Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Det blåser kallt och väntas snö så jag laddade fröautomaten med solrosfrön och hängde ut den. Nu två timmar senare är det en blåmes där och mumsar.
skogstroll
jag har ett fågelhus och nu börjar rådjuren gå där och snaska också... tydligen ska de klampa ner mitt kryddland i vinter igen
Eva i Skåne
Jag hängde upp fröautomaten med solrosfrön förra veckan och efter några timmar var småfåglarna där.
Nu när vi har snö och kallt även i Skåne har jag även hängt ut talgbollar och lagt ut äpplen.
Ska köpa jordnötter också. Jag brukar blanda det i solrosfröna. Några andra frön köper jag inte för dom verkar mest bli nedskvätta och sen liggande på marken.

Igår såg jag en stenknäck som satt och åt. Det har aldrig hänt förr. Synd att jag inte hade kameran i beredskap.
Meriona
Jag köpte en jätteboll att fylla med jordnötter till fåglarna här på jobbet, hängde upp den vid lunch igår. Det verkar jobbigt för dem att picka på talgbollarna när det är så kallt, men jordnötter borde vara lättare. Den blev jättepoppis, ska jag säga! Nästan halvtom redan!

En liten rödhake sitter där som en boll också, stackarn. Det var en rödhake kvar här förra året också, undrar om det är samma?
Wilmer
Hemma har jag talgbollshinken inne, tar en-två om dagen och krossar för de som itne orkar hacka ur de stelfusna som hänger i ställningen. Det är poppis. Har också en liten rödhakekrake kvar i år! Den som var kvar förra året måste ha frusit ihjäl. Den så inte frack ut i minus 26...
Meriona
Jag bankar också sönder talgbollarna när det är för kallt, och så hackar jag äpplen från jobbets fruktkorg som blivit för mjuka. smile.gif Och gissa vem som är kinkig med äpplen! w00t.gif
omk
Jag får också ta hem mjuka och tilltufsade äpplen från jobbet (annars slängs de bara). Finns 10-15 äpplen att ta hem, i princip varje vecka. Perfekt !!

Men, måste man hacka / dela dem ??
Jag lägger ut HELA äpplen inne i snåren och ser ständigt fåglar där, som pickar.

Om det blir väldigt många äpplen nångång, lägger jag ut dem till de rådjur som spatserar förbi (ser ju i snön att de sneddar framför entrén ...), även där lägger jag ut dem hela.

OLLE A !!!! Föredrar rådjur delade äpplen eller funkar det med hela ??

Glöm det Olle, hittade en tråd som heter "Mata rådjur" .... rolleyes.gif
Olle A
Det bästa är att hacka äpplena, särskilt om det är kallt som nu. Hela, hårdfrusna äpplen sliter onödigt mycket på rådjurens tänder. I början av säsongen, när det inte är så kallt och jag mest samlar små vildäpplen, lägger jag ut dem hela. Nu har jag dock börjat köpa billiga (hmm, allt är relativt...) äpplen i affärerna, och dem hackar jag alltid innan jag lägger ut dem. Likaså de halvmjuka äpplena från jobbets fruktkorg som även jag naturligtvis tar med mig.

Olle
Fågelvägen
Gunilla, intressant att de urbana talgoxarna är blekare. Deras sång är ju också kortare: ti tuu. Undrar om någon undersökt urbana fåglars livslängd jämfört med livslängden hos fåglar som bor på landet.
Åtminstone berguvar tycks trivas bra i storstäder. Rått- och kanindiet är väl bra för stora fåglar, men vad sätter talgoxarna i sig inne i stan?

Vi matar fåglarna med talgbollar, solrosfrön, äpplen... De vanliga gästerna mesar, pilfinkar, större hackspett, koltrastar. Men också en domherrehona, flera grönfinkar (nej, alla har inte dött!) och 2 stenknäckar. biggrin.gif Hur klarar domherrarna och sidensvansarna vintern? - här finns inga rönnbär alls i år.

Skatorna är inte så välkomna: de har lärt sig klänga på tallens grova bark, där jag klämt in margarin + ostsmulor för småfåglarna. På 10 minuter äter skatorna upp alltsammans. Ja, jag vet - "skatorna ska också leva", men ska småfåglarna frysa ihjäl utan det goda fettet som hade hållit dem varma hela dagen? Har någon ett bättre sätt att servera margarin och ost?

Blomsterlandets talgbollar är hutlöst dyra! thumbdown.gif Granngården säljer plasthinkar med 50 talgbollar för 2,78/boll. Hyfsat pris, tycker jag.
Huggorm
Stadens gråsparvar verkar i alla fall mest leva på rester från macdonalds och liknande, och det är knappast nyttigt
Meriona
Idag fick pippisarna på jobbet äpplen, havregryn och russin som tillskott. smile.gif Koltrasten gillade havregrynen, det trodde jag inte.
Whiskuchi
CITAT (Huggorm @ 02-12-2010, 18:01) *
Stadens gråsparvar verkar i alla fall mest leva på rester från macdonalds och liknande, och det är knappast nyttigt

Stämmer, det är ingen vidare fågelmat.
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2010/6/16/w48354.php
skogstroll
i veckan såg jag de första tofsmesarna också, de dyker upp på vintern. Söta små punkfåglar
Peztis
Tänkte göra mig en egen fågelfoderautomat men orkar inte leta upp hönsnätet ute i förrådet.
Har dock liknande men i plast som var mer åtkomligt. Funkar det eller kommer fåglarna att picka sönder plasten på en gång? Det är rutor på ca 1x1 cm, kanske nååågot större.
netha
CITAT (Peztis @ 11-12-2010, 22:03) *
Tänkte göra mig en egen fågelfoderautomat men orkar inte leta upp hönsnätet ute i förrådet.
Har dock liknande men i plast som var mer åtkomligt. Funkar det eller kommer fåglarna att picka sönder plasten på en gång? Det är rutor på ca 1x1 cm, kanske nååågot större.

Risken är stor att de pickar sönder plasten. Vi hade genomskinlig plastburk med solrosfrön ståendes på balkonglådan ... fåglarna var som tokiga att picka på den ... till slut var vi tvungen att sätta den i en ogenomskinlig plastkasse ... det var nära hål igenom burken.
Peztis
Nu har jag gjort min fågelfoderautomat!

[attachment=56809:Pippiautomat.jpg]
Har fyllt dem en äppelhalvor och ett block jag gjort på kokosfett, solrosfrön, hampa och jordnötter.
Det blev populärt!

Nu får vi se hur länge plastnätet håller...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon