|
malcolm
01-02-2011, 01:02
Hej! jag har funderat över en sak, varför inte starta en chat som inte kräver omedelbar respons utan att man kan fundera ut någon klurig kommentar utan att förvfänta sig omeddelbar kontakt i realtid. Som ett slags klotterplank där man kan uttrycka det man vill för att förhoppningsvis få svar. Ibland skulle jag vilja säga saker men tycker de inte är tillräckligt intressanta för att starta en ny tråd, vad tycker ni om min idé?
Biggan_
01-02-2011, 01:13
Här ventileras ju allt möjligt på småprat, så det är väl inte fel att starta en ny tråd. Det är kanske fler som funderar på samma saker. Saker som inte är intressanta lägger vi i meningslösa tråden!
Gossen Ruda
01-02-2011, 08:15
Det finns en chat här på Odla men där känner man sig oftast som en ropande röst i öknen.  Nackdelen med en chat är att man måste sitta uppkopplad hela tiden och det finns en del annat att göra.
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-02-2011, 09:55
CITAT (malcolm @ 01-02-2011, 01:02)  Hej! jag har funderat över en sak, varför inte starta en chat som inte kräver omedelbar respons utan att man kan fundera ut någon klurig kommentar utan att förvfänta sig omeddelbar kontakt i realtid. Som ett slags klotterplank där man kan uttrycka det man vill för att förhoppningsvis få svar. Ibland skulle jag vilja säga saker men tycker de inte är tillräckligt intressanta för att starta en ny tråd, vad tycker ni om min idé? Jag tycker likadant. Man kanske bara känner för att prata lite eller säga nåt. Har man tur, så kanske någon annan är här också. Inte vill jag därför alltid öppna en ny tråd. Helt enkelt en tråd där man kan prata om allt mellan himmel och jord Elisabeth
*Stintan*
01-02-2011, 10:59
Är inte just Småprat (ej trädgårdsrelaterat) just det d.v.s ett ställe där man småprata om allt möjligt. En chat som inte fungerar i realtid och där inte det som skrivits tidigare rätt fort försvinner upp i tomma intet finns nog inte. Testa att skapa en klotterplankstråd, vem vet det kanske skulle funka.
Den här tråden är ju en perfekt tråd till det du eftefrågar, Malcolm. Bra initiativ.
Åh vad jag är trött. (Kräver inget snabbt svar  )
CITAT (xlxl67 @ 01-02-2011, 12:28)  Åh vad jag är trött. (Kräver inget snabbt svar  ) Jag med. Och less på livet.
malcolm
01-02-2011, 13:38
Fick samtal från F-kassan idag och det ser mörkt ut med min ersättning.
CITAT (malcolm @ 01-02-2011, 13:38)  Fick samtal från F-kassan idag och det ser mörkt ut med min ersättning.  Håller ändå tummar och tår för att det ska ordna sej för dej.
Malcolm Ge inte upp! Hoppas så att det ordnar sej! Anma  Blev ledsen när du skrev så Finns det något positivt?
CITAT (Anma @ 01-02-2011, 13:29)  Jag med. Och less på livet. Neej har det hänt något speciellt?
CITAT (malcolm @ 01-02-2011, 13:38)  Fick samtal från F-kassan idag och det ser mörkt ut med min ersättning.  Menar de att du är frisk eller vadå? CITAT (xlxl67 @ 01-02-2011, 14:23)  Neej har det hänt något speciellt?  Ja, men vill inte dra det här, och på det blev ett möte jag bävat för inställt så nu får jag bäva för det ännu längre.
Biggan_
01-02-2011, 14:55
....och en bamsekram från mej!
*Stintan*
01-02-2011, 15:05
CITAT (Anma @ 01-02-2011, 13:29)  Jag med. Och less på livet.
Myosotis
01-02-2011, 16:23
CITAT (Anma @ 01-02-2011, 13:29)  Jag med. Och less på livet.  CITAT (malcolm @ 01-02-2011, 01:02)  Hej! jag har funderat över en sak, varför inte starta en chat som inte kräver omedelbar respons utan att man kan fundera ut någon klurig kommentar utan att förvfänta sig omeddelbar kontakt i realtid. Som ett slags klotterplank där man kan uttrycka det man vill för att förhoppningsvis få svar. Ibland skulle jag vilja säga saker men tycker de inte är tillräckligt intressanta för att starta en ny tråd, vad tycker ni om min idé? Välkommen till meningslösa tråden Men den här tråden blir väl jättebra, vi kan hålla den vid liv och använda den som chat, mycket bättre än riktig chat!
Aqvakul
01-02-2011, 16:28
CITAT (Anma @ 01-02-2011, 13:29)  Jag med. Och less på livet.  Du är viktig och omtyckt!
Biggan_
01-02-2011, 17:09
Jag har just kollat En idiot på resa del 2 på svtplay! Kolla du med om du känner för några goa skratt!
CITAT (malcolm @ 01-02-2011, 13:38)  Fick samtal från F-kassan idag och det ser mörkt ut med min ersättning.  CITAT (Anma @ 01-02-2011, 13:29)  Jag med. Och less på livet. En stor  till er båda. Håller tummarna för att allt ska gå bra.
En kram till kommer här, malcolm och Anma
fuchsian
01-02-2011, 19:20
Det vore intressant att ha en tråd med allt möjligt och inte behöva sitta vid datorn hela tiden, svara då man hinner.
Kram till er som har det jobbigt . .....Fuchsian....
*Stintan*
01-02-2011, 20:17
Du har ju en här
Tack allihopa. Känns som att jag inte orkar med mera nu, fast imorgon tror jag att min kämparanda är tillbaka, burkar få såna här "nu läggar jag ner allting" dagar ibland. Kanske behövs dom som motvikt till alla "jag ger aldrig upp" dagar. Nu har dessutom vårt internet lagt av. Men det är någon som kör oskyddat här i området så jag snyltsurfar just nu.
Red Top
01-02-2011, 22:20
Snyltsurfar var ett väldigt fint ord.  Läste fel först. Tyckte det stod snyftsurfar. Himla tur att det inte var så. I morgon är en ny dag, förhoppningsvis med solsken. Då kommer livslustan säkert tillbaka.
02-02-2011, 07:27
Anma det kommer alltid en dag efter och då kämpar man vidare. Så många gånger jag tänkte att jag inte orkar längre men man gör det ändå.
Som med min senaste OP, jag trodde inte att jag överlever en OP till men här är jag, jag klarade det
Elisabeth
Jag har mått skit idag på fm - nacken - men efter en långpromenad känns det nu bättre. Nu kan jag unna mig en vila och lyssna på radion. Om sen energin räcker så blir det lite omplantering av blommor.
fuchsian
02-02-2011, 14:20
CITAT (Alba @ 02-02-2011, 13:07)  Jag har mått skit idag på fm - nacken - men efter en långpromenad känns det nu bättre. Nu kan jag unna mig en vila och lyssna på radion. Om sen energin räcker så blir det lite omplantering av blommor. Inget vidare att behöva ha ont ..... Ta och hämta krafter och vila, blommorna hinner du nog i morgon eller? .....  ..Fuchsian ....
Idag är det faktiskt bättre. Tack alla goa människor här, för att ni finns.
Myosotis
02-02-2011, 14:53
Vad skönt att det känns bättre Anma.
Irene_L
02-02-2011, 15:14
Jobbigt när allt känns skit! Skönt att ni mår bättre, Alba och Anma! En stor  till er båda!!
fuchsian
02-02-2011, 15:14
Anma, Om jag kunde göra något för att underlätta skulle jag göra det ...... Det gäller också alla ni som går med värk av olika slag. Jag är nog lite blödig, men när jag läser om dig och andra så passerar det inte oberörd förbi mig, även att jag inte sätter ord på det så så är jag bara...  Tänker på alla ni när jag inte kan sova och orkar inte göra något själv. Under tiden sen jag kom i forumet har ni alla "uppfostrat" mig på olika sätt och skam som ger sig. Man ser alltid sist felen, men hoppas på bättre tider, även åt dig och andra. Bilder finns att se om man klickar på mina album på den översta listan där nicket står. Sen finns det 3 album som är öppna, den 4:e är inte färdig och jag måste fixa text till foton, vissa kan vara lite "konstiga" annars. (docksidan). Detta kan jag ju ge er, det jag har pratat om, kan ni se på ......  då blir man inte så anonym. Krya på dig så gott det går, hoppas att du kan sova. .....  ....Fuchsian .....
Nu har jag kikat i dina album Fuchsian. Vilken fin och välskött trädgård du verkar ha! Är det du som målat tavlorna? I så fall, JÄTTEFINA! Tyckte särskilt mycket om de båda tavlorna med träd vid en sjö. Så duktig du är!
ninnisky
02-02-2011, 15:52
CITAT (Anma @ 02-02-2011, 14:29)  Idag är det faktiskt bättre. Tack alla goa människor här, för att ni finns. Tack själv Anma, goa du
fuchsian
02-02-2011, 15:59
CITAT (Cacki @ 02-02-2011, 15:38)  Nu har jag kikat i dina album Fuchsian. Vilken fin och välskött trädgård du verkar ha! Är det du som målat tavlorna? I så fall, JÄTTEFINA! Tyckte särskilt mycket om de båda tavlorna med träd vid en sjö. Så duktig du är! Tack Cacki, Det finns mer bilder att visa när jag kan ladda ner fler från trädgården i andra håll än de som fanns med. Det var ju meningen att det skulle bli lättskött när vi bytte jordvärmesystem och gjorde om hela trädgården. Visst finns det fullt upp att pyssla där, men så ser den ut på baksidan. Det är mina tavlor allesammans, det fanns nog med en av mina tuschteckningar, har fler, men nu blir det att måla i olja. Den lilla udden med träden är hemmifrån från min barndomshem, skissade den där hemma och målade den sedan när vi kom hem. Jag tror att det finns en bild hos dockorna där jag har 2 halvfärdiga tavlor och en som är färdig (muggen med penslar i ) Där är min målarhörna och åt andra hållet ser man en massa bröte, men det är där jag målar dockorna efter gjutning och bränning. Ängeln visar först en som är bara gjuten i form och puttsad och sedan är den färdiga ängeln bredvid. De krymper när man kör dom i 1.100 grader, sedan målningen sker i omgångar, bränns i ca. 720 gr mellan målningar. Dockan meh klänningen är helt i porslin, alla delar. Den lille killen är en antik kopia av en tysk docka fr. i slutet av 1800-talet. Jag ska lösa den biten att få texten till bilderna och kunna visa fler, men det kommer ------  PS: du såg väl knyppeldynan? en av flera. ... Fuchsian .....
CITAT (xlxl67 @ 01-02-2011, 12:28)  Åh vad jag är trött. (Kräver inget snabbt svar  ) Men då tycker jag vi bygger oss en stooor soffa av alla kartongerna imorgon på jobbet o sätter oss där o kopplar av lite  Stor KRAM till alla som har det jobbigt just nu
03-02-2011, 10:31
Jag har inte tid att sitta i en grotta. Tror jag börjar med mina pelargonier, klippa ner dom osv Men hur jag skall klara av att slänga alla skott det är en annan fråga. Det gör ju alltid ont men jag vill minskar och inte igen göra flera Elisabeth
malcolm
03-02-2011, 10:36
Jag är minst sagt orolig för ekonomin just nu, har försökt bli återförsäkrad hos f-kassan efter att ha haft aktivitetsstöd sedan den 2:a juni 2010 men igår fick jag ett brev där det såg mörkt ut vad det gäller ev. ersättning. Samtidigt fick jag veta att sonens aktivitetsstöd har ändrats så han kommer bara att få 136 kr/dag (2856 kr/mån (21 dgr)) istället för de ca. 7500 kr han haft tidigare. Han lider av ett autistiskt syndrom och är klassad som handikappad och arbetsoförmögen, fattar inte hur vi skall klara oss framöver eftersom det varit kärvt sedan i somras men nu kommer det att bli helt omöjligt. Socialbidrag lär jag inte få heller eftersom jag har radhus och en gammal bil (-95) och man får inte äga någonting för att få hjälp.
*Stintan*
03-02-2011, 12:00
Malcolm se till att du får en tid att träffa en handläggare vid socialförvaltningen och ansök om försörjningsstöd med det snaraste. Ta inte för givet att du inte kan få någon hjälp bara för att du bor i radhus och har en gammal bil. Mycket bättre att du får träffa någon istället för att bara prata i telefon.
Du måste också kunna överklaga beslutet från Fk både för dig själv och för din son. Hur har dom tänkt att han ska kunna leva på 2856 kr/mån. Även han måste ju isåfall kunna få ekonomisk hjälp av soc.
CITAT (malcolm @ 03-02-2011, 10:36)  Jag är minst sagt orolig för ekonomin just nu, har försökt bli återförsäkrad hos f-kassan efter att ha haft aktivitetsstöd sedan den 2:a juni 2010 men igår fick jag ett brev där det såg mörkt ut vad det gäller ev. ersättning. Samtidigt fick jag veta att sonens aktivitetsstöd har ändrats så han kommer bara att få 136 kr/dag (2856 kr/mån (21 dgr)) istället för de ca. 7500 kr han haft tidigare. Han lider av ett autistiskt syndrom och är klassad som handikappad och arbetsoförmögen, fattar inte hur vi skall klara oss framöver eftersom det varit kärvt sedan i somras men nu kommer det att bli helt omöjligt. Socialbidrag lär jag inte få heller eftersom jag har radhus och en gammal bil (-95) och man får inte äga någonting för att få hjälp. Hur motiverar de besluten? Sonens aktivitetsstöd, det är ju helt vansinnigt! Menar de också att du är frisk eller vadå? Har sonen autism som gör att du behöver vara ett stöd för honom i livet? Skulle han inte klara sig utan dig? Då bör du ta reda på om du kan få betalt för det! Minns inte vad det heter, men det finns andra här som säkert gör. Får jag kopiera in din text i min tråd angående sjukförsäkringen? Detta bör ligga i den! Där läser de som tycker att dagens sjukförsäkring är perfekt! Folk MÅSTE få reda på hur det egentligen är! Så är det bara. Malcolm, om du behövcer stöd och hjälp i din situation, kontakta http://resurs.ning.com/Skulle jag vara i ett bättre läge i livet än jag är skulle jag hjälpa dig. Så här får det inte gå till i Sverige! Verkligen inte!
malcolm
03-02-2011, 12:14
CITAT (Anma @ 03-02-2011, 12:09)  Får jag kopiera in din text i min tråd angående sjukförsäkringen? Detta bör ligga i den! Där läser de som tycker att dagens sjukförsäkring är perfekt! Folk MÅSTE få reda på hur det egentligen är! Så är det bara. Ja, det får du gärna göra.
CITAT (malcolm @ 03-02-2011, 10:36)  Jag är minst sagt orolig för ekonomin just nu, har försökt bli återförsäkrad hos f-kassan efter att ha haft aktivitetsstöd sedan den 2:a juni 2010 men igår fick jag ett brev där det såg mörkt ut vad det gäller ev. ersättning. Samtidigt fick jag veta att sonens aktivitetsstöd har ändrats så han kommer bara att få 136 kr/dag (2856 kr/mån (21 dgr)) istället för de ca. 7500 kr han haft tidigare. Han lider av ett autistiskt syndrom och är klassad som handikappad och arbetsoförmögen, fattar inte hur vi skall klara oss framöver eftersom det varit kärvt sedan i somras men nu kommer det att bli helt omöjligt. Socialbidrag lär jag inte få heller eftersom jag har radhus och en gammal bil (-95) och man får inte äga någonting för att få hjälp. Detta är ngt som är riktigt sjukt i samhället att man inte får hjälp för att man äger prylar. Lägenhet (hemmet) och bil är ju ofta räddningsplankan för att kunna leva drägligt. Oerhörd psykisk påfrestning att kanske behöva sälja en bil för spottstyver och dessutom flytta i kaoset från den egna borgen. Hoppas verkligen och tror att du (och även Anma) kan få hjälp på ngt sätt så att bördan blir mindre. Själv hamnade jag i en riktigt dålig situation för några år sedan (betalade 70% av inkomsten i hyra (5000kr)) men fick ingen hjälp för att jag inte var student, inte hade barn, inte för gammal, inte sjukskriven pga arbetsoförmåga, inte var för ung... Då kände man sig inte så värd...
Jag börjar verkligen hata TELIA. På riktigt. Helt plötsligt betalar vi både för kanalpaket lagom och kanalpaket stor! För ett tag sen hade vi 500:- avgift på räkningen som vi inte ska ha. Vart den kom från vet jag inte. Vår digital-tv funkar inte som det ska. Nu ska vi få en ny gateway för tredje gången. Vi har fått en avgift på 99 kr för att hämta ut den!?!?!?! Dom får vi tillbaka men ÄNDÅ!
Jag HATAR TELIA! Jävla skitföretag.
J Ä V L A S K I T F Ö R E T A G
Hata är ett starkt ord, men just nu hatar jag TELIA.
malcolm
04-02-2011, 23:12
Jag gillar Telia och har mitt bredband, min telefon (fast och mobil) och digital-TV via dem och det är yttarst sällan några problem och skulle det vara så fixar det sig snabbt. När mitt modem gick sönder efter ett strömavbrott fick jag hämta ett nytt på telebutiken utan kostnad utan att behöva skicka tillbaka det gamla.
malcolm
04-02-2011, 23:18
CITAT (malcolm @ 03-02-2011, 10:36)  Jag är minst sagt orolig för ekonomin just nu, har försökt bli återförsäkrad hos f-kassan efter att ha haft aktivitetsstöd sedan den 2:a juni 2010 men igår fick jag ett brev där det såg mörkt ut vad det gäller ev. ersättning. Samtidigt fick jag veta att sonens aktivitetsstöd har ändrats så han kommer bara att få 136 kr/dag (2856 kr/mån (21 dgr)) istället för de ca. 7500 kr han haft tidigare. Han lider av ett autistiskt syndrom och är klassad som handikappad och arbetsoförmögen, fattar inte hur vi skall klara oss framöver eftersom det varit kärvt sedan i somras men nu kommer det att bli helt omöjligt. Socialbidrag lär jag inte få heller eftersom jag har radhus och en gammal bil (-95) och man får inte äga någonting för att få hjälp. Imorse fick jag ett samtal från f-kassan, tydligen är det bidrag sonen fått tidsbegränsat och måste sökas om efter en viss period. Detta hade jag totalt missat och jag kommer att få ansökningsblanketter hemsända till mig, fatter dock inte varför det inte kommer hem någon slags varning för att det håller på att gå ut utan de tar bara helt sonika bort det. Fattar inte heller varför vi (jag och sonen) skall behöva uppvisa läkarintyg varje gång då hans handikapp konstaterades genom en lång utredning redan år 2000.
CITAT (malcolm @ 04-02-2011, 23:12)  Jag gillar Telia och har mitt bredband, min telefon (fast och mobil) och digital-TV via dem och det är yttarst sällan några problem och skulle det vara så fixar det sig snabbt. När mitt modem gick sönder efter ett strömavbrott fick jag hämta ett nytt på telebutiken utan kostnad utan att behöva skicka tillbaka det gamla. Tur du har. Här har det bara strulat i 3 månader. Men vi ska tydligen få kompensation när problem är solved om det nu blir det nån gång.
malcolm
04-02-2011, 23:35
Jag fick tre månaders gratis internet bara för att det var så struligt att få det att fungera, detta var på den tiden man hade uppringt internet.
Jag planterar om blommor - varvat med vila vid datorn. Nog är det väl underligt att man alltid har fel storlek på krukorna man ska plantera om i.
06-02-2011, 10:45
CITAT (Alba @ 05-02-2011, 16:36)  Jag planterar om blommor - varvat med vila vid datorn. Nog är det väl underligt att man alltid har fel storlek på krukorna man ska plantera om i. Jag klippte ner mina pelargonier, äntligen. Sticklingar gjorde jag så klart också trots att ja inte behöver några. Men det gör ju ont att bara slänga...... Skall visserligen plantera några eftersom jag misstänker att några av perennerna på loftgången har frusit. Så har jag något att plantera in direkt. vintern överraskade mig i höstas, inte fick mina stackars plantor vinterkläder på sig då Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|