|
Åh så sorgligt! Kommer självklart ihåg när han klädde av sej i bara kalsongerna i Hylands hörna, och medverkan i en hel del filmer. Men en annan sak jag kommer ihåg är en teaterföreställning i TV för en himla massa år sen - Trettondagsafton. Där spelade han en lustig figur med långt hår som pratade så roligt. Har googlat fram att rollfiguren hette Andreas Blek af Nosen. Nån mer som kommer ihåg detta? Antar att ni har en massa andra minnen av Per Oscarsson också...
Snöflinga
01-01-2011, 10:55
Javisst, har sett det mesta han varit med i ... en skådespelare som det är svårt att hitta dess like av. Men vad menar du ? Är han död ?
Christina i Taxinge~
01-01-2011, 11:03
Hehehe....ja, nog minns jag Andreas Blek av Nosen! Med det långa vita håret som han slängde med i god "Miss-Piggy-stil", redan då.... Och jag minns hur generad jag blev framför TVn när jag som tonåring såg honom klä av sig i Hylands Hörna Han var ganska svår att förstå som yngre, men blev med tiden mera "lättbegriplig" och rentav folkkär som polis i Strömstad(?)
titti49zon6
01-01-2011, 11:10
Man befarar att han och hans hustru omkom i en villabrand natten mot igår. Står att läsa mer om detta i kvällstidningarna och på Texttv.
aanderss
01-01-2011, 11:13
han lär ha en son som heter boman
Aqvakul
01-01-2011, 12:25
CITAT (Berith @ 01-01-2011, 09:41)  Åh så sorgligt! Kommer självklart ihåg när han klädde av sej i bara kalsongerna i Hylands hörna, och medverkan i en hel del filmer. Men en annan sak jag kommer ihåg är en teaterföreställning i TV för en himla massa år sen - Trettondagsafton. Där spelade han en lustig figur med långt hår som pratade så roligt. Har googlat fram att rollfiguren hette Andreas Blek af Nosen. Nån mer som kommer ihåg detta? Antar att ni har en massa andra minnen av Per Oscarsson också... Det är nog mina starkaste minnen också...
Eva i Skåne
01-01-2011, 12:44
Det är kanske mest sannolikt att dom omkommit i branden, men så länge det inte hittats rester av kroppar så kan man väl hoppas...
sqrulan
01-01-2011, 13:13
Det skrivs och talas mycket om det så troligtvis är det så att dom är döda, dom borde ju höra av sig vid det här laget annars!? Fruktansvärt hemskt är det, vilken chock för nära o kära!
malcolm
01-01-2011, 14:09
Här är det klassiska inslaget från Hylands hörna som orsakade den gigantiska folkstormen, minns hur mina föräldrar satt och skruvade sig i TV-soffan och byta kanal var ju inte att tänka på under 60-talet. http://www.youtube.com/watch?v=g63xJJC_1VM
fuchsian
01-01-2011, 14:16
Han levde ju rätt så isolerad de sista åren och man vet inte hur det var med den mentala och kroppsliga hälsan, för de båda var inte bland folk under det sista året. Det är tragiskt och man hoppas att de dog utan att behöva plågas. Minns honom och gillade honom när han uppträdde, även att han var sin egen på sitt sätt, så var han en fängslande person.
Har inte hört än om de har hittat deras kroppar, men det kommer väl ske under dagen. ... Fuchsian ....
theseraphim
01-01-2011, 15:58
Ja det är en duktig skådis som gått ur tiden förvisso kanske inte i förtid men på ett tråkigt sätt. Kan du vissla Johanna.....
http://svtplay.se/v/1825872/kan_du_vissla_...vissla_johanna_Hela filmen finns här till den 23 januari detta år. Per Oscarsson spelade aldrig sina roller, han var dem.
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-01-2011, 18:30
CITAT (theseraphim @ 01-01-2011, 15:58)  Ja det är en duktig skådis som gått ur tiden förvisso kanske inte i förtid men på ett tråkigt sätt. Kan du vissla Johanna..... Vet du att han har gått ur tiden? Jag har bara läst att dom fortfarande inte vet om dom var i huset
Meriona
01-01-2011, 18:43
Jag har aldrig tyckt om honom som skådis, men jag önskar ändå att det visar sig att de varit bortresta.
Anki på Öland
01-01-2011, 19:23
CITAT (Meriona @ 01-01-2011, 18:43)  Jag har aldrig tyckt om honom som skådis, men jag önskar ändå att det visar sig att de varit bortresta. Säger detsamma!
Piccante
01-01-2011, 19:29
CITAT (Meriona @ 01-01-2011, 18:43)  Jag har aldrig tyckt om honom som skådis, men jag önskar ändå att det visar sig att de varit bortresta.  som skådis blev jag mest trött på honom men ingen förtjänar att brinna inne
*Stintan*
01-01-2011, 19:34
CITAT (Markus_H @ 01-01-2011, 19:29)   som skådis blev jag mest trött på honom men ingen förtjänar att brinna inne  Instämmer helt
Såg honom i Hylands hörna. Som skådespelare tyckte jag aldrig om honom, upplevde honom som skrämmande och bytte kanal så fort han syntes i rutan. Så tragiskt om de brunnit inne.
Gossen Ruda
01-01-2011, 20:10
Jag har nog mest minnen från Polischefen i Strömstad och där tyckte jag han var bra. Lite lagom vimsig.
ingrid fuxwall
01-01-2011, 20:14
Själv minns jag bäst när han strippade och hur både jag och de andra höll andan
Aqvakul
01-01-2011, 20:16
Per Oscarsson var en märklig skådespelare, mycket inlevelsefull och ibland smått vanvettig. Som barn var jag rädd för honom. Som äldre (både han och jag) kom jag alltmer att uppskatta honom...
Hans insats i filmen "Svält" minns jag som enastående !
ingrid fuxwall
01-01-2011, 21:06
Minns honom som äldre - hur gammal är han egentligen? Vet att han dotter "Sparvöga" var skolkamrat med sonen men man kan ju få barn även som lite äldre.
Hoppas det inte är som man tror
83 år CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2011, 20:10)  Jag har nog mest minnen från Polischefen i Strömstad och där tyckte jag han var bra. Lite lagom vimsig.  Mycket bra serie men största behållningen var Sten Ljungqvist och gästskådisen Carl-Einar Häckner som vid ett tillfälle i tingsrätten vid en negativ dom vrålar: Hur fan dömer du!
Jag hoppas att de återfinns levande ex, att de varit på en hastigt påkommen resa, (det har hänt förr). Om inte är detta en otroligt tragisk händelse!
CITAT (Suz @ 01-01-2011, 21:56)  Jag hoppas att de återfinns levande ex, att de varit på en hastigt påkommen resa, (det har hänt förr). Om inte är detta en otroligt tragisk händelse! Gör jag också ... alltså hoppas att de plötsligt dyker upp och gapar stort åt alla skriverier i media ... alla rosor han fått ... Men så brukar det ju vara ... man är aldrig så bra som efter sin död.
malcolm
02-01-2011, 13:24
Såg ett slags "hemma-hos-program" på TV om och med honom för något är sedan och blev chockad över hur bohemiskt allting verkade vara där, det var så bedrövligt att det såg närmast sjukt ut och själv verkade han inte frisk heller.
Jag tycker ofantligt mycket om Per både som människa och skådespelare. Jag hoppas innerligt att allt ska vara ett missförstånd och att dom är bortresta. Men inser samtidigt att sannolikheten är liten för att det är så.
CITAT (malcolm @ 02-01-2011, 13:24)  Såg ett slags "hemma-hos-program" på TV om och med honom för något är sedan och blev chockad över hur bohemiskt allting verkade vara där, det var så bedrövligt att det såg närmast sjukt ut och själv verkade han inte frisk heller. En som berättade igår om samma program beskrev den på ett helt annat sätt. Förutom att han också använde ordet bohemiskt. Bohemiskt på ett sätt som att "jag bryr mig inte om att ha det nytt och lyxigt, detta gamla och kärleksfullt slitna duger gott och väl och vi trivs med att vara som vi är" sätt.
CITAT (malcolm @ 02-01-2011, 13:24)  Såg ett slags "hemma-hos-program" på TV om och med honom för något är sedan och blev chockad över hur bohemiskt allting verkade vara där, det var så bedrövligt att det såg närmast sjukt ut och själv verkade han inte frisk heller. Tror du att du kommer vara helt frisk när du är i omkring 80?
malcolm
02-01-2011, 13:38
CITAT (Ralf @ 02-01-2011, 13:36)  Tror du att du kommer vara helt frisk när du är i omkring 80? Känner mig inte helt frisk nu vid 55.
malcolm
02-01-2011, 14:53
CITAT (Anma @ 02-01-2011, 13:34)  En som berättade igår om samma program beskrev den på ett helt annat sätt. Förutom att han också använde ordet bohemiskt. Bohemiskt på ett sätt som att "jag bryr mig inte om att ha det nytt och lyxigt, detta gamla och kärleksfullt slitna duger gott och väl och vi trivs med att vara som vi är" sätt. Jag fick i alla fall en slags obehagskänsla av programmet, som ett dåligt omen ungefär men jag är kanske färgat av mitt eget dåliga mående.
Aqvakul
03-01-2011, 07:37
CITAT (Ralf @ 03-01-2011, 07:03) 
*Stintan*
03-01-2011, 07:43
CITAT (malcolm @ 02-01-2011, 13:24)  Såg ett slags "hemma-hos-program" på TV om och med honom för något är sedan och blev chockad över hur bohemiskt allting verkade vara där, det var så bedrövligt att det såg närmast sjukt ut och själv verkade han inte frisk heller. Såg också det programmet men upplevde det inte alls som du.
skogstroll
03-01-2011, 08:22
sorgligt, han verkade vara en sån personlighet. Han bodde visst i ett stort kråkslott ute hos mig förut och hade visst en åsna på tomten (  ), önskar han hade stannat kvar där...
Chamomille
03-01-2011, 08:57
CITAT (skogstroll @ 03-01-2011, 08:22)  sorgligt, han verkade vara en sån personlighet. Han bodde visst i ett stort kråkslott ute hos mig förut och hade visst en åsna på tomten (  ), önskar han hade stannat kvar där... Japp han hade en åsna där. På den red hans barn till Tyresö skola på den tiden
malcolm
03-01-2011, 13:46
Nu har man tydligen hittat rester av mänskliga kvarlevor på brandplatsen så hoppet är nog ute.
Två kroppar hittade nu. Vi som hoppats det lilla på att Per Oscarsson skulle dyka upp får nu inse sanningen, att han är död. Förhoppningsvis sov dom o dog av röken utan att dom märkte det.
Aqvakul
03-01-2011, 17:31
CITAT (Ralf @ 03-01-2011, 17:20)  Två kroppar hittade nu. Vi som hoppats det lilla på att Per Oscarsson skulle dyka upp får nu inse sanningen, att han är död. Förhoppningsvis sov dom o dog av röken utan att dom märkte det. Det hoppas vi på!
Gossen Ruda
03-01-2011, 18:21
CITAT (Ralf @ 03-01-2011, 07:03)  Många snygga ben med vidhängande kroppar i den gamla godingen. Idag hade nog feministerna exploderat.
malcolm
03-01-2011, 21:04
Jag har aldrig gillat Per Oscarson som skådespelare utan mest känt mig nervös av hans något spattiga sätt som i tex. Göta Kanal men därför ville jag förstås inte att han skulle gå ett sådant öde tillmötes. Han verkade dock ha varit en snäll och tillmötesgående person privat och kärleken till barn, djur och hustru gick inte att ta fel på. Brnden fick mig dock att tänka på en fd. jobbarkompis till mig som dog tillsammans med sin familj i deras sommarstuga för några år sedan och det visade sig inte vara någon olycka. Inga jämförelser i övrigt men visst väcker det tankar...
Skönt att dom hittades, även om det såklart hade varit fantastiskt om dom eg varit nån annanstans och klarat sej!
Meriona
04-01-2011, 19:55
Ja visst är det bättre att få vetat än att de anhöriga alltid ska ha en viss osäkerhet hängande över sig.
Gossen Ruda
05-01-2011, 16:28
Via tandkort är det nu bekräftat att det var Per och Kia som hittats.
Har alltid tyckt att varit urusel! Knäpp göck
CITAT (Carl @ 05-01-2011, 17:43)  Har alltid tyckt att varit urusel! Knäpp göck Han förtjänade inte brinna inne för det.
Huggorm
05-01-2011, 18:09
Det finns värre sätt att dö. Han skulle säkert ha uppskattat uppmärksamheten det här skapat.
Oskarsson betydde egentligen inget alls för mig, varken som skådis eller människa, men visst dog han väl på ett tragiskt sätt. Gita
*Stintan*
05-01-2011, 23:13
Undrar varför ingen säger ett ord om hans fru?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|