|
Vi har satt en massa rosor på ön. Mest buskrosor och klätterrosor. I vintras frös flera ner rejält, en stackare tog sig i slutet av augusti först, med ett stackars litet blad. Var säker på att det var ett rotskott men lät den vara. Nu när vi var till stugan hade den orkat göra en blomma, och jag hade fel! Det var inget rotskott! Men det var inte frågan. Utan frågan är om vi ska täcka, i såfall med vad och hur tidigt kan det göras? Dessutom, hur tidigt ska täckningen väck? Vi åker ut sista gången nästa helg som det verkar nu och återkommer först i mitten av april, eller, det beror ju på isarna och hur våren blir, men i mitten av april brukar vi komma ut första gången ungefär. Kan de vara täckta så länge, de stackars rosorna eller ska vi strunta i täckning? Och vad är det bäst att täcka med i såfall?
svennis
19-10-2010, 17:38
Svårt. Tror det är för tidigt att täcka nu. Har liten erfarenhet. Svåraste tiden för rosorna är när de börjar slå ut.
kerstin z5-6
19-10-2010, 17:44
Du kanske inte är där då men mars solen är det värsta.. om man inte kan eller vill skuggskydda då , gör det när marken tjälat något, grön vinterväv
Red Top
19-10-2010, 18:25
Jag brukar skyffla upp jord, täcka med löv och sedan skugga med juteväv eller vanlig fiberduk för att skydda mot vårsolen.
Vi lämnar ju huset i slutet av oktober varje år, långt innan det blir någon tjäle, och åtevänder i början-mitten av april. Det har fungerat alla år, utom nu senast, när vår stora fina flammentantz frös ner till marken. Men det gjorde ju de flesta flammentantz i Uppland den här kalla vintern.
I år har vi planterat fem nya rosor, som jag tänker göra likadant med. Vi bor ju i ungefär samma zon, ( vi i Dannemora), så det borde fungera hos dig oxå.
Hej
Jag med alla som säger värsta med vårsolen, det är under februari och Mars när tjälat står på marken och solen lyser stark
så det blir obalans mellan vatten som går från blad och vatten som sugar från rötter,
H:Bassam
Snurrar in några klätterrosor här som är på gränsen för min zon 3 - 4 ! Rosen Alchymist blommar på äldre grenar en ggn, när dom rosorna fryser ner får man inga blommar på sommaren, den är svår. När det börjar bli vinter mot december, frost och snö då kan man snurra in dom med vinterväv, jag tar flera varv och jag tar inte bort den förän våren är på ggn. i april då har den skyddat mot solen också. Förra vintern hjälpte inte vinterväven heller, rosorna frös ändå under men så brukar det inte vara normala år. Det är klätterrosorna som tar mest stryk annars tycker jag, i sommar har det varit ett dåligt blomår på grund av den förra vintern. Rabattrosor, Austinrosor brukar man ändå klippa ner hårt på våren så dom täcker jag inte men man kan lägga på jord, kompost nertill som skydd. Köper man rosor som har 2 - 3 zoners frys marginal så klarar dom kalla vintrar, men som rosvän köper man på sig en del klena rosor också.
Tycker att du ska fundera på vilka av dina rosor som är klena, på gränsen klara din zon, som har kalla, blåsiga lägen, snurra in dom nästa helg även om det är lite för tidigt. Har du bra frysmarginal på alla hoppa över det.
ett tips jag har läst nånstans är att slakta julgranen när man är klar med den och använda riset som rostäckning, sent i december alltså. Men mot en sån vargavinter som det var förra året räcker nog inte lite täckning av den typen, det är nog mer att det skuggar rosen så att den inte drar igång för tidigt och vill ha vatten innan tjälen är ur marken. I år har jag satt ett antal rosor i en brant södersluttning, det ska bli väldigt intressant att se hur det går med dem i vår där solen snabbt värmer, förhoppningsvis försvinner tjälen lika snabbt. Det är lite för många för att jag ska orka täcka dem, tror jag.
Hej
Det är bättre för säkerhet att täcka dem under frost tiden i vinter och under vårvinter tid I Februari när frost stanna i jorden men solen skiner bra.
H:Bassam
Tack för alla svar! Har glömt att jag skrev den här tråden, därav min frånvaro i den. Men nu mindes jag den igen. Misstänkte att det är vårsolen som är värst. Då är vi ju inte där ute. Alla rosor som vi köpt ska klara minst zon 4. Jag är ingen zonknäckare.  Flammendaz klarade sig relativt bra i vintras hos oss, det var bara hälften som förs ner. Här i stan har jag sett att många frysit ner helt. Men min rosa klätterros som jag inte minns vad den heter frös ner nästan helt. men den var satt förra året så den kanske inte hade hunnit etablera sig så bra. Åker vi ut mer, ska i varje fall dra upp lillbåten nere vid bryggan, så kanske jag tar med mig skuggväv och täcker med. Få se hur det blir.
Jag skulle nog täcka mina z4 rosor om du bor i z4, med luftigt granris..för vårsolen. Kupa ev m grus eller sand. Sen låta de härdigare vara. Klätterrosor vet jag dock inte.. lägga ner på marken och granris över. Luftigheten med tanke på svamsjukdomarnas härjningar... Good Luck!
Mimika skriver "ev kupa med grus eller sand...". Går det bra att kupa med kompost, helt förmultnad?
kerstin z5-6
26-10-2010, 17:04
ja, kompost går bra
tvilling77
27-10-2010, 07:14
Jag använde blomjorden från sommarblommorna jag haft i balkonglådorna....funkar det?
octachoron
27-10-2010, 11:51
CITAT (tvilling77 @ 27-10-2010, 08:14)  Jag använde blomjorden från sommarblommorna jag haft i balkonglådorna....funkar det? Oftast är sommarblomsjord egentligen köpt torvjord i påse. Torvjord har den egenskapen att när den blir blöt på vintern så fryser den till is. Detta medför att rosorna får ett istäcke runt stammarna vilket inte är så bra.
Ezereht
27-10-2010, 17:13
Jag har nån gång köpt plantjord som det är ganska mycket sand i, att ösa på över en ros om jag glömt bort att kupa och tjälen hunnit falla på. Det har fungerat bra.
Trädgårdsmåstaren
28-10-2010, 07:26
Hm, vi har kupat våra rosor, täckt med granris och juteväv redan nu i zon 2. Är det för tidigt? Hälften av våra rosor är helt nyplanterade för hösten.
tvilling77
28-10-2010, 10:04
CITAT (octachoron @ 27-10-2010, 12:51)  Oftast är sommarblomsjord egentligen köpt torvjord i påse. Torvjord har den egenskapen att när den blir blöt på vintern så fryser den till is. Detta medför att rosorna får ett istäcke runt stammarna vilket inte är så bra. Ojdå! anledningen att jag använde det var för att jag läst det i en rosbok att man kunde använda det!? Måste jag nu byta ut det mot sand eller? Vad ska jag använda?? Sommarblommorna var alltså planterade i vanlig planteringsjord!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|