Överbölingen
12-11-2010, 22:56
4pers
1/2 kg älgfärs
1 näve ströbröd
1dl lättare grädde
1 frukostägg
2 nävar torkade trattkantareller som efter vattenbad finhackas
(tag hälften till remouladsåsen)
1 1/2 medelstor gul lök,finhackad. (halvan till såsen)
Salt, vitpeppar och kryddpeppar efter smak.
Jag blandar allt ett ögonblick med kniven i matberedaren.
Dela färsklumpeni i fyra lika delar och platta till dem till ung 1,5-2cm.
Stek så att de precis blir färdigstekta. =ljusgrå till lätt rosa invändigt.
Sås
Fräs tratthacket och löken (löken först). Krydda. Låt svalna. Blanda med majonäs och gräddfil/CF i lika delar. Hacka ner lite gurka, paprika, chili om duvill. Smaka av med kryddor.
Servera med potatismos
Garnera med inlagda trattkantareller och/eller stekta tomater.
Servera på varm tallrik.
Dryck:Vin av vilttyp= kraftigt. Öl, eller vatten. Vill man ha schnaps så skall det vara en snäll och mjuk- Inte som att svälja en grankott baklänges.
Meriona
14-11-2010, 21:04
Det där lät riktigt gott.

Det var längesedan jag åt älgfärsbiffar.
evelina
15-11-2010, 07:18
Låter jättegott det ska jag göra, har ju både älgkött och trattisar i frysen.
smuleborg
15-11-2010, 22:54
Låter gott! Jag brukar byta ut ströbrödet mot kokt (pressad) potatis, till ett halvt kilo färs kan två medelstora/små funka. Jag använder vanlig vispgrädde (din mängd). Brukar också ha i smulade och blötlagda trattisar. Och färsk finhackad chili (mängden och sort beror på vem som ska äta biffarna). Som du en gul lök (häften riven, hälften hackad och förstekt), och salt. Inte peppar (jag har ju i chili).
Jag ska testa ditt recept nästa gång. Det är nog godare.
Jag brukar servera sky eller gräddsås (lite vatten i pannan, grädde, koka ihop, kikomansoja) till; och kokt mjölig potatis, egen lingonsylt; knaperstekt (gul-) kantarell. Jag ska verkligen testa din sås.
Vi dricker pilsner eller vatten till härligheten. Hemlagad lingondricka kan nog också funka.