Full version: Mattesnillen hitåt
Gossen Ruda
Jag är lite fundersam över ett par formlers samstämmighet. Jag har alltid räknat ut isens bärighet med följande formel: Isens tjocklek i kvadrat gånger 5=isens bärighet i kg. Nu sökte jag via nätet och hittade på Arbetsmiljöverket ett dokument angående isvägar och där hade man formeln: Isens tjocklek dividerat med 14 och sen kvadraten på det. Nu är det ingen skillnad, summan blir ungefär densamma men hur? Kvadraten finns med men det andra?

Fö kan jag meddela att bärigheten stämmer någorlunda, jag körde fram till sommarstugan i helgen via isen. Tjockleken på isen är 25 cm och det räcker för 3 tons belastning. Sk empirisk studie. biggrin.gif
Myosotis
Fast det kan ju finnas svaga ställen, såg ett program från Baikalsjön där en lastbil hade gått genom isen, det var otäckt.
Myosotis
Matematiskt måste det väl bero på att 1/5=0,2 så du kan skriva 5x2 = x2/0,2
Roten av 200 är 14,142... och så har de rundat av till 14 och enheten skiljer sig ggr 1000, men annars är det detsamma.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 04-01-2011, 11:49) *
Fast det kan ju finnas svaga ställen, såg ett program från Baikalsjön där en lastbil hade gått genom isen, det var otäckt.

Fast nu var det uträkningen det gällde. rolleyes.gif När man skall beräkna istjockleken skall man kolla denna med korta mellanrum och även beakta lokala förutsättningar. Det är den tunnast uppmätta tjockleken man skall gå efter.

CITAT (Myosotis @ 04-01-2011, 11:58) *
Matematiskt måste det väl bero på att 1/5=0,2 så du kan skriva 5x2 = x2/0,2
Roten av 200 är 14,142... och så har de rundat av till 14 och enheten skiljer sig ggr 1000, men annars är det detsamma.

Det får jag titta närmare på, tack.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 04-01-2011, 12:02) *
Det får jag titta närmare på, tack.

unsure.gif Räknar du fortfarande? trostar.gif Uttryckte mig nog ganska obegripligt är jag rädd, ska jag försöka förklara en gång till?
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 05-01-2011, 13:28) *
unsure.gif Räknar du fortfarande? trostar.gif Uttryckte mig nog ganska obegripligt är jag rädd, ska jag försöka förklara en gång till?

Nejdå, det har klarnat. (x/14)2=x2/142=x2*1/200=x2*0,005. Där kommer 5:an men ett antal decimaler fel.biggrin.gif

Tycker dock att "min" uträkning är mycket enklare.
Carl

Håller med dig. Finns ingen anledning att ta kvadraten 14 som är en konstant
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon