Full version: Klematisfavoriter
Sidor: 1, 2
Ann i Göteborg
Vill ha Star of India också!!! Vilken underbart läcker "baksida" blommorna uppvisar!
star k
Kajsa! Om du kikar på inlägget ang. din Multi Blue! Skulle GÄRNA vilja veta mer om detta med täckväv för vintern thanks.gif
Kajsa
Gå in i mitt album " Rosbilder som blev över " där finns bilder på vinterväv. Tyvärr är det inte alltid det fungerar, både rosor och klematis kan frysa hårda vintrar, men vissa år skyddar väven. I vinter frös Multi Blue i alla fall, det är en klenis. Det är inte roten som fryser utan rankorna, så den kommer igen. Jag snurrar in rankorna med dubbla lager i november. Har läst på Ros avd. att väven är svår att hitta, förut köpte jag min på Bo Grönt. Du kan ha klematis i kruka om du har ett svalt utrymme vintertid men det är att göra det krångligt för sig.

Några dagsbilder

Warszawska Nike till vänster, höger Jackmanii och ljusblå mot väggen Emilia Plater. Alla sena, grupp 3

Happy Birthday, sen stor blommig, grupp 3. Andra sommaren

Entel, viticella, grupp 3. Andra sommaren
Kajsa
Här en ny klematis från i vår, köpt av Cedergren och slog ut i veckan

Forever friends, av Wim Snoeijer, Holland, sen stor blommig
Finn Klematis
Hej!

Nej Kajsa inte Arabella. Två möjliga.

1. Zobluepi, säljes under namnet Blue Pirouette.
2. Petit Faucon (Liten Falk)

Båda är sålda i Sverige.

Finn
Kajsa
Du har tittat runt i tråden och menar denna

Arabella
Den blommar nu så jag tog in två blommor och kollade mot bilderna på Clematis on the web och blomman stämmer som Arabella, flera kronblad som är spetsiga. Cedergren Klematis bok har också en stor bild av Arabella som ser ut som min. Blir ca 1.5 m. Dom två andra ser inte ut som min, kronbladen vrider sig lite hos dom.

Eller menar du Monardas bild, du är lite otydlig !
Finn Klematis
CITAT (Kajsa @ 14-07-2011, 22:52) *
Du har tittat runt i tråden och menar denna

Arabella
Den blommar nu så jag tog in två blommor och kollade mot bilderna på Clematis on the web och blomman stämmer som Arabella, flera kronblad som är spetsiga. Cedergren Klematis bok har också en stor bild av Arabella som ser ut som min. Blir ca 1.5 m. Dom två andra ser inte ut som min, kronbladen vrider sig lite hos dom.

Eller menar du Monardas bild, du är lite otydlig !

Hej Kajsa!

Jag menar Monards bild.Den hon inte vet namnet på. Den med vridna blomblad.
Du kan klematis.

Finn
Kajsa
Aha nu är jag med, Monardas bild, jo en av dom kan det vara.

Nu är det en härlig tid Finn, alla sena klematis börjar blomma. Om man bara slapp och vattna så mycket, vi får aldrig regn här. Jag har stuvat om i mitt klematis album och ser att en del bilder inte syns längre i tråden, får åtgärda det sedan.

yvohel
Hej Kajsa!!

Hur klarar du alla dina fina växter mot mördarsniglarna undrar ju jag, har fått så mycket inspiritation av alla dina fina växter. Fattar inte hur du får plats med allting måste ha en jättestor tomt.

mvh Wonsan 000.gif
Kajsa
Som tur är har jag inga mördarsniglar ( än så länge ) tomten är just under 1000 kvm och gräsmattan har jag krympt en hel del. Jo här är ruskigt trångt med växter, jag får inte plats med mer nu, utan nu får jag ta bort något jag är missnöjd med först, när någon ros fryser ser jag genast en chans till en nyplantering !
Trädgården tar en massa tid då jag sköter den själv !
Klematis är perfekt för det tar lite plats på marken, dom kan man ha mycket av !

Och så fick vi äntligen regn idag 28 mm, så nu slipper jag vattna

Romantika, sen stor blommig, grupp 3, riktigt mörk blommar nu !
yvohel
Hej Kajsa..har du inga rådjursj......ar fear.gif som äter upp dina blommor..det är ju ett enormt gissel för väldigt många så trist så och jobbigt.
mvh wonsan
Kajsa
På vintern kan man få se ett och annat rådjur här om snön är djup, annars är dom inga större problem.

Några dagsbilder !

Elvan, viticella. Planterad för att ligga ut över rhododendron när den blommat över, klipps ner sen höst.

Dark eyes och Avant-Garde båda viticella, grupp 3

I am a little beauty, viticella av Wim Snoeijer, Holland. Ny här i våras

Piilu, tidig stor blommig grupp 2 . Fryser alltid ner men blommar senare då
octachoron
När på året börjar din Pillu att blomma, Kajsa?
Har själv en som jag med spänning väntar på första blomman.
Kajsa
Den har nyss börjat blomma du ser alla knoppar i toppen, och den börjar om nerifrån varje vår.
octachoron
Bara att vänta med andra ord. Den kom från Bakker förra året dvs ganska dåligt rotsystem.
Kajsa
Jag har också köpt en del där och blivit lite sur, men den tar sig väl !
Två dagsbilder

Jenny, sen stor blommig av Krister Cedergren ( den blåa ) och Little Nell en viticella med rosa/lila kanter

Jenny, av Krister Cedergren, sen stor blommig, andra sommaren och den har växt mycket.
Kanadarosen John Cabot tar en paus nu och då kommer Jenny, fin blå färg.
kerstin z5-6
[attachment=63261:clematis.jpg]
Tyvärr namnlös men mkt blomvillig och härdig
Monarda
[attachment=63641:P8041337.jpg]

[attachment=63642:P8041340.jpg]
Finn Klematis
.
Monarda
Alla behöver vi lite stöd här i livet. Kungsljuset erbjuder sina grenar till denna klematis som även har slängt in en gren i växthuset och börjat blomma även där!
Trots att luckan går igen varje kväll har den inte gått av utan lyckats anpassa sig. Tomatplantan är däremot på väg ut.

[attachment=63717:P8061373.jpg]
Kajsa
Många härliga klematisbilder från er.

Klematistorn 3 m högt, Alba Luxurians och I am Lady Q båda viticella, fyller ut bra i år.

Avant - Garde tog lite mer plats i år, viticella
Lena i uppsala
Viticella Minuet dog tyvärr i vinter,efter många år.Starkväxande och lättskött,blommar juni-sept.
Kajsa
Här den klematis som blommar sist av alla nu i september

Mrs Robert Brydon, Heracleifolia, grupp 3. Fungerar som insynsskydd mot en matta av armeringsjärn. Klänger inte med bladskaften utan måste bindas upp, bladen är stora, får tusen blommor.

Och två andra som blommar om lite nu i september

Multi Blue, tidig stor blommig som oftast fryser ner här

Ivan Olsson, tidig stor blommig, fryser också ner men det spelar ingen roll den blommar mycket på nya rankor.
jamieblue
Härliga klematisbilder!

Planterade min första klematis förra sommaren enligt konstens alla regler men den verkade tyvärr dö ifrån mig inom någon/några månader. När dock en liten förhoppning om att den ska visa något livstecken framåt vårkanten. Hoppet är det sista som överger en wink.gif

Är nu på jakt efter ännu en klematis som ska få förgylla ett fult och ganska skuggigt plank så detta är en perfekt inspirationstråd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon