|
malcolm
13-12-2010, 16:27
Var som rubriken anger till diabetessköterskan idag för att kolla mitt långtidssocker och till min förvaning var värdena mycket bättre än vad de varit på länge trots att jag slarvat med medicinering, motion och kost. Det enda radikala jag gjort det senaste året är att helt sluta med socker i kaffe och te, inte äter jag speciellt mycket godis heller men det händer. Av någon anledning har jag också gått ner 7-8 kg utan vidare så där bara och det är där jag tror den stora vinsten ligger. Jag har börjat grunna på om stress kan leda till ökat blodsocker och höja kolestorolvärden, kring Lucia 2005 var jag fruktansvärt stressad och deprimerad efter diverse motgångar i privatlivet, samma sak i februari 2008 när jag fick min andra stroke. Imorgon skall jag träffa en läkare för att försöka råda bot mot min ständiga trötthet, jag som "aldrig" besöker vården.
Anki på Öland
13-12-2010, 16:35
Grattis!
evelina
13-12-2010, 16:38
Det var väl kanon bra!!
Aqvakul
13-12-2010, 16:52
Härligt malcolm!
malcolm
13-12-2010, 17:31
Min fråga är alltså, tror ni att stress kombinerat med psysisk ohälsa kan orsaka diabetes, övervikt och förhöjda kolestorolvärden?
Blodtrycket var fö. 138/78.
andersen
13-12-2010, 17:36
CITAT (malcolm @ 13-12-2010, 17:31)  Min fråga är alltså, tror ni att stress kombinerat med psysisk ohälsa kan orsaka diabetes, övervikt och förhöjda kolestorolvärden?
Blodtrycket var fö. 138/78. Vet inte, men jag har en tjej kompis som därimot går upp mycket i vikt pga medicin mot psykisk ohälsa.
Gunilla T
13-12-2010, 17:38
Malcolm, jag har inga medicinska kunskaper så jag vill inte spekulera i vad som är vad men...
Har VC kollat upp sköldkörtelfunktionen? Det gör man via blodprov.
malcolm
13-12-2010, 17:45
CITAT (Gunilla T @ 13-12-2010, 17:38)  Malcolm, jag har inga medicinska kunskaper så jag vill inte spekulera i vad som är vad men...
Har VC kollat upp sköldkörtelfunktionen? Det gör man via blodprov. Har lämnat massor av blodprover och skall lämna en del nya imorgton också, huruvida några gäller sköldkörteln vet jag inte.
Rosmarin
13-12-2010, 18:28
Grattis Malcolm till de fina värdena!
Jag är diabetiker sedan barnsben, och visst höjer stress blodsockret. Vikten har också betydelse. De andra frågorna kan jag inte svara på, men detta vet jag.
CITAT (malcolm @ 13-12-2010, 17:31)  Min fråga är alltså, tror ni att stress kombinerat med psysisk ohälsa kan orsaka diabetes, övervikt och förhöjda kolestorolvärden? Ja! Stress och psykiska problem påverkar negativt många funktioner i kroppen.
CITAT (malcolm @ 13-12-2010, 17:31)  Min fråga är alltså, tror ni att stress kombinerat med psysisk ohälsa kan orsaka diabetes, övervikt och förhöjda kolestorolvärden?
Blodtrycket var fö. 138/78. Jag tror att kombinationen av stress och övervikt och psykisk ohälsa åtminstone förvärrar diabetes.
malcolm
14-12-2010, 08:39
CITAT (andersen @ 13-12-2010, 17:36)  Vet inte, men jag har en tjej kompis som därimot går upp mycket i vikt pga medicin mot psykisk ohälsa. Zoloft är en antidepressiv medicin som man tvärtom går ner i vikt av.
andersen
14-12-2010, 15:55
CITAT (malcolm @ 14-12-2010, 08:39)  Zoloft är en antidepressiv medicin som man tvärtom går ner i vikt av. Nej tvärt om. Viktuppgång
malcolm
14-12-2010, 16:32
CITAT (andersen @ 14-12-2010, 15:55)  Det kan tydligen vara lite hur som helst, jag gick i alla fall ner i vikt. Klipp från apotekets sida: Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 1 000): luftrörskatarr, rinnande näsa, hallucinationer, kraftig lyckokänsla, likgiltighet, onormala tankar, kramper, ofrivilliga muskelsammandragningar, onormal koordination, inte kunna vara still, minnesförlust, minskade känslor, talsvårigheter, yrsel när man ställer sig upp, migrän, öronont, snabba hjärtslag, högt blodtryck, vallningar, andningssvårigheter (eventuellt med väsljud), andfåddhet, näsblod, problem i matstrupen, svårigheter att svälja, hemorrojder, ökad salivavsöndring, störningar i tungrörelserna, rapningar, ögonsvullnad, mörklila fläckar i huden, håravfall, kallsvettning, torr hud, nässelfeber, inflammation i led och ben, muskelsvaghet, ryggont, muskelryckningar, behov att kissa på natten, oförmåga att kissa, ökad urinmängd, behöva kissa oftare, problem med att kissa, vaginal blödning, sexuella problem hos kvinnor, sjukdomskänsla, frossa, feber, svaghet, törst, viktnedgång, viktuppgång.
andersen
14-12-2010, 16:41
CITAT (malcolm @ 14-12-2010, 16:32)  Det kan tydligen vara lite hur som helst, jag gick i alla fall ner i vikt. Klipp från apotekets sida:
Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 1 000):
luftrörskatarr, rinnande näsa, hallucinationer, kraftig lyckokänsla, likgiltighet, onormala tankar, kramper, ofrivilliga muskelsammandragningar, onormal koordination, inte kunna vara still, minnesförlust, minskade känslor, talsvårigheter, yrsel när man ställer sig upp, migrän, öronont, snabba hjärtslag, högt blodtryck, vallningar, andningssvårigheter (eventuellt med väsljud), andfåddhet, näsblod, problem i matstrupen, svårigheter att svälja, hemorrojder, ökad salivavsöndring, störningar i tungrörelserna, rapningar, ögonsvullnad, mörklila fläckar i huden, håravfall, kallsvettning, torr hud, nässelfeber, inflammation i led och ben, muskelsvaghet, ryggont, muskelryckningar, behov att kissa på natten, oförmåga att kissa, ökad urinmängd, behöva kissa oftare, problem med att kissa, vaginal blödning, sexuella problem hos kvinnor, sjukdomskänsla, frossa, feber, svaghet, törst, viktnedgång, viktuppgång. Oj det var många biverkningar! men vad jag förstår så är det ett måste för många att ta den medicinen.
Eva-Helene
14-12-2010, 17:54
Saker som kan höja blodsockret - förutom att man fuskar med medicin, kost och motion - allt efter egna erfarenheter (pappa, exmaken, exsvärfadern och min nuvarande make hade/har diabetes):
Stress, depression, infektionssjukdom (som t.ex. halsfluss, variga sår...), virussjukdom (förkylning m.m.). Det finns säkert mer också fast jag inte kommer på det just nu. Dessa saker orsakar inte diabetes, men kan förvärra den.
malcolm
15-12-2010, 06:31
CITAT (andersen @ 14-12-2010, 16:41)  Oj det var många biverkningar! men vad jag förstår så är det ett måste för många att ta den medicinen. Det där var inte ens alla biverkningar men alla drabbas inte av allting, kan inte fatta hur dessa mediciner kan kallas för lyckopiller med tanke på biverkningarna.
malcolm
23-12-2010, 16:21
Fick provsvaren från vårdcentralen idag, har tydligen brist på vitamin B12 så nu skall jag börja äta sådana tabletter, måste börja äta bättre också. Hoppar oftast över både middag och lunch.
B 12-brist kan ju bl.a. föra med sig både depression, trötthet och balansproblem. Om jag inte minns fel ramlade du väl för inte så länge sedan också. Hoppas du kan känna en förbättring av ditt hälsotillstånd så småningom genom B12-tillskottet Är ytligt bekant med en kvinna vars hälsa förbättrades radikalt efter att de upptäckte hennes B12-brist. (Hennes symtom var mest yrsel, trött o nedstämd, dåligt minne och sen att hon tappade matlusten och magrade) edit: Om jag inte minns fel så fick hon B 12-sprutor som första behandling för att sedan fortsätta med tabletter.
malcolm
23-12-2010, 21:21
CITAT (zissi @ 23-12-2010, 19:48)  B 12-brist kan ju bl.a. föra med sig både depression, trötthet och balansproblem. Om jag inte minns fel ramlade du väl för inte så länge sedan också. Hoppas du kan känna en förbättring av ditt hälsotillstånd så småningom genom B12-tillskottet Är ytligt bekant med en kvinna var hälsa förbättrades radikalt efter att de upptäckte hennes B12-brist. (Hennes symtom var mest yrsel, trött o nedstämd, dåligt minne och sen att hon tappade matlusten och magrade)Precis de symptom jag drabbats av.
ryss_борис
24-12-2010, 01:08
Grattis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|