Sidor: 1, 2, 3
*Stintan*
Säger ni tjekschoklad också?
sqrulan
Kexchoklad
Monica i Nässjö
CITAT (*Stintan* @ 15-11-2010, 22:32) *

Självklart!
netha
CITAT (*Stintan* @ 15-11-2010, 22:32) *

Bevare mig väl ... fick ju ett 8-pack nyligt ... kexchoklad heter det så klart ... inga tjeljud här.
Anma
CITAT (Meriona @ 15-11-2010, 21:30) *
-fear-.gif

rotfl.gif Så blir det när jag inte är noggrann med kontrollen! rotfl.gif
sqrulan
tummenupp.gif Jag säger kjämpa och tja! tummenupp.gif
AndersKbg
CITAT (Christa @ 15-11-2010, 21:43) *
Det var ju intressant men om språkvetarna igonorerar detta vilken instans har då fastslagit det du skriver? Jag menar inte att du har fel, det låter högst rimligt. Är bara intresserad.

Det finns ingen instans som har fastslagit det jag påstår. Jag hade en kort period som översättare i mitt liv. Jobbet gick ut på att mata in ord i en databas manuellt för att den senare skulle generera översatta meningar automatiskt.
Jag såg då sambandet vid inmatningen och påtalade detta vid ett flertal tillfällen för att göra vårt arbete lättare. Men de lärda säger att det inte finns någon språklig regel om detta med en eller ett.
Jag anser ju att det gör det däremot. De exemplen du anger bekräftar ju regeln också, men ingen regel utan undantag. flirting.gif

"Borren" i den bemärkelsen du menar är ju exempelvis "ollonborren" och där fungerar min påhittade regel utmärkt. Likaså vid ett jordborr -det jordborret som är det korrekta.
Aqvakul
Leve olikheterna! yahoo.gif
Berith
Jag tjäkar ett tjäx i tjöket, det är (en eller ett?) tjäxschoklad. Det har jag tjöppt själv... Jag har sockar på mej nu, men jag tar på mej stövvlar när jag går ut på trappan.
Meriona
CITAT (Berith @ 16-11-2010, 07:32) *
Jag tjäkar ett tjäx i tjöket, det är (en eller ett?) tjäxschoklad. Det har jag tjöppt själv... Jag har sockar på mej nu, men jag tar på mej stövvlar när jag går ut på trappan.

Du pratar ju precis som jag! tummenupp.gif
Berith
Jippiii!! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon