|
Man får inte kritisera invandring och kriminalitet hur som helst, någon kan ju få moralpanik.
Vi måste respektera att dessa individer som skjuter ner folk bara vill ha respekt.
Red Top
21-10-2010, 09:26
CITAT (*Stintan* @ 21-10-2010, 07:56)  Vad är det som talar för att detta skjutande i Malmö skulle vara bråk mellan rivaliserande utländska ligor? Inget vad jag förstår. Tror snarare det är någon galen rasist som triggats igång av allt snack om SD:s rasism och invandrarfientlighet. Varför ska det skyllas på invandrare jämt? Det finns väl galningar och kriminella även med svensk bakgrund. Tror ni att kriminalvården skulle kunna läggas ner om vi sparkade ut alla invandrare? Det låter nästan så när man läser en del inlägg här.
Detta misstänkliggörande av invandrare så fort det händer något är skrämmande och leder inte till någon positiv stämning människor emellan. Vi är alla människor och ingen är väl bättre eller värd mer än någon annan oavsett var vi kommer ifrån. Tack!
fuchsian
21-10-2010, 09:50
Nu gäller inte detta Malmö som jag ska berätta om. Det är nu över 20år sedan när det kom många från det gamla Persien, och även skötsamma människor. Vi har en god vän som kom till Sverige som lärning under ett antal månader och det blev så att han blev kär i en svensk tös. När hans tid här var över, följde hon med honom, men efter ett tag kunde hon inte finna sig i tillrätta och då flyttade hela den lilla familjen tillbaka hit. Maken fr. Iran fick ett jobb och kunde försörja sig bra. Han fungerade också som tolk åt polisen när det kom folk därifrån. Det som dessa nyinkomna inte visste, var att vår vän lyssnade av deras privata snack hos polisen och kunde därifrån hänvisa den svenska polisen vilka var på flykt undan rättvisan från sina brott de begått och ville ha asyl här. Det blev så att dessa "smågangstrar" fick vända om och åka tillbaka och de som hade rent mjöl i påsen fick stanna. Till slut kom det fram vem som hade skvallrat åt polisen och det blev en klappjakt på honom. Han vågade inte åka hem till familjen, ringde min make och berättade hur landet låg och att vi skulle se till hans fru och barn. Sent en kväll kom han hem till oss, bad maken att gömma bilen, och han var rätt så illa misshandlad, men vägrade läkarvård så jag skötte om honom tills han började känna sig bättre, Han kissade blod och jag jobbade på den tiden så hade tillgång att kunna sy och blåstra om honom. Det var nog maken som tog kontakt med en viss polis och numera finns han inte --- fick en ny identitet. Saker som hände kring detta går jag inte mer in på, men han är vår nära vän och min make hjälper honom med det byrokrariska när det behövs. Då kan man endast tänka sig att vad är det för folk vi får i vårt land med dom som verkligen behöver oss och vill göra rätt för sig. Vad vår vän berättade var ju hårresande historier, men för honom var det en vardag han levt i, utom kriminaliteten. ..Fuchsian ....
sqrulan
21-10-2010, 09:59
CITAT (*Stintan* @ 21-10-2010, 07:56)  Vad är det som talar för att detta skjutande i Malmö skulle vara bråk mellan rivaliserande utländska ligor? Inget vad jag förstår. Tror snarare det är någon galen rasist som triggats igång av allt snack om SD:s rasism och invandrarfientlighet. Varför ska det skyllas på invandrare jämt? Det finns väl galningar och kriminella även med svensk bakgrund. Tror ni att kriminalvården skulle kunna läggas ner om vi sparkade ut alla invandrare? Det låter nästan så när man läser en del inlägg här.
Detta misstänkliggörande av invandrare så fort det händer något är skrämmande och leder inte till någon positiv stämning människor emellan. Vi är alla människor och ingen är väl bättre eller värd mer än någon annan oavsett var vi kommer ifrån. Därför att det oftast är invandrare som skjuter, nog vet väl alla att även svenskar skjuter och är kriminella??? Om kriminalvården skulle läggas ner.....osv, det har ingen skrivit?
*Stintan*
21-10-2010, 10:07
CITAT (Vippan @ 21-10-2010, 10:26)  Man får inte kritisera invandring och kriminalitet hur som helst, någon kan ju få moralpanik.
Vi måste respektera att dessa individer som skjuter ner folk bara vill ha respekt. Du är enbart löjlig! Och vem har sagt att man inte får kritisera kriminalitet om jag får fråga. Varför kritisera invandringen? Det är väl i såfall integrationspolitiken man kan kritisera och även att det tar alldeles för lång tid för invandrarverket att fatta sina beslut om det finns adekvata skäl att få uppehållstillstånd. Sen får man faktiskt kritisera folk som har alla dessa fördomar när det gäller invandrare. Såna människor har åtminstone jag svårt att repektera. CITAT (sqrulan @ 21-10-2010, 10:59)  Därför att det oftast är invandrare som skjuter, nog vet väl alla att även svenskar skjuter och är kriminella??? Om kriminalvården skulle läggas ner.....osv, det har ingen skrivit? Men gapa om att det måste vara invandrare som ligger bakom så fort det händer något tycker inte jag är OK.
sqrulan
21-10-2010, 10:16
Nu drar jag mej ur denna diskussion för jag vill inte bråka med någon! ♥
Gunilla T
21-10-2010, 10:24
CITAT (Vippan @ 21-10-2010, 10:26)  Man får inte kritisera invandring och kriminalitet hur som helst, någon kan ju få moralpanik. Där håller jag med dig, inte hur som helst utan önskvärt är ju att diskussionerna baseras på mera fakta än fördomsfulla påståenden. Det är alltid enklast och mest riskfritt att ständigt upprepa det som många säger - "invandring får inte kritiseras" är ett sådant påstående. Visst får invandring både kritiseras och diskuteras, det har det alltid gjorts. Det media och det politiska etablissemanget försökt göra är att rensa bort det mest fördomsfulla i diskussionerna vilket snabbt resulterat i slutsatsen "invandring för ej diskuteras. Själv är jag varken för eller emot invandring utan försöker ha en pragmatisk inställning till det hela. Invandringen kommer aldrig att minska - snarare tvärtom eftersom vi kommer att få ta emot miljöflyktingar som inte längre kan överleva i sina länder. Sverige är ett förhållandevis tomt land fortfarande. Som jag ser det är den absolut viktigaste frågan då om hur vi kan leva i samexistens med varandra framöver. Skall vi trappa upp motsättningarna och konflikterna eller acceptera det som inte kan förändras och fundera över vad vi själva kan göra. Det minsta som alla kan göra är att avstå från att sprida fördomar. Invandrare är de som verkligen lider av utanförskap. Om man känner sig som en främling och icke accepterad i sitt nya land , ja, då känns det inte heller lika angeläget att t ex. underordna sig landets lagstiftning. Vi mår alla bäst i ett samhälle som visar tolerans mot det som är annorlunda och där vi kan leva i harmoni med varandra, det gäller både invandrare och svenskar. Att polariseringen fortsätter att trappas upp kommer att drabba alla i samhället.
Gossen Ruda
21-10-2010, 10:41
Hej och hå, här går debattens vågor höga. Jag simmar ner till lite lugnare vatten men vill bara påpeka att NÄSTAN alla som blivit skjutna har varit invandrare, två var vanliga svenskar. Det komplicerar saken lite? Blubb.
Huggorm
21-10-2010, 11:08
CITAT (Gossen Ruda @ 21-10-2010, 11:41)  Hej och hå, här går debattens vågor höga. Jag simmar ner till lite lugnare vatten men vill bara påpeka att NÄSTAN alla som blivit skjutna har varit invandrare, två var vanliga svenskar. Det komplicerar saken lite? Blubb. Jag gick i skolan sist det var lasermän i farten, och jag minns en skolkamrat som var invandrare som grät av rädsla. Nog känns det lite onödigt att blåsa upp saken på det här viset? Det är inte många artiklar i media som belyser att även svenskar skjutits, det ger väll inte lika häftiga löpsedlar.
*Stintan*
21-10-2010, 11:12
CITAT (Gunilla T @ 21-10-2010, 11:24)  Där håller jag med dig, inte hur som helst utan önskvärt är ju att diskussionerna baseras på mera fakta än fördomsfulla påståenden. Det är alltid enklast och mest riskfritt att ständigt upprepa det som många säger - "invandring får inte kritiseras" är ett sådant påstående. Visst får invandring både kritiseras och diskuteras, det har det alltid gjorts. Det media och det politiska etablissemanget försökt göra är att rensa bort det mest fördomsfulla i diskussionerna vilket snabbt resulterat i slutsatsen "invandring för ej diskuteras.
Själv är jag varken för eller emot invandring utan försöker ha en pragmatisk inställning till det hela. Invandringen kommer aldrig att minska - snarare tvärtom eftersom vi kommer att få ta emot miljöflyktingar som inte längre kan överleva i sina länder. Sverige är ett förhållandevis tomt land fortfarande.
Som jag ser det är den absolut viktigaste frågan då om hur vi kan leva i samexistens med varandra framöver. Skall vi trappa upp motsättningarna och konflikterna eller acceptera det som inte kan förändras och fundera över vad vi själva kan göra. Det minsta som alla kan göra är att avstå från att sprida fördomar.
Invandrare är de som verkligen lider av utanförskap. Om man känner sig som en främling och icke accepterad i sitt nya land , ja, då känns det inte heller lika angeläget att t ex. underordna sig landets lagstiftning.
Vi mår alla bäst i ett samhälle som visar tolerans mot det som är annorlunda och där vi kan leva i harmoni med varandra, det gäller både invandrare och svenskar. Att polariseringen fortsätter att trappas upp kommer att drabba alla i samhället. Men invandrare är ju ingen homogen grupp vilket det låter som i den här diskussionen. Här låter det som om alla invandrare var afrikaner, islamister eller åtminstone är sådana som det syns utanpå att de kommer från något annat land.
Huggorm
21-10-2010, 11:17
CITAT (*Stintan* @ 21-10-2010, 12:12)  Men invandrare är ju ingen homogen grupp vilket det låter som i den här diskussionen. Här låter det som om alla invandrare var afrikaner, islamister eller åtminstone är sådana som det syns utanpå att de kommer från något annat land. Dom är förstås en oerhört heterogen grupp, men en stor majoritet är muslimer från Somalia, Irak och Afghanistan, därför kommer mest fokus på dom.
*Stintan*
21-10-2010, 11:22
Så då är det dessa som avses och inte alla andra?
Gunilla T
21-10-2010, 11:25
CITAT (*Stintan* @ 21-10-2010, 12:12)  Men invandrare är ju ingen homogen grupp vilket det låter som i den här diskussionen. Här låter det som om alla invandrare var afrikaner, islamister eller åtminstone är sådana som det syns utanpå att de kommer från något annat land. Jamenvisst, ursäkta om jag var onyanserad. Är invandrare själv men glömmer det ibland eftersom jag aldrig känt mig annorlunda eller blivit annorlunda bemött.
TouchOfRed
21-10-2010, 11:35
Jag bor relativt centralt i malmö, har även bott ute på rosengård en kortare tid..Jag måste säga att jag inte känner någon större rädsla för att bli skjuten då jag väntar på bussen, inte annars heller för den delen...men däremot är man nervös för att gå i stan ensam om kvällarna, mest för att jag är tjej och kommer från en liten by i norrbotten, där man inte upplever så mkt våldtäkter och rån... Personligen tror jag att de som skjuter/blir skjutna tillhör de kriminella gängen eller åtminstånde rör sig i kriminella kretsar här i malmö och de som är "oskyldiga" råkar bara vara på fel plats vid fel tillfälle...man kan inte gå runt och vara rädd för att bli skjuten hela tiden, om man ska orora sig för allt här i livet så kan man lika gärna stanna inne i sängen o dra täcket över huvudet, nä vänta, taket kan ju rasa in, ett flygplan kan krascha i huset, de kan ju lika gärna skjuta in i mitt sovrum?? Nä, gå ut och vänta på bussen, det är många som gör det varje dag utan att bli skjutna....
men visst sticker Malmö ut jämfört med andra städer. T.om näringslivet i Malmö har reagerat på all negativ rapportering från Malmö. Kan det vara närheten till kontinenten som gör Malmö intressant för utländska ligor. Lätt att lämna landet via öresundsbron. Sen tycker jag att invandrare är en sak, invandrarligor en annan. Kanske ordvrängeri men det blir så lätt fel om man slenrianmässigt använder ordet invandrare i parti o minut.
*Stintan*
21-10-2010, 11:54
CITAT (gnon49 @ 21-10-2010, 12:53)  men visst sticker Malmö ut jämfört med andra städer. T.om näringslivet i Malmö har reagerat på all negativ rapportering från Malmö. Kan det vara närheten till kontinenten som gör Malmö intressant för utländska ligor. Lätt att lämna landet via öresundsbron. Sen tycker jag att invandrare är en sak, invandrarligor en annan. Kanske ordvrängeri men det blir så lätt fel om man slenrianmässigt använder ordet invandrare i parti o minut.
Av alla som sitter i fängelse i Sverige är 71% Svenska medborgare och 29% utländska medborgare http://www.kriminalvarden.se/sv/Startsida-...re--invandrare/ . Det förs ingen statistik på hur många av utländsk härkomst som sitter i svenska fängelser. Så fort en invandrare får svenskt medborgarskap så hamnar dom gruppen 71% Svenska medborgare. Iofs så borde man utan större ansträngning kunna uppskatta antalet genom att ta reda på hur många med utländska namn som sitter i Svenska fängelser.
Huggorm
21-10-2010, 13:17
CITAT (Carl @ 21-10-2010, 14:06)  Av alla som sitter i fängelse i Sverige är 71% Svenska medborgare och 29% utländska medborgare http://www.kriminalvarden.se/sv/Startsida-...re--invandrare/ . Det förs ingen statistik på hur många av utländsk härkomst som sitter i svenska fängelser. Så fort en invandrare får svenskt medborgarskap så hamnar dom gruppen 71% Svenska medborgare. Iofs så borde man utan större ansträngning kunna uppskatta antalet genom att ta reda på hur många med utländska namn som sitter i Svenska fängelser. Men av vilken anledning skall man göra det?
Gunilla T
21-10-2010, 13:36
CITAT (Carl @ 21-10-2010, 14:06)  Det förs ingen statistik på hur många av utländsk härkomst som sitter i svenska fängelser. Så fort en invandrare får svenskt medborgarskap så hamnar dom gruppen 71% Svenska medborgare. Iofs så borde man utan större ansträngning kunna uppskatta antalet genom att ta reda på hur många med utländska namn som sitter i Svenska fängelser. I vilken generation upphör man vara av utländsk härkomst? Första, andra eller åttonde generationen? Är det skillnad om man har en förälder av utländsk härkomst eller båda föräldrarna? Var skall man dra gränsen? Och vem är intresserad av om min farfar invandrade från Finland en gång i unga år?
TouchOfRed
21-10-2010, 13:40
CITAT (Gunilla T @ 21-10-2010, 14:36)  I vilken generation upphör man vara av utländsk härkomst? Första, andra eller åttonde generationen? Är det skillnad om man har en förälder av utländsk härkomst eller båda föräldrarna? Var skall man dra gränsen? Och vem är intresserad av om min farfar invandrade från Finland en gång i unga år? Håller med dig fullständigt! Min mamma och många av mina kompisars föräldrar kommer oxå från finland (som så många andra som bor i norrbotten) men det är många av oss som heter svensson, andersson etc.. Tycker ovanstående inlägg känns väldigt fördomsfullt och främlingsfientligt...alla som inte är samer är väl ändå "invandrare"? eller?
Huggorm
21-10-2010, 13:53
Ganska många svenskar har flyttat till Thailand de sista åren. Hur lång tid kommer det ta innan de accepteras helt och fullt som thailändare?
Aqvakul
21-10-2010, 14:06
CITAT (Gunilla T @ 21-10-2010, 11:24)  Där håller jag med dig, inte hur som helst utan önskvärt är ju att diskussionerna baseras på mera fakta än fördomsfulla påståenden. Det är alltid enklast och mest riskfritt att ständigt upprepa det som många säger - "invandring får inte kritiseras" är ett sådant påstående. Visst får invandring både kritiseras och diskuteras, det har det alltid gjorts. Det media och det politiska etablissemanget försökt göra är att rensa bort det mest fördomsfulla i diskussionerna vilket snabbt resulterat i slutsatsen "invandring för ej diskuteras.
Själv är jag varken för eller emot invandring utan försöker ha en pragmatisk inställning till det hela. Invandringen kommer aldrig att minska - snarare tvärtom eftersom vi kommer att få ta emot miljöflyktingar som inte längre kan överleva i sina länder. Sverige är ett förhållandevis tomt land fortfarande.
Som jag ser det är den absolut viktigaste frågan då om hur vi kan leva i samexistens med varandra framöver. Skall vi trappa upp motsättningarna och konflikterna eller acceptera det som inte kan förändras och fundera över vad vi själva kan göra. Det minsta som alla kan göra är att avstå från att sprida fördomar.
Invandrare är de som verkligen lider av utanförskap. Om man känner sig som en främling och icke accepterad i sitt nya land , ja, då känns det inte heller lika angeläget att t ex. underordna sig landets lagstiftning.
Vi mår alla bäst i ett samhälle som visar tolerans mot det som är annorlunda och där vi kan leva i harmoni med varandra, det gäller både invandrare och svenskar. Att polariseringen fortsätter att trappas upp kommer att drabba alla i samhället. Instämmer helhjärtat i detta!
Gunilla T
21-10-2010, 14:49
Borde nog inte skriva mer i denna tråd för jag känner att jag blir riktigt irriterad - inte på olika åsikter utan på dumheter och fördomar.
Carl, varför svarar du inte på min fråga?
Jag har goda vänner, hon är svenska, han invandrare från USA. Barnen är födda i Sverige och även deras barnbarn. Mannen har ett svenskt namn eftersom hans farfarsfar en gång immigrerade till USA. Nu är dessa människor välutbildade och skötsamma men om nu inte så hade varit, var skulle de i så fall hamna i din statistik?
Jag kan nästan ana konspirationsteorierna, man vill inte föra statistik på invandrares brottslighet därför att.....
Sanningen är att det inte är så enkelt men framförallt, vad skall den användas till?
Det har genomförts sociologiska studier på invandrare/brottslighet där man konstaterat att andra generationens invandrare har det många ggr svårare än föräldrarna (kommer tyvärr inte ihåg vem som gjorde studierna) men syftet med sådana undersökningar är inte att slå någon i skallen som att bevisa att invandrare minsannn....utan för att söka kunskap om svårigheterna och att den kunskapen skall hjälpa oss till en bättre integration.
Jag hoppas verkligen att du inte tillhör dem som skriker om höga administrativa kostnader också!
Statistik kan användas på många olika sätt. Ett sätt skulle kunna vara att OM vissa grupper stack uti statistiken så skulle dessa få ett ökat stöd med vad det nu kan må vara. Skulle också var ett sätt att mäta de politiska ambitionerna med verkligheten. Man kan inte ha en målsättning/ ambition i åratal utan att lyckas.
Var man drar gränsen för Svensk eller icke Svensk har jag ingen aning om. Det viktiga är att man får ett material att utgå ifrån. Risken i mina ögon om man inte gör något det hela. Så kommer ett parti som SD få ett starka fäste än dom redan har.
Gunilla T
21-10-2010, 16:31
CITAT (Carl @ 21-10-2010, 16:15)  Statistik kan användas på många olika sätt. Ett sätt skulle kunna vara att OM vissa grupper stack uti statistiken så skulle dessa få ett ökat stöd med vad det nu kan må vara. Skulle också var ett sätt att mäta de politiska ambitionerna med verkligheten. Man kan inte ha en målsättning/ ambition i åratal utan att lyckas.
Var man drar gränsen för Svensk eller icke Svensk har jag ingen aning om. Det viktiga är att man får ett material att utgå ifrån. Risken i mina ögon om man inte gör något det hela. Så kommer ett parti som SD få ett starka fäste än dom redan har. Nu är det ju så att vissa grupper sticker ut i statistiken, invandrare är överrepresentade när det gäller vissa brott, det är ingen hemlighet. Män som grupp är också kraftigt överrepresentade när det gäller t.ex. våldsbrott. Vi vet ju redan allt detta. Vad är det som borde göras och inte har gjorts?
De största invandrade grupperna kommer från följande länder: (Detta gällde år 2007)
1. Forna Jugoslavien (9 160) 2. Irak (6 153) 3. Danmark (5 815) 4. Bosnien-Hercegovina (5 451) 5. Libanon (3 029) 6. Polen (2 965) 7. Tyskland (2 689) 8. Iran (2 321) 9. Ungern (1 837) 10. Finland (1 696)
Huggorm
21-10-2010, 18:27
CITAT (Lokan @ 21-10-2010, 19:11)  De största invandrade grupperna kommer från följande länder: (Detta gällde år 2007)
1. Forna Jugoslavien (9 160) 2. Irak (6 153) 3. Danmark (5 815) 4. Bosnien-Hercegovina (5 451) 5. Libanon (3 029) 6. Polen (2 965) 7. Tyskland (2 689) 8. Iran (2 321) 9. Ungern (1 837) 10. Finland (1 696) Nyare siffror för Malmös kommun (1 jan 2010): 1 Irak Irak 9 465 2 Danmark Danmark 9 174 3 Jugoslavien Jugoslavien 8 530 4 Polen Polen 6 903 5 Bosnien och Hercegovina Bosnien-Hercegovina 5 920 6 Libanon Libanon 3 669 7 Iran Iran 3 529 8 Ungern Ungern 1 979 9 Turkiet Turkiet 1 904 10 Rumänien Rumänien 1 888 11 Afghanistan Afghanistan 1 848 12 Tyskland Tyskland 1 790 13 Finland Finland 1 678 14 Chile Chile 1 392 15 Somalia Somalia 1 375 16 Vietnam Vietnam 1 245 17 Pakistan Pakistan 1 123 18 Makedonien Makedonien 1 053 19 Storbritannien Storbritannien 929 20 Thailand Thailand 844 Man behöver nog inte vara så orolig som mörkhyad i Malmö, chansen att just man själv skall bli skjuten är alltså ganska liten. 1 på 100 000 ungefär.
malcolm
21-10-2010, 18:38
Som jag ser det så är det någon galning som är ute med ett vapen och skjuter på folk, vad denna människa har för etnisk bakgrund vill jag inte spekulera i.
Nu har två kvinnor skottskadats i Malmö. Någon ksöt in i lägenheten. Det är ju helt vansinnigt.
Huggorm
21-10-2010, 21:27
Om det nu är samma förövare så verkar han ju ha fått lite hybris av alla mediauppmärksamhet, och då åker han snart fast. Men man kan också läsa att det ägt rum skottlossning över 50 gånger i Malmö i år, så långt ifrån allt har med denna nya laserman att göra.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/10/21/...and-i-k-benhavn Väldigt bra skrivet, tur det inte var en svensk journalist då hade han legat pyrt till
Red Top
22-10-2010, 05:07
CITAT (Vippan @ 22-10-2010, 00:23)  http://www.newsmill.se/artikel/2010/10/21/...and-i-k-benhavn Väldigt bra skrivet, tur det inte var en svensk journalist då hade han legat pyrt till  Förstår inte varför han skulle ligga pyrt till. Vi har ju fortfarande yttrandefrihet i det här landet. Jag gillar särskilt sista meningarna i hans artikel om varför sådant här sker i Malmö, men inte i Köpenhamn. "Fordi Malmö er en by i krise. Fordi Sverige er et land ledet af ekstremister. Fordi svenskerne i stor stil lader som om, virkeligheden ikke eksisterer."Han ger dock ingen riktigt bra förklaring till varför hälften av svenskarna röstat på dessa extremister. Eller skulle det möjligen bero på att svenskarna inte vill låtsas om, att verkligheten existerar.
herkules
22-10-2010, 07:04
CITAT (Huggorm @ 21-10-2010, 14:53)  Ganska många svenskar har flyttat till Thailand de sista åren. Hur lång tid kommer det ta innan de accepteras helt och fullt som thailändare? i thailand är man alltid farang.
Aqvakul
22-10-2010, 07:31
CITAT (Huggorm @ 21-10-2010, 12:17)  Dom är förstås en oerhört heterogen grupp, men en stor majoritet är muslimer från Somalia, Irak och Afghanistan, därför kommer mest fokus på dom. Tvärtom - en minoritet är från dessa länder, men hetsen är mot just dessa...
Huggorm
22-10-2010, 08:45
CITAT (Aqvakul @ 22-10-2010, 08:31)  Tvärtom - en minoritet är från dessa länder, men hetsen är mot just dessa... Av de som kommer nu är en majoritet från dessa länder. Sedan finns det en stor mängd danskar, norskar och finländare från förut, men dessa integreras ju på en halvtimme och märks sedan inte av mer. Inte ens den mycket stora gruppen jugoslaver märks ju mycket av längre.
Solstorm
22-10-2010, 08:58
Det är ju fruktansvärt nu. Skjuter människor när de är inne i sitt eget hem. Polisen har ju varnat för att gå ut när det är mörkt men nu hjälper det ju inte ens att hålla sig inne. Ska de behöva dra ner persienner och gömma sig när de är inne också?
Fast nu tror jag att allmänheten är vaken och skärpt och håller koll på människor runt omkring sig. Det är bara att hoppas att de snabbt får tag i dåren som skjuter.
Smarterchild
22-10-2010, 09:06
CITAT (Gunilla T @ 21-10-2010, 10:02)  Jag skulle nog kalla det fördomar  Ja det har du nog rätt i. Och personerna med dessa fördomar bör känna sig rätt dumma nu när deras idioti och okunskap danar upp till allmän beskådning.
sqrulan
22-10-2010, 09:37
CITAT (Red Top @ 22-10-2010, 06:07)  Förstår inte varför han skulle ligga pyrt till. Vi har ju fortfarande yttrandefrihet i det här landet.
Jag gillar särskilt sista meningarna i hans artikel om varför sådant här sker i Malmö, men inte i Köpenhamn. "Fordi Malmö er en by i krise. Fordi Sverige er et land ledet af ekstremister. Fordi svenskerne i stor stil lader som om, virkeligheden ikke eksisterer."Han ger dock ingen riktigt bra förklaring till varför hälften av svenskarna röstat på dessa extremister. Eller skulle det möjligen bero på att svenskarna inte vill låtsas om, att verkligheten existerar.   Har vi verkligen det? Inte ens här i tråden kan folk yttra sig utan att bli på hoppad!!!
Huggorm
22-10-2010, 09:46
CITAT (sqrulan @ 22-10-2010, 10:37)   Har vi verkligen det? Inte ens här i tråden kan folk yttra sig utan att bli på hoppad!!! Vi har selektiv yttrandefrihet. Vi får yttra oss fritt i allt utom de ämnen som tabubelagts av media och opinionsbildare.
Får hoppas galningen åker fast innan det eskalerar och folk tappar all vett o sans. Tänk bara om det plötsligt är "ur"-svenskar som blir skjutna. Vem skulle vi då skylla på. Invandrarna? Rädsla kan ta fram det sämsta inom oss. Vi har ju tillräckliga problem främst i invandrartätta områden. Lös dom och späd inte på problemen. Det är varken vi eller nysvenskar beskärda av. Se gärna över invandringspolitiken. Men vi som redan finns i vårt land skall ju leva o verka här oavsett var vi är födda. Alltså måste det lösas eftersom det inte finns något annat alternativ.
Aqvakul
22-10-2010, 15:06
CITAT (Huggorm @ 22-10-2010, 10:46)  Vi har selektiv yttrandefrihet. Vi får yttra oss fritt i allt utom de ämnen som tabubelagts av media och opinionsbildare. Vi har full yttrandefrihet, vilket innebär att du får uttrycka vad du vill och att jag i min tur får uttrycka mitt gillande eller ogillande av det... CITAT (gnon49 @ 22-10-2010, 11:39)  Får hoppas galningen åker fast innan det eskalerar och folk tappar all vett o sans. Tänk bara om det plötsligt är "ur"-svenskar som blir skjutna. Vem skulle vi då skylla på. Invandrarna? Rädsla kan ta fram det sämsta inom oss. Vi har ju tillräckliga problem främst i invandrartätta områden. Lös dom och späd inte på problemen. Det är varken vi eller nysvenskar beskärda av. Se gärna över invandringspolitiken. Men vi som redan finns i vårt land skall ju leva o verka här oavsett var vi är födda. Alltså måste det lösas eftersom det inte finns något annat alternativ. Absolut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|