theseraphim
03-02-2011, 00:22
Fick en rakapparat i julklapp och en relativt dyr sådan(strax över 1000:-) och givetvis blir man glad och packar upp den, laddar den för morgondagen(hade ju lite stubb som skulle bort)men dagen därpå så tar det iaf 15-20 minuter att få bort det mesta av skägget men då fick jag ändå köra med rakhyvel för att ta det maskinen inte klarade. Besviken som man är över att ha en rakapparat som ens klarar av något så enkelt så kontaktar min fru affären där hon köpt den och frågar vad hon ska göra med den. Svaret först är" Ja men om den inte fungerar så får ni ju lämna tillbaks den och få pengarna tillbaks, en rakapparat ska ju raka...", hon lämnar in den och får som svar" tyvärr den är använd, inget öppet köp längre och ingen bytesrätt". Själv kände jag mig jättebesviken för visst jag förstår på något sätt att de inte vill ha tillbaks en använd "hygienartikel" men snacka om man känner sig lurad! Hur ska man annars veta hur apparaten fungerar, genom att känna på den? Läsa tester som inte säger något då de fungerar olika från man till man?
Nu är jag glad för att jag inte fick en för 3000:- och vad hände med rakapparaten... jo eftersom expediten vart så otrevlig gick jag själv dit och började med att ställa samma grundfråga varpå expediten återigen svarar att det är inga problem... Nu blev jag förbannad och bad expediten dra åt pipsvängen och kastade rakapparaten på deras golv och gick därifrån, det vart iaf en väldigt chockerad expedit kvar.
Huggorm
03-02-2011, 00:25
På vilket sätt fungerade den inte? Det är ju lite speciell teknik att raka med maskin, och är man van vid hyvel kräver det lite övning innan det fungerar perfekt
Överbölingen
03-02-2011, 02:17
Huvaligen!
Det här är en funktionsfråga mer än en kvalitetsfråga. Inte på maskinen utan på ditt hårlag. Änglafjun på skallen och strävhår på hakan och kinder.
Jaghar en gammal Philips. Den funkar för skägget och hjälpligt för boetten. Fick en ny och modernare i julklapp fö några år sedan, Den var värdelös. Samma fabrikat men helt omöjlig att ta både skägg och håt.. Provades av alla i släkt och bekantskapskretsen. Samma omdöme.
Min trimmer är från mitten på 80-talet. Bytt batterier flera gånger sedan de förbrukats.
Slät i nyllet som ett barnaschle har jag inte varit sedan jag kofirmerades.
Aqvakul
03-02-2011, 07:45
Personligen föredrar jag rakhyvel, resultatet blir bättre och det känns fräschare.
malcolm
03-02-2011, 10:15
Jag köpte en laddningsbar (Philips) till sonen förra året till hans födelsedag och han är mycket nöjd med den, själv hade jag en Braun i många herrans år men tyvärr gick "gallret" till den sönder och det gick inte att få tag i ett nytt. Som andra redan sagt så funkar hyvel bäst trots allt och jag tycker man känner sig fräschare efteråt.
Gossen Ruda
03-02-2011, 10:36
Jag har både en Braun och en Philips. Braunmaskinen är bättre till långt skägg men bullrar mer och rakar inte så kort. Philips rakar kortare men klarar inte långa skäggstrån och är tystare. I båda fallen tar det ett tag att lära sig rätt teknik, det går inte att raka sig på samma sätt med båda maskinerna.
Rakar mig enbart med hyvel numera. Har haft både bra o dåliga rakapparater men hyvel gör jobbet bäst.
Lite blodvite då o då står jag ut med. Men slätt blir det.
theseraphim
03-02-2011, 13:49
Kör numera enbart och för all framtid bara med hyvel, raktvål och borste. Maskinen var kass helt enkelt, körde enligt manualen, körde på sätt som manualen inte visade, körde på alla sätt man kan tänka sig men den klippte urkasst ändå tyvärr. Så här i efterhand hade jag gärna skänkt bort den om någon velat haft den, hellre det än den samlar damm.
Piccante
03-02-2011, 15:37
Jag har heller aldrig trivts med rakapparat. Köpte en som skulle vara lämplig för våtrakning men den klarade inte långa strån och inte grova strån heller. Med rätt rakgel (skum tycker jag är sämre) och en fräsch hyvel så blir det bäst.
andersen
03-02-2011, 15:48
Ingen som använder rakkniv? rakapparater är ett avslutat kapitel för mej, håller helt enkelt inte måttet.
Samma här, rakaparatter går bort. Rakhyvel ger bäst resultat.
Lägger mig i som kvinna...

Jag har klippt min man i sbart 23 år och då i slutet på 80-talet köpte vi en trimmer. Den var helt ok men vi tyckte att den åt batterier.
Köpte en annan laddningsbar historia men jag kände mig så där med den...
För kanske tre år sedan köpte jag en ny trimmer i mellanklassen av ett etablerat märke och jag och den där maskinen är absolut inte kompisar! Klipper både man och son med den nu och det blir bara hackigt. Och nej, jag är inten dålig hemmafrisör!

Den bästa maskinen vad gäller klippningen är helt kart den batteridrivna från 80-talet. Synd att den inte går att ladda...
Sedan kan de få prata om den där himla bra funktionen hit och dit i reklamen - det är i alla fall värdelöst!
Huggorm
03-02-2011, 22:36
CITAT (Peztis @ 03-02-2011, 22:23)

Lägger mig i som kvinna...

Jag har klippt min man i sbart 23 år och då i slutet på 80-talet köpte vi en trimmer. Den var helt ok men vi tyckte att den åt batterier.
Köpte en annan laddningsbar historia men jag kände mig så där med den...
För kanske tre år sedan köpte jag en ny trimmer i mellanklassen av ett etablerat märke och jag och den där maskinen är absolut inte kompisar! Klipper både man och son med den nu och det blir bara hackigt. Och nej, jag är inten dålig hemmafrisör!

Den bästa maskinen vad gäller klippningen är helt kart den batteridrivna från 80-talet. Synd att den inte går att ladda...
Sedan kan de få prata om den där himla bra funktionen hit och dit i reklamen - det är i alla fall värdelöst!
Prova en philips hårtrimmer nästa gång, jag har haft en i mer än fem år nu, och den klipper perfekt. Det blir bra fast jag gör det själv framför spegeln till och med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.