Du har på ett sätt helt rätt, men det finns en orsak till det. Vetenskapligt arbetar man nämligen med att man ställer upp en hypotes och sedan undersöker man om hypotesen kan beläggs eller förkastas. I detta fallet skulle hypotesen t.ex. kunna vara "Det föds fler barn vid fullmåne". För att undersöka detta kan man då korrelera antal födslar med tid för fullmåne, och på så sätt ser man om det verkligen föds fler barn vid fullmåne eller ej. När man har data gör man statistiska tester som i korthet visar om det är ett reellt samband eller om ett positivt resultat beror på slumpen. Till sist avgör man om man kan belägga eller förkasta hypotesen. Hypoteser kan också vara negativa, t.ex. det föds INTE fler barn vid fullmåne.
Jag förstår hur du menar, men det finns kanske en yttest enkel förklaring; människor utsätts hela tiden för intryck, och otroliga mängder av dessa registreras inte medvetet. Det är förmodligen så att du är känslig för ljus på natten och omedvetet registrerar dina sinnen det ökade ljuset under fullmåne och stör din sömn.
Dessutom, det är viktigt att notera att för många kvinnor är de hormonella cyklerna lika långa som månens cykler, och dessa två cykler sammanfaller naturligtvis hos vissa personer och det är vida känt att man påverkas på olika sätt av hormonbalansen i kroppen.
Jag förstår hur du menar, men det finns kanske en yttest enkel förklaring; människor utsätts hela tiden för intryck, och otroliga mängder av dessa registreras inte medvetet. Det är förmodligen så att du är känslig för ljus på natten och omedvetet registrerar dina sinnen det ökade ljuset under fullmåne och stör din sömn.
Dessutom, det är viktigt att notera att för många kvinnor är de hormonella cyklerna lika långa som månens cykler, och dessa två cykler sammanfaller naturligtvis hos vissa personer och det är vida känt att man påverkas på olika sätt av hormonbalansen i kroppen.
Att jag skulle vara känslig för ljus på natten tror jag inte alls eftersom jag alltid har en lampa tänd bredvid sängen och har så haft så länge jag kan minnas. Rullgardin gör det för övrigt helt mörkt i rummet om jag släcker lampan så nej den hypotesen köper jag inte. Sen är det dessutom samma om det är helmulet. De hormonella cyklerna lär jag ha kommit förbi för rätt många år sen