Full version: Uppdrag granskning
Sidor: 1, 2
Myosotis
Rihane bravo.gif
Rihane
CITAT (mamamaggan @ 07-10-2010, 19:11) *
Men menar du att det är kvinnorna som FRÅN BÖRJAN valt att bära dessa klädesplagg ? Är det de som kommit på att det kan var lockande för en man när han ser deras ögon eller hår eller kropp?
Är det VERKLIGEN så att det är kvinnornas eget " påhitt " från början ?

Varför klär du dig som du själv gör?
mamamaggan
CITAT (Rihane @ 08-10-2010, 16:08) *
Varför klär du dig som du själv gör?

Har väl inte med det här att göra !!!

Varför kan du inte svara på frågan ?! Varifrån kommer bruket av dessa heltäckande plagg från början ?
Rihane
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 16:22) *
Har väl inte med det här att göra !!!
Varför kan du inte svara på frågan ?! Varifrån kommer brukat av dessa heltäckande plagg från början ?

Kanske för att jag inte intresserat mig för klädesplaggens-historia. Lite historia är jag intresserad av och jag är inte lika bombsäker på att påfundet kommer från männen som du är.

Min fråga har visst med saken att göra, vet du varför du klär dig som du gör?
Gita
CITAT (Motti @ 07-10-2010, 00:56) *
Himmla vad smidigt då !kanske vi svenska kvinnor ska börja med Burka också och gå omkring som spöken så ingen kan avläsa vad vi känner eller hur vi ser ut låt barnen lära sig att männsikan inte har något ansikte !inför Burka för alla i hela världen !då slipper vi ju bry oss sedan vem vi är eller hur vi ser ut och vi slipper visa vad vi känner också.

Har starkt funderat på att skaffa mig en burka att använda vid bilkörning, då kan jag ju bara blåsa förbi alla fartkamror i hög fart eftersom jag inte blir identifierbar på bild.

Mera allvarligt, jag tycker inte man skall acceptera täckta ansikten i offentliga yrken, dvs inom vård, skola och omsorg. När det gäller privata företag tycker jag väl att det upp till varje arbetsgivare att avgöra detta.
Gita
mamamaggan
Nu var det inte vår klädsel vi diskuterade , fösrök inte ändra fokus .

Nu säger du att du inte vet varifrån bruket att kvinnor ska bära heltäckande kläder kommer ifrån . Tänkte du aldrig på det när du försvarade denna klädsel ? Kvinnorna väljer själva , vet vi verkligen det ? Nej det gör vi inte !
Solstorm
Jag har alltid undrat varför kvinnorna går täckta i svarta kläder som drar värmen till sig i länder där det blir +50 grader i skuggan och ännu varmare i solen medans männen går i vita stor/långskjortsliknande kläder som är svalare.
Rihane
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 16:31) *
Nu var det inte vår klädsel vi diskuterade , fösrök inte ändra fokus .
Nu säger du att du inte vet varifrån bruket att kvinnor ska bära heltäckande kläder kommer ifrån . Tänkte du aldrig på det när du försvarade denna klädsel ? Kvinnorna väljer själva , vet vi verkligen det ? Nej det gör vi inte !

Var försvarade jag dom heltäckande kläderna?
theseraphim
Idiotiskt plagg som inte det ens finns stöd för i Koranen och som 99% av alla muslimer ratar så jag förstår inte varför det måste bli ett sånt jäkla liv när det kritiseras.
kerstin z5-6
Man kanske stänger ut värmen:)
dessutom får man vara ifred.Och inga har så vackra underkläder som kvinnor med "svarta lakan".Även om man fyllt 80 år.:)Ibland blir man förvånad över egna fördomar och det är ju tur angel_not.gif
mamamaggan
CITAT (Rihane @ 08-10-2010, 16:54) *
Var försvarade jag dom heltäckande kläderna?

Nu är vi inne på hårklyverierna.

Du har skrivit att det inte är förtryckta kvinnor som har heltäckande klädsel och att det inte är någon som tvingar dem att ha den utan det är av deras fria vilja de bär dem.

Jag ifrågasätter bara om vi vet varifrån klädseln URSPRUNGLIGEN kom , om det var kvinnorna själva som kom på idén ?

Svaret från dig blev i princip att du inte vet och då säger jag att då kan vi inte med säkerhet säga att någon kvinna bär heltäckande av sin egen fria vilja.

Gamla traditioner kan leva kvar länge .
Rihane
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 19:37) *

Du har skrivit att det inte är förtryckta kvinnor som har heltäckande klädsel och att det inte är någon som tvingar dem att ha den utan det är av deras fria vilja de bär dem.
Jag ifrågasätter bara om vi vet varifrån klädseln URSPRUNGLIGEN kom , om det var kvinnorna själva som kom på idén ?

Svaret från dig blev i princip att du inte vet och då säger jag att då kan vi inte med säkerhet säga att någon kvinna bär heltäckande av sin egen fria vilja.

Var skrev jag det?
mamamaggan
Du har skrivit långa inlägg om det tidigare i tråden .

Om hur det är varje kvinnas VAl om hon vill bära heltäckande eller inte osv osv.

Det jag vill ha fram är fortfarande att det kan vi inte veta eftersom vi inte vet vem som kom på idén med denna klädsel från början och att vi därför inte VET om det är ett fritt val eller inte .

Rihane
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 19:50) *
Du har skrivit långa inlägg om det tidigare i tråden .

Om hur det är varje kvinnas VAl om hon vill bära heltäckande eller inte osv osv.
Det jag vill ha fram är fortfarande att det kan vi inte veta eftersom vi inte vet vem som kom på idén med denna klädsel från början och att vi därför inte VET om det är ett fritt val eller inte .

Läs om läs rätt.
mamamaggan
CITAT (Rihane @ 08-10-2010, 19:51) *
Läs om läs rätt.

Jaha så du har inte skrivit att kvinnorna bär denna klädsel av fri vilja ?

Här t ex kopierat direkt ur ett av dina inlägg.

"Om det gång på gång sägs att det är kvinnans val. Jag tror att för det stora flertalet är så. Om muslimska kvinnor säger det själva. "

Så du tror inte att det kan vara så att denna klädsel , som jag återigen påpekar , är något som " uppfanns " för mycket länge sedan och att vi INTE VET om dagens kvinnor då verkligen bär den av egen vilja.

Anma
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 20:01) *
"Om det gång på gång sägs att det är kvinnans val. Jag tror att för det stora flertalet är så. Om muslimska kvinnor säger det själva. "
Så du tror inte att det kan vara så att denna klädsel , som jag återigen påpekar , är något som " uppfanns " för mycket länge sedan och att vi INTE VET om dagens kvinnor då verkligen bär den av egen vilja.

Jamen så där kan man ju inte jämföra. Det är ungefär som att säga att en gång i tiden var det kanske en man som uppfann BHn, därför ar det inte kvinnans eget val idag att bära en, fast hon själv väljer det.
kerstin z5-6
Tror det är svårt att få fram , ja ung som BH :)samedräkten ,Romernas klädsel, med mera .., att inte ha bikini på stan hemma i Sverige( men väl i affärerer i spanien för svenskar) men så enkelt att det är män som vill detta och kräver det är det inte.Tror jag..
Rihane
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 20:01) *

Hittade citatet här.
CITAT (Rihane @ 07-10-2010, 18:11) *
.......
Klandrar dig inte för att du inte tror mig när jag beskriver det jag sett med egna ögon och dom människor jag pratat med, men undersök själv då.
Om det gång på gång sägs att det är kvinnans val. Jag tror att för det stora flertalet är så. Om muslimska kvinnor säger det själva. Om du inte har muslimer i din omgivning, snälla sök på bloggarna som finns. (Det går på någon minut bara så det kan du göra även om du inte vågar prata med muslimer). Sök på dom bloggar med hiqab/hijab-bärande kvinnor. Lite avancerat att tro att deras män sitter brevid med en piska när dom beskriver sin verklighet. Du kan säkert ställa en och annan fråga där även om du inte ser deras ögon.
Om allt talar för att det är kvinnans val, varför envist påstå att just det, är det, som är muslimska kvinnors förtryck? Förtryck med klädesplagg?

Burkan och talibanerna i Afganistan är något annat. Burkan där var ett tvång att bära av talibanledarna. "Inget" var tillåtet i det landet ett tag. Radio och musik var förbjudet. Jag såg ett program på TV där muslimska män(dessa förtryckande hemska muslimska män) och kvinnor skickade sina döttrar till underjordiska skolor(förbjudna av talibanerna) bara för att dom skulle få undervisning. Jag gör mina egna kopplingar om likheter i förtryck.
.....

Bra då kan jag förklara att jag skrev att du skulle ta reda på hur det ligger till själv, om du inte trodde på det jag skrev i mitt första inlägg.

Sluta lägga ord som jag inte har skrivit. Den heltäckande klädseln har jag mycket lite erfarenhet av och inte kunnat fråga om på ett lämpligt sätt än. Trodde det framgick av mina inlägg ifrån början.

Kan som sagt mycket lite om klädesplaggens-historia för att svara om det, som du ens kan kräva svar på mig för. Därför mitt första svar till dig om din egen klädsel, som visst det är relevant.
Varianter av både hijaben och hiqaben kan du spåra långt tillbaka i tiden i flera delar av världen. Jag tror att dessa klädesplagg ligger kvar som traditionell klädsel och har överfförts till koranens text om att klä sig anständigt. Men det är en vild gissning från min sida.
Lägger in det för någon kanske vet mer exakt.

mamamaggan
CITAT (Rihane @ 08-10-2010, 20:30) *
Hittade citatet här.
Bra då kan jag förklara att jag skrev att du skulle ta reda på hur det ligger till själv, om du inte trodde på det jag skrev i mitt första inlägg.

Sluta lägga ord som jag inte har skrivit. Den heltäckande klädseln har jag mycket lite erfarenhet av och inte kunnat fråga om på ett lämpligt sätt än. Trodde det framgick av mina inlägg ifrån början.

Kan som sagt mycket lite om klädesplaggens-historia för att svara om det, som du ens kan kräva svar på mig för. Därför mitt första svar till dig om din egen klädsel, som visst det är relevant.
Varianter av både hijaben och hiqaben kan du spåra långt tillbaka i tiden i flera delar av världen. Jag tror att dessa klädesplagg ligger kvar som traditionell klädsel och har överfförts till koranens text om att klä sig anständigt. Men det är en vild gissning från min sida.
Lägger in det för någon kanske vet mer exakt.

OK , då lägger vi ned detta tradiga .

Kan vi nu säga att vi vet inte vem som ursprungligen hittade på denna klädsel och att det inte då kan räknas som ett fritt val av dagens kvinnor att bära heltäckande om det inte var de själva som hittade på plaggen ?
Anma
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 20:49) *

Kan vi nu säga att vi vet inte vem som ursprungligen hittade på denna klädsel och att det inte då kan räknas som ett fritt val av dagens kvinnor att bära heltäckande om det inte var de själva som hittade på plaggen ?

Förlåt att jag lägger mig i, men jag tycker inte att man kan säga så. Jag gav tidigare exempel med BH:n.
Man kan ta vilket kvinnligt plagg som helst och säga samma sak. Vi vet inte vem som uppfann kjolen, kan det då räknas som ett fritt val av en kvinna att välja bära kjol?
Om det var en manlig uppfinning, skulle du då påstå att det var ett förtryck av kvinnan att tvingas bära kjol, fast hon väljer det själv?

Det jag vill ha fram är att ditt argument haltar betänkligt.
mamamaggan
CITAT (Anma @ 08-10-2010, 21:17) *
Förlåt att jag lägger mig i, men jag tycker inte att man kan säga så. Jag gav tidigare exempel med BH:n.
Man kan ta vilket kvinnligt plagg som helst och säga samma sak. Vi vet inte vem som uppfann kjolen, kan det då räknas som ett fritt val av en kvinna att välja bära kjol?
Om det var en manlig uppfinning, skulle du då påstå att det var ett förtryck av kvinnan att tvingas bära kjol, fast hon väljer det själv?

Det jag vill ha fram är att ditt argument haltar betänkligt.

Ja du får tycka att det haltar men det tycker inte jag . Man kan inte säga att någon i dagens läge väljer själv när det gäller dessa plagg .

Många av våra kläder är manliga uppfinningar men såvitt jag vet har de inte samma bakgrund och de utnyttjas inte på samma sätt som de plagg vi pratar om.

Rihane
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 20:49) *

(Tror fortfarande inte att du har läser mina inlägg eftersom du ställer frågan om att bära heltäckande till mig. Men strunt samma)

Jag är inte alls med på ditt resonemang, har läst meningen om och om igen. Nej, som din mening är utformad har du dragit en slutsats som jag inte delar. (hänvisar till mitt inlägg nr#68 och följande inlägg om du undrar varför http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...&p=1305532)

Du har inte svarat på en fråga jag ställt. Vet inte om du inte sett frågan, struntar i den, eller om du tycker det är viktigare med könet på den som uppfunnit ett visst plagg. Men jag formulerar om frågan lite med ett inledande antagande:
Antag att det är ett fritt val för några av kvinnorna att välja bära exempelvis hiqab(där man ser ögonen) och några inte alls kan välja. (När du undersöker själv, kanske du hittar några som det är ett fritt val för och några som är tvingande så blir antagandet inte hypotetiskt.)

Är det då inte ett förtryck att förvägra våra medsystrar utbildning och arbete pga klädseln?

mamamaggan
När jag skrev om vilket kön som kommit på dessa klädnader så var det också inbegripet vilket syfte , könen har olika syften , klädnaderna har.

Just nu orkar jag inte , har inte tid heller , kolla igen vad ni skrivit men jag återkommer när jag gjort det. När det gäller BH så tillhör jag den generationen som brände dem i protest .

Jag tycker inte att det är ett förtryck att förvägra dem utbildning eller arbete p g a klädseln.

Hur ska det gå till praktiskt ? Hur ska man veta vem som kommer till jobbet/skolan , ska man särbehandla den som bär heltäckande och varje morgon/varje lektion kolla vem det är ? Om personen ifråga inte får visa sig , hur ska det gå till ? Kan den personen identifieras utan att visa sitt ansikte ? Kan den personen ha ID-kort som visar ansiktet ?

Sedan tycker jag som jag redan skrivit att om man inte kan se ansiktet så blir det svårare att föra ett samtal .

Orkar och hinner inte mer just nu men återkommer som sagt.

Rihane
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 22:46) *
När jag skrev om vilket kön som kommit på dessa klädnader så var det också inbegripet vilket syfte , könen har olika syften , klädnaderna har.

Just nu orkar jag inte , har inte tid heller , kolla igen vad ni skrivit men jag återkommer när jag gjort det. När det gäller BH så tillhör jag den generationen som brände dem i protest .
Jag tycker inte att det är ett förtryck att förvägra dem utbildning eller arbete p g a klädseln.

Hur ska det gå till praktiskt ? Hur ska man veta vem som kommer till jobbet/skolan , ska man särbehandla den som bär heltäckande och varje morgon/varje lektion kolla vem det är ? Om personen ifråga inte får visa sig , hur ska det gå till ? Kan den personen identifieras utan att visa sitt ansikte ? Kan den personen ha ID-kort som visar ansiktet ?
Sedan tycker jag som jag redan skrivit att om man inte kan se ansiktet så blir det svårare att föra ett samtal .

Jag har frågat om det i Egypten. Dom tittade förvånat på mig och sa att: Man ber dom identifiera sig.
Anma
Jag vet inte om det bara är jag, men jag känner igen rösten på alla människor som jag känner. Behöver alltså inte se den som pratar för att veta vem det är, förutsatt att jag känner eller träffar personen regelbundet. Okända känner jag ändå inte igen, oavsett om jag ser deras ansikte eller inte.
mamamaggan
CITAT (Anma @ 08-10-2010, 22:52) *
Jag vet inte om det bara är jag, men jag känner igen rösten på alla människor som jag känner. Behöver alltså inte se den som pratar för att veta vem det är, förutsatt att jag känner eller träffar personen regelbundet. Okända känner jag ändå inte igen, oavsett om jag ser deras ansikte eller inte.

Men på ett jobb eller i skolan så räcker inte det !!! Den som t ex ska göra en tenta MÅSTE kunna identifiera sig !!!!
netha
Att påstå att kvinnor själv valt att gömma sig under svarta tygskynken ... nej det tror jag inte på.
Jag har familjemedlem som bott i Saudiarabien... visserligen gick de inte burka där, men kvinnor även Europeer var tvungna att bära långärmat, höghalsat, hellångt och sjal.

Kvinnor fick inte undersökas av manlig läkare ... kvinnans man var med och förklarade/beskrev t.ex brännskada (som han själv mest troligt åsamkat) och doktorn fick efter den beskrivningen ordinera

Vad säger detta ... om inte att det är mannen som bestämmer över kvinnan!?
Anma
CITAT (netha @ 08-10-2010, 23:00) *
Att påstå att kvinnor själv valt att gömma sig under svarta tygskynken ... nej det tror jag inte på.
Jag har familjemedlem som bott i Saudiarabien... visserligen gick de inte burka där, men kvinnor även Europeer var tvungna att bära långärmat, höghalsat, hellångt och sjal.

Kvinnor fick inte undersökas av manlig läkare ... kvinnans man var med och förklarade/beskrev t.ex brännskada (som han själv mest troligt åsamkat) och doktorn fick efter den beskrivningen ordinera

Vad säger detta ... om inte att det är mannen som bestämmer över kvinnan!?

Självklart finns det män som bestämmer över sina kvinnor bland muslimerna, men det finns det även bland ickemuslimer. Det finns hur många kontrollerande, misshandlande och nedtryckande män bland svenskarna, precis som bland alla andra länders befolkning, det är inget förunnat endast muslimer.

Sen finns det regimer som förtrycker sitt folk och sina kvinnor. Regimer som vägrar kvinnorna utbildning och tvingar dem att använda burka. Det är en helt annan sak.
netha
CITAT (Anma @ 08-10-2010, 23:21) *
Självklart finns det män som bestämmer över sina kvinnor bland muslimerna, men det finns det även bland ickemuslimer. Det finns hur många kontrollerande, misshandlande och nedtryckande män bland svenskarna, precis som bland alla andra länders befolkning, det är inget förunnat endast muslimer.

Sen finns det regimer som förtrycker sitt folk och sina kvinnor. Regimer som vägrar kvinnorna utbildning och tvingar dem att använda burka. Det är en helt annan sak.

Vet inte om det är helt annan sak ... min sjukgymnast hade jobbat i Saudi ... där var hon "non person" så länge det gällde arbetslivet ... på kvällstid däremot festades det ... även de mest rättrogna muslimer (män) levde rajtantajtan ... drack alkoholhaltiga drycker och var allmänt som folk är som är berusade.

På dagtid var allt som vanligt ... männen härskade.
gnon49
Tyvärr så accepterar dom flesta muslimska stater kvinnoförtryck. Kvinnan har knappast någon instans i samhället att vända sig till om hon misshandlas eller förtrycks. I Sverige är det ju trots allt lagbrott. Kvinnorna kan få stöd av samhället.
ryss_борис
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 19:37) *

Nu försvarar jag absolut inte bärandet av heltäckande kläder för någon som inte gör det alldeles frivilligt, vilket troligen är ganska få. De flesta påverkas ju trots allt av kravet från omgivningen, religiösa budskap mm.

Det jag vill göra är att ifrågasätta om du själv vet varifrån denna sorts klädsel egentligen kommer?? Troligen gör du inte det. Den har inget med religion att göra, utan kommer från beduinerna, som använde den som skydd mot sand/sol, och samtidigt för att svalka sig....
Rihane
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2010, 22:46) *

Sovit på saken och har bestämt mig för att lämna diskussionen. Tvingar dig inte att läsa något du inte vill, du har all rätt till dom åsikter du har vare sig dom är grundade eller ogrundade. Jag hade svårt att släppa taget om dig och jag hoppas du förstår varför. Ber hursom helst om ursäkt för det.

mamamaggan
Rihane , nu har jag läst om dina inlägg och kommer fram till exakt samma sak som förut.

Vad jag vill säga är att denna tradition är jag övertygad om kommer från det som jag har hört från muslimska kvinnor ,läst mm att en kvinna som inte är täckt lockar en man. Hon är fritt villebråd då.

Det gäller inte alla men jag tycker det är illa nog för dem som bär sådan klädsel. Det fria valet tror jag absolut inte på.

Ett sådant heltäckande plagg har syftet att avpersionifiera den som bär det och jag kan aldrig tro att det är en kvinna som har hittat på ett sådant plagg.

Vem som hittat på det från början , en man som jag skulle tro , har en enorm betydelse , det visar på syftet med plagget.

Har inte alls samma erfarenhet som du , att de kvinnor som går i denna klädsel skulle ses som några dumma fån av andra männsikor . Varför skulle de göra det ? Min erfarenhet , som jag sätter lika högt som din , är att de flesta ser dem som likvärdiga men det är inte alltid så lätt att hävda sin rätt att vara klädd som man vill.

Vad jag förstår så kan det leda till skilsmässa, våld osv.

Sedan återstår det praktiska. Om en kvinna inte får visa sig för någon , hur ska hon kunna identifiera sig ?

Hur ska det gå till när hon ska skaffa sig en utbildning och inte kan identifiera sig när det gäller att göra skrivningar och/eller tentor ?

Hur ska det gå till om hon får ett jobb och blir tvungen att ha ett ID-kort synligt och då också samtidigt måste ha sitt ansikte synligt hela tiden för att kunna se att det är rätt person ?

En del säger att kvinnor går med på könsstympning av " egen fri vilja" . Tror du på det också ?
Jan Lindgren
Hej!
Det finns alltid en massa konventioner om hur man ska vara klädd. Rätt eller fel? Samhället har i alla fall en massa synpunkter. Låt arbetsgivare och skolor bestämma klädseln där det är lämpligt. Tillåt människor vara helt klädda eller helt oklädda på fritiden. Ska det vara tillåtet enligt lag att vara klädd i heltäckande klädsel på arbetsplatsen ska det också vara tillåtet att vara naken. Jag undrar om barn och föräldrar skulle vara helt bekväma med att äldre manlig personal arbetade nakna på dagis och i skolan?
MVH
Jan Lindgren
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 13-10-2010, 04:40) *
En del säger att kvinnor går med på könsstympning av " egen fri vilja" . Tror du på det också ?

Blir svårt eftersom ingreppet inte görs på kvinnor utan på flickor. En femåring kan knappast vara mogen nog att ta ett sådant beslut. Skall ingreppet göras, så skall det göras av fri vilja efter 18 års ålder, och om minsta tvång fanns med i bilden borde det resultera i långa fängelsestraff för hotaren.
Rihane

CITAT (mamamaggan @ 13-10-2010, 04:40) *
........

Det där är lågt!

Könsstympningen sker i så pass låg ålder att det knappast är ett fritt val.
Genom din fråga antyder du att jag tror det. Fruktansvärd antydning när jag redan sagt att jag lämnat diskussionen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon