Maria i Alingsås
Jag har upptäckt den underbara örten basilika. Nu vill jag ha fler recept med färsk basilika.

Nån som vill hjälpa mig?

tongue.gif
vickeva
Allt med tomat blir ju urgott med basilika. BAra lite mozarellaost, massor av tomatskivor, lite olivolja och så massor av basilka på toppen.mums.

Men receptet jag egentligen tänkte skriva var detta:

Någon god kallrökt skinka (tex parma) strimlas, likaså lite soltorkade tomater (gärna kan de ha legat i olja, blir godare än vatten), riv ner lite parmesanost och så låter man allt koka i grädde. Väldans gott med lite vitlök i också, och så förstås: massor av basilika. Servera med rykande het pasta! Å vad gott....
Indie
Här kommer en kanongod bjudrätt som går bra att förbereda.

Salami och ostfylld fläskfilé 10 personer (buffé) ugn 225 grader

2 fläskfiléer
1 tsk salt
nymald svartpeppar efter smak
2 msk margarin
2 mozzarellaostar à 125 g( eller annan lagrad krämig ost)
100-150 g salami i tunna skivor
1/2 kruka färsk basilika
4 dl vispgrädde
4 msk chilisås

*Sätt ugnen på 225 grader.Putsa filéerna och salta och peppra dem.Bryn filéerna i het stekpanna.
*Skär djupa snitt i filéerna med ca 1 cm mellanrum.
*Skär mozzarellaostarna i tunna skivor,platta till en ostskiva något och lägg den på en salamiskiva.Lägg på finhackad basilika. Vik salamin på mitten och stick ner i skåran i köttet så att den stängda sidan blir uppåt.Gör så tills alla snitt är fyllda med salami,ost och basilika.
*Lägg köttet i en ugnssäker form
*Vispa samman grädde och chilisås,häll det i formen.
*Gratinera i ugnens mitt i ca. 20 minuter

God även som huvudrätt men receptet räcker då inte till 10 personer.Kan serveras med hasselbackspotatis,pressad potatis eller ris och en blandad grönsallad med kanske lite rucola i?....

...smaklig spis

/Indie
Wargen
Jag har länge gjort en sallad som TV-Tina oxå visade i ett program:
Man skär tomater i bitar, likaså rödlök, på med olivolja och lite balsamvinäger, plus gourmésalt och färsk basilika! Vrålgott! Och snabbt och lätt att göra.
sanna
Pesto naturligtvis, sådana recept har du väl så det räcker...men jag fick ett recept av min ständigt bantande och viktväktande kollega, som tydligen är ett "light-pestoalternativ". Har aldrig självt gjort det - vååågar inte.... laugh.gif , men väninnan prisar det jämt högt! Hon brukar oftast ha det på pasta.

2 dl färsk basilika
ett kryddmått svartpeppar eller efter smak
2 klyftor vitlök, eller efter smak...
1 msk pinjenötter
2,5 msk olivolja
0,5 dl flytande lättmargarin eller smält.
1 msk parmesan
Kör basilikan och vitlöken i matberedaren en stund. Sätt därefter till parmesanen, flytmargarinet, nötterna och oljan, kör en stund till tills det "ser ut som" Pesto!

Blir det äckligt får du skylla på henne!

biggrin.gif
Zanna
Jag såg ett recept med tomater och basilika på tv som jag har gjort många gånger och det är såååå gott! Jag tror det var nakna kocken som gjorde det.

Körsbärstomater
Basilika
Oliver (gröna använder jag)
Balsamvinäger
Olivolja

- Kläm ihop tomaterna med fingrarna tills det blir en spricka i dem (varning för tomatstänk!)
- Lägg i oliver
- Hacka ner färsk basilika
- Häll på balsamvinäger och olivolja
Låt gärna stå några timmar - eller till nästa dag
Zanna
CITAT (Indie @ 08-02-2004, 07:18)

Salami och ostfylld fläskfilé 10 personer (buffé) ugn 225 grader....

Detta recept måste jag prova, lät jätte gott.
Cilla
Mmm - italiensk frittata! Till det går det åt mängder av basilika. Frittata är ungefär som en tunnare paj.

4 ägg + 2 dl grädde rörs till en smet. 1 bit stark parmesan (ca 5 matskedar eller mer) rivs i liksom 2-4 knippen basilika (20-50 stänglar med blad) som klipps i. Häll smeten i en smörad/oljad form och dekorera ytan med svarta oliver, strimlor av torkade tomater och annat du tycker är gott.
Grädda till dess den är gyllenbrun. Skär upp i bitar och ha till förrätt, plockrätt ed. Som sval smakar den starkare än som het.
RipzawEvil
Basilika sås!

Riktigt gott till en grillad köttbit eller annat grillat.

1 burk créme fraiche.
1 Klick Majonäs. (tar själv gärna lite mer än lagom)
1 nypa salt.
(Lite peppar)
Ett par blad färsk basilika.

mixa i mixer eller med stavmixer.

Provade i sommras med frusen hackad basilika, som man köper i liten grön förpackning i frysdisken, det var inte att rekomendera. Använder man färsk så blir det mycket mer smak och en härligt sommrig grön färg! biggrin.gif
Tirre
Köpte en burk basilikapasta i Rom för nåt år sedan, alltså en gegga av färsk basilika och olivolja och salt, som man sedan använder i pastasåser, grytor, på varma mackor etc.
Det går inte åt mer än nån tesked för att sätta bra smak på en pastasås t ex.

Går alldeles utmärkt att göra själv. Jag gjorde i somras en burk på alla blad jag var tvungen att toppa plantorna från, när jag inte hade användning för dem i den dagens matlagning.
Man kan fylla på i burken efterhand, precis som när man gör romtopf!

Hacka bladen fint och blanda med god olivolja och krossat grovt salt eller flingsalt med god smak.
Det ska vara så mycket olja att bladen inte ligger och torkar ovanpå, men om man rör ihop det ordentligt, så behövs inte särskilt mycket.
Smaka av med salt.

Går också att köra i mixer - funkar bäst om man har stora mängder blad, tror jag - det kan bli lite futtigt annars.

Det går åt ganska mycket basilika för en liten burk av typ barnmatsstorlek, men har man många plantor som växer bra, så kan det vara värt det.
Ett gott sätt att spara smaken till vintern och lite kul att prova nåt annat änatt frysa in eller torka. Lättdoserat också! Bara att smacka ner en tesked eller två i grytan och röra om.
Cilla
Jag använder periodvis Tirres recept, ibland egengjord och ibland köpt, till närapå allting. På hård smörgås, på kokt ägg, på pastan, på potatisen, till fisken...

När basilikasmeten känns uttjatad övergår jag till olivguckor - hackade eller mixade oliver med olika kryddning. På hård smörgås, på ägget...
Madeleine1
CITAT (Indie @ 08-02-2004, 08:18)

Salami och ostfylld fläskfilé  

Herregud så gott det var! Vi åt det som varmrätt igår med en smarrig potatisgratäng till. Helt fantastiskt! rolleyes.gif
Tussi
BASILIKAGLASS
Den här glassen går hem hos oss:
3 ägg
3 dl. vispgrädde
1 1/2 tsk vanillinsocker
1dl basilikablad
Skilj på gulor och vitor. Vispa gulorna med sockret vitt och pösigt. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa grädden tillsammans med vaniljsockret. Finhacka basilikabladen och blanda ner dem i bunken med gulorna.Vänd ner grädde och vitor. Häll glasskrämen i en rund skål eller avlång bakform, ca 1 1/2 liter. Frys 5 - 6 timmar. Stjälp upp glassen och garnera med basilikablad.

Mums!!
Lassila
en ruskigt god bärsås till glass eller parfait eller i en daqari.
30g basilika
500g jordgubbar
2-3 dl sockerlag

koka sockerlagen (ett rått ägg ska flyta när du har blandat i tillräckligt med socker i vattnet) släng jordgubbarna och basilikan i en mixer slå på sockerlagen och mixa slätt, sila av i en trådsil. så har du en underbar slät bärsås som funkar till det mesta i desertväg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon