Sidor: 1, 2
Fjortispower
Hej!
Shit! Håller på och vinner en auktion på tradera snart! Men tro det eller ej, har inte den minsta erfarenhet av att betala sådant, eller överföra pengar. Säljaren har mycket bra omdömen som tur. Men snälla, hjälp mig! Hur gör jag om jag vinner?
Jag har för mig att det går till så här:

1. Bankkonto har jag såklart. Jag ska registrera ett konto(??) på nätet hos min bank och sedan överföra pengar? Eller är jag helt ute och cyklar?
2. Vad är Paypal och Payson, borde jag använda det där?
3. Om jag mot förmodan inte fattade någonting, kan jag gå till min bank och få instruktioner därifrån? Kanske jag kan betala därifrån.

Som ni ser är jag som en akvariefisk på öppet hav. Detta är alltså riskabelt för mig! blush.gif

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig så snabbt ni bara kan!

Mvh, stressad fjortis
Huggorm
Har du ingen internetbank? I såna fall borde du gå till din bank och få det fixat. Har du det kan du enkelt föra över pengar till säljarens konto. Du kan även göra det från ett bankkontor, men då brukar det kosta extra
Fjortispower
CITAT (Huggorm @ 02-02-2011, 12:23) *
Har du ingen internetbank? I såna fall borde du gå till din bank och få det fixat. Har du det kan du enkelt föra över pengar till säljarens konto. Du kan även göra det från ett bankkontor, men då brukar det kosta extra

Aha ok. Så jag måste dit för att fixa internetbank? Hur lång tid tar det?
Huggorm
CITAT (Fjortispower @ 02-02-2011, 12:25) *
Aha ok. Så jag måste dit för att fixa internetbank? Hur lång tid tar det?

Jag är osäker, eventuellt kan dom fixa det på en gång. Men om du inte är myndig kanske du måste ha med målsman. Men du kan ju absolut prata med dom på banken, så berättar dom.
Fjortispower
Myndig är jag. Tack för hjälp. Drar till banken snart.
Fjortispower
Kom på något annat att tänka på, om någon orkar svara vet jag inte blush.gif
MEn fraktkostnad, betalas det också tillsammans med priset?
Anma
CITAT (Fjortispower @ 02-02-2011, 12:58) *
Kom på något annat att tänka på, om någon orkar svara vet jag inte blush.gif
MEn fraktkostnad, betalas det också tillsammans med priset?

Ja.

Har du fått någon vinnarmail ännu?
Antingen står allt du behöver veta i mailet från tradera som bekräftar att du vunnit auktionen, ifall säljaren valt detta, eller så får du ett mail från säljaren direkt där hon/han skrivit allt info som du behöver veta.

Allra vanligast är att säljaren ska ha betalt för frakten också.
Fjortispower
CITAT (Anma @ 02-02-2011, 13:00) *
Ja.

Har du fått någon vinnarmail ännu?
Antingen står allt du behöver veta i mailet från tradera som bekräftar att du vunnit auktionen, ifall säljaren valt detta, eller så får du ett mail från säljaren direkt där hon/han skrivit allt info som du behöver veta.

Allra vanligast är att säljaren ska ha betalt för frakten också.

OK! Vad bra att jag får mer information. Vinnarmail? 16 min kvar smile.gif
Alba
Jag hoppas det är ok att sticka in med en fråga ang. Tradera.
Betala med Payson verkar ju riktigt säkert. Kan man göra det på allt eller bara om säljaren anger Payson som möjlighet.
Anma
CITAT (Alba @ 02-02-2011, 13:04) *
Jag hoppas det är ok att sticka in med en fråga ang. Tradera.
Betala med Payson verkar ju riktigt säkert. Kan man göra det på allt eller bara om säljaren anger Payson som möjlighet.

Bara om säljaren anger det som valmöjlighet. Tror jag.

CITAT (Fjortispower @ 02-02-2011, 13:03) *
OK! Vad bra att jag får mer information. Vinnarmail? 16 min kvar smile.gif

Hur gick det?
Alba
CITAT (Anma @ 02-02-2011, 13:22) *
Bara om säljaren anger det som valmöjlighet. Tror jag.

thanks.gif för svaret
Fjortispower
1 MINUT KVAR !!
berättar senare
Eva i Skåne
Alba. Bara om säljaren anger det som alternativ, har jag för mig.
Jag har för mig att det är förknippat med nån avgift så det brukar bara användas av auktioner med högre köpebelopp.
Jag har handlat en del för belopp upp till tvåhundra och bara en gång (av minst hundra) har säljaren haft payson som alternativ.
Handlar man för tusenlappar är det nog vettigt att betala nån avgift för att veta att affären ska klaffa.

Fjortispower. Hoppas du blir nöjd med din auktion. Man brukar få några dagar på sig av säljaren att betala så även om du inte får internetbank fixat idag så löser det sig säkert.
Fjortispower
Jippie jag vann i alla fall. Blev lite lycklig tummenupp.gif

"Säljaren kontaktar dig med information om hur ni slutför affären
Om inget annat framgår i detta meddelande, invänta kontakt från säljaren. Hör du inte av säljaren, vänta ett par dagar och ta sedan själv kontakt för att slutföra affären. Ditt vinnande bud har skapat ett avtal mellan dig och säljaren."

Så nu gäller det att vänta...

Och jag passar på att ställa in en till fråga...

Var ska jag hålla utkik efter mail från säljaren? På tradera eller kommer det till mailen?
Eva i Skåne
Mailet kommer till den mailadress du uppgett på Tradera.
malcolm
Internetbank får man direkt om man besöker banken.
Gossen Ruda
Tyckte det här passade bra i sammanhanget: GP
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2011, 14:15) *
Tyckte det här passade bra i sammanhanget: GP

Det ska bli intressant att se hur detta slutar. Det är en del år sedan nu som godtrosförvärv försvann och det är alltid köparens ansvar att kolla att varan är ok. Det är självklart när en vara säljs till vrakpris, men just med Tradera som är en auktionssajt är det ju svårt. Många lägger ut varor, t ex kläder som det handlar om i GP, för 1kr som utropspris. Sen kan det ju stiga hur högt som helst, men den som börjar bjuda när summan är låg har ingen direkt anledning att vara misstänksam. Sen står det förstås att det handlar om kvinnor som frekvent handlat billigt av samma säljare och då finns större anledning till misstänksamhet.
Fjortispower
CITAT (malcolm @ 02-02-2011, 13:47) *
Internetbank får man direkt om man besöker banken.

Hmm.. hur menar du?
Att de fixar internetbank bara jag ber om det eller menar du att jag har det redan?
Gossen Ruda
CITAT (Fjortispower @ 02-02-2011, 16:31) *
Hmm.. hur menar du?
Att de fixar internetbank bara jag ber om det eller menar du att jag har det redan?

Du behöver nog bara ringa om du redan har ett konto i banken. Det är mycket lättare om du redan har ett betalkort.
Huggorm
Hmm.. hur menar du?

De fixar om du ber om det. Men jag är inte så säker på att alla banker fixar det direkt
Peztis
För de flersta internetbankerna så måste man ha en kod-dosa och den skickas ju hem per post så där går någon dag. Koden till dosan skickas separat och där går ytterligare någon dag...

Vill man kan man ju be någon annan betala in så länge och ge denna pengarna direkt i hand eller föra över när du har tillgång till internetbanken.

Vad gäller Payson och Paypal så krävs det att man har konton hos dem, det är inte så svårt att få, man fyller bara i sina uppgifter mer eller mindre.
Däremot så måste man ladda sitt konto med pengar att betala med och då är det ju bra att ha internetbank. Om man inte kan få någon annan att betala in pengar på sitt konto hos Payson och Paypal. biggrin.gif

Vid försäljning så kostar det inget att betala till ett Paypal- el Payson-konto men det kostar att ta emot pengarna från köparen. Denna kostnad brukar många säljare lägga på beloppet så det i praktiken blir köparen som får stå för den kostnaden.
Huggorm
CITAT (Peztis @ 02-02-2011, 22:14) *
För de flersta internetbankerna så måste man ha en kod-dosa och den skickas ju hem per post så där går någon dag. Koden till dosan skickas separat och där går ytterligare någon dag...

Nu var det väldigt länge sedan jag först fick min koddosa, men den gick sönder för ett år sedan och åtminstone då fick jag min nya direkt i banken
sqrulan
Det är bara att gå till din bank och berätta att du vill betala dina räkningar via internet så får du en kod dosa och all den information du behöver samma dag! Så funkar det på Swedbank i alla fall!
Är du normal smart så är det inte svårt utan det förenklar allt ska du få se! tummenupp.gif
malcolm
Hmm.. hur menar du?

Du måste ansöka om det och det kostar en slant att ha det också, kommer inte ihåg hur mycket nu men som jag minns det så fick man dosan direkt i handen när man ansökte. Koden får man bestämma själv för att logga in på den, åtminstone på Swedbank. Vissa banker kör med engångskoder istället för dosa och sedan får man nya när de tagit slut.
Irene_L
CITAT (malcolm @ 03-02-2011, 11:23) *
Du måste ansöka om det och det kostar en slant att ha det också, kommer inte ihåg hur mycket nu men som jag minns det så fick man dosan direkt i handen när man ansökte. Koden får man bestämma själv för att logga in på den, åtminstone på Swedbank. Vissa banker kör med engångskoder istället för dosa och sedan får man nya när de tagit slut.

Det kostar inget om man inte ska betala räkningar på nätet! Jag har precis skaffat intenetbank och det är perfekt när man handlar på tradera!
Så här gjorde jag: jag gick in på Swedbank och sa till att jag ville ha internetbank. Jag fick då en dosa och tänka ut ett fyrsiffrigt nummerkombination som är min lösen jag klickar in i dosan. Dom visade mig hur jag skulle göra. Det gick väldig snabbt och smidigt att fixa detta!!
*Stintan*
Det räcker ju inte med en dosa man måste väl ha ett kontokort också, så hur lång tid det tar beror ju på lite. Hos Nordea kan man inte bestämma koden själv utan den får man av banken.
Irene_L
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2011, 11:43) *
Det räcker ju inte med en dosa man måste väl ha ett kontokort också, så hur lång tid det tar beror ju på lite. Hos Nordea kan man inte bestämma koden själv utan den får man av banken.

Kontokort? Dom frågade aldrig om det! Jag har ju konto på Swedbank och när jag fixade internetbank så fixade jag ett speciellt konto som jag använder när jag betalar till ex auktioner på tradera. När jag sen ska betala för jag över pengarna till säljarens konto!
Anma

Inte på swedbank och handelsbanken. Hos swedbank har man bara en dosa och hos Handelsbanken en dosa med ett kort, som bara är till för den dosan. Ska man köpa med kontokort på nätet måste man istället stoppa in det kortet i dosan. Det är jättebra system, extra säkert.
malcolm

Nej, man måste inte ha ett kontokort/uttagskort, inte hos Swedbank i alla fall. Jag rekommenderar att man blir sk. nyckelkund om man skall betala räkningar via internetbanken, då blir avgiftan för tjänsten lite billigare.
*Stintan*
Aha, jag har Nordea och jag måste stoppa mitt kontokort i dosan för att att med hjälp av den kunna logga in på internetbanken för att kunna göra transaktioner och administrera mina olika konton. Man kan också logga in förenklat utan både dosa och kort men då kan man inte göra betalningar. Använder det förenklade mest för att kolla kontoutdragen.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2011, 12:15) *
Aha, jag har Nordea och jag måste stoppa mitt kontokort i dosan för att att med hjälp av den kunna logga in på internetbanken för att kunna göra transaktioner och administrera mina olika konton. Man kan också logga in förenklat utan både dosa och kort men då kan man inte göra betalningar. Använder det förenklade mest för att kolla kontoutdragen.

Jag har ett nordeakonto också, även om jag inte använder det så ofta. Där har jag internetbank men inte något kort.
Alba
Jag har SEB och där fick jag en dosa - inget kort - som jag använder för att logga in på mina konton, göra överföringar, kolla saldon mm.
Myosotis
g.gif Intressant det här. Jag har ett SEB-konto och numera en dosa som jag bara använda till att kolla mitt saldo. Jag betalar INTE mina räkningar via internet och jag har INGET kontokort. Har jag uppfattat det rätt att jag ändå skulle kunna sköta betalningar med den? Som det är nu måste jag avstå från att köpa saker som jag inte kan få faktura för.
Klura
Myosotis, jag tror det ska räcka med dosan så du kan logga in.
Sen väljer du betala/överföra (eller vad det nu står) och knappar in din betalning där.
Jag har själv nyligen skaffat SEB:s men jag har hela paketet med bankkort mm.
Men det borde gå utan det också.
Gossen Ruda
Tror det är bäst att kontakta banken, Odlaiterna kan inte allt. rolleyes.gif
Alba
CITAT (Myosotis @ 03-02-2011, 13:27) *
g.gif Intressant det här. Jag har ett SEB-konto och numera en dosa som jag bara använda till att kolla mitt saldo. Jag betalar INTE mina räkningar via internet och jag har INGET kontokort. Har jag uppfattat det rätt att jag ändå skulle kunna sköta betalningar med den? Som det är nu måste jag avstå från att köpa saker som jag inte kan få faktura för.

Du kan inte betala fakturor utan att ha begärt den tjänsten och betalar för den men du kan göra överföringar mellan egna konton och överföra pengar till annat konto i annan bank.
Fjortispower
Jag gick till banken och de förklarade allting superbra! Fick en dosa helt gratis och han på kassan visade hur jag gör, osv...

Dock har fortsättningen inte varit lika bra. Har betalat men säljaren har inte godkänt transaktionen, troligtvis för att pengarna inte har kommit fram än. Då undrar jag, hur lång tid tar det? Hade för mig att det skulle gå på minuten. Kan det bero på att när jag fyllde i överföringsdatum så stog det att jag måste nämna 4 feb som tidigast av en anledning...?

Jag har säkert gjort något fel. sleeping.gif
Huggorm
CITAT (Fjortispower @ 03-02-2011, 20:34) *
Jag gick till banken och de förklarade allting superbra! Fick en dosa helt gratis och han på kassan visade hur jag gör, osv...

Dock har fortsättningen inte varit lika bra. Har betalat men säljaren har inte godkänt transaktionen, troligtvis för att pengarna inte har kommit fram än. Då undrar jag, hur lång tid tar det? Hade för mig att det skulle gå på minuten. Kan det bero på att när jag fyllde i överföringsdatum så stog det att jag måste nämna 4 feb som tidigast av en anledning...?

Har ni inte samma bank kan det ta en bankdag eller något sådant. Har ni samma bank skall det gå nästan direkt
Anma
CITAT (Fjortispower @ 03-02-2011, 20:34) *

Du har nog inte gjort något fel. Om du skrev 4 feb som överförinsdag kommer pengarna inte gå iväg förän imorgon. Sen om det dessutom är till en anna bank tar det ytterligare tid innan pengarna når mottagaren. Säljaren kommer att skicka din vinst när pengarna kommit fram. Var inte för "på", det kan ta en vecka innan du fått hem din grej.
Fjortispower
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 20:35) *
Har ni inte samma bank kan det ta en bankdag eller något sådant. Har ni samma bank skall det gå nästan direkt

Vi har samma bank.
Ska man kunna se överförda pengar som inte godkänts än? Jag ser i alla fall inget, och vågar inte testa att betala en gång till och därmed råka betala dubbelt.
Huggorm
Har du swedbank skall du kunna se att du fört över pengar. Hur det är på andra banker vet jag inte, men det borde synas
Fjortispower
Japp jag har Swedbank. Ska leta lite till. Sen vet jag inte...
Anma
Betala inte en gång till! Maila säljaren och be denne att maila tillbaka till dig om pengarna kommit, du kan ju förklara att du är ny köpare och därför osäker på om du gjort allting rätt.
Men om du valt 4/2 som överföringsdag kommer pengarna inte dras förän imorgon! Eller tidigast 00.00 inatt.
Fjortispower
Jo nu hittade jag.

Nu är frågan om jag skickat till rätt person. En siffra i kontonumret fick inte plats som borde ha varit där, den liksom "hoppade av" automatiskt varje gång jag skrev det... Är det kört tror ni? Förlåt om jag verkar vara helt paff, men är man nybörjare så. blush.gif

CITAT (Anma @ 03-02-2011, 20:42) *
Betala inte en gång till! Maila säljaren och be denne att maila tillbaka till dig om pengarna kommit, du kan ju förklara att du är ny köpare och därför osäker på om du gjort allting rätt.
Men om du valt 4/2 som överföringsdag kommer pengarna inte dras förän imorgon! Eller tidigast 00.00 inatt.

Ok då vet jag!
Alba
CITAT (Fjortispower @ 03-02-2011, 20:45) *
Jo nu hittade jag.

Nu är frågan om jag skickat till rätt person. En siffra i kontonumret fick inte plats som borde ha varit där, den liksom "hoppade av" automatiskt varje gång jag skrev det... Är det kört tror ni? Förlåt om jag verkar vara helt paff, men är man nybörjare så. blush.gif
Ok då vet jag!

Det kan då vara så att du skrivit kontonumret fel tex att du använt ett bindestreck mellan som inte ska vara med.
Där man anger kontonumret brukar det finnas info hur det ska skrivas tex xx-xxxx eller xxxxxx.
Fjortispower
Kollade hur man skriver in numrena och gjorde som det stog. Det var alltså en siffra i kontonumret som vägrade komma med varje gång jag skrev numret på nytt...

Jo, för att underlätta. Kontonummer, är det alltid 8 siffror? Isåfall fick jag nio.
*Stintan*
Om du skrivit fel kontonummer hade du fått meddelande om det direkt.

Nej kontonummer kan vara olika många siffror.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2011, 21:21) *
Om du skrivit fel kontonummer hade du fått meddelande om det direkt.

Om det inte råkat bli någon annans kontonummer
herkules
swedbank fyller väl automatiskt i med nollor om det fattas siffror i kontonumret?
om en siffra hoppade bort så har du förmodligen fått med ett mellanslag i kontonumret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon