CITAT (Red Top @ 19-10-2010, 09:07)

Du pratar i nattmössan, som så ofta. (Kanske beroende på att du mest är här på nätterna

)
Tacosskal innehåller
per skal c:a 66 kcal, fett 3,5g. Tortillabröd innehåller c:a 1/4 av det. Tunnbröd ger ungefär lika mkt energi, som tortillabröd.
Vad gäller konserveringsmedel, så innehåller de 0,01g natrium.
Jag lagar mycket husmanskost; köper ytterst sällan halvfabrikat, men anser inte att just tacos och tortillas tillhör skräpmatskategorin. Huvudingredienserna är ju rent kött och grönsaker. Man vräker ju inte i sig en massa skal och bröd.
Dessutom tycker jag det är trevlig mat, eftersom det är lite pyssel, och tar tid, för var och en att göra i ordning sin egen portion. Det gör att måltiderna blir ett bra tillfälle att umgås. Särskilt på helgen
om alla i familjen är lediga.
Förarbetet med att hacka/skära grönsaker kan vara tidskrävande. Men det tycker jag är kärt besvär.
Eftersom jag är äldre än du, så tillhör även jag "
den generationen", men jag är också begåvad med ett öppet sinne, när det gäller att ta till mig nya maträtter och nya sätt att laga traditionell mat.

Tack, jag var för trött igår för att leta fakta om tacoskal och tortilla men reagerade eftersom jag också tyckte att Motti yrade i nattmössan.
Jag borde rimligen också tillhöra "den generationen" eftersom jag är ännu äldre

och jag instämmer i allt du skrev. Jag lagar fortfarande i stort sett all mat från grunden av så rena råvaror som möjligt trots att jag nu är ensamstående. Spelar heller ingen roll vilken dag i veckan jag äter det ena eller det andra.
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2010, 09:54)

Beträffande min mat så är den alltid lagad från grunden, inga halv eller helfabrikat. Möjligen kan spagetti och korv räknas som halvfabrikat, bröd också men det köper jag.

Köttbullar. Tillagar mina egna men jag kokar dem, jag brukar alltid misslyckas med stekning. Brända på utsidan och råa inuti. Mycket enklare att bara pytsa ner dem i kokande vatten och plocka upp efter 10 min.

Köpeköttbullar! Misstror köttbullar som studsar på golvet.
Då är det frikadeller och inte köttbullar

men varför testar du inte att steka dem i ungnen?