|
Ezereht
30-12-2010, 03:55
Fick Impektakatalogen för ett tag sedan och tänkte det skulle komma upp en tråd här över vilka fina saker folk tänkt beställa. Men jag hittar inte? Så jag startar en. zon 5 bor jag i. Grönsaksmässigt vill jag ha Mangold bright lights och morötter, intebestämt vilken sort. Tips emottages gärna. Är till barna i sommar. Blommor: Vill gärna ha en Zinnia. Queen Lime red är ju snygg.. och Pueple prince...Whirling fun och Zahara starlight. Men bara en.. vilken ska man välja eeep? (sid 234).  Jätteverbena. Såg den förra sommaren och blev ögonblickligen kär!!! Måste HA. (230). Undrar om den är svår att odla?  Daggsalvia såg jag förra sommaren, bara såååå fina (på wij). Snyggt mot ringblomma. Men kanske får spara det till et annat år. (221)  Spanska junfrun var ju såå snygg. Funderar dock om bladverket är ganska fult.. Kanske ska ta den istället för doft-tobak. Är tobak så giftigt? Ska man undvika det om man har problem med händerna?(209)  Älskar "blåklint" dom blir så fina i buketter. Funderar på TOm Pouce Pink (177). Blir nog att så på friland under duk. Skulle gärna ha ringblomma, men kanske inte har plats i år. *snyft (173) Blodtopp har jag spanat efter i flera år. Den verkar sås nygg. Men jag vet inte riktigt var man skulle ha den. (79). Att den kan användas i sallad är ju trevligt. Mimosa sensitiva "rör mig ej" verkade ju kul. (28). Men man ser dåligt hur bladen ser ut. Är dom fula?
ingrids
30-12-2010, 10:49
Har också en impecta katalog med märkligt hopklibbade sidor ... Blodtopp sådde jag förra året och den tog sig över förväntan. Jag kommer att använda den som "vävarväxt" i perennrabatten framför de brunröda dagliljorna, bakom daggkåpan (om jag minns rabattplanen rätt). Om du vill kan du få ett par tre småplantor, jag tror jag får ett par över. Jätteverbena har jag varit sugen på länge, men man ska tydligen förså förbaskat tidigt, typ jan-feb om jag fattat det hela rätt. Har hört att man kan spara rötterna över vintern, vilket ju inte vore helt fel. Funderar på sådana mellan mina pioner, när nu den rabatten blir klar. När det gäller zinnia - jag skulle välja den jag helst skulle vilja ha i buketter.
fuchsian
30-12-2010, 10:57
Min Impekta-katalog var helt OK. Har endast kommit i halvvägs med mitt "dreglande" av det. Jag håller med om att vissa bilder är sådana, det jag sett hittintills att man skulle vilja se mer av vissa växter. ....  .... Fuchsian .....
Ezereht
30-12-2010, 17:55
Min är också okej, men det har ju snöat mycket och varit en del snö i brevlådan. Kanske den blivit fuktig.
Min katalog har sidorna 67-98 uppochner. Det hjälper inte jag hittar massvis jag vill ha i alla fall.
fuchsian
30-12-2010, 18:35
CITAT (EsterM @ 30-12-2010, 18:28)  Min katalog har sidorna 67-98 uppochner. Det hjälper inte jag hittar massvis jag vill ha i alla fall. Du kan väl meila dom och tala om hur din katalog såg ut, så säkert får du ett bättre exemplar. Min katalog hade nog varit några dagar i brevlådan, men det fanns inga skador på den. Kanske tidningarna skyddade den. vh. .. Fuchsian .....
Mäh! Varför läste jag den här tråden!?!? Nu måste jag ju markera daggsalvian i katalogen över det jag vill ha!
Hahaha, kul att det inte bara är jag som läser frökatalogen som andra läser tidningar  . Jag och pappa satt på julafton och dregglade knnan vi kryssade i vad vi ville ha. Har redan beställt, fått fröerna och börjat så! Ska iaf inte göra samma fel som i fjol när jag underskattade groninsgraden på tomatfröerna
Frida Sandman
02-01-2011, 16:34
Jag misstänker att dregel inte är bra om man inte vill att sidorna ska klibba ihop ... ;-)
Har precis beställt hem katalogen, lite i senaste laget, men medvetet för att inte hinna köpa hem en massa fröer som jag inte rymmer. Vi letar hus, så rabatterna utanför huset vi hyr nu får nog inte växa i år, bara skötas om och möbleras till lite. Tur att man kan leka hos mamma och pappa också, i deras rabatter ...
Önskar ett hus med vinterträdgård men det ska jag skaffa när jag blir pensionär (eller ruskigt rik innan dess)!
strandskatan
02-01-2011, 19:33
Jättekul att prata frösådd! Jag har beställt från Impecta: Violspikklubba, pagodträd, rosenbräcka, blyblomma, tibast, syrenbuddleja, röd solros, silverrips, buskfingerborgsblomma, vitt doftnattljus, grekisk lövkoja, glansmalva, hänglobelia och kantnepeta. I somras hade jag spanska jungfrun, men jag tyckte den var för hängig och slängig. Den jag tyckte bäst om av dem jag sådde förra året var sommarlövkojan Fragrance appleblossom, den har en helt gudomlig doft som känns på långt håll! Och så gillade jag narcisstobaken, Impectas frön grodde tyvärr uruselt, köpte Lord Nelssons som kom upp som ett skott. Zinnia fick jag några plantor till skänks förra året, så jag vet inte vad det var för sort, men en mycket tacksam blomma som blommade i evigheter! Jag brukar säga att det gör inte ens något om ingenting kommer upp, lyckan att leta, beställa fröer och drömmen om hur det ska bli är värt pengarna bara det!
CITAT (strandskatan @ 02-01-2011, 19:33)  Jag brukar säga att det gör inte ens något om ingenting kommer upp, lyckan att leta, beställa fröer och drömmen om hur det ska bli är värt pengarna bara det! Njaaaa... jag ser nog gärna att allt kommer upp. Måste bara lära mig att behärska mig när jag får en frökatalog i handen och sedan inte minst när man står där med fröpåsen uppklippt över såjorden. "Asch... några till... alla kommer nog inte att tag sig i alla fall.  " Och sedan några veckor senare " Åh, det groooor! Och vad många det är som groooor!"  . Och någon månad ytterligare: "och vad ska jag göra NUUUUU då med alla småplantor? Varför hällde jag i HELA påsen för?!?!  "
mallinpallin
03-01-2011, 14:10
Jag har precis beställt katalogen och jag misstänker att jag kommer att beställa mer än jag behöver som vanligt... Daggsalvian väckte mitt habegär
stennie
03-01-2011, 14:17
Själv föll jag för denna...... [attachment=57288:zinnia.jpg]
strandskatan
03-01-2011, 20:50
Peztis, klart jag vill det ska gro, lyckan att få se det första gröna skymta i krukorna är enorm, men valuta för pengarna tycker jag mig ha fått redan innan dess! Jag är ett riktigt fröfreak, vilket har sina lustiga effekter, nu i jul har jag haft den kusliga känslan att ha ätit upp en hel skog med valnötsträd, en enorm dadelplantering och en stor fikonlund!
sqrulan
03-01-2011, 20:58
Dessa beställde jag från Impecta.
455 Schizanthus wisetonensis 'Monarch' 16.00
8713 Salvia farinacea 'Strata' 22.00
8429 Helichrysum petiolare 'Silver Mist' 34.00
8241 Matthiola incana 'Fragrance Appleblossom' 46.00
8926 Cosmos bipinnatus 'Double Click Snow Puff' 40.00
8107 Antirrhinum majus F1 'White Spire' 28.00
118 Cuphea ignea 'Coan' 22.00
strandskatan
03-01-2011, 21:22
Synd att inte Impecta har sökregister på latinska namnet också!
Tänker du i katalogen?
Det har de ju men man måste veta vilken grupp det tillhör, dvs om det är en perenn, krukväxt, eternell osv för sedan står det i vetenskapliga namnets ordning under varje grupp.
jag har redan bläddrat i tidningen och sen på nätet och beställt :-)
Den där "Rör mig ej" verkade kul så den tänkte jag så med min dotter. Den är väl inte giftig? Den fanns som "barnpotion" också kom jag på så då kan den väl inte vara giftig...?
Ezereht
11-01-2011, 14:55
Mimosa pudica/sensitiva verkar inte vara direkt giftig mend en innehåller en alkaloid "mimosine" som nog inte är så bra i större mängder då det forskas på om den kan ha cytostatika-effekt. Dock läste jag att en del använts som foder till djur, så jag antar det måste mycket till för att den ska ha effekt. Jag har svårt tänka mig man skulle äta den dock eftersom bladen drar ihop sig när man rör den. Personligen skulle jag inte oroat mig att ha den i trädgården. Min Dhalia som jag tog in och bara ställde i hallen och vattnat mkt sparsamt i vinter har jag nu planterat om och det har börjat komma blad =D Vad glad jag blev att den överlevt! Väntar annars att det ska komma fröer, verkar som jätteverbena blir av i alla fall. Också sambeställt zinnia och ringblomma med en kompis. Blev den gulliga Porcupine. Men såg odla hade en riktigt läcker knallgul sort nu också Ja jisses vad det finns!! Nu råkade jag googla på solrosor och fann denna fast från rara växter. Visst är den fin? Crimson Queen.
ingrids
11-01-2011, 16:01
Jättefint med kontrasten i topparna, får mig att tänka på en rudbeckia av något slag jag sett som var supercool. Fanns en liknande i den hopklibbade katalogen - sommarrudbeckina Cappuchino. Tänker mig en stoor kruka med både solrosen och rubeckian, samma utseende fast olika storlek, och nåt sånt där kolvbildande gräs ... Usch, nu blev jag frösugen igen
Hehe... nu har jag beställt en himla massa från Impecta!
Ezereht
12-01-2011, 17:50
Vad blev det pestiz?
Öh... vad blev det inte...?  9510 Beta vulgaris 'Detroit Dark Red' 9580 Valerianella locusta var. oleracea 'Vit' 9400 Pastinaca sativa L. 'White Gem' 8660 Phaseolus coccineus 'Painted Lady' 9040 Phaseolus vulgaris 'Purple Teepee' 8729 Silene armeria 'Electra' 8578 Myosotis sylvatica 'Rosylva' 2083 Celosia spicata 'Flamingo Feather' 6660 Viola odorata 'Queen Charlotte' 6662 Viola sororia 'Freckles' 3414 Thymus x citriodorus 'Fragrant Charm' 6718 Stylophorum diphyllum 6726 Pulsatilla vulgaris 6513 Primula japonica 6491 Polemonium carneum 6376 Linum perenne 6190 Dictamnus albus 6157 Cortusa matthiolii pekinensis 6019 Alcea rosea ficifolia 4058 Cotinus coggygria 6715 Rhodiola rosea 8431 Hibiscus lasiocarpus 1120 Capparis spinosa 6216 Eremurus robustus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|