Sidor: 1, 2
gnon49
Ja nu är julen över och den färdigkokta julskinkan kostande 29 kr/kilot idag. Så nu blir det skinka på både längden o tvären ett tag till.
netha
CITAT (Anki på Öland @ 28-12-2010, 09:45) *
Men det måste väl kunna finnas något mellanting..... En jul måste inte vara hysterisk med en massa måsten, utan man kan göra den bra för alla. Vill jag inte vara med på en stor familjejul kan jag ju prata med mina närmaste och bestämma att vi har en egen liten lugn jul dagen efter eller innan, man måste inte trycka upp i ansiktet på barnet att "jag vill inte köpa julklappar till dig" om det nu är det man uppfattar som det värsta "måstet" - vilket jag nu inte tror. Jag gissar att alla gillar att ge småbarnen något och se dom "tindrande ögonen" - att det är andra saker runt omkring som är jobbiga "måsten". Och dom kan man nog på ett snyggt sätt diskutera sig ur och tala om för dom vuxna omkring sig vad man tycker.

Vet inte om du menar att min jul är hysterisk med en massa måsten osv ... eftersom du citerade mitt inlägg.
Nej vi har ingen hysterisk jul... faktiskt inga måsten heller ... utom just att alla små ska få julklappar (och jag vill ha minst en klapp smile.gif)Om någon är för trött för att komma på julaftonsfrukost, då är den/de förlåten ... händer ibland.
Julaftonsmiddag o kväll firar alla familjer som de vill eller samlas här hos oss eller vi hos dem ... ständig inbjudan har vi två till barnen m.fam.
Vi har faktiskt ganska "slappa" jular ... ingen stress ... inget krav på att det ska finnas en massa rätter ... bara för att.
Kanske beror det på att vi/barn o barnbarn träffas flera ggr/vecka året om ... bor alltifrån 20 m - dryga kilometern ifrån varann.smile.gif
Anki på Öland
CITAT (netha @ 28-12-2010, 22:44) *
Vet inte om du menar att min jul är hysterisk med en massa måsten osv ... eftersom du citerade mitt inlägg.
Nej vi har ingen hysterisk jul... faktiskt inga måsten heller ... utom just att alla små ska få julklappar (och jag vill ha minst en klapp smile.gif)Om någon är för trött för att komma på julaftonsfrukost, då är den/de förlåten ... händer ibland.
Julaftonsmiddag o kväll firar alla familjer som de vill eller samlas här hos oss eller vi hos dem ... ständig inbjudan har vi två till barnen m.fam.
Vi har faktiskt ganska "slappa" jular ... ingen stress ... inget krav på att det ska finnas en massa rätter ... bara för att.
Kanske beror det på att vi/barn o barnbarn träffas flera ggr/vecka året om ... bor alltifrån 20 m - dryga kilometern ifrån varann.smile.gif

Nej Netha, jag citerade inte ditt inlägg för att jag trodde du hade en hysterisk jul med massa måsten, inte alls, det har jag förstått att du gillar och trivs med ditt sätt att fira. Jag citerade det för det du skrev att du inte ville göra, man måste ju inte säga till barnet att jag vill inte ge dig julklappar osv. Och att alla dom som känner måsten borde kunna hitta en gyllene medelväg som alla trivs med så inte julen blir just en helg man efteråt säger att "den jävla julen är över".
Bettis
Nu skulle jag kunna tänka mig att plocka ner julsakerna whist.gif men jag väntar nog till efter nyår iaf. Ljusen i trädgården får vara kvar men nu vill jag ha in tulpaner, tulpaner och tulpaner, nu vill jag ha vår!!!!
Myosotis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-12-2010, 17:21) *
...Och när myosotis kriver om att det finns andra saker som julklappar som t.ex. ge barnen tid, leka spel med dom osv. För mig är det inga julklappar för det är självklarheter för mig under hela året...

Jag menade inte att man bara skulle ta sig tid med dem till jul! Utan att gemensamt pepparkaksbak med mycket tid och kärlek blir ett mycket trevligare minne än en hög med plastleksaker utan tid och kärlek.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 29-12-2010, 10:04) *
Jag menade inte att man bara skulle ta sig tid med dem till jul! Utan att gemensamt pepparkaksbak med mycket tid och kärlek blir ett mycket trevligare minne än en hög med plastleksaker utan tid och kärlek.

Kärlek och omtanke kan aldrig ersättas med döda ting.
gnon49
Det är ju först när barnen blivit vuxna som man får se resultatet av hur man klarade uppgiften som förälder.
Man får helt enkelt dom barn man förtjänar. Har man varit en dålig förälder så är risken stor att man får tillbringa ålderdomen utan besök av barn o barnbarn. Hur bra eller dålig uppväxten har varit sätter nästan alltid sina spår i relationen med föräldrarna. Har du huset fullt av barn eller barnbarn, ja då har du utan tvivel varit en bra förälder. Och vise versa.
Suz
CITAT (gnon49 @ 29-12-2010, 20:37) *
Det är ju först när barnen blivit vuxna som man får se resultatet av hur man klarade uppgiften som förälder.
Man får helt enkelt dom barn man förtjänar. Har man varit en dålig förälder så är risken stor att man får tillbringa ålderdomen utan besök av barn o barnbarn. Hur bra eller dålig uppväxten har varit sätter nästan alltid sina spår i relationen med föräldrarna. Har du huset fullt av barn eller barnbarn, ja då har du utan tvivel varit en bra förälder. Och vise versa.

Amen !! yes.gif tummenupp.gif
netha
CITAT (Anki på Öland @ 29-12-2010, 09:09) *
Nej Netha, jag citerade inte ditt inlägg för att jag trodde du hade en hysterisk jul med massa måsten, inte alls, det har jag förstått att du gillar och trivs med ditt sätt att fira. Jag citerade det för det du skrev att du inte ville göra, man måste ju inte säga till barnet att jag vill inte ge dig julklappar osv. Och att alla dom som känner måsten borde kunna hitta en gyllene medelväg som alla trivs med så inte julen blir just en helg man efteråt säger att "den jävla julen är över".

OK förstår. kompiskram.gif
herkules
CITAT (gnon49 @ 29-12-2010, 20:37) *

det finns massor med orsaker till varför man inte har huset fullt av barn och barnbarn, det behöver inte alls handla om hur människor varit som föräldrar, barnbarn och 4 besök i veckan är ingen måttstock för hur bra man lyckats med föräldraskapet.
Aqvakul
CITAT (herkules @ 29-12-2010, 22:49) *
det finns massor med orsaker till varför man inte har huset fullt av barn och barnbarn, det behöver inte alls handla om hur människor varit som föräldrar, barnbarn och 4 besök i veckan är ingen måttstock för hur bra man lyckats med föräldraskapet.

Visst är det så..
Uggi
så kanske tråden kan återgå till den där jävla julen?

Som jag tycker har varit helt OK.
tummenupp.gif
herkules
CITAT (Uggi @ 30-12-2010, 08:57) *
så kanske tråden kan återgå till den där jävla julen?

Som jag tycker har varit helt OK.
tummenupp.gif

min jul har varit mer än ok faktiskt men alla tycker ju inte så och då var ju den här tråden så himla bra smile.gif
gnon49

Givetvis inte, men det kan vara en måttstock bland en massa andra. Hur ofta hör barn o barnbarn av sig kan ju vara en annan måttstock.
Gita

Träffas fyra gånger i veckan är för mig inget mått på hur bra man klarat sitt föräldraskap, snarare säger det väl att man bor nära varandra.
Mina barn bor minst tio timmars bilresa bort (dessutom av olika håll) och det säger sig väl självt att vi inte träffas så väldigt ofta. Men när vi väl träffas har vi oerhört trevligt och roligt tillsammans, vi älskar och respekterar varandra.
Att mina barn är starka, fria människor som vågar ta för sig av livet och gå sina egna vägar är för mig ett mått på ett bra föräldraskap.
Gita
fuchsian
CITAT (Gita @ 30-12-2010, 14:57) *
Träffas fyra gånger i veckan är för mig inget mått på hur bra man klarat sitt föräldraskap, snarare säger det väl att man bor nära varandra.
Mina barn bor minst tio timmars bilresa bort (dessutom av olika håll) och det säger sig väl självt att vi inte träffas så väldigt ofta. Men när vi väl träffas har vi oerhört trevligt och roligt tillsammans, vi älskar och respekterar varandra.
Att mina barn är starka, fria människor som vågar ta för sig av livet och gå sina egna vägar är för mig ett mått på ett bra föräldraskap.
Gita

Var glad för det, Gita, önskar all lycka till dig och dina nära och kära. ..... tummenupp.gif
Tyvärr finns det en annan sida av den saken som inte är så ljus, men livet bör gå vidare och man ska tänka framåt. ..... Fuchsian .... Ingen som gått i mina skor, fattar inte hela vidden av vårt liv.

CITAT (Aqvakul @ 30-12-2010, 14:12) *
Livet är tyvärr inte rättvist. Hoppas att du får ett bra 2011! smiley_small_hug.gif

Så är livet, det är inte rättvist alla gånger och det man inte kunde rå för, ska inte störa framtiden.
Alla har inte haft samma tur att få kärleksfulla föräldrar, men jag älskade dem, men på avstånd, så länge de levde. ..... Fuchsian ....
vanjalarsa
Jag håller med att visst finns det måsten och krav. jag jublar djupt in i själen att det är över. HURRA HURRA!!!!!!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Platinum
Grattis Carl eller inte, nu går jul över till nyår.

Blir lite fundrande, jag har sagt adjö till jul som kollektivt fenomen för ett par år sedan men firar jul ändå. Tycker du illa om nyår också?
Carl

Som sagt var så är julen över skönt! Julskinkan är uppäten. Hyacinterna har vissnat. Julgranen har börjat barra ordentligt. Ett nytt år närmar sig snabbt.
Aqvakul
CITAT (Carl @ 31-12-2010, 11:00) *
Som sagt var så är julen över skönt! Julskinkan är uppäten. Hyacinterna har vissnat. Julgranen har börjat barra ordentligt. Ett nytt år närmar sig snabbt.

Önskar dig ett Gott Nytt År, Carl! smiley_small_hug.gif
*Stintan*
CITAT (Carl @ 31-12-2010, 11:00) *

Ja och så går vi mot ljusare tider!
Biggan_
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2010, 11:05) *
Ja och så går vi mot ljusare tider!

Huuuurraaaaa! yahoo.gif
gnon49
Hoppas bara att man sliooer läsa om några olyckor i samband med nyårsfirandet.
Sen är det bara att tuta o köra mot ljusare tider o en sol som värmer allt mer för varje dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon