Full version: Hjorthjärta
zissi
Fick dovhjortskött i dag och då fanns det bl.a ett hjärta med där som jag tänkte jag skulle prova att tillreda till morgondagens middag.

Vet bara inte hur man tillreder det? (Brukar malas ner i färsen annars.) Steker och ev. kokar det till sist, eller steker i tunna skivor... Vet ni? Det är ett hjärta från en dovhjortskalv.
zissi
Förstår att det inte ligger i så mångas intresse att tillaga hjorthjärta giggle.gif

Nu är det uppätet i alla fall. Stekte det i tunna skivor...räckte med några minuter på varje sida...salt och peppar..leverkonsistens men smakade stekt kött...mört och gott!
Meriona
Om du hade lagt tråden i recept kanske du hade fått ett svar. Kanske, jag äter själv inte inälvsmat, men det finns ju de som gör....uppenbarligen! smile.gif
zaaritha
Glerrk----där går gränsen!
zissi
Jag vet, jag är nog onormal, tycker om nästan allt. Äter allt i alla fall, tror jag... g.gif
netha
CITAT (zissi @ 24-10-2010, 22:42) *
Jag vet, jag är nog onormal, tycker om nästan allt. Äter allt i alla fall, tror jag... g.gif

Tycker inte det är onormalt ... maken min och svärson äter renhjärta och tunga sick.gif
zissi
CITAT (netha @ 24-10-2010, 22:58) *
Tycker inte det är onormalt ... maken min och svärson äter renhjärta och tunga sick.gif

Vilken bra smak dina släktingar har Netha tummenupp.gif .

Längtar till julen då det blir kokt svintunga igen wub.gif . Det var en tradition som började först julen-09. Annars är kokt tunga och potatismos gott en vanlig vardag också.
Gossen Ruda
Hjärtat är vanligt muskelkött så varför sick.gif ? Det är annat med lever, njure och liknande.
Överbölingen
Vi brukar röka hjärta. Delikatess på julbordet. Men skjuter man inget så blir man utan hjärta. Det går till skytten. Vi har några i frysen som vi nog röker till jul.
Här i Jämtland brukar man sedan gammalt göra köttbullar på älghjärta. Det har en gammal bondmora berättat för mig men det var innan jag lärt mig att något så när begripa jamska. Så hon kan lika gärna ha berättat något annat.

Pto innanmat.
Och kokt tunga från kalv är en läckerhet.
Blev bjuden på kokt, salt älgmule hos en äldre familj i de stora skogarna. Det gäller ju att hålla masken. Men tro vad ni vill. Det var fantatiskt gott. Men jag blev lite betänksam när jag undrade vad hon höll på att koka. Det såg ut som en storråtta. – Det är älgmulen från älgen ni sköt i går!!!

Angående inälvsmat. Det är oftast godare än det ser ut. Dessutom sägs det att det skall vara nyttigt?
Idag stoppar man ju korv i plastslangar. Förr (och när jag gör julkorven) använde man fjälster i olika grovlek. Får, gris och nöt. Jag använder de två senare.

Barnbarnen i ena sonens familj älskar blodklimp till renköttsoppa. Visserligen är det gott man jag är själv lite schalur.
zissi
Rökt hjärta är säkert en delikatess, men älgmule...hur fungerar det egentligen...vad är det man äter då? Näsborrar, läppar blink.gif ..eller confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon