Sidor: 1, 2
caprifol
CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 13:40) *
TBE vaccinet vi tagit föregående höst och i våras skulle skydda även mot den sibiriska varianten av fästing.

Märkligt är att sedan vi tog sprutorna har jag inte fått en enda fästing och sonen endast en. Vi brukar ha mängder på oss varje år (särskilt sonen). Funderar lite på om vaccinen kan "smaka illa" eller om det bara är en tillfällighet?

Hoppas du har rätt Meriona, men jag har hört att nuvarande vaccin INTE skulle skydda mot den sibiriska fästingen. Tyvärr tror jag att det är en tillfällighet och att det beror på något annat än vaccinet att du slipper fästingarna nu, för jag är vaccinerad redan i slutet av 80-talet (och givetvis "påfylld") och får massor.
Meriona
Var har du hört att den inte skulle funka mot sibiriska, caprifol? Det står nämligen uttryckligen i dokumentationen vi fick med att den just gör det. Det kan möjligen vara så att det är en ny typ av vaccin kommit fram på senast åren?
caprifol
CITAT (Meriona @ 04-10-2010, 13:53) *
Var har du hört att den inte skulle funka mot sibiriska, caprifol? Det står nämligen uttryckligen i dokumentationen vi fick med att den just gör det. Det kan möjligen vara så att det är en ny typ av vaccin kommit fram på senast åren?

Det var bara i media - då när nyheten om invandraren från taigan var på tapeten. Jag har inte hört det från något proffs så jag gläder mig mycket åt ditt besked!
Gossen Ruda
Vaccin mot borrelia är nog omöjligt eftersom det är en bakterie. TBE orsakas av ett virus och det är något helt annorlunda.
malcolm
Jag tror mest på att lägga kläderna i frysen fast i en kasse i så fall.
Christa
CITAT (Myosotis @ 04-10-2010, 12:19) *
Jag fick ingen röd ring någon av gångerna, men det blev en stoor svullnad som kliade något fruktansvärt.

Hur snabbt efter better svullnade det? Jag fick ett bett i lördags och nu kliar det men ser inte värre ut än vanligt så jag hoppas jag klarat mig den här gången också.

Jag får f öv alltid fästingarna på överkroppen. Den här gången precis där revbenen slutar. Oftast i armvecket. Ett aber för oss tjejer är ju att vi måste dra ner hela byxorna om vi behöver kissa i skogen. Jag brukar kolla efter något gräsfritt ställe men jag tror att det var då som jag fick in fästingen inanför kläderna i lördags. De kan ju sitta utanpå. Vi kollade byxorna innan men den kanske satt längre upp.

Håller med er om att det är ett riktigt plågoris.
Myosotis
CITAT (Christa @ 04-10-2010, 19:12) *
Hur snabbt efter better svullnade det?

Nästa dag eller kanske samma dag tror jag
kerstin z5-6
Vaccinera dej.De kan smitta dej efter en sekunds bett eller mkt senare det kan man inte svara på helt enkelt.
caprifol
CITAT (Gossen Ruda @ 04-10-2010, 16:54) *
Vaccin mot borrelia är nog omöjligt eftersom det är en bakterie. TBE orsakas av ett virus och det är något helt annorlunda.

"Man kan vaccinera mot många virussjukdomar. Det finns också vaccin mot vissa bakteriesjukdomar"
se bl a Vårdguiden
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad...-och-bakterier/
och
26 jun 2008 ... Vaccin mot borrelia inom några år” Ett vaccin mot borrelia kan finnas på marknaden inom 6-7 år. Det säger Rolf Gustavsson, fästingexpert och infektionsläkare vid Karolinska Institutet i Stockholm.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=2157706

... så vi fortsätter allt hoppas på ett vaccin.
Gossen Ruda
CITAT (caprifol @ 04-10-2010, 21:05) *
"Man kan vaccinera mot många virussjukdomar. Det finns också vaccin mot vissa bakteriesjukdomar"
se bl a Vårdguiden
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad...-och-bakterier/
och
26 jun 2008 ... Vaccin mot borrelia inom några år” Ett vaccin mot borrelia kan finnas på marknaden inom 6-7 år. Det säger Rolf Gustavsson, fästingexpert och infektionsläkare vid Karolinska Institutet i Stockholm.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=2157706

... så vi fortsätter allt hoppas på ett vaccin.

Hoppet lär vara det sista som överges. biggrin.gif Låter lite luddigt med "vissa bakteriesjukdomar". Frågan är om 6-7 år är en förutsägelse eller en förhoppning? Framtiden ger svaret.
Solstorm
Minns inte namnet nu men läkare som ihärdigt förnekat existensen av långvarig och svårbotad borrelia är med och utvecklar vaccin mot borrelian. Det blir ju mera intressant när det finns pengar att tjäna. rolleyes.gif

OBS jag tycker att det är mycket bra om man får fram ett vaccin mot borrelia som fungerar men visst är det lustigt att samma person som anser att borrelia inte är något problem vill vara med och tjäna pengar på sjukdomen.
Meriona
Fast jag tycker nog att det inte är så konstigt, varför måste forskare vara idealister, jag tycker att det är självklart att de vill tjäna pengar som alla andra som jobbar.
Solstorm
Jag tycker inte de ska arbeta med sjuka människor som de vägrar behandla mot den sjukdom de har. Då borde de inte ha betalt alls. Jag ser inget fel i att de tjänar pengar men nog är det konstigt att inte erkänna en sjukdom inför patienterna och sedan strax efter jobba på att tjäna pengar på vaccin på en sjukdom som de inte tror finss.
Gossen Ruda
Plockar upp den här gamla tråden bara för att jag hittade en fästing på mig igår, 9 oktober!!! Satt i vänster ljumske. Är det nån som kommer att bräcka denna sist-för-året-notering? biggrin.gif Endast på människor.
aldo
Säkert för de finns ju så länge temperaturen är över +3C .
Hade 4 st. krypande på min högra hand härom dagen .Hade klappat katten .
*Stintan*
Dom kan finnas länge än.
Skruttis
CITAT (Gossen Ruda @ 10-10-2010, 21:19) *
Plockar upp den här gamla tråden bara för att jag hittade en fästing på mig igår, 9 oktober!!! Satt i vänster ljumske. Är det nån som kommer att bräcka denna sist-för-året-notering? biggrin.gif Endast på människor.

Japp, du är brädad! tongue.gif

I morse fick jag gräva bort en fästing från insidan pekfingret. Den ranting.gif måste ha bitit sig fast under natten.
Gossen Ruda
CITAT (Skruttis @ 11-10-2010, 07:57) *
Japp, du är brädad! tongue.gif

I morse fick jag gräva bort en fästing från insidan pekfingret. Den ranting.gif måste ha bitit sig fast under natten.

Stafettpinnen är härmed överlämnad. laugh.gif
Skruttis
CITAT (Gossen Ruda @ 11-10-2010, 07:58) *
Stafettpinnen är härmed överlämnad. laugh.gif

Tackar!

Vilket härlig rekord att inneha. crazy.gif (Få se hur länge det varar)
malcolm
Brukar fästingbett vara..? flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon