Sidor: 1, 2
Andreas L
Jag tror att den rör sig pga vibrationerna från musiken, men är inte säker. Har också funderat på vad den har för "rörelsemotor". Kan det vara en kemisk reaktion som gör att den rör sig? Det finns ett par arter till som rör sig i en hastighet som vi kan uppfatta med våra ögon. Venus flugfälla och Mimosa pudica - Sensitiva. Telegrafplantan rör också sina blad för att få bästa ljuset. Flyttar man lampas, vrider den på bladen smile.gif
batski
Vilken cooling! Fina blad också

CITAT (Andreas L @ 24-11-2010, 13:53) *
Tänkte bara lägga upp ett litet klipp på en Telegrafplanta (Desmodium gyrans) in action bravo.gif
Dom är verkligen häftiga! Telegraftplanta

Suz
Jag är urdålig på namn men jag har
Citroner
Apelsin
Grape
Fikon
Oliver
Ananas
Venus flugfälla (nyligen inköpt)
Avocado
Ja det är väl de "ovanliga" sorter jag har!

Telegrafplantan var verkligen läcker!!
Var får man tag på en sån?
Är det svårskötta?

Edit, glömde mina kiwisar
Andreas L
Telegrafplantorna köpte jag som frön på Ebay. Det finns tydligen folk som säljer bluff-frön men dom jag köpte har fått 6-8 blad och dom ser ut att vara rätt. Vet inte hur svåra dom är men hälften av dom som grott har redan vissnat. Har 5 plantor kvar som jag precis krukat upp. Hoppas att dom klarar sig! Tror att det blir lättare att ta hand om dom när dom blivit lite större. Ska sätta resten av fröna (ca 60 st) till våren happy.gif
Får jag tag på kamera kommer det nog upp en bild på dom smile.gif
Suz
CITAT (Andreas L @ 24-11-2010, 17:48) *
Telegrafplantorna köpte jag som frön på Ebay. Det finns tydligen folk som säljer bluff-frön men dom jag köpte har fått 6-8 blad och dom ser ut att vara rätt. Vet inte hur svåra dom är men hälften av dom som grott har redan vissnat. Har 5 plantor kvar som jag precis krukat upp. Hoppas att dom klarar sig! Tror att det blir lättare att ta hand om dom när dom blivit lite större. Ska sätta resten av fröna (ca 60 st) till våren happy.gif
Får jag tag på kamera kommer det nog upp en bild på dom smile.gif

Vad spännande!!
Blommar dina så småningom och du får frön eller du får fler rotade plantor än du klarar av så kan du alltid höra av dig till mig blush.gif
Andreas L
Självklart Suz! Framåt vårkanten har dom nog vuxit till sig lite mer, om dom klarar sig smile.gif
nykomling
min älskade vita Ballerinas saintpaulia.
[attachment=71886:DSC_0484.JPG]

oj så fin
Cilian
Jag hittade en madagaskarpalm i en blomsteraffär det tyckte jag var lite speciellt=) plus jag har haft en ökenros inte den heller de vanligaste växterna?
Malva15
Jag samlar på olika jasminer. Jag har olika sorter av arabisk jasmin ( jasminum sambac) och en sort som heter jasminum grandiflorum. Den senare växer och doftar som Vippjasmin som man ofta hittar i affärerna vintertid men den blommar i motsats till Vippjasmin utan att behöva svalare temperatur vintertid och den har också mycket större blommor. rolleyes.gif

Jag har också olika hibiskusar som man inte kan få tag på via en vanlig blomsteraffär.
zaxxon
Mina hyfsat ovanliga växter:

Musa velutina (som blommar just nu men flera bananer på gång)
Tacca chantrieri (Demonblomma)
Erythrochiton brasiliensis
Drosophyllum lusitanicum
Adenium somalense (Somalisk ökenros)
Solanum quitoense (Naranjilla)
Psidium guajava (Guava)
Eriobotrya japonica (Japansk mispel)
CillaM
Jag har mangrove 2 stycken, 2 ganska stora macadamiaträd och ett jacarandaträd (inne naturligtvis), fast dessa står inte hos mig utan hos min mamma. Jacaranda mimosifolia är än så länge lite över 1 meter o den är hopplös med att fälla sina små söta blad så just nu står den i växthuset för att få en liten spurt innan hösten o ingång.
pepita13
[quote name='Lokan' date='21-11-2010, 18:41' post='1327761']
Jag har två (för mig) rariteter : Strelizian, som jag satt från frö och som blommat flera år i rad :

[attachment=56449:IMG_8961...erad_1_0.jpg]

Och Livsbladet eller Tusenblad som satte igång och blomma förra våren!

[attachment=56450:IMG_2472...erad_1_o.jpg]
[attachment=56451:IMG_2869_0.jpg]
[/q

Jag har satt en massa frö från livsblad som bara dött. hur får ni det att bli en planta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon