skogstroll
16-12-2010, 11:28
Jag har nån fantasi om att göra egen korv till jul. Maskinen finns osv. Nåt jag undrar däremot är hur länge korvarna håller efter stoppningen, hur långt i förväg bör man göra dem om man ska äta dem till jul. Lite recepttips skadar inte heller
Överbölingen
16-12-2010, 14:58
Jag gjorde våra för cirka tre veckor sedan. Lade i frysen. Vi provåt av vitlökskorven till middag igår.
skogstroll
16-12-2010, 15:06
aha ja men då kanske jag gör i helgen och lägger i frysen
smuleborg
16-12-2010, 19:03
Jag har planerat att göra korven på onsdag, sedan ha den (okokt) i salt/sockerblandning i kylen. På julafton kokar jag den.
Smakar korven lika bra när den varit fryst? Jag antar att den fryses in rå?
Ja, jag är helt nybörjare på korv, som väl märks.
Överbölingen
16-12-2010, 20:27
Eftersom jag använder fryst kött å kokar jag alla korv minst 20 min efter stoppningen. Jag stoppar alltid (nästan) löst. För att de inte skall spricka vid kokning. Alla recept som innehåller svällande tillsatser måste stoppas löst. Alt 2 cm skinn före och efter knuten.
Tre dygn är nog max om du använder fryst kött och färskt gäller datumet på förpackningen.
Lycka till. Det är väldigt kul och man är knäckt efter en körvadag.
Ett tips.
Gör som TVkockarna. Mät upp alla grejor i förväg och lägg i skålar. Gruppera turordning. Du slipper spring till receptet en massa gånger.
Mitt personliga råd är att smaka av noga. = Stek en liten tesked. Och öka kryddningen lite om det känns bra!
smuleborg
16-12-2010, 21:46
Tack

.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.