Nu har det ju spekulerats en hel del om att det i själva verket var Eva som skrivit böckerna med hjälp av Stieg, inte tvärtom. http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/stieg...nde-inte-skriva . Det skulle kanske i någon mån förklara hennes stora bitterhet och vilja att föra striden offentligt, fadern och brodern har väl försökt att få till stånd någon form av förlikning om jag inte uppfattat saken fel.
Beträffande deras förhållande så har jag lika lite som någon annan en susning om hur det var. Slarvigt dock och brist på omtanke om varandra, kan man tycka, att inte fixa till ett gemensamt testamente.
När det gäller böckerna så är det bara den första som jag tycker är riktigt bra, den känns ny och fräsch inom deckargenren , de två senare känns som som misslyckade försök att på ett scablonmässigt sätt upprepa en succé.
Beträffande deras förhållande så har jag lika lite som någon annan en susning om hur det var. Slarvigt dock och brist på omtanke om varandra, kan man tycka, att inte fixa till ett gemensamt testamente.
När det gäller böckerna så är det bara den första som jag tycker är riktigt bra, den känns ny och fräsch inom deckargenren , de två senare känns som som misslyckade försök att på ett scablonmässigt sätt upprepa en succé.
Intressant teori. Jag har för mig att jag redan på ett tidigt stadium någonstans läste något om att Eva skulle varit delaktig i böckernas tillkomst.
Läste också en intervju med brodern häromdan där han sa att en orsak till att inte överlåta allt till Eva var att isåfall skulle ju hennes släkt ärva och han och familjen skulle missa all kontroll över förvaltningen. Han och hans barn skulle vara bättre lämpade att föra Stiegs intentioner och arbete vidare än Eva och hennes släkt.