Full version: Julstjärna
kay med y
Hej allesammans, längesedan man var här och botaniserade!
Nu är det så att jag har en julstjärna sen förra året som sedan länge har tappat sina röda blad, har försökt ta död på den sen dess, gjort allt man inte ska göra, den har stått på balkongen, inte vattnat den, stått i konstant vinddrag, övervattnat den osv.

Tillslut gav jag upp och tog in den, planterade om den under September och ställde den vid fönstret i köket.
Jag har förstått att för att få den att visa röda blad igen måste den stå i totalt mörker i flera månader vilket jag inte har möjlighet till utan det är trots allt en vacker växt med gröna blad.

Det jag undrar över är hur stor en julstjärna kan växa sig, den har en stadig stam, nästan som en fikus/kontorsväxt eller vad dom kallas för.

Är det möjligt att om 10år plantera den utomhus i en trädgård och sen få se den växa till ett stort julstjärneträd? Det om något hade varit extraordinärt även om den aldrig får röda blad igen.

Bifogar en bild!

[attachment=56453:IMG_0297.jpg]
rosita
Fin julstjärna! Jag har en som jag har övervintrat 3 år, en som jag börjat stamma upp och en liten vanlig som jag köpte förra julen. Jag har julstjärnorna i växthuset under sommaren (i skugga) och 1:a september börjar jag kortdagsbehandla dem, 12 timmar mörker och 12 timmar ljust, fram till julveckan. Förra året kom det röda högblad och blomning ca 2 veckor före jul. Den blommade visserligen inte så perfekt som de som säljs i butik, men det funkade i alla fall! bravo.gif Så visst går det att få dem att blomma om!

Julstjärna tåler inte frost, den vill helst inte ha kallare än 15 grader. Att få den att växa utomhus i Sverige går nog inte, men i kruka kan man ha den ute på sommaren i vindskyddat läge.
Peztis
I Mexico där den härstammar, där är den en buske som kan bli flera meter hög. Har sett den på kort och då såg den ut som ett träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon