ifrån och naturligtvis att man skall bränna sitt pass innan man åker hit. Självklart är det inte alla som läser detta innan de ger sig av, men mycket tyder på att allt fler tar reda på knepen innan de ger sig av. Hur man skall få daghemsplats eller sjukpenning är också kunskaper som snabbt sprider sig. Haha, är du förvånad eller? Om jag var förföljd i ett land och riskerade att dödas skulle jag också läsa på om hur man enklast skaffar sig asyl i ett annat land. Skulle du? Om inte får du nog betraktas som ganska korkad. Du tycks tro att de flesta invandrare kommer till Sverige endast för att kunna slappa och gå på bidrag, vilket tom du borde kunna förstå är en lögn. Så roligt är det trots allt inte att lämna släkt, vänner, jobb, mm för ett nytt land där man inte ens kan språket. De flesta som kommer hit gör det inte för nöjes skull, utan för de riskerar livet i sitt hemland.
Red Top
08-10-2010, 23:15
CITAT (ryss_бори @ 09-10-2010, 00:09)  Haha, är du förvånad eller? Om jag var förföljd i ett land och riskerade att dödas skulle jag också läsa på om hur man enklast skaffar sig asyl i ett annat land. Skulle du? Om inte får du nog betraktas som ganska korkad.
Du tycks tro att de flesta invandrare kommer till Sverige endast för att kunna slappa och gå på bidrag, vilket tom du borde kunna förstå är en lögn. Så roligt är det trots allt inte att lämna släkt, vänner, jobb, mm för ett nytt land där man inte ens kan språket. De flesta som kommer hit gör det inte för nöjes skull, utan för de riskerar livet i sitt hemland.
Benägen att hålla med Huggorm !vi har många ekonomiska flyktingar här !de stackarna som inte äger något att sälja får snällt stanna kvar och lida.De fattigaste av fattiga har aldrig råd att ta sig hit.Vi vet ju vad en utlandsresa kostar för oss här i Sverige vad tror ni det kostar för "flyktingarna att ta sig hit "?det är dom som har kontakter som tar sig hit dom som har något att sälja för pengar.Det är dom som blev kvar vi ska bry oss om dom som lever i misär som inte ha råd med maten för dagen och som ser sina barn dö av svält.
Aqvakul
09-10-2010, 06:26
CITAT (Motti @ 09-10-2010, 00:16)  Benägen att hålla med Huggorm !vi har många ekonomiska flyktingar här !de stackarna som inte äger något att sälja får snällt stanna kvar och lida.De fattigaste av fattiga har aldrig råd att ta sig hit.Vi vet ju vad en utlandsresa kostar för oss här i Sverige vad tror ni det kostar för "flyktingarna att ta sig hit "?det är dom som har kontakter som tar sig hit dom som har något att sälja för pengar.Det är dom som blev kvar vi ska bry oss om dom som lever i misär som inte ha råd med maten för dagen och som ser sina barn dö av svält. Ser ingen motsättning mellan att vi tar emot flyktingar här och stöttar de som är kvar. Myten om att vi skulle kunna stoppa flyktingströmmarna genom hjälp i närområdet är en myt och inget annat.
Christa
09-10-2010, 07:51
CITAT (Meriona @ 08-10-2010, 22:19)  Jag skulle iallafall bli väldigt besviken om inget land ville ge mig fristad om jag är förföljd i hemlandet.  Självklart Meriona! Det är ju det som är kärnan i mitt utgångsläge i tråden. Väldigt många skickas tillbaka och det är en tragedi. Deras besparingar har ofta gått till flycktingsmugglare och de har inget att komma tillbaka till. Många har heller inte möjlighet att fly. Även om vi tar emot så många vi kan så löser vi inte problemen långsiktigt. Krig och förtryck i alla former måste fördömas och motarbetas. De rika länderna skall inte profitera på de fattiga utan arbeta för att befolkningen skall ha möjlighet till försörjning och ett drägligt liv. Tänk på hur många som lider i Palestina t ex. Vad gör vi? Köper israeliska varor och tiger still i stor utsträckning. Nu har i och för sig t o m USA kritiserat Israel för att de fortsätter att bygga på okuperad mark. Många av dem som får stanna här mår inte bra. De får inget jobb och har släckten kvar i hemlandet. Det bästa hade varit att de sluppit att fly.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|