EllaP
Hej!
Jag köpte en hel hög lökar för drygt två veckor sedan på rea som jag har planterat i krukor för att de ska hinna rota sig innan kylan. Jag läste den här artikeln som jag gick efter: http://www.dn.se/bostad/badda-in-balkongens-krukor-1.580320
Det var alltså två veckior sedan som jag planterade lökarna (tulpaner, kungsängslilja, våriris, blå och vit allium m.m.) Och sedan dess så har de stått i ett helt mörkt rum där det är ca. 10 grader varmt. Nu har flera sorter redan börjat gro, det sticker upp 0,5-2 cm långa groddar. De måste ju ut så att de har det riktigt kallt för att de ska blomma, är det för sent nu när de har börjat gro? Eller ska jag täcka över de som börjat gro med någonting utomhus?
Enligt artikeln så ska de ju stå inne i uppåt 6 veckor för att hinna rota sig, vad tror ni om det? Jag är rädd att de kommer att hinna växa väldigt mycket på den tiden...
Tacksam för svar!
Hälsningar Elsa
kerstin z5-6
De har ju def rotat sig om de skjuter skott.jag klarar inte krukodling pga klimatet men du bör nog ställa dem kallt nu.
Alexander-VG-zon3
i vilken tidpunkt vill du att dom ska blomma ?

själv har jag haft olika lökplanteringar med diverse arter/sorter.

en gång har jag satt dom i väldräneradjord med leca/grus runt själva löken och haft ute med skydd hela vintern. och sedan till våren satt fram. men det är inte alltid det blir bra resultat en del ruttnar.

annan sak jag gjort har varit att köpt lökar på hösten och satt i krukor och sedan haft ute på hösten och tagit in innan vintern kommer och då fått blommande lökar under dec-mars inne.

vill du dom ska blomma inne under vintern-vårvintern så sätt dom inne nu, vill du dom ska blomma längre fram inne-eller ute så ha dom fortsatt kallt ev sätt dom ute under en tid. ska man ha dom ute ska dom ju helst ha rotat sig och dels vant sig vid att det blivit kallt och sedan ev täckas.
EllaP
Tack för svaren!
Jag hade tänkt ta in vissa till vinter/våren så att de får blomma inomhus medan resten får blomma ute, kanske lite tidigare dock.
Tror du att det räcker att de har stått som de har gjort nu för att de ska blomma? Jag trodde att det behövdes en längre sammanhängande kylperiod för att det inte bara ska bli blad.
Jag kanske ska ställa ut de som har grott och låta de andra vara kvar inne tills de också har grott? Räcker det att täcka med säckväv eller vad brukar ni använda?
Tack igen!
Bassam
Hej

Det är bättre att plantera dem ute-.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
dom jag har haft ute hela vintern har stått under grön vinterväv. på balkongen.

dom jag tagit in tog jag in innan vintern, vet inte om dom fick någon frostnatt. men dom hade väl kanske runt +1c +10c ev någon frostnatt då. och vårlökarna blommade ändå fint inne.

problemet är ju att dom helst ska vara vana vid kyla, blir det plötsligt frost och dom har kommit för långt kan dom frysa. men har dom varit kallt innan borde det inte bli nått problem.
Lady Hamilton
Du kan förvara din krukor svalt gärna max +5° om du kan Sedan tar du in krukorna när du vill att de skall börja växa. Eller om du vill låta krukorna stå tills du kan ställa ut dem kanske tidig vår. Att lökarna har börjat växa gör ingenting är det svalt stannar tillväxten upp. Det man måste passa sig för är att de får inte vara blött Vattna ingenting förrens du vill att de skall börja växa. Täcker du krukorna måste du tänka på att inte göra det tätt, täck med väv eller duk inte plast eller annat.
EllaP
Tack för alla svar!
Nu är de i källaren men jag kanske ska flytta in dem i garaget när de kommit upp, där är det ännu svalare med inte riktigt lika kallt som ute?
Är täckningen viktig för att det ska vara mörkt eller bara för att skydda från den värsta kylan?
Bassam: Ute är alltid bäst, jag satte massor lökar utomhus tidigare på hösten. Jag var rädd att det skulle vara för kallt att sätta dem ute nu eftersom det mest är smålökar och dessutom är det lite roligt att kunna ta in dem tidigare och tjuvstarta våren wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon