Sidor: 1, 2
Bettis
CITAT (snöstorm @ 23-11-2010, 10:32) *
självklart ska även de större fåglarna ha mat.... och dom får gärna äta av kokosfett- blandningen, kanske missförstods..., men måste hitta en bra lösning att hänga upp det på, så att inte blocket ramlar i backen och snöar över...

Kan du inte "klä in" det i en bit kycklingnät? då ramlar det ju inte ner så mycket och du kan lätt trä i ett snöre och knyta det i en gren eller så.
netha
Vi serverar då o då plättar (det sörlänningar kallar tunnpannkakor), bröd och matrester åt skator och kråkor ... de kommer blixtsnabbt och hämtar.
De små får solrosfrön, nötkärnor, smör och talg.
Carl

Lite OT Plättar i mina öron är små pannkakor (tunna). Tjocka pannkakor är ugnspannkaka
Wilmer
Tror jag rabblar detta varje år när frågan dyker upp, men jag har sett i en trädgård där de ville ha maten ifred från stora fåglar att de satt ihop kompostgaller till en bur (inkl.lock) och hängde matarna innuti. Småpippisarna kunde flyga in och äta i lugn och ro. Denna stog på marken, kan man säkert få högre upp om man orkar!

Var hittar man 15 kg hampfrö/nötter för 300 kr? Vill ha!!
sparvuggla
CITAT (Gossen Ruda @ 23-11-2010, 09:47) *
Jag accepterar kråkfåglarnas existens, oftast, men matar dem inte. Inte heller otacksamma egotrippade nötväckor. biggrin.gif

Du låter faktiskt som jägare som vill bestämma över vilka ska få existera.
Hoppas du inser naturens skönhet med tiden och lär dig uppskatta det som är fint.

CITAT (netha @ 23-11-2010, 21:50) *
Vi serverar då o då plättar (det sörlänningar kallar tunnpannkakor), bröd och matrester åt skator och kråkor ... de kommer blixtsnabbt och hämtar.
De små får solrosfrön, nötkärnor, smör och talg.

Så ska det låta.
Jag skulle gärna vara fågel hos dig! yes.gif
Whiskuchi
Idag hittade jag en blandning av frukt och insekter (bl.a. mjölmask), jag antar att man måste "gjuta in" det i fett för att kunna mata?
smuleborg
CITAT (Wilmer @ 25-11-2010, 18:41) *
Tror jag rabblar detta varje år när frågan dyker upp, men jag har sett i en trädgård där de ville ha maten ifred från stora fåglar att de satt ihop kompostgaller till en bur (inkl.lock) och hängde matarna innuti. Småpippisarna kunde flyga in och äta i lugn och ro. Denna stog på marken, kan man säkert få högre upp om man orkar!

Var hittar man 15 kg hampfrö/nötter för 300 kr? Vill ha!!

Kanske inte så vackert, men vilket bra tips! Skyddar också de små liven att, i alla fall i ätandets stund, bli kattmat. På backen lever fåglarna ett osäkert liv om man har katt, därför hänger vi fröautomater så högt det bara går.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 25-11-2010, 18:48) *
Hoppas du inser naturens skönhet med tiden och lär dig uppskatta det som är fint.

Och du överdriver som vanligt och lägger till egna tolkningar.
netha
CITAT (sparvuggla @ 25-11-2010, 18:48) *
Så ska det låta.
Jag skulle gärna vara fågel hos dig! yes.gif

smile.gif
Monarda
Beställde 5 kg talg hos min handlare för 85 kr. Gissa om det varit populärt nu när temperaturen har krupit ner mot - 15.
Här i min trädgård är alla välkomna att äta av det som finns. I morse var det stort kalas för skator och kajor på alla pizzaresterna som blev över efter after work i torsdags. Kattmat är väldigt populärt och finns ofta på menyn då min kräsna kisse bara äter nyöppnat. Jordnötter, müsli, solrosfrön, havre, hampfrön och talgbollar finns alltid. Och sist men inte minst, vatten.

[attachment=56658:P1230880.jpg] [attachment=56659:PC310815.jpg] [attachment=56660:P2280834.jpg]

[attachment=56661:P1010469.jpg]
Lokan
Nämen???!! fear.gif Matar du björnarna också???
Wilmer
CITAT (smuleborg @ 25-11-2010, 19:36) *
Kanske inte så vackert, men vilket bra tips! Skyddar också de små liven att, i alla fall i ätandets stund, bli kattmat. På backen lever fåglarna ett osäkert liv om man har katt, därför hänger vi fröautomater så högt det bara går.

Precis Smuleborg, det är bara ett skydd mot att stora fåglar skrämmer bort småfåglar från maten. Man kan ju dela upp så får både stora och små mat. Här samsas de så jag har inte det problemet, men har man agressiva flockar stora fåglar kanske de små har svårt att hävda sig? Snyggt, nej det är det kanske inte men jag är mer funktionell än snygg i allmänhet så sådant hänger jag sällan upp mig på om det inte är fulare än så. Har man katt får man väl leva med den naturliga utrensningen....?
Fågelvägen
Olles tips gör en fågelvän alldeles vimmelkantig!
De säljer nätburar som skyddar de små fåglarna och deras mat, frystorkade mjölmaskar och insekter, nötter, bär i olika sorters fettblandningar. Speciella läckerheter för rödhakar. Fågelholkar av alla tänkbara modeller, halvfärdiga svalbon, fladdermusholkar...
Tack Olle biggrin.gif
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 22-11-2010, 21:32) *
där skatjävlarna äter dem, de finaste göms på olika ställen.

Skator är också hungriga.
Bettis
CITAT (Monarda @ 03-12-2010, 19:57) *
Och sist men inte minst, vatten.

Hur gör du så att vattnet inte fryser direkt? jag försöker också ställa ut vatten men det fryser direkt så det är nästan ingen idé!!
sparvuggla
CITAT (malcolm @ 04-12-2010, 00:02) *
Skator är också hungriga.

Och fantastiskt vackra! yes.gif
Deras vaksamhet räddar även många småfåglar då dom är snabba på att slå larm vid olika faror, sparvuggla, sparvhök katt osv.
Monarda
CITAT (Lokan @ 03-12-2010, 20:37) *
Nämen???!! fear.gif Matar du björnarna också???

Jag sa ju att alla var välkomna! flirting.gif

CITAT (Bettis @ 04-12-2010, 07:19) *
Hur gör du så att vattnet inte fryser direkt? jag försöker också ställa ut vatten men det fryser direkt så det är nästan ingen idé!!

Har en idé om att dra ut en värmeslinga men har inte hunnit förverkliga den än så än så länge fyller jag på några gånger om dagen. Men det är som du säger, tyvärr fryser det rätt fort.
smuleborg
CITAT (Fågelvägen @ 03-12-2010, 22:27) *
Olles tips gör en fågelvän alldeles vimmelkantig!
De säljer nätburar som skyddar de små fåglarna och deras mat, frystorkade mjölmaskar och insekter, nötter, bär i olika sorters fettblandningar. Speciella läckerheter för rödhakar. Fågelholkar av alla tänkbara modeller, halvfärdiga svalbon, fladdermusholkar...
Tack Olle biggrin.gif

Jo, de (hade glömt firmanamnet) har ett underbart sortiment. Jag tackar Olle, igen! Ni har väl sett fladdermusholkarna? Och vilken guldgruva, såsom Fågelvägen beskriver, relaterat till småfåglar smile.gif .

Här vimlar det av fåglar kring automaterna (sambon fyller med största allvar på varje dag). Och Domherrarna finns kvar, de har dock inte besökt fröautomaterna, vad vi sett i alla fall. De håller fortfarande till högt upp i lönnen. Det är lika roligt varje gång man ser eller hör dem.
Laura
CITAT (Olle A @ 22-11-2010, 21:23) *
http://www.vivara.se/ hittar du flera varianter på skyddsburar för fågelmat.

Olle

Ååååh! biggrin.gif Här kommer jag att handla!! Tack Olle!!
Olle A
Roligt att det blev så uppskattat! smile.gif Även om Vivara är lite dyra, kan man knappast klaga på deras sortiment. Jag har ett par foderautomater därifrån som fåglarna uppskattar mycket.

Olle
Whiskuchi
CITAT (Monarda @ 04-12-2010, 13:45) *
Har en idé om att dra ut en värmeslinga men har inte hunnit förverkliga den än så än så länge fyller jag på några gånger om dagen. Men det är som du säger, tyvärr fryser det rätt fort.

Visst borde väl en doppvärmare funka? http://www.dammbutiken.se/index.php?main_p...;products_id=15
Lokan
Här finns en hel del att läsa om fågelmatning! smile.gif
http://www.naturochtradgard.se/naturtradga...gelmatning.html

Sen undrar jag om det inte tar betydligt längre tid för vatten att isa om man häller det i en styrox'låda' som man ibland kan köpa bl. a. kött i ?? Har inte prövat själv då fåglarna tycks klara sig bra utan ...
Limeblossom

Jag undrar om era fåglar är lika "kräsna" som mina. Dom äter inte talgbollarna som sitter i en grön spiral, köpt för ändamålet. Utan dom äter bara om jag hänger upp bollarna i ett snöre. Tyckte det skulle vara snyggare med spiralerna....Men, det är ju fåglarna som bestämmer smile.gif
Anki på Öland
Är så glad att jag har fått en hel flock med domherrar som kommer och äter hos mig. Har under alla år bara haft någon enstaka som kommit någon enstaka gång. Nu är dom här varenda dag, flera stycken smile.gif men dom vill inte vara med på bild.......
smuleborg
Domherrar finns här också, fyra par (8 stycken). De drogs till lönnen (fröna), men har nu hittat till foderautomaterna. Jag är så glad.
omk
CITAT (Limeblossom @ 14-12-2010, 09:17) *
Jag undrar om era fåglar är lika "kräsna" som mina. Dom äter inte talgbollarna som sitter i en grön spiral, köpt för ändamålet. Utan dom äter bara om jag hänger upp bollarna i ett snöre. Tyckte det skulle vara snyggare med spiralerna....Men, det är ju fåglarna som bestämmer smile.gif

Jag tror att det är för kallt för talgbollar. De fryser ihop helt enkelt.
Prova att klämma isär dem, till mindre bitar, med hälen innan du hänger upp dem.
Alternativt, häng upp (rumsvarma) strax innan soluppgång och ta in igen vid solnedgång, för att värma upp och sen hänga upp dem igen nästa dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon