CITAT (Klint @ 23-01-2011, 22:58)

Vet någon vad detta är för spis? Blir allt en svart spis iallafall Skulle gärna vilja ha en elspis med lite gammeldags stuk också har hittat Ilvas men den billigaste kostade 30000 vill jag inte betala nån som har nåt tips?
Dom är dyra dom där nya som ser gamla ut. Vet folk som hämtat från tyskland för halva priset. Eller vet och vet, läste om det på bygga hus forum. Ett himla bra forum faktiskt även för den som renoverar.
Bygga hus
malcolm
23-01-2011, 23:36
Gamla fungerande vedspisar borde inte vara omöjliga att hitta på auktioner och liknande.
Det är kanske lite långt att åka till Hus till hus i Alingsås, men du kanske kan ringa dem och få tips om liknande ställen lite närmare ?
De har ju mest gamla, renoverade spisar, men det är kanske en sån som du ska ha ?
http://www.hustillhus.se/spisar.html(Denna sida innehåller även lite om vedspisens historia samt tips ! Kolla gärna in de andra sidorna också, där finns också lite matnyttigt för ett gammalt hus, bl a färg !)
Ja omk det var en bra sida vi ska inte ha en gammal vedspis men det fanns mycket intressant läsning bla böcker som jag skickat efter! Vill även passa på att tacka huggorm för tips om expressel har inte köpt några kontakter där men mycket elmaterial snabbt &billigt!
Kan jag flytta min renoveringstråd själv tro?Känner mej lite förpassad men om ni har lust ligger där en köksritning som visserligen ska modifieras men i stora drag stämmer den.
Lägg in en länk till din renoveringstråd i din signatur tycker jag!
http://www.tretti.se/vitvaror/paketerbjuda...e7318k-qhc6504pMan får ju ha nåt mer än vedspis,någon som har nån synpunkt på denna?Ja kommer att fråga "vår" expert direkt om hon inte ser detta men vill ha allas kommentarer.Jag har ju ingen induktionshäll nu men vi hade en på en semester och jag tyckte det var svårt att manövrera den alltså trycka på den och ändra temp sen vet jag inte om jag har så bråttom Skriv lite fördelar ni som kan! En annan fråga är ju om det ska vara ett annat strömuttag?
Kan berätta att vi nog är klara med kökets planering nu och det har tagit tid men jag tror det blir riktigt bra köket blir högst troligt vitt med
svart! vedspis +svart elugn resten integrerat och en svart bänkskiva!
*Stintan*
28-01-2011, 11:44
Du har aldrig funderat på gasspis? Det bytte vi till när gamla elspisen behövde bytas och det var helt suveränt.
Jorå funderat men det där med gas och vedspis känns lite farligt!
Sen vet jag inte hur det funkar ska man ha flaska som när man campar och då bör man väl alltid ha en i reserv?
*Stintan*
28-01-2011, 12:36
Varför skulle det var farligt? Man kollar ju att den är avstängd när den inte används precis som man gör med en vanlig spis. Vi hade två större tuber som stod i ett litet tillbygge utanför huset varifrån slangen drogs. På så sätt fanns alltid en full tub.
Jag vet inte riktigt kanske mest en känsla vi bor ju på landet kanske nån gnagare som biter hål på slangen
*Stintan*
28-01-2011, 12:43
Bodde också på landet. Har du nånsin hört talas om att det du skriver har hänt? Hur mycket gnagare ska du ha i köket?

nej de är klart...INGA har jag tänkt
[attachment=59153:vedspisp.jpg]
Vad tycker ni?
Huggorm
24-03-2011, 21:18
Passar riktigt bra får jag säga
Solstorm
24-03-2011, 21:22
Snyggt!
Superfint, Klint! Jag tror jag tjatade om en gammaldags gjutjärnspjäs om jag inte minns fel,, men nu ändrar jag mig.
Anki på Öland
24-03-2011, 21:58
Jättefin!!
*Stintan*
24-03-2011, 22:08
Det där blev ju riktigt bra. Snyggt!
SNYGGT ! Och vad fin kupan blev !

Nu blir jag så här glad! Känner jag er rätt skriver ni va ni tycker!
Här finns fler bilder!
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=40
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.