svennis
10-02-2011, 10:25
Venusta Pendula skulle det vara.
Bra Kajsa!
I det äppelträdet, i det som blev kvar, blir den inte rolig längre.
Har V P på fler platser, i en björk. Klara att växa där meeen man får int vara hied.
Venusta Pendula.JPG
Äntligen !!!!! Svennis jag har tittat på en massa bilder av Venusta Pendula och när det nu är en zon 5 ros blev jag lite sugen på den, men alla skriver att den kan få mjöldagg, hur är det med det ? Anna på AOT skrev någonstans att den fryser tillbaka i Uppsala och att det var skönt att den hålls på mattan i storlek, nackdelen då är att den blommar på gammal ved. Är den ett taggmonster ?
Jag har ingen jätteros här, men vill ha en, för kallt tro ?
svennis
10-02-2011, 21:37
Växer fint i träd..men ett riktigt monster, annars.
Du kan nog något...Aglaia o Mme Sacy de Parabere rekommenderar jag.
mme 29-5.JPG
mms sancy de p.JPG
Visst fick jag en rotäkta Aglai av dig för några år sedan men den är ännu liten, bara en zon 3 ros.
Mme Sancy de P. är flott, en zon 4 ros, jag ska fundera vidare ? Ska en ggn blommande rosor ha en bättre chans här bör dom klara zon 5 så man har lite frysmarginal, annars får man inga blommor med dessa svåra vintrar.
svennis
18-02-2011, 17:16
Denna
v.JPG
Ezereht
18-02-2011, 18:37
Gissar Jenny duval
svennis
18-02-2011, 18:54
Hej!
Du kan bättre men bilden var kanske dålig.
Jenny Duval har jag. Skulle du ha lite rottskott på gallica?
Ny bild
Cardinal x.JPG
Ezereht
19-02-2011, 15:12
Dom två gallica jag hade förra sommaren var helt underbara. Men jag har inte Cardinal de richeliu (namnet råkade komma med på din bild hehe). Jag har Charles de mills och Tuscany Superb. Dom är båda ganska lila. Trodde Jenny duval och Belle de Crechy också var ganska lila?
Oroar mig för rosonra när det varit -25 så här =/ Tror en del frusit.
svennis
19-02-2011, 16:33
Hej!
Tur du skriver här. Fler borde försöka...ROSOR är ju viktigt.
Cardinalen är ingen favo finns andra Complicata Pumila Mundi Schar...Ombree Parfaite..
Kan du inte hitta någon plats utanför tomten
James Mason.JPG
hatt xx.JPG
Complicata.JPG
Hatt rosen.JPG
Assemblage des Beautes 002.JPG
Vackra bilder svennis, vi hade - 20 grader i Västerås i natt, jag antar en del rosor får stryk även efter denna vinter, förra året frös en del Gallica rosor också. Nu får man fundera två ggr när man köper rosor inte för mycket klena rosor.
svennis
19-02-2011, 16:59
Hej Kajsa! -10 här inatt men det är värst när det blit varmt om dagarna..
Har krukor ute som inte kom in. Skall man ta in de nu?
Bra att det rnsar också..plats till nya.. nu vildrosor o pimpineller
Valmarsvik 800.jpg
aniola.JPG
poppius.JPG
Ezereht
19-02-2011, 19:11
Complicata skulle jag vilja ha, den var helt helt underbar när jag var på Wij och såg den.
Fågelvägen
19-02-2011, 21:13
Hej svennis, fina rosbilder igen! Undrar om rosen aniola på din bild egentligen heter Ainola (en hårfin skillnad...). Jag tror det är den pimpinellifolian som hittats vid Sibelius' hem Ainola. Han fru hette Aino (fast vem bryr sig?).
Tänkte bara att om någon får ha-begär och vill beställa rosen, så är det bra att veta vad skönheten heter.
svennis
19-02-2011, 23:14
Det är lätt att få habegär på den fågelvägen.
Kommer från Pirjo
http://www.simolanrosario.com/a-uudet-sivu...ut/villosa.html
aniola.JPG
Aniola.JPG
lisaigbg
23-02-2011, 14:40
Ok även om en ros är vanlig så kommer det ibland ovanliga varianter eller hur?
Som den här.......vad tror ni
svennis
23-02-2011, 15:53
Är det en engelsk ROS
Winchester Cathedral
Den här nya sidan fungerar inte för mig, allt hoppar runt, jag har hållt på en kvart för att skriva i denna rutan, alla trådar flyttar sig !
Gissar på rosen Peace den får lite olika utseende
Tips från maken bytte jag Internet explorer till Google Chrome, Och nu flyger sidorna fram här idag ! Tacksam att våra album får vara vid det gamla, flytta runt alla rosbilder hade jag inte klarat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.