|
Överbölingen
22-01-2011, 22:08
Turligt nog så gick ingen älg i pass. Bara kalv och oxe var lovliga. När det var som mest spännande så måste vi avbryta för vi hade en tjur från förra veckan att stycka. Allt gick bra och väldigt fort gjort. Under tiden kom ett tråkigt meddelande. Grannlaget på andra sidan älven hade sårskjutit ett djur som gått in på våra marker. Vi tillät eftersök inom våra arealer men nu sent i kväll fick vi besked att de inte hade lyckats spåra upp djuret. I morgon måste vi fortsätta för att om möjligt avliva älgen. Träffen sägs vara i huvudet!?. Dåligt, oöverlagt skott eller olyckliga omständigheter? Har inget med saken att göra för oss. Vi måste ut och försöka hitta djuret. Sårfeber gör att köttet förmodigen är värdelöst. Ibland undrar man varför man är jägare. Morgondagens jakt är en räddningsaktion. Eftersom jakt inte är humant?
zaaritha
23-01-2011, 01:27
Fy fasen! Och ni försvarar er med att ni uppehåller balansen? USCH!
sparvuggla
23-01-2011, 08:17
CITAT (Överbölingen @ 22-01-2011, 22:08)  Turligt nog så gick ingen älg i pass. Bara kalv och oxe var lovliga. När det var som mest spännande så måste vi avbryta för vi hade en tjur från förra veckan att stycka. Allt gick bra och väldigt fort gjort. Under tiden kom ett tråkigt meddelande. Grannlaget på andra sidan älven hade sårskjutit ett djur som gått in på våra marker. Vi tillät eftersök inom våra arealer men nu sent i kväll fick vi besked att de inte hade lyckats spåra upp djuret. I morgon måste vi fortsätta för att om möjligt avliva älgen. Träffen sägs vara i huvudet!?. Dåligt, oöverlagt skott eller olyckliga omständigheter? Har inget med saken att göra för oss. Vi måste ut och försöka hitta djuret. Sårfeber gör att köttet förmodigen är värdelöst. Ibland undrar man varför man är jägare. Morgondagens jakt är en räddningsaktion. Eftersom jakt inte är humant? En stolt jägare igen som tror det är stort och hjältemodigt att skjuta på försvarslösa djur!! Gå till skansen och ta en match med en gorilla utan ditt jaktgevär ist. så får vi se hur det går när det är jämna odds. USCH
CITAT (sparvuggla @ 23-01-2011, 08:17)  En stolt jägare igen som tror det är stort och hjältemodigt att skjuta på försvarslösa djur!!
Gå till skansen och ta en match med en gorilla utan ditt jaktgevär ist. så får vi se hur det går när det är jämna odds.
USCH Sicken match det blir Överbölingen...Norrlänning VS Gorilla...  ...men du???...Mig veterligen finns det inga Gorillor på skansen...Möjligens var det en Dvärgsilkesapa ....inte så lätt för en naturmupp att veta skillnaden  ...Jag sätter mina pengar på Norrlänningen iaf....vad är oddsen månne?
Aqvakul
23-01-2011, 16:59
Hur gick det med dagens jakt/räddningsaktion, Överbölingen?
Överbölingen
23-01-2011, 17:41
Jag blev kvar hemma för jag hade och har feber. Med 2 dm nysnö så var cituationen rätt hopplös. Vår jaktledare skulle i alla fall ta sig till platsen på våra marker där grannlaget gav upp när det blev mörkt i går kväll. Spårmässigt tämligen omöjligt pga alla vandringsälg som översållar området och äter vår ungskog. Dessutom har samerna vinterrenbete på vårat område. Bl a min svärdotters familj och barnbarnens renar. Jag har inte fått tag på jaktledaren än för att höra hur det gick. Meddelar senare.
Gossen Ruda
23-01-2011, 17:53
En del av kommentarerna i denna och andra trådar får mig att undra om alla här har alla vargarna i lyan?
Överbölingen
23-01-2011, 20:14
Aqua m fl. Har just talat med jaktledaren. I trakten hade det kommit drygt en dm snö. Med duktig hund som var ärlig och följde rätt spår så spårade han under 4 timmar i 50 cm lössnö. Han stötte under uppdraget flera älgar men hunden höll rätt löpa. Till slut gick älgen tillbaka över älven. Grannlaget fortsatte spårningen ett par timmar innan älgen gick tillbaka till våra marker. Deras jaktledare hann inte skjuta när han såg älgen på väg över isen på älven.
I morgon fortsätter spårningen. Och grannlagets jägare ställer upp på våra marker (deras jäkla skyldighet). Älgen är allvarligt skadad för den har tagit sårlega flera gånger.
Fotnot Kanske att det är riktigt att skildra det här förloppet öppet. Perfekta jägare finns inte. Hur gärna jägarkåren än skulle vilja det. Eftersök görs varje år någonstans i landet. Det må gälla vildsvin, rådjur, hare, älg, björn, eller annat vilt. Då är samarbete viktigt. Viktigt att ställa upp. Jfr en eldsvåda i grannhuset. Olycka är olycka oavsett vad som är det klantiga. Ett dåligt skott är som att glömma kaffebryggaren, strykjärnet, kastrull på spisen, ett brinnande ljus. Det kan gå åt h-e. Och det oavsett vad som föranledde felet. Det är inget som helst försvar men jägarna tar sitt ansvar för att snarast få slut på eländet. Naturens nycker gör det inte lättare.
Bengalow
23-01-2011, 20:57
Jaha ja. Och älgen lider inte mer för att ni har eftersök? Hade jag träffat på dig på en pub, så hade du fått min öl i ansiktet, om du sagt det du precis skrivit. Djurplågare - inget annat. Gossen Ruda lever upp till sitt nick, som vanligt. Mansgrisar - rätt upp och ner...ta en sup i bastun och berätta istället när ni pinkade på er senast.
Gossen Ruda
23-01-2011, 21:16
CITAT (Bengalow @ 23-01-2011, 20:57)  Jaha ja. Och älgen lider inte mer för att ni har eftersök? Hade jag träffat på dig på en pub, så hade du fått min öl i ansiktet, om du sagt det du precis skrivit. Djurplågare - inget annat. Gossen Ruda lever upp till sitt nick, som vanligt. Mansgrisar - rätt upp och ner...ta en sup i bastun och berätta istället när ni pinkade på er senast. Hmm. Ta ett par valium eller liknande och gå och lägg dig, i morron känns det nog bättre.
CITAT (Bengalow @ 23-01-2011, 20:57)  Jaha ja. Och älgen lider inte mer för att ni har eftersök? Hade jag träffat på dig på en pub, så hade du fått min öl i ansiktet, om du sagt det du precis skrivit. Djurplågare - inget annat. Gossen Ruda lever upp till sitt nick, som vanligt. Mansgrisar - rätt upp och ner...ta en sup i bastun och berätta istället när ni pinkade på er senast. Vilket larvigt inlägg.
malcolm
23-01-2011, 23:46
Jag tycker Överbölingen verkar vara en seriös jägare och naturmänniska som tar sitt ansvar så långt det är möjligt. All heder åt honom och hans jägarkollegor.
Jag måste gå in och ta Överbölingen i försvar här !tycker ni gör ett gott jobb för att spåra upp älgen med sårlega som ni hittat och ni har eftersökshundar precis som det ska gå till och era jaktgrannar har tillträde till era jaktmarker precis som det ska vara !efter som både min man och son är jägare så vet jag hur sällan det är som någon skadskjuter ett djur men ibland händer det till allas förtvivlan.Men vad inte många har koll på i den här tråden är allt vilt som blir påkört av bilister tåg osv som bara skiter i att annmäla till Polis,finns vilt som plågas i veckor och månader av benbrott skallskador osv utan eftersök de svälter ihjäl eller dör av infektioner,just en sådan älg avlivades på jaktmarkerna där man och son arrenderar han rådde knappt med att stå blind och varig infekterad i hela kroppen,visade sig att han var trafikskadad i bog och huvud och troligtvis lidigt i månader,undrar vem som missade att de kört på en älg ?
Nej inte fasen skadeskjuter men älg bara så där. Älgen skall ju tas tillvara och fylla frysen med god älgstek. Älg är ju matnyttig till skillnad mot t.ex varg som bara skjuts av.
gnon 49 kort och konsist inlägg  i like.Att förklara för en del vad jakt är och vad det innebär skulle bli en hel bok och ingen skulle ha lust att läsa den för den skulle bli för tjock ungefär som Tolking  Människan har brett ut sig på marker som en gång i tiden viltet ägde vi byggde vägar på deras mark vi har trängt undan dom nu får vi ta konsekvensen av det och kontrolera stammen av vilt på grund av att vi kör bil på grund av att vi vill ha tamboskap skidannlägningar sommarstugebyar DÄR ingen vill ha vilt för de äter upp allt eller förstör för oss Moderna människor.Ja det var bara en del av verkligheten för nu orkar jag inte förklara mer,resten får de som vill fundera ut själva.Många här verkar tro på att kött bara finns och växer på ica i förpackningar ingen verkar förstå att kött kommer ifrån någonstanns.Människan är från grunden jägare det är så människan överlevde alla tusentals år.
mamamaggan
28-01-2011, 19:54
Håller tummarna för att älgen hittas i morgon och att den skjuts . Tråkigt när det blir så här .
Som sakt väldigt väldigt sällan som ett vilt blir skadeskjutet mer ofta blir det påkört vilt som aldrig spåras upp och som möter en lång utdragen död av smärta och infektioner innan de får ett avslut och dör i plågor.
Sussie F-Flower
29-01-2011, 01:23
CITAT (Överbölingen @ 23-01-2011, 20:14)  Aqua m fl. Har just talat med jaktledaren. I trakten hade det kommit drygt en dm snö. Med duktig hund som var ärlig och följde rätt spår så spårade han under 4 timmar i 50 cm lössnö. Han stötte under uppdraget flera älgar men hunden höll rätt löpa. Till slut gick älgen tillbaka över älven. Grannlaget fortsatte spårningen ett par timmar innan älgen gick tillbaka till våra marker. Deras jaktledare hann inte skjuta när han såg älgen på väg över isen på älven.
I morgon fortsätter spårningen.... Viiilken DUKTIG hund! Hur har det gått???
sparvuggla
29-01-2011, 08:21
En jägare SKA vara säker på vad man skjuter. Men det är dom inte. Nykterheten är det också si och så med. Bara man får slänga iväg skott. Därav alla träffarna på skidåkare, traktorer, toalettstolar, lagård, kalvar, 7-åriga flickor, dataspelande pojkar inomhus, grannens hundar osv.
*Stintan*
29-01-2011, 11:24
CITAT (sparvuggla @ 29-01-2011, 08:21)  En jägare SKA vara säker på vad man skjuter. Men det är dom inte. Nykterheten är det också si och så med. Bara man får slänga iväg skott. Därav alla träffarna på skidåkare, traktorer, toalettstolar, lagård, kalvar, 7-åriga flickor, dataspelande pojkar inomhus, grannens hundar osv. Man får väl trösta sig med att jägarna skjuter på varandra också emellanåt
Gossen Ruda
30-01-2011, 17:46
CITAT (*Stintan* @ 29-01-2011, 11:24)  Man får väl trösta sig med att jägarna skjuter på varandra också emellanåt  En och annan sparvuggla också kanske?  Bara skadeskjuta i så fall, det räcker med några vingpennor så kanske man kan slippa alla dessa hätska fördomsfulla och felaktiga utfall.
Bengalow
30-01-2011, 17:52
Du skall inte komma och snacka om andra då det gäller hätska, fördomsfulla och felaktiga utfall, Ruda. Om det finns en enda på detta forum som gör det, så är det du själv. Snacka om att kasta sten i glashus...Det verkar som om du tagit dig ett glas för mycket igen - ingen hejd på anklagelserna, som inte stämmer överens med dina egna åsikter.
Gossen Ruda
30-01-2011, 17:58
CITAT (Bengalow @ 30-01-2011, 17:52)  Du skall inte komma och snacka om andra då det gäller hätska, fördomsfulla och felaktiga utfall, Ruda. Om det finns en enda på detta forum som gör det, så är det du själv. Snacka om att kasta sten i glashus...Det verkar som om du tagit dig ett glas för mycket igen - ingen hejd på anklagelserna, som inte stämmer överens med dina egna åsikter. Och du själv.
Bengalow
30-01-2011, 18:36
Vad menar du med det?
CITAT (Bengalow @ 30-01-2011, 18:36)  Vad menar du med det? Du är inte den skarpaste kniven i lådan eller?
herkules
30-01-2011, 23:03
har ni fått död på älgstackarn?
Huggorm
30-01-2011, 23:41
Vad var egentligen meningen med att berätta om skadeskjutning när nu jaktdebatterna varit så infekterade den sista tiden? En aning onödigt kan man tycka
Överbölingen
30-01-2011, 23:51
Tyvärr NEJ!
Och mycket mer än normalt eftersök har gjorts. Tom en oskyldig älg dog på kuppen. Den råkade ligga i det förmodade eftersöksspåret som en spårare följde. Kalla spår är inte lätt. Hoppas att det var ett ytskott för den påskjutna älgens del.
Vill komplettera med att berätta när jag för 6 år sedan kolliderade med en älgko. Min fart var ca 70 . Nedbländat pga möte. 15 m framför bilen kommer en älg. Bilen träffar nosen. Veckar taket och slår en stor buckla på vindruten. Faller ner efter sidan och slår sönder höger flygelspegel som repar sönder sidorutan.Älgen rusar in i skogen igen. Turligt nog satt min hustru i s k crach possision eftersom hon lyssnade på några körsatser. Vi var på väg till körrep. Älgkon måste ha fått en fruktansvärd smäll på nosområdet och om en käke knäckts så skulle hon gå svältdöden tillmötes. Inga takskador i övrigt varför det måte ha varit ett hondjur. Anmälde till polisen via mobil och inom 15 min hade jag kontakt med aktuell spårare (eftersöksekipage). Vi hade kontakt under en vecka men de lyckades inte spåra älgen. Dess öde är okändt.
*Stintan*
31-01-2011, 09:31
CITAT (Huggorm @ 30-01-2011, 23:41)  Vad var egentligen meningen med att berätta om skadeskjutning när nu jaktdebatterna varit så infekterade den sista tiden? En aning onödigt kan man tycka  Så du tycker att det är bättre att man mörkar skadeskjutningar och andra klantigheter jägarna begår????
malcolm
31-01-2011, 11:27
CITAT (*Stintan* @ 31-01-2011, 09:31)  Så du tycker att det är bättre att man mörkar skadeskjutningar och andra klantigheter jägarna begår????  Jag vill inte kalla det för klantigt att råka skadeskjuta ett djur, misstag kan alla göra, kan hända den bäste och jag har gjort många fastän jag inte är jägare. I övrigt håller jag med dig och tycker Överbölingen visade stort ansvar och dessutom vågade berätta om fadäsen trots att han säkert misstänkte att det skulle komma skit av det från sådana som tycker sig veta bättre.
Att skjuta älg kan inte jämföras med jaga varg ett utrotningshotad rovdjur utan matvärde. Helt OK att jaga älg enligt min mening. Skjuter man så kan man missa så enkelt är det.
sparvuggla
31-01-2011, 16:01
CITAT (malcolm @ 31-01-2011, 11:27)  Jag vill inte kalla det för klantigt att råka skadeskjuta ett djur, misstag kan alla göra, kan hända den bäste och jag har gjort många fastän jag inte är jägare. I övrigt håller jag med dig och tycker Överbölingen visade stort ansvar och dessutom vågade berätta om fadäsen trots att han säkert misstänkte att det skulle komma skit av det från sådana som tycker sig veta bättre. Du är en sansad och snäll debattör malcom. Men man får INTE göra misstag med jaktvapen. Det är ett stort ansvar att handskas med dessa dödsspridare vilket en stor del av jägarkåren inte förstått. Jaktvapen är inga leksaker, vapenfetischism och att slakta oskyldiga vilda djur och fågla rär inget hobby jag skulle skryta om. Man måste vara bra korkad som gör det utan att skämmas.
malcolm
31-01-2011, 16:08
CITAT (sparvuggla @ 31-01-2011, 16:01)  Jaktvapen är inga leksaker, vapenfetischism är inget hobby jag skulle skryta om. Jag skulle inte vilja kalla jägarkåren för vapenfetischer, visst finns det avarter som med allt annat men de jägare (många) jag känner går inte omkring och skryter/glänser med sina vapen. Förstår inte heller vad du grundar dina påståenden på att en stor del av jägarkåren inte förstått att handskas ansvarsfullt med sina vapen. Känner du någon jägare överhuvud taget?
*Stintan*
31-01-2011, 17:07
CITAT (malcolm @ 31-01-2011, 16:08)  Jag skulle inte vilja kalla jägarkåren för vapenfetischer, visst finns det avarter som med allt annat men de jägare (många) jag känner går inte omkring och skryter/glänser med sina vapen. Förstår inte heller vad du grundar dina påståenden på att en stor del av jägarkåren inte förstått att handskas ansvarsfullt med sina vapen. Känner du någon jägare överhuvud taget? Var och en får väl ha sin egen uppfattning eller??? Så även du. Det är inte första gången du går in och ifrågasätter och låtsas veta bättre. Jag känner en hel drös med jägare bl.a. släktingar (vet.. det var inte mig du frågade) och min uppfattning är att minst hälften av dem borde fråntas vapenlicensen omgående.
malcolm
31-01-2011, 17:10
CITAT (*Stintan* @ 31-01-2011, 17:07)  Var och en får väl ha sin egen uppfattning eller??? Så även du. Det är inte första gången du går in och ifrågasätter och låtsas veta bättre. Jag känner en hel drös med jägare bl.a. släktingar (vet.. det var inte mig du frågade) och min uppfattning är att minst hälften av dem borde fråntas vapenlicensen omgående. Ifrågasätter man inte blir det ingen debatt och vad gör du själv just nu? Har fö. aldrig någonstans sagt att var och en inte få ha sin egen uppfattning.
Huggorm
31-01-2011, 17:14
De värsta vapenfetischisterna tror jag man hittar i armén faktiskt.
malcolm
31-01-2011, 17:16
Finns nog lite varstans men jag sätter en slant på grova brottslingar när det gäller sån´t och då handlar det väl om illegala vapen först och främst.
*Stintan*
31-01-2011, 17:25
CITAT (malcolm @ 31-01-2011, 17:10)  Ifrågasätter man inte blir det ingen debatt och vad gör du själv just nu? Har fö. aldrig någonstans sagt att var och en inte få ha sin egen uppfattning. Men du ifrågasätter ju om sparvuggla kan veta något om jägare. Vad har jag ifrågasatt menar du? Jag hade en uppfattning om de jägare jag känner som jag för övrigt tror är ganska representativa för jägarkåren i stort.
sparvuggla
31-01-2011, 17:27
CITAT (malcolm @ 31-01-2011, 17:16)  Finns nog lite varstans men jag sätter en slant på grova brottslingar när det gäller sån´t och då handlar det väl om illegala vapen först och främst. Ja, och dessa illegala vapen är stulna ifrån jägarnas vapenskåp. En jägare får ha hela 6 st. jaktvapen hemma!! Inte många jägare som har bara en. Dom är vapenfetischister, du malcolm får tycka annat, men är du inte lite för godtrogen? Jägare kan konsten att ljuga, men jag går inte på deras lögner. CITAT (*Stintan* @ 31-01-2011, 17:07)  Var och en får väl ha sin egen uppfattning eller??? Så även du. Det är inte första gången du går in och ifrågasätter och låtsas veta bättre. Jag känner en hel drös med jägare bl.a. släktingar (vet.. det var inte mig du frågade) och min uppfattning är att minst hälften av dem borde fråntas vapenlicensen omgående. Som du skriver, minst hälften.
Gossen Ruda
31-01-2011, 17:44
Självklart måste en jägare ha flera vapen. Större djur skjuts med kulvapen, mindre med hagel. Sen något i reserv. Då är trädgårdägare blomfetischister, det hade annars räckt med en blomma. Beträffande illegala vapen så smugglas de flesta in från öster, jaktvapen är nog inte så hemskt poppis när man lätt kan få tag på en Kalachnikow eller liknade. Fö, även om man avväpnar hälften av alla jägare finns resten kvar.
Huggorm
31-01-2011, 18:25
CITAT (sparvuggla @ 31-01-2011, 17:27)  Ja, och dessa illegala vapen är stulna ifrån jägarnas vapenskåp. En jägare får ha hela 6 st. jaktvapen hemma!! Inte många jägare som har bara en. Dom är vapenfetischister, du malcolm får tycka annat, men är du inte lite för godtrogen? Jägare kan konsten att ljuga, men jag går inte på deras lögner. Som du skriver, minst hälften. Hur många blir skjutna av stulna jaktvapen egentligen? Extremt få skulle jag vilja påstå, insmugglade pistoler står nog för mer än 90% gissar jag. Jaktvapen är alldeles för stora och klumpiga för att ta med sig. Avsågade hagelgevär möjligtvis då, men det känns som det var mer av sånt förr
malcolm
31-01-2011, 18:31
CITAT (*Stintan* @ 31-01-2011, 17:25)  Men du ifrågasätter ju om sparvuggla kan veta något om jägare. Vad har jag ifrågasatt menar du? Jag hade en uppfattning om de jägare jag känner som jag för övrigt tror är ganska representativa för jägarkåren i stort. Jag frågade bara om han känner någon jägare, inget annat. Förresten handlar träden väl om jägare och skadeskjutna djur och inte om mig som debattör...
malcolm
31-01-2011, 18:37
CITAT (sparvuggla @ 31-01-2011, 17:27)  Dom är vapenfetischister, du malcolm får tycka annat, men är du inte lite för godtrogen? Läs och gör gärna kommentarer i den av mig egenhändigt startade tråden. http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=104911&hl=
sparvuggla
31-01-2011, 19:01
CITAT (malcolm @ 31-01-2011, 18:31)  Jag frågade bara om han känner någon jägare, inget annat. Förresten handlar träden väl om jägare och skadeskjutna djur och inte om mig som debattör... Ursäkta malcolm om jag missade din fråga. Ja, jag känner flera jägare. Kollade lite på din tråd, jag tycker att skolskjutningarna är något helt annat än kriminella jägare.
malcolm
31-01-2011, 19:02
Tyckte bara att denna tråd började handla om vapen i allmänhet.
sparvuggla
31-01-2011, 19:08
CITAT (Huggorm @ 31-01-2011, 18:25)  Hur många blir skjutna av stulna jaktvapen egentligen? Extremt få skulle jag vilja påstå, insmugglade pistoler står nog för mer än 90% gissar jag. Jaktvapen är alldeles för stora och klumpiga för att ta med sig. Avsågade hagelgevär möjligtvis då, men det känns som det var mer av sånt förr Det finns en hel del stulna jaktvapen i omlopp. Och kriminella jägare med legala jaktvapen. CITAT (malcolm @ 31-01-2011, 19:02)  Tyckte bara att denna tråd började handla om vapen i allmänhet. Ja, och vapen är inget bra enlig min mening. Och inte dom som använder dom som rent nöje för att skjuta ihjäl vår fina natur.
Gossen Ruda
31-01-2011, 19:16
Jag måste bekänna att jag hela tiden har trott att sparvugglan var ett fnoskigt fruntimmer. Nu har jag kollat och den enda personliga uppgiften är att det är en man. Jag blir än mer förbryllad men det kan jag ta.
*Stintan*
31-01-2011, 20:35
CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2011, 19:16)  Jag måste bekänna att jag hela tiden har trott att sparvugglan var ett fnoskigt fruntimmer. Nu har jag kollat och den enda personliga uppgiften är att det är en man. Jag blir än mer förbryllad men det kan jag ta.  ja du ser det finns en och annan klok man också.
Huggorm
31-01-2011, 20:57
CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2011, 19:16)  Jag måste bekänna att jag hela tiden har trott att sparvugglan var ett fnoskigt fruntimmer. Nu har jag kollat och den enda personliga uppgiften är att det är en man. Jag blir än mer förbryllad men det kan jag ta. Vilket påminner om att Vitavargen lyst med sin frånvaro under den här vargjakten. Jag trodde för ett ögonblick att det var samma person med nytt nick, men jag tror nog ändå inte det
Aqvakul
31-01-2011, 21:00
CITAT (Gossen Ruda @ 31-01-2011, 19:16)  Jag måste bekänna att jag hela tiden har trott att sparvugglan var ett fnoskigt fruntimmer. Nu har jag kollat och den enda personliga uppgiften är att det är en man. Jag blir än mer förbryllad men det kan jag ta. Rudan, vilket århundrade lever du i egentligen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|