Full version: Dyrt hjälpmedel
Sidor: 1, 2
Berith
Bra att dom är höjbara. Rumpbredden har jag inte haft en tanke på...! ohmy.gif Om man bygger en själv - borde väl finnas en svetsa-din-egna-rollator-kurs? - måste den då gokännas av nån? Nån myndighet eller så?

Räknas man förresten som fordon eller vilt om man tillsätter Red Tops "motor"? g.gif
silos
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2010, 10:31) *
Jodå handtagen är höj-sänkbara. Tror många ser framåtlutade åt för att dom lägger så mycket tyngd på armarna när dom vill avlasta ben och rygg. Då funkar det ju inte med att ha handtagen för högt.

Tror faktiskt det finns extra breda rollatorer för breda rumpor, man måste ju prova ut en som passar. Stora hjul är iallafall A och O på en rollator man ska använda utomhus.

Då är det konstigt att min rollator blev beställd innan ens Sjukgymnasten träffade mig.Hon frågade endast efter hur stora hjul jag vill ha.

CITAT (Red Top @ 04-12-2010, 10:45) *
Det här vore väl ett roligt tillbehör?

Absolut! yahoo.gif
*Stintan*
CITAT (silos @ 04-12-2010, 11:33) *
Då är det konstigt att min rollator blev beställd innan ens Sjukgymnasten träffade mig.Hon frågade endast efter hur stora hjul jag vill ha.

Absolut! yahoo.gif

Skulle förvåna mycket om den du får inte skulle passa dig. Jag menade att om man är extremt överviktig så kanske man måste ha en specialgjord.
andersen
Är rollatorn ett fordon?och om inte är det tillåtet då med belystning fram och bak? på cykeln som är ett fordon är det lag om belysning på fordonet vid mörker/skymning men förbjudet att ha tex pannlampa på allmänväg.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 04-12-2010, 12:23) *
Är rollatorn ett fordon?och om inte är det tillåtet då med belystning fram och bak? på cykeln som är ett fordon är det lag om belysning på fordonet vid mörker/skymning men förbjudet att ha tex pannlampa på allmänväg.

Det är väl inte väre än att gå med ficklampa att sätta belysning på rollatorn. Kan inte tänka mig att det skulle vara förbjudet att ha typ cykelbelysning.
silos
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2010, 11:55) *
Skulle förvåna mycket om den du får inte skulle passa dig. Jag menade att om man är extremt överviktig så kanske man måste ha en specialgjord.

Jag vet att jag inte kan gunga på en gunga eftersom jag är för bredd om rumpan...
*Stintan*
Ja du får väl se annars får du väl prata med dom och kanske byta om det behövs.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 04-12-2010, 13:16) *
Det är väl inte väre än att gå med ficklampa att sätta belysning på rollatorn. Kan inte tänka mig att det skulle vara förbjudet att ha typ cykelbelysning.

Konstigt svar Stintan? har du någonsin sett någon gående med ficklampa och rödbelysning på baksidan av kroppen,det har inte jag.Just vitt och rött fram och bak var det jag undrade över.
malcolm
CITAT (andersen @ 05-12-2010, 10:40) *
Konstigt svar Stintan? har du någonsin sett någon gående med ficklampa och rödbelysning på baksidan av kroppen,det har inte jag.Just vitt och rött fram och bak var det jag undrade över.

Jag har sett gående med ficklampa många ggr och det finns sådana som lyser med vitt sken framår och rött bakåt, har tom. själv ett par sådana någonstans.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 05-12-2010, 10:40) *

Japp det har jag! Nu var det ju dessutom fråga om att sätta belysningen på en rollator och då har man inga händer fria att hålla i en ficklampa så det måste ju vara perfekt att sätta fast . Varför skulle man inte få ha det?
andersen
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2010, 11:19) *
Japp det har jag! Nu var det ju dessutom fråga om att sätta belysningen på en rollator och då har man inga händer fria att hålla i en ficklampa så det måste ju vara perfekt att sätta fast . Varför skulle man inte få ha det?

För att just vitt och rött är till för fordon, och då är frågan är rulatorn ett fordon?
malcolm
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara förbjudet att montera en cykelbelysning på en rollator, tvärtom vore det till och med bra med tanke på att man syns bättre då. Rollator klassas inte som fordon och det gör inte sparkstötting heller, jag satte belysning på sonens trampbil när han var liten och det fanns tom. blinkers.

CITAT (andersen @ 05-12-2010, 11:27) *
För att just vitt och rött är till för fordon, och då är frågan är rulatorn ett fordon?

VAR har du fått den informationen ifrån att rött och vitt enbart är till för fordon? Det skulle ju innebära att man inte får leda en cykel med belysningen tänd eller promenera med en sådan ficklampa som jag nämnde tidigare.
andersen
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 11:27) *
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara förbjudet att montera en cykelbelysning på en rollator, tvärtom vore det till och med bra med tanke på att man syns bättre då. Rollator klassas inte som fordon och det gör inte sparkstötting heller, jag satte belysning på sonens trampbil när han var liten och det fanns tom. blinkers.

Fast om man sätter vitt ljus bak på cykeln då kan du få böter,just för att cykel är ett fordon, och då kan man ju fundera på det omvända. men ok det är väl ingen stor fråga men det hadde varit intressant om någon viste hur det ligger till.

CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 11:31) *
VAR har du fått den informationen ifrån att rött och vitt enbart är till för fordon? Det skulle ju innebära att man inte får leda en cykel med belysningen tänd eller promenera med en sådan ficklampa som jag nämnde tidigare.

Det fick jag lära mej när jag tog körkort 1979.
malcolm
CITAT (andersen @ 05-12-2010, 11:35) *
Fast om man sätter vitt ljus bak på cykeln då kan du få böter,just för att cykel är ett fordon, och då kan man ju fundera på det omvända. men ok det är väl ingen stor fråga men det hadde varit intressant om någon viste hur det ligger till.
Det fick jag lära mej när jag tog körkort 1979.

Vitt ljus bakåt får man naturligtvis inte ha, inte de där blinkande cykelljusen som vissa har heller.
*Stintan*
Det säljs t.o.m. belysning till rollatorer med vitt sken framåt och rött bakåt. De fästs med kardborreband.
andersen
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2010, 11:49) *
Det säljs t.o.m. belysning till rollatorer med vitt sken framåt och rött bakåt. De fästs med kardborreband.

Jag förstår varför..rullator är ett fordon enl lagen. Hittade det här efter lite googlande.

fordon
malcolm
CITAT (andersen @ 05-12-2010, 13:48) *
Jag förstår varför..rullator är ett fordon enl lagen. Hittade det här efter lite googlande.

fordon

Förstår inte hur du kom fram till denna slutsats, läste igenom det hela tre ggr. men delar inte din tolkning.
andersen
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 14:01) *
Förstår inte hur du kom fram till denna slutsats, läste igenom det hela tre ggr. men delar inte din tolkning.

Det står så här... klippt och klistrat ifrån sidan

Fordon En anordning på hjul, band, medar eller liknande
som är inrättad för färd på marken och inte löper på
skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon,
terrängsläp, efterfordon, sidvagnar, cyklar,
hästfordon och övriga fordon.

Och en rullator är väl en anording på hjul eller?
netha
CITAT (andersen @ 05-12-2010, 14:07) *

Har du sett någon färdas på en rollator!? ohmy.gif
andersen
CITAT (netha @ 05-12-2010, 14:10) *

Färdas kan man göra till fots, det behöver inte betyda att man "åker" med. Eller hur?
malcolm
CITAT (andersen @ 05-12-2010, 14:07) *

I så fall skulle en resväska på hjul också räknas som fordon enligt ditt resonemang.
*Stintan*

Tänkte detsamma giggle.gif
Red Top
Om en rollator, enligt din tolkning, Andersen, är ett fordon, måste även en varuvagn i livsmedelsbutiker vara att betrakta som ett fordon. Eller?
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 14:15) *
I så fall skulle en resväska på hjul också räknas som fordon enligt ditt resonemang.

eller skottkärra, eller kanske en liten såmaskin flirting.gif
andersen

Nää en rullator är ju ett hjälpmedel,och den används för färd, färd betyder förflytta sig, en resväska drar du ju bakom dej och den hjälper ju inte dej att förflytta dej eller hur?
malcolm
CITAT (Red Top @ 05-12-2010, 14:16) *
Om en rollator, enligt din tolkning, Andersen, är ett fordon, måste även en varuvagn i livsmedelsbutiker vara att betrakta som ett fordon. Eller?

Skall bli spännande att se om Coop, ICA, Willys mfl. även sätter belysning på sina vagnar, blinkers och stoppljus vore inte så dumt ibland i alla fall. a0a.gif
*Stintan*
rullskridskor då?

Att färdas trodde jag betydde att åka men jag kanske har fel.
andersen
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 14:21) *
Skall bli spännande att se om Coop, ICA, Willys mfl. även sätter belysning på sina vagnar, blinkers och stoppljus vore inte så dumt ibland i alla fall. a0a.gif

Det vore något att lägga i förslagslådan på ICA nära oss, du vet där folk kör på mina hälsenor.
malcolm
CITAT (andersen @ 05-12-2010, 14:20) *
Nää en rullator är ju ett hjälpmedel,och den används för färd, färd betyder förflytta sig, en resväska drar du ju bakom dej och den hjälper ju inte dej att förflytta dej eller hur?

Sparkstötting räknas inte som fordon och inte rullskidor eller andra skidor heller och de färdas man trots allt med/på
netha
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 14:21) *

rotfl.gif
andersen
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 14:25) *
Sparkstötting räknas inte som fordon och inte rullskidor eller andra skidor heller heller och de färdas man trots allt med/på

Ja det har du ju rätt i, jag får ge mej, men det blev ju en diskussion om ämnet rullator vilket förvånar mej själv, att jag gav mej in i det ämnet. biggrin.gif
Gita

Kul fordon, en resväska på hjul!
Kan se det framför mig att någon i full fart åker ner för en backe på en resväska.
gita
Elisabeth-Västkustkolonisten

tummenupp.gif tummenupp.gif
malcolm
CITAT (andersen @ 05-12-2010, 14:30) *
Ja det har du ju rätt i, jag får ge mej, men det blev ju en diskussion om ämnet rullator vilket förvånar mej själv, att jag gav mej in i det ämnet. biggrin.gif

Bra, jag började nästa bli orolig. duh.gif
andersen
CITAT (Gita @ 05-12-2010, 14:32) *
Kan se det framför mig att någon i full fart åker ner för en backe på en resväska.
gita

Ja den var bra gita a0a.gif
netha
gita

Det vore en syn laugh.gif

Åka på madrass nerför källartrappa, tycker barnbarnen är jättekul.
malcolm
gita

Finns säkert de som försökt. w00t.gif
silos
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 14:35) *
Finns säkert de som försökt. w00t.gif

Det finns ju resväskor på hjul yahoo.gif
malcolm
... och snart är det (h)jul, räknas granen som fordon då, belysning har den i alla fall. whistling.gif
Fast den har ju fot, räknas säkert som fotgängare i så fall.
Överbölingen
Roll/rullator är ett klart hjälpmedel.
Vill berätta en liten anekdot kring spark kontra rollator.
När man börjarbli gammal och skröplig så kan man efter läkarintyg få ett s.k. handikapkort inom sportfiskarna. Det innebär två saker gällande vinterfiske på is.
1. Du har en kvarts längre utgångstid. (även sommartid)
2. Du får använda spark.
Det är nu som det uppstår problem. Om det ligger 20 cm snö på isen eller det står vatten under snön så är sparken värdelös annat än för att hålla balansen. Det är tyngre att använda spark än att gå.
Men är det blank våris så borde sparkgubbarna starta 15 minuter senare eftersom de med närmast blixtens hastighet sparkar sig till de ställen dit de mest långvandrande pimplarna drar sig. Men hur tusan skall man kunna göra något rättvist över huvud taget.
Förresten så är spark fordon enligt Östersunds lokala trafikstadga. Å vi har myttje sparkföre henan.
malcolm
Jag har inte sett en sparkstötting i levande livet på många år, inte i Sthlm:sområdet i alla fall, hade två små till barnen när de växte upp men dessa kastade jag för tio år sedan. Folk stirrade på mig när jag kom åkandes med två sparkstöttingar på biltaket på väg till återvinningen mitt i sommaren.
Anma
Här i min stad har var och varannan spark. Det är trångt utanför ICA ibland när det står 5 sparkar där samtidigt.
Det är tur att Rollatorfolket tar med sig rollatorn in, annars skulle ingen komma in.
andersen
CITAT (Anma @ 06-12-2010, 17:50) *
Här i min stad har var och varannan spark. Det är trångt utanför ICA ibland när det står 5 sparkar där samtidigt.
Det är tur att Rollatorfolket tar med sig rollatorn in, annars skulle ingen komma in.

Tagit rullatorn in i butiken hmm, jag vet att jag inte är älst på forumet, men när jag var barn så lämnade man barnvagn och barn utan för butiken när man handlade smile.gif för det var en halvtrappa ner eller upp i många butiker och inte fanns det kundvagnar utan det var korg som gällde i butiken.
ingrid fuxwall
CITAT (silos @ 04-12-2010, 11:33) *
Absolut! yahoo.gif

Du har antagligen varit hos en läkare eller liknande som gav dig remiss, har en känsla av att det står i din journal hur lång du är och kanske även din vikt - vad tror du om min fundering?
Anki på Öland
CITAT (andersen @ 06-12-2010, 18:16) *
Tagit rullatorn in i butiken hmm, jag vet att jag inte är älst på forumet, men när jag var barn så lämnade man barnvagn och barn utan för butiken när man handlade smile.gif för det var en halvtrappa ner eller upp i många butiker och inte fanns det kundvagnar utan det var korg som gällde i butiken.

och framför allt, det var trångt och barnvagnarna var ganska stora då.
silos
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-12-2010, 20:21) *
Du har antagligen varit hos en läkare eller liknande som gav dig remiss, har en känsla av att det står i din journal hur lång du är och kanske även din vikt - vad tror du om min fundering?

Nej,ingen läkare var inblandad,utan jag fick själv kontakta per telefon och den nya VC har nog inte papper om mig...i alla fall inte om min nya vikt.
malcolm
CITAT (andersen @ 06-12-2010, 18:16) *

Ingen skulle våga göra så idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon