Sidor: 1, 2
Christa
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2010, 10:00) *
Vad tror du att kritikerna åt innan de gick över till LCHF? Det är ju för att kostråden inte fungerat man gått över. Blir man av med problem när man äter enligt LCHF men inte (och kanske t.o.m. sämre) när man äter enligt dietisternas kostråd så blir man naturligtvis kritisk mot dessa.

Frågan är ju om de har ätit enligt kostråden under större delen av sitt liv.

Inte ens jag som alltid varit lyhörd för samhällets råd har ju gjort det.

Jag mår mycket bättre om jag följer råden än om jag inte gör det men som idag t ex så var jag ute några ärenden på förmiddagen och hade inte planerat vilka grönsaker jag skulle ha till lunchen och då lyckades jag inte få ihop halva tallriken med grönsaker.

Det finns olika kostkoncept som fungerar men skall man förkasta ett och säga att det inte fungerar som måste man ju ha följt det fullt ut.

Jag mår mycket bättre om jag inte äter bröd men jag har svårt att få ihop det utan bröd. De perioder jag har försökt så har jag ofta varit hungrig.

Hade jag följt Livsmedelsverkets kostråd under hela mitt liv så hade brödet sannolikt inte varit något problem nu. Min sambo mår inte dåligt av att äta bröd men äter han luftbröd så går han upp i vikt.
Anma
CITAT (Christa @ 30-11-2010, 13:07) *
Frågan är ju om de har ätit enligt kostråden under större delen av sitt liv.

Inte ens jag som alltid varit lyhörd för samhällets råd har ju gjort det.

Jag mår mycket bättre om jag följer råden än om jag inte gör det men som idag t ex så var jag ute några ärenden på förmiddagen och hade inte planerat vilka grönsaker jag skulle ha till lunchen och då lyckades jag inte få ihop halva tallriken med grönsaker.

Det finns olika kostkoncept som fungerar men skall man förkasta ett och säga att det inte fungerar som måste man ju ha följt det fullt ut.

Jag mår mycket bättre om jag inte äter bröd men jag har svårt att få ihop det utan bröd. De perioder jag har försökt så har jag ofta varit hungrig.

Hade jag följt Livsmedelsverkets kostråd under hela mitt liv så hade brödet sannolikt inte varit något problem nu. Min sambo mår inte dåligt av att äta bröd men äter han luftbröd så går han upp i vikt.

Du undviker bröd och äter halva tallriken grönsaker. Du äter ju nästan LCHF.
Bee
Att synen på olika dieter kan vara olika märks bra om man kollar på nätet.
Min man har diabetes 2, högt blodtryck samt har övervikt. Jag har varit med honom till olika dietister (på Sahlgrenska) och dom har alla varit skeptiska till LCHF. Inte rent kritiska men skeptiska. Dom vill hellre att min man äter varierad kost med tonvikt på lägre fettförbrukning. Vad jag tycker är skönt med dom är avsaknaden av det dogmatiska synsättet man hörde förr. Min mamma fick diabetes på 70-talet och då var det andra tongångar, åtminstone vad gällde socker. Fett sa dom inte mycket om dock!
Så hamnade jag på ett forum för folk som äter LCHF. Milde tid vilka fanatiker! Det var ju som värsta religiösa sekten! Och deras syn på människor som inte åt som dom var hemsk.
Nej, varierad kost enligt tallriksmodellen är det vi ägnar oss åt. Människan ÄR skapad att äta allt. Därför har vi den tanduppsättning vi har.
Jag steker maten i en tesked smör och solros- eller olivolja. Naturliga produkter. För flera år sen köpte vi Becel, både flytande och till smörgåsen. Den fasta formen var äcklig! Och den flytande övergav vi när vi läste innehållsförteckningen. Mildas flytande var bättre näringsmässigt.
Anki på Öland
CITAT (Anma @ 30-11-2010, 13:10) *
Du undviker bröd och äter halva tallriken grönsaker. Du äter ju nästan LCHF.

Fast nästan helt utan fett efter vad jag förstått.

CITAT (Bee @ 30-11-2010, 13:12) *
........... Mildas flytande var bättre näringsmässigt.

Har du läst den innehållsförteckningen??
innehåll: vegetabilisk olja (min anm. vilket oftast är palmolja), vatten, härdad vegetabilisk olja, salt (1,5 %), emulgeringsmedel (lecitin från bland annat soja), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra), A- och D-vitamin.

Låter det trevligt att stoppa i sig?
Anma
CITAT (Anki på Öland @ 30-11-2010, 15:03) *
Fast nästan helt utan fett efter vad jag förstått.

Annars skulle det inte vara nästan. wink.gif

innehåll: vegetabilisk olja (min anm. vilket oftast är palmolja), vatten, härdad vegetabilisk olja, salt (1,5 %), emulgeringsmedel (lecitin från bland annat soja), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra), A- och D-vitamin.

Härdat, ja det är ju trevliga transfetter det.

Smör är bäst. Riktig smör. Behöver jag flytande smälter jag smör och låter svalna.
Anki på Öland
CITAT (Bee @ 30-11-2010, 13:12) *
Att synen på olika dieter kan vara olika märks bra om man kollar på nätet.
Min man har diabetes 2, högt blodtryck samt har övervikt. ..............................Så hamnade jag på ett forum för folk som äter LCHF. Milde tid vilka fanatiker! Det var ju som värsta religiösa sekten! Och deras syn på människor som inte åt som dom var hemsk......................

Fast det var väl en lite ologisk orsak till att inte ta reda på mera om sättet att äta då kosten verkar passa din man på mer än ett sätt! När jag kom till odla hamnade jag mitt i 2 "fanatikers" diskussion om Round up men inte slutade jag kolla odla eller odla själv för det - jag kollade upp det och använde mitt eget sunda förnuft......
malcolm
Jag skulle vilja veta om alla Ni som följer dessa bokstavdieter etc. mår bra, är ni friska, väger ni som ni skall och har ett lyckligt liv?
*Stintan*
Mår bra. Har diverse utslitna leder, som ingen kost i världen kan göra hela, vilket gör att jag inte kan motionera så mycket, har några kilo kvar till mitt mål. Jag trivs med mitt liv men kan inte se att ett lyckligt liv har något som helst att göra med vad jag äter.
Bee

Japp, det var det vi gjorde. Läste innehållsförteckningen alltså. Och kom fram till att Becel var sämre. Betyder inte att jag varken gillar eller använder Milda. Använder som sagt smör och olja.
Bee
CITAT (Anki på Öland @ 30-11-2010, 16:23) *
Fast det var väl en lite ologisk orsak till att inte ta reda på mera om sättet att äta då kosten verkar passa din man på mer än ett sätt! När jag kom till odla hamnade jag mitt i 2 "fanatikers" diskussion om Round up men inte slutade jag kolla odla eller odla själv för det - jag kollade upp det och använde mitt eget sunda förnuft......

Vad gäller min mans kost så är det en källa till diskussioner i det här huset. Och hans dietist avråder från ren LCHF-kost.

Har allmänt svårt för fanatiker. "Middle-of-the-road is my middle name", typ.
*Stintan*
Alla är inte fanatiker! Synd att hans dietist är sån motståndare till en kost som iallafall inte skadar och gör att han skulle må sämre utan tvärtom förhoppningsvis må bättre av. Om en diabetiker ska gå över till LCHF bör ju detta ske i samråd med läkare så att man håller koll ordentligt på alla värden.

Det finns mycket man kan läsa om LCHF utan att behöva hamna bland fanatiker!
Christa
CITAT (*Stintan* @ 01-12-2010, 00:48) *
Alla är inte fanatiker! Synd att hans dietist är sån motståndare till en kost som iallafall inte skadar och gör att han skulle må sämre utan tvärtom förhoppningsvis må bättre av. Om en diabetiker ska gå över till LCHF bör ju detta ske i samråd med läkare så att man håller koll ordentligt på alla värden.

Det finns mycket man kan läsa om LCHF utan att behöva hamna bland fanatiker!

Ser du LCHF som en kost för hela befolkningen eller som en diet för dom som har problem med kolhydratomsättningen?

En del äter äter enligt LCHF halva veckan och en del gör det i peroder fram och tillbaka. Hur ser du på det ur hälsosynpunkt?
*Stintan*
Nej och idag är det ju så att det i allmänhet är folk som har någon krämpa, är överviktig, har diabetes typ 2, eller något annat som börjar med LCHF. Jag tror nämligen att fullt friska människor varken vill eller behöver avstå kolhydrater i den omfattning som gäller för LCHF.

Att äta LCHF halva veckan eller bara lite då och då fungerar inte om man har som mål att bli kvitt någon krämpa/må bättre eftersom det tar mer tid än en halv vecka för kroppen att ställa in sig på fettförbränning istället för kolhydratförbränning (förenklat). Gör man då uppehåll efter några dagar så är man tillbaka på ruta ett.
Att varva ett högt fettintag med ett högt kolhydratintag är inte särskilt lyckat.
Anki på Öland
CITAT (Bee @ 01-12-2010, 00:23) *
..............Använder som sagt smör och olja.

Sorry, missade sista meningen.... blush.gif
Christa
CITAT (*Stintan* @ 01-12-2010, 09:33) *
Nej och idag är det ju så att det i allmänhet är folk som har någon krämpa, är överviktig, har diabetes typ 2, eller något annat som börjar med LCHF. Jag tror nämligen att fullt friska människor varken vill eller behöver avstå kolhydrater i den omfattning som gäller för LCHF.

Att äta LCHF halva veckan eller bara lite då och då fungerar inte om man har som mål att bli kvitt någon krämpa/må bättre eftersom det tar mer tid än en halv vecka för kroppen att ställa in sig på fettförbränning istället för kolhydratförbränning (förenklat). Gör man då uppehåll efter några dagar så är man tillbaka på ruta ett.
Att varva ett högt fettintag med ett högt kolhydratintag är inte särskilt lyckat.

Håller med om detta fullt ut och jag tror att det är faran med fettdebatten. Folk anammar att det är nyttigt med fett men kör inte LCHF fullt ut. Att öka intaget av smör och grädde och samtidigt fortsätta att äta snabba kolhydrater är att äventyra hälsan.
*Stintan*
Att många borde dra ner på kolhydraterna/sockret är ju inte särskilt nytt men människorna är nog mer eller mindre sockerberoende så det är väl det svåraste att dra ner på. Även då kan det vara bra med LCHF eftersom sockersuget försvinner.

Anki på Öland
CITAT (Christa @ 01-12-2010, 09:58) *
................. Att öka intaget av smör och grädde och samtidigt fortsätta att äta snabba kolhydrater är att äventyra hälsan.

Sen behöver man ju inte öka intaget fett för att man tar bort alla konstiga margarinsorter och istället använder riktigt smör och bregott! Jag har i alla fall aldrig hört någon rekommendera att man skall äta mera fett utan att ändra på kolhydratintaget och heller aldrig hört någon som börjat lassa in fett utan att "köpa" hela paketet.
andersen
Ser ut som att "fettdoktorn" har rätt.....åldersdiabetiker friska utan medicin
Gita
CITAT (andersen @ 27-12-2010, 17:34) *
Ser ut som att "fettdoktorn" har rätt.....åldersdiabetiker friska utan medicin

Jätteintressant artikel, en snäll variant av LCHF-dieten har jag försökt att äta efter i flera år och den får mig att må riktigt bra. Tyvärr har allt julgodis gjort att jag just nu känner mig som en däst,uppblåst ballong, men snart är det tillbaka till vardagen igen.
Gita
malcolm
Hur kan de som lever efter alla dessa dieter veta att de har rätt?
Bengalow
Vad då rätt? Känner man att man mår bra, och tror att det är pga det masn äter. så är det väl bara att fortsätta, tills man inte längre mår bra...och sedan prova något nytt undermedel, hehe.
Äter man allsidig kost, så mår man alltid bra/bättre...jag förstår inte alls debatten om kosthållning, kaloriräkning eller bantning. Oftast går man ner några kilon, och känner sig nöjd, för att senare gå upp lika mycket. Det finns en gyllene regel: Om du förbrukar mer energi än som du intager, så kommer du att minska i vikt. Oavsett matmetod...om nu detta är målet
Anma
CITAT (Bengalow @ 27-12-2010, 18:40) *
Vad då rätt? Känner man att man mår bra, och tror att det är pga det masn äter. så är det väl bara att fortsätta, tills man inte längre mår bra...och sedan prova något nytt undermedel, hehe.
Äter man allsidig kost, så mår man alltid bra/bättre...jag förstår inte alls debatten om kosthållning, kaloriräkning eller bantning. Oftast går man ner några kilon, och känner sig nöjd, för att senare gå upp lika mycket. Det finns en gyllene regel: Om du förbrukar mer energi än som du intager, så kommer du att minska i vikt. Oavsett matmetod...om nu detta är målet

Men har du diabetes och äter mycket socker även om du äter lagom med kalorier lär du inte må så bra...

Jag har försökt mannen i huset att testa LCHF, eller åtminstone minska ner kolhydrater, nu kanske jag lyckas att övertyga honom. Hans långtidssocker ligger på 10,4 och det är ju katastrof.
malcolm
CITAT (Anma @ 27-12-2010, 18:50) *
Men har du diabetes och äter mycket socker även om du äter lagom med kalorier lär du inte må så bra...

Det är ju en annan sak eftersom det handlar om en sjukdom precis som att laktosintoleranta inte skall förtära mjölkprodukter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon