Full version: ABC på blommor
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Aqvakul
CITAT (Peztis @ 20-10-2010, 18:16) *
Nu tror jag bestämt att varje varv har startat med Akelja.
Nästa varvs utmaning är att starta med någon annan växt på A. Det finns ju i alla fall en del (om man jämför med en del andra bokstäver).

faktiskt bara två gånger...

fagertrav - en underbar marktäckare i det lilla formatet
zissi
Fläder tummenupp.gif

Blir så god saft på fläderblommorna. Har dock själv bara falsk fläder i stugan. Tror den heter druvfläder.
Ingela i Segersberg
geum
Aqvakul
höstvädd
*Stintan*
Indiankrasse
Aqvakul
jordviva
Kryddan03
x
Aqvakul
CITAT (Kryddan03 @ 20-10-2010, 19:36) *
Kalamondin - har jag en fin som snart skall tas in för vinterförvaring. Ingen frukt på den i år dock.
(Väldigt vad folk har kort minne i den här tråden eller bryr man sig bara inte? rtfm.gif )

Väldigt vad argsint tonen var i denna lektråd... confused.gif

Läkebetonika
Kryddan03
CITAT (Aqvakul @ 20-10-2010, 19:40) *
Väldigt vad argsint tonen var i denna lektråd... confused.gif
Läkebetonika

Och vilket förhållande har du till den? Är den bra för minnet kanske?

Om leker skall man väl hålla sig till det lekledaren föreskriver, eller? Men, slutsatsten blir väl då att folk bara skiter i det...
Avlägsnar mig från tråden...
Peztis
Mirabilis jalapa - underblomma!

"Råkade ut för" denna blomma när jag var på Mallorca förra sommaren och tog ett skott. I år har jag frösått och har nu flera i hela huset och trädgården.
Dags att ta in knölarna för vinterförvaring!
kerstin z5-6
nectaroscordum siculum en fantastiskt fin lök med vackra grön rosa blommor och en helt otrolig fröställning! rek!
Fjortispower
Haha så korkade, börjat alla omgångar med Akleja giggle.gif Allt bra? unsure.gif

Fast den här tråden är korkad. Vissa ger exempel på vetenskapliga namn. Typ kerstin angav ju Honungslökens latinska namn, blir man idiotstämplad om man nämner honungslök på h nästa gång, eller hur är det?
Aqvakul
CITAT (Kryddan03 @ 20-10-2010, 19:46) *
Och vilket förhållande har du till den? Är den bra för minnet kanske?

Om leker skall man väl hålla sig till det lekledaren föreskriver, eller? Men, slutsatsten blir väl då att folk bara skiter i det...
Avlägsnar mig från tråden...

Jag tror nog att medlemmarna gör så gott de kan, men ett slag gick det lite fort och sen förändrades reglerna... kompiskram.gif

Oleander (egentligen Nerium oleander) är en karaktärsväxt i södra Italien och särskilt på mitt älskade Sicilien..
abbbe
Håller med Fjortipowah, inte så bra systematiskt sett, men, men.

Påfågelsblomster - fin är den.
RitRat
Hej hej, "lekledaren här" - eller det var jag som startade tråden.

Visst äääärr det en lek! Ingen ska behöva bli irriterad eller på dåligt humör!
Alla gör så gott de kan, och ingen borde kritisera en annans inlägg i en lek. Blir det lite fel eller på ett annat sätt än det var "meningen", så gör det inget. Låt det vara.

Nu tas alla regler bort. Jag märker själv att det är omöjligt att bläddra tillbaka och kolla alla blommorna på alla varven, de har blivit många! Det får upprepas. FAst det är ju roligare att hitta nya.

Skriv bara en växt, vad som helst, behöver inte vara blommande ens. Vi har redan plöjt genom det mesta av de vanliga. Än så länge tar vi inga svampar eller lavar, hihi....

Den som vill säga något om sin växt, får gärna göra det. Kan man eller vill man inte, så behövs det inte.

Bra va?

Mitt bidrag:

Q är svårt..... Quercus robur är latin för ek. Ekbåtar är häftiga!
Fjortispower
CITAT (RitRat @ 20-10-2010, 22:14) *
Hej hej, "lekledaren här" - eller det var jag som startade tråden.

Visst äääärr det en lek! Ingen ska behöva bli irriterad eller på dåligt humör!
Alla gör så gott de kan, och ingen borde kritisera en annans inlägg i en lek. Blir det lite fel eller på ett annat sätt än det var "meningen", så gör det inget. Låt det vara.

Nu tas alla regler bort. Jag märker själv att det är omöjligt att bläddra tillbaka och kolla alla blommorna på alla varven, de har blivit många! Det får upprepas. FAst det är ju roligare att hitta nya.

Skriv bara en växt, vad som helst, behöver inte vara blommande ens. Vi har redan plöjt genom det mesta av de vanliga. Än så länge tar vi inga svampar eller lavar, hihi....

Den som vill säga något om sin växt, får gärna göra det. Kan man eller vill man inte, så behövs det inte.

Bra va?

Mitt bidrag:

Q är svårt..... Quercus robur är latin för ek. Ekbåtar är häftiga!

Wihoo, allt är löst!
Då säger jag R som i Rosenlilja!
Aqvakul
Ryssgubbe - hade vi en vid uppfarten till min barndoms trädgård. Minns att jag tyckte det var ett märkligt namn....
RitRat
SYREN!!

Väldigt väl blommande och doftande dessutom! :-) Var inte tagen de två senaste varven i alla fall.

Och nu såg jag att ekens latinska namn på Q redan var tagen, jag upprepade alltså. Men Q, X, Z är svårt, hoppas ni hittar roliga humornamn på dessa....
Får jag byta till Qumquat?
abbbe
Äsch, ta det du tog Ritrat, inte världens grej om man tar samma.
Tjärblomster
*Stintan*
Underblomma
Biggan_
vallmo
*Stintan*
X-ros = vissnad
omk
Vresros.

Underbart vacker o tålig ros, som dessutom doftar underbart !

Oj, då, nu var jag VERKLIGEN sent ute ....

Yuccapalm ....
Katie
Zinnia (stavas det så?)
*Stintan*
Åkervädd
Ingela i Segersberg
Ärenpris
Biggan_
ölandstok
*Stintan*
Afrikas lilja
Biggan_
Brunnera= Kaukasisk förgätmigej
*Stintan*
Cotoneaster
Biggan_
Corydalis= nunneört
*Stintan*
Digitalis
Biggan_
Echinacea= solhatt
malcolm
Fräken
Aqvakul
Gräslök
zissi
Höblomster

Används som krukväxt inne eller i uteplanteringar på sommaren. Tror inte den blommar.
Uggi
Iris
xlxl67
Judaspenningar
Aqvakul
Kerria
malcolm
Löjtnantshjärta
*Stintan*
Malva
bergvallmo
lila bergvallmo
*Stintan*
Nyponros
Peztis
Ormbunke

Med risk för att någon redan skrivit det...

Men i alla fall, det är verkligen ett fint inslag i trädgården! Fick några plantor från min lillebror för en massa år sedan och de är så fina på baksidan i skuggan.
malcolm
Pion
Red Top
Quinoa

abbbe
Ricin
Fjortispower
Strandlilja!
Jag tänker ta allt som har lilja i namnet, bara så ni vet! biggrin.gif
Alba
Tagetes - den första blomma jag sådde. Numera har jag utökat sortimentet.
abbbe
Ungkarlsblomma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon