Full version: Do it yourself
Sidor: 1, 2
malcolm
Jag kommer aldrig att köpa en bakhjulsdriven bil igen, fick nog av 245:an, med en framhjulsdriven kan man för det mesta backa loss om det ör mycket snö. Åka runt och sladda gjorde jag i min förra ungdom så det räcker.
Anma
CITAT (malcolm @ 03-12-2010, 13:36) *
Jag kommer aldrig att köpa en bakhjulsdriven bil igen, fick nog av 245:an, med en framhjulsdriven kan man för det mesta backa loss om det ör mycket snö. Åka runt och sladda gjorde jag i min förra ungdom så det räcker.

Sen finns det ju de som faktiskt blir vuxna. flirting.gif

Jag har gjort allt från att byta golv till att byta papptak, med lite hjälp så kart, men jag var kvarterets värsting på hammare.
Det var innan.
Mitt motto var "Andra gör vad de kan, jag gör vad jag vill". Min dröm var att bygga mig mitt eget hus.
Men så kom det en liten olycka emellan och nu är det "jag gör det lilla jag klarar" som gäller. Till exempel skar jag våderna, hela 5 st, som gubben fick hänga upp på väggen härom veckan.
malcolm
Jag resonerar som Pippi Långstrump, vet inte om jag kan förrän jag försökt. Bytte ramlager (sitter på vevaxeln) i min mopedmotor som 15-åring trots att jag aldrig gjort nå´t liknande förut men det gick bra.
ingrid fuxwall
CITAT (Anma @ 03-12-2010, 00:43) *
Det har kommit nya isoleringsskivor som är väldigt tunna, jag tror att det var så att 5 cm tjocklek isolerar som 30-40 cm vanlig isolering. Kanske minns jag helt fel vad det gäller siffrorna, men stor skillnad var det i alla fall! Värt att titta på om man vill isolera inifrån.

Tack snälla - detta ska jag kolla upp
Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 03-12-2010, 21:23) *
Tack snälla - detta ska jag kolla upp

Säg till om du hittar något. Det hade varit oerhört smidigt att isolera huset med. 10cm och man har i princip ett passivhus. Om detta isolermaterial verkligen finns är det väll ohemult dyrt
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 21:27) *
Säg till om du hittar något. Det hade varit oerhört smidigt att isolera huset med. 10cm och man har i princip ett passivhus. Om detta isolermaterial verkligen finns är det väll ohemult dyrt

Det har du säkert rätt i
malcolm
Jag är också intresserad av detta nya tunna isoleringsmateriel, bor i ett 50-talshus som byggdes på den tid oljan tydligen var billigare än isolering. Väggerna är gjorda av lättbetong och sedan är det tegel som fasad vilket gör att det knappast går att isolera utvändigt och att regla upp inomhus och sätta upp traditionell isolering skulle ta bort för mycket bostadsyta.
Anma
Letade lite slött igår, men hittade inte det. Gör ett nytt försök. Men det finns, det vet jag med säkerhet.

Denna kanske det var? Minns inte, det var aktuellt för ca 2 år sen att söka efter isolerskivor.
http://www.finnfoam.se

Inser ju att mina siffror nog var väldigt överdrivna, men skillnad är det ju.
Sen är det på gång vaakumisolering och det är väldigt tunna skivor det. Men det dröjer innan de kommer ut på marknaden som tilläggsisolering.
Överbölingen
Ojojuj! Vilken trivsam blandning det blev här.

Ang Volvo Har förbrukat 1 st 245, ett st 745 (eller vad den nu hette) och en 850. Med framhjulsdrift. Den senare var av det slaget att hela motorn måste lyftas ur vid byte av lameller. Kostade ca 10 kalla. Efter slarvigt jobb och två reklamationer så de fick göra om jobbet samt ytterligare efter halvgjorda reparationer efter en älgkrock (även där med reklamatiloner) och kötider på upp till mer än 5 veckor för service, så gav jag upp. Dessutom var både fram och bakhjulsdrivna versionerna besvärliga i vinterväglag. Numera har jag en SUV. Inte miljöpåverkad men bra för norrlandsförhållanden. Och mer bensinsnål än någon av volvobilarna. Dagarna före jul förra året så kollade jag SUVbeståndet i Willys kundgarage. Under tre dagar låg det parkerade beståndet av stadsjeepar på 17 till 24 %. I södra Sverige är det bara skogvaktare, polis och ambulans samt servicepersonal som behöver sådana bilar.

Läste om isolering också i tråden. Jag överväger en yttervägsisolering. Kåken byggd 1929. Bef isolering är/var sågspån. Det mesta är nog nerrasat. Har någon försökt blåsa skumisolering i gammal kåk? Jämfört priser med vanlig yttre tilläggsisolering?
Huggorm
CITAT (Anma @ 03-12-2010, 23:41) *
Letade lite slött igår, men hittade inte det. Gör ett nytt försök. Men det finns, det vet jag med säkerhet.
Denna kanske det var? Minns inte, det var aktuellt för ca 2 år sen att söka efter isolerskivor.
Sen är det på gång vaakumisolering och det är väldigt tunna skivor det. Men det dröjer innan de kommer ut på marknaden som tilläggsisolering.

Om jag förstår rätt har deras isolering nästan exakt samma lambdavärde som byggmax billiga isolering. Men förmodligen är det ett mycket trevligare material att arbeta med. Glasullen är ju ett ganska otrevligt material, men finnfoamen är gjord av plast och säkert mycket bättre
Anma
CITAT (Huggorm @ 04-12-2010, 00:17) *
Om jag förstår rätt har deras isolering nästan exakt samma lambdavärde som byggmax billiga isolering. Men förmodligen är det ett mycket trevligare material att arbeta med. Glasullen är ju ett ganska otrevligt material, men finnfoamen är gjord av plast och säkert mycket bättre

Jomen den här skivan är väl mycket tunnare än byggmax billiga?
Huggorm
CITAT (Anma @ 04-12-2010, 00:25) *
Jomen den här skivan är väl mycket tunnare än byggmax billiga?

Lambdavärdet anger hur bra isolationsförmågan på materialet är, inte på själva skivan. Desto tjockare desto bättre, men det gäller båda sorter. Det som ger den här skivan något lite bättre isolerförmåga verkar vara skarvarna mellan skivorna. Vanlig isolering har en rak kant, med de här kan köpas med spår som går i varandra och därmed gör det tätare.
Anma
CITAT (Huggorm @ 04-12-2010, 00:31) *
Lambdavärdet anger hur bra isolationsförmågan på materialet är, inte på själva skivan. Desto tjockare desto bättre, men det gäller båda sorter. Det som ger den här skivan något lite bättre isolerförmåga verkar vara skarvarna mellan skivorna. Vanlig isolering har en rak kant, med de här kan köpas med spår som går i varandra och därmed gör det tätare.

Ok! Jag är inte så häj på isolerskivor. biggrin.gif
Men har för mig att den vi tittade på för några år sedan var blå i färgen.
ingrid fuxwall
CITAT (Anma @ 03-12-2010, 23:41) *

Ser du priserna någonstans?
Anma
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-12-2010, 19:19) *
Ser du priserna någonstans?

Nä. den säljs på Byggmax i Finland fann jag med sökning finnfoam pris
malcolm
Jag kollade Byggmax sida i Sthlm men hittade bara traditionell isolering där.
Klura
CITAT (Huggorm @ 03-12-2010, 08:42) *
Hur många sandsäckar har du i bagaget under vintern för att kunna ta dig fram då? wink.gif

Ha ha! Faktiskt tomt bagage förutom reservhjul, lina och kablar.
Bor på landet med smala halkiga vägar sen tre veckor tillbaka och har än så länge inte haft några problem.
Har bättre begagnade Pirelli dubbdäck som biter bra.
I fredags kväll när jag nästan var hemma åkte bilen bakom mig i diket.
Jag försökte dra upp honom men det gick inte för diket han låg i var för djupt.
Gubben fick komma med lastbilen och hjälpa till.
Här ute åker typ 3-4 bilar i diket varje vecka, även de fyrhjulsdrivna.
Föresten, har vi någon biltråd? Tänkte leta fram nån bild på min "bebis" och lägga in.
Klura
CITAT (Anma @ 03-12-2010, 00:43) *
Det har kommit nya isoleringsskivor som är väldigt tunna, jag tror att det var så att 5 cm tjocklek isolerar som 30-40 cm vanlig isolering. Kanske minns jag helt fel vad det gäller siffrorna, men stor skillnad var det i alla fall! Värt att titta på om man vill isolera inifrån.

De har jag också sett, tror det var på Äntligen hemma dom isolerade med dessa tunna skivor.
Jag tänkte att det skulle bli perfekt att isolera bussen med och letade på internet.
Vet att jag hittade dom men av nån anledning var det inte så intressant när jag läst om skivorna.
Tror det dels var priset, men också att dom är så täta att t ex mobiltelefoner inte har täckning när man använt dom. Ska se om jag hittar länken/länkarna.
Klura
ThermoReflekt hette den isoleringen jag kikade på.
http://www.wiedland.se/thr/index.htm
skånepåg
Jag gillar det hela med att bygga själv, det är ju halva nöjet biggrin.gif
Jag gör helst så mycket själv, som nu när man är dator intresserad så moddar man och lödar massor själv biggrin.gif
Annars har jag gjort det mesta själv, vet inte hur många kurser och linjer jag gått med bara handarbete biggrin.gif
Whiskuchi
Aluthermo finns också, vet inte om det finns i Sverige.
http://www.aluthermo.be/en/product/characteristics.php
malcolm
Jag har inrett ett litet rum (ca.6 kvm) i källardelen för pyssel, reparationer av allehanda saker mm. har gott om maskiner också men de står i skåp och syns inte här.

[attachment=56686:Hobby_1.JPG]
[attachment=56687:Hobby_2.JPG]
[attachment=56688:Hobby_3.JPG]

Lite pryltokig är jag men detta är uppbyggt under flera års tid och numera är jag inte lika förtjust i att besöka verktygs- och maskinaffärer... har ju allt tycker jag och det ryms dessutom inte mer på den lilla ytan. whistling.gif
ingrid fuxwall
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 13:53) *
Jag har inrett ett litet rum (ca.6 kvm) i källardelen för pyssel, reparationer av allehanda saker mm. har gott om maskiner också men de står i skåp och syns inte här.

Lite pryltokig är jag men detta är uppbyggt under flera års tid och numera är jag inte lika förtjust i att besöka verktygs- och maskinaffärer... har ju allt tycker jag och det ryms dessutom inte mer på den lilla ytan. whistling.gif

Du verkar vara nästan pedant - stämmer det?
Klura
Snyggt Malcolm. Ordning och reda ska det vara.
Vi har ett mål att få det så där fint i verkstaden o garaget.
Just nu hittar vi ingenting vare sig där eller i huset.
Har haft jobbardag här hemma idag och sonen med flickvän + tre kompisar kom hit och tömde vår 20 kubiks container med ved och körde in i veboa.
Under tiden hann vi måla ett av sovrummen ett varv till + tömma en annan container med prylar som skulle in i garaget.
När vi skulle fika letade vi som 17 efter honungen till teet. Tog ett bra tag innan vi hittade den för vi har inte lärt oss än vart alla prylar står.
netha
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 13:53) *

Där fattades väl inget mer än ev en svarv. smile.gif
Ordingsam är du *gillar*
malcolm
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-12-2010, 20:55) *
Du verkar vara nästan pedant - stämmer det?

När det gäller mitt hobbyrum är jag nästan det men efter min senaste stroke i februari 2008 har det förfallit och liknar mer en skräpkammare, för att inte tala om resten av huset och trädgården. Konstigt nog är ordningen i hobbyrummet rätt avhängigt med hur jag mår för övrigt, rörig verkstad = psykiskt ur form, städad verkstad = mår bra. Borde alltså städa det lilla utrymnmet för bästa hälsa men det blir liksom aldrig av, låter kanske knäppt detta men det är lite som jag är.

CITAT (netha @ 05-12-2010, 22:52) *
Där fattades väl inget mer än ev en svarv. smile.gif
Ordingsam är du *gillar*

Får inte plats med en svarv, är inte riktigt lika fint där nu som när bilderna togs som du kan läsa ovan men jag hittar fortfarande mina grejor och vet var de är. Bandsågen har dock hamnat på obestånd i hallen, bordscirkelsågen också.
ingrid fuxwall
CITAT (malcolm @ 05-12-2010, 23:25) *
När det gäller mitt hobbyrum är jag nästan det men efter min senaste stroke i februari 2008 har det förfallit och liknar mer en skräpkammare, för att inte tala om resten av huset och trädgården. Konstigt nog är ordningen i hobbyrummet rätt avhängigt med hur jag mår för övrigt, rörig verkstad = psykiskt ur form, städad verkstad = mår bra. Borde alltså städa det lilla utrymnmet för bästa hälsa men det blir liksom aldrig av, låter kanske knäppt detta men det är lite som jag är.
Får inte plats med en svarv, är inte riktigt lika fint där nu som när bilderna togs som du kan läsa ovan men jag hittar fortfarande mina grejor och vet var de är. Bandsågen har dock hamnat på obestånd i hallen, bordscirkelsågen också.

Det var trevligt att se en sådan fin *"verkstad"
malcolm
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-12-2010, 20:35) *
Det var trevligt att se en sådan fin *"verkstad"

Den skulle vara några nummer större bara, iom. att utrymmet är så litet blir det fort stökigt.
Solstorm
Det anses ju som lite bättre att röja och slänga saker som man inte använder istället för att spara på massa gammal bröte. Jag tror att det dödar en del av DIYkreativiteten. Jag kommer ofta på en del lösningar på problem som jag får lust att pröva men det blir ju oftast bara att jag prövar om det finns grejer liggande hemma som jag kan använda. Ska man köpa allting för att testa något som kanske fungerar så blir det ofta inte av. Fast ibland blir det av.

Jag kom på en egen lösning till limepress. Köpte ett par lackade plattjärn, tång hade jag hemma. Funkar utmärkt 000.gif Tycker det är roligt att få användning för gamla grejer, mycket roligare än att slänga. Lite sport är det också att komma på billiga lösningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon