På dagis (i alla fall på vårt men jag tror det är samma på i stort sett alla) får barnen lära sig att hjälpa till att duka, lite grann med matlagningen, man tar undan sin tallrik osv efter maten och man påbörjar inte en lek eller projekt förrän man har tagit undan det man dragit fram innan.
Detta bör även gälla hemma och jag försöker så gott jag kan att hålla fast vid dessa handlingar för sonen (snart 6 år).
Det är små enkla saker men som egentligen är JÄTTESTORA för att läget ska hållas någorlunda under kontroll i hemmet. sonen tycker det är skoj att dammsuga och moppa (ok, man får ju göra om det själv) och jag tjatar in absurdum om att han MÅÅÅÅÅSTE ta undan legot efter sig och inte sprida ut sig över heeeela golvet - jag måste kunna få komma in i köket i alla fall! Mycket gnäll och tjat blir det.
Nu leker han inte så mycket i sitt eget rum eftersom vi har ett så bra allrum och det är där vi är mest. Men snart kommer han nog att vara mer på sitt rum och då får han banne mig städa där också.
igår var han med mig och städade på dagis, det var rätt skoj att dammsuga med centraldammsugaren. Ett tag i alla fall...